رشته تربیت بدنی از نگاه منیره‌السّادات فاطمی (دانشگاه تهران)

تربیت بدنی رشته‌ای از علوم مختلف برای تقویت و تربیت جسم و روان انسان استفاده می‌‌کند. این رشته از یک سو مشتمل بر یک‌سری رشته‌های پایه‌ی پزشکی است تا جایی که فارغ‌التحصیل آن تا حد یک پزشک‌یار با ...

رشته تربیت بدنی از نگاه منیره‌السّادات فاطمی (دانشگاه تهران)

معرّفي رشته‌هاي دانشگاهي / رشته‌ي تربيت بدني و علوم ورزشي

 

تربيت بدني رشته‌اي از علوم مختلف براي تقويت و تربيت جسم و روان انسان استفاده مي‌‌کند. اين رشته از يک سو مشتمل بر يک‌سري رشته‌هاي پايه‌ي پزشکي است تا جايي که فارغ‌التحصيل آن تا حد يک پزشک‌يار با جسم انسان آشنا مي‌شود و از سوي ديگر بخشي از دروس اين رشته شامل علوم ‌تربيتي است تا دانشجوي اين رشته با تنش و واکنش انسان‌ها آشنا شود و بتواند به عنوان يک مربّي با ورزش‌کاران يا دانش‌آموزان به‌درستي برخورد کند.


يک بُعد اين رشته، شامل علوم ورزشي است يعني دانشجو، علوم ورزشي را به صورت علمي و عملي آموزش مي‌بيند تا بتواند در رشته‌هاي مختلف ورزشي مهارت داشته باشد و همچنين توانايي تحقيق در علوم ورزشي را به‌دست بياورد. دانشجويان اين رشته بايد از سلامت کامل جسمي برخوردار باشد. در ضمن افرادي که از کودکي اهل ورزش هستند، انگيزه‌ي بيش‌تري براي فراگيري مطالب علمي و عملي از خود نشان مي‌دهند. گفتني است که قد آقايان داوطلب رشته‌ي تربيت بدني بايد حداقل 165 سانتي‌متر و خانم‌ها 158 سانتي‌متر باشد (قهرمانان تيم ملي از شرط ياد شده مستثني هستند و داراي امتياز ويژه‌اي هستند.) گفتني است که اين رشته به‌صورت نيمه متمرکز دانشجو مي‌گيرد. يعني در يک آزمون عملي مهارت، آمادگي و توانايي جسمي دانشجويان سنجيده مي‌شود.

 

درس‌هاي اين رشته در طول تحصيل

دروس پايه: آناتومي انساني، فيزيولوژي انساني، شيمي عمومي، فيزيک عمومي، رياضيات پايه و مقدمات آمار، کمک‌هاي اوّليه، زيست شناسي.

دروس اصلي: اصول فلسفه آموزش و پرورش، مباني برنامه‌ريزي آموزش متوسطه، روان‌شناسي کودکي و نوجواني، روان‌شناسي تربيتي، اصول و فنون مشاوره و راهنمايي، سنجش و اندازه‌گيري، توليد و کاربرد مواد آموزشي، روش‌ها و فنون تدريس، مديريت آموزشي.

دروس تخصّصي: اصول و مباني تربيت بدني، تاريخ تربيت بدني، تغذيه و ورزش، آسيب شناسي ورزشي، رشد و تکامل حرکتي، فيزيولوژي ورزشي، يادگيري حرکتي، سنجش و اندازه‌گيري در تربيت بدني، بهداشت و ورزش، تربيت بدني در مدارس، مديريت سازمان‌هاي ورزشي، مديريت و طرز اجراي مسابقات، زبان اختصاصي، حرکت شناسي ورزشي، حرکات اصلاحي، تربيت بدني و ورزش معلولين، مقدمات بيومکانيک ورزشي، مباني رواني و اجتماعي، تربيت بدني، آمادگي جسماني، فوتبال (براي آقايان)، دو و ميداني، ژيمناستيک، شنا، واليبال، بسکتبال، هندبال، تنيس روي ميز، کشتي (براي آقايان)، بدمينتون.

 

موقعيت شغلي در ايران

فارغ‌التحصيل تربيت بدني مي‌تواند به عنوان مربّي و مسئول ورزش در ادارات و بعضي از وزارت‌خانه‌ها که بخش تربيت بدني دارند، فعّاليّت کند. هم‌چنين مي تواند در ساخت وسايل و البسه‌ي ورزشي مشاور يک طرّاح باشد. چون نظرات يک کارشناس ورزشي نقش مؤثّري در بهبود وسايل ورزشي دارد و يا به عنوان مربي در باشگاه‌هاي ورزشي آزاد فعّاليّت کند و يا به عنوان مربّي، کارشناس يا مربّي بدنسازي جذب سازمان تربيت بدني شود.

 

 

نويسنده: منيره‌السّادات فاطمي ، کارشناسي  تربيت بدني از دانشگاه تهران

 

Menu