گفت و گو با ثنا علی محمدی عضو باشگاه پانصدتایی ها

آزمون‌های کانون باعث می‌شد هم با تست‌های زیادی آشنا شوم هم روش تست زنی را یاد بگیرم و چون سطح کانون از سطح مدرسه بالاتر بود تلاش می‌کردم درس‌ها را در سطح کانون بخوانم.

گفت و گو با ثنا علی محمدی عضو باشگاه پانصدتایی ها

نام و نام خانوادگی: ثنا علی محمدی

 پایه: نهم

شهر و استان: خواف_ خراسان رضوی 

سال های حضور در کانون: ۲ سال

 چند آزمون شرکت کرده است: ۴۲ تا 

میانگین تراز: ۵۹۰۰ 

شغل و تحصیلات مادر: لیسانس _ کارمند

 شغل و تحصیلات پدر: لیسانس _ کارمند

 مصاحبه گر: زهرا خالقی  


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟ 

من از طریق بچه های مدرسه و معلمان که گفتند کانون و آزمون های کانون خیلی خوب است و اگر ثبت نام کنید باعث پیشرفت شما می شود که باعث شد من ثبت نام کنم. چون من فرزند اول خانواده هستم خواهر برادر بزرگتری که در کانون ثبت نام کرده باشند ندارم . بعضی از اقوام هم همزمان بامن ثبت نام کردند. 

در چند آزمون اصلی شرکت کردید؟ 

۴۰ تا. فقط دو آزمون را نبودم ولی آنلاین شرکت کردم بقیه را به صورت مرتب حضور داشتم. 

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟ 

خیر . چون آزمون های کانون باعث می‌شد هم با تست های زیادی آشنا شوم هم روش تست زنی را یاد بگیرم و چون سطح کانون از سطح مدرسه بالاتر بود تلاش می کردم درس ها را در سطح کانون بخوانم که باعث می شد درس های مدرسه برایم راحت تر باشد.

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

 بله من دو بار غیبت داشتم اما یک آزمون را به صورت آنلاین دادم و یک آزمون هم کلا شرکت نکردم. 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

 زمانی که یک آزمون را خیلی بد می دادم باعث می‌شد برای آزمون بعدی خیلی تلاش کنم شاید بعضی اوقات ناامیدی را هم در پیش داشت اما خب انگیزه زیادی می داد که باید آزمون بعدی ترازم از آزمون قبلی بالاتر برود و حتی باعث می‌شد بفهمم در کدام مبحث ها بیشتر مشکل دارم و مشکلم را برطرف کنم.

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی‌سازی می‌کنید، توضیح دهید که روشتان چگونه است؟

 بله ولی خب بعضی اوقات هم پیش می آمد که نمی توانستم طبق برنامه پیش بروم.

روشتان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟

سوال هایی که جواب ندادم و غلط بودند در اولویت بود که تحلیل کنم اما سوالاتی که هم درست پاسخ می دادم اما روی راه حلش زیاد مسلط نبودم یا با شک و تردید جواب می دادم هم تحلیل می کردم.

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟

بله . گاهی خیلی ناامید می شدم و فکر می کردم تلاش هایی که کردم هیج فایده ای نداشته اما خب سعی می‌کردم که تلاشم را زیادتر کنم که آزمون بعدی ترازم بالاتر رود.

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟  

خب خواهر و برادر بزرگتری که ندارم اما پدر و مادرم همیشه سعی کردند از همه نظر تا جایی که توانستند در تحصیلم به من کمک کنند.

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟  روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟

 نقاط قوت من بیشتر در درس های حفظی است. ادبیات و مطالعات و عربی. خب علاوه بر تدریس عالی معلم ها و کمک هایشان در جاهایی که مشکل داشتم ، برای ادبیات از کتاب سه سطحی کمک می گرفتم که خیلی کمکم کرد و همچنین برای عربی هم از کتاب سه سطحی استفاده می کردم و برای مطالعات از کتاب آبی و چون زیاد به این درس ها علاقه داشتم سعی می‌کردم خیلی تلاش کنم و تست های مختلف بزنم.

در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

 نمرات خوبی کسب می کردم حتی آزمون هایی هم که در کانون می دادم بیشترین درصد را  در همین درس ها می زدم.

 در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید؛ اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

 بله من در ریاضی مشکل داشتم . ولی از آن متنفر هم نبودم و دوست داشتم. و ریاضی هم درسی است که با حل نمونه سوال می شود مشکل را برطرف کرد . منم در زمان هایی که بیکار بودم تست های مختلفی از ریاضی می زدم و از کتاب آبی کانون و حتی آزمون هایی که دادم هم کمک می گرفتم و باعث می‌شد نکته های زیادی یاد بگیرم و بتوانم مشکلم را تا حدودی  حل کنم.

به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسئله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟

 حدودا ۱ تا ۲ و نیم ساعت را برای تست وقت می گذاشتم ولی خب بعضی از درس ها مثل مطالعات وقتی که روی کتاب مسلط بودم زمان کمتری را برای تست زنی  صرف می کردم چون در نیم ساعت می‌شد کلی تست زد. حدودا ۳ تا ۳ و نیم ساعت برای مطالعه وقت می گذاشتم ولی خب باز هم بستگی به درس و خود طرف دارد چون بعضی از درس ها آسان تر و زمان کمتری صرف می‌کرد بعضی ها هم سخت تر بود و زمان بیشتری را صرف می‌کرد. تغییر زیادی نکرد چون من همیشه به همین روال پیش می رفتم اینکه یک ماه خیلی کم کاری کنم و یک ماه خیلی زیاد بخوانم نبود همیشه سعی می‌کردم حد وسط را رعایت کنم و برای همین زیاد تغییری نکرد.

نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟

 مدرسه نقش مؤثری در موفقیت هر دانش آموز دارد. تدریس معلم ها و تلاش هایی که مدیر برای دانش آموزان انجام می دهد و حتی آزمون ها و پرسش هایی که سرکلاس انجام می شود و رقابتی که بین دانش آموزان هست  و حتی نمراتی که معلمان درنظر می گیرند اینکه تلاش کنی تا همیشه بالاترین نمره را کسب کنی همه باعث پیشرفت و موفقیت من شده است.

 در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

 خب اول سراغ درس هایی می روم که احساس می کردم نمره از آنها کم گرفتم که معمولا ریاضی است و بعضی اوقات علوم. خب بیشتر اوقات نمره کم گرفتنم از بی دقتی که سر آزمون کردم بود سعی می‌کردم در آزمون بعدی دقتم را بیشتر کنم و با دقت هر سوالی را جواب بدهم و چند بار مرورش کنم.

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

بله می‌بینند. سعی می‌کنند علت اینکه چرا افت کردم را بفهمند و تا جایی که بتوانند کمکم کنند تا این علت را برطرف کنم و دفعه بعد این افت را هم بتونم جبران کنم.

دفتر برنامه‌ریزی دارید؟ تکمیل دفتر برنامه‌ریزی چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

 بله . خب برنامه ریزی باعث می شود از زمان بهترین استفاده را کنم و به همه کارهایم برسم چه درسی و چه غیر درسی و سعی می‌کردم همیشه شب قبل برنامه فردا را بنویسم و تلاش کنم که طبق آن برنامه پیش بروم و این باعث می‌شد که از کارهایم زیاد عقب نیفتم و زمان را الکی هدر ندهم.


کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتاب های آبی و سه سطحی . سه سطحی اینکه  سه سطح دشوار ، نسبتا دشوار و خیلی دشوار را داشت باعث می‌شد بتوانم از آسان به سخت پیش بروم و تست های زیادی را بزنم کتاب های آبی هم هر درس تست های خیلی زیادی داشت و پاسخنامه تشریحی هم باعث می‌شد بتوانم هر تستی که مشکل دارم را برطرف کنم.

بهترین درس شما کدام است؟ از بین درس‌های مدرسه روش‌های مطالعه خود را در این درس به‌صورت آیتم‌وار بنویسید.

درس های عمومی( مطالعات . ادبیات . عربی . پیام ) درس های عمومی  و حفظی را اول کتاب رو خوب می خواندم و بعد می رفتم سراغ نمونه سوال و تست و جاهایی که مشکل داشتم را برطرف می کردم اما ریاضی و قسمت های شیمی علوم را از همان اول می رفتم سراغ نمونه سوال.

آیا در آزمون‌های تابستان شرکت خواهید کرد؟ دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت می‌کنید چیست؟

 من در آزمون های تابستان هشتم شرکت کردم و باعث شد هم هشتم را یک مرور کلی کنم هم نهم باعث شد پیشخوانی شود و این که توانستم قبل از شروع مدارس درس ها را پیشخوانی کنم خیلی جلوتر از بقیه دانش آموزا بودم.

برنامه شما برای مطالعه درس‌های سال قبل در تابستان چگونه است؟

 من نشستم کتاب ها را دوباره بخوانم چون هم زمان بر بود هم من تا حدودی کتاب ها را یاد داشتم و سعی می‌کردم از درس ها نمونه سوال حل کنم  تا با حل نمونه سوال برایم مرور شود و بتوانم در آزمون ها شرکت کنم و تراز خوبی را دریافت کنم.

چه تصمیماتی برای بهترشدن در امتحانات نیم‌سال دوم گرفتید؟  

چون من آزمون نمونه را در پیش داشتم و درصدی از قبولی این آزمون به نمرات خرداد بستگی داشت باید تلاش می کردم که بهترین نمرات را در آزمون های خرداد بگیرم و بر کتاب ها خیلی خوب مسلط باشم تا بتوانم آزمون نمونه را هم به خوبی پشت سر بگذارم.

فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

 اینکه یک هدفی برای خودم مشخص کردم و برای رسیدن به آن می دانستم که باید خیلی تلاش کنم و همین شاید بهترین ویژگی من برای درس خواندن باشد.

آیا در برنامه‌ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه‌کارهایی می‌کنید؟

قطعا . برای تفریح چون به نقاشی زیاد علاقه دارم سعی می کنم بیشتر وقتم را به آن اختصاص دهم و برای فیلم هم بعضی اوقات با خانواده و دوستان وقت می‌گذارم.

آیا برای درس‌خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت‌وگو می‌کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟

 بله . بعضی اوقات سعی می‌کنیم باهم برنامه ریزی کنیم . وضعیت درسی آنها هم خیلی خوب است.

آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ در همه درس‌ها دلیل این قدردانی چیست؟

 معلم خاص خیر . اما تشکر و از تمامی معلمانی که  این سه سال را با تمام تلاششان سعی کردند باعث پیشرفت ما بشوند مخصوصا سال نهم که همه آنها واقعا وقت گذاشتند و بیشتر از آنچه که وظیفه آنها بود به فکر ما بودند و تلاش می کردند که ما را در بهترین نقاط ببینند و از لطف بیکرانشان خیلی ممنونم.

نقش پشتیبان در موفقیتتان چقدر بود؟

 اینکه هروقت سوال  یا مشکلی از نظر درسی داشتیم می توانستیم با ایشان در میان بگذاریم و به ما تا جایی که می توانستند کمک می کردند  و راهنمایی می کردند خیلی بهم کمک می‌کرد و حتی روش درست درس خواندن را به ما آموختند اینکه اگه آزمونی را خوب نمی‌دادیم می گفتند مشکل کار از کجاست  باعث می‌شد بتوانم آن مشکلات را برطرف کنم و درست تر پیش بروم و درس بخوانم.
Menu