گفت و گو با الهام نوروز علیزاده ؛ دبیر برتر

نام و نام خانوادگی : عیارعلمی: کارشناسی فیزیک کاربردی و کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه تبریز نام کتاب: پرتکرار فیزیک نام مصاحبه گر : پریزاد محمودی لطفا خودتان را معرفی کنی

گفت و گو با الهام نوروز علیزاده ؛ دبیر برتر

نام و نام خانوادگی : الهام نوروز علیزاده

عیارعلمی: کارشناسی فیزیک کاربردی و کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه تبریز

نام کتاب:  پرتکرار فیزیک

نام مصاحبه گر : پریزاد محمودی


دبیر چه مدارسی هستید و چند سال است که تدریس می‌کنید؟

بنده از سال 1386 به عنوان دبیرفیزیک در خدمت دانش آموزان مختلف بودم و دبیر درس فیزیک مدارس دولتی، غیر دولتی و آموزشگاه های شهر تبریز هستم، البته از 7سال قبل افتخار همکاری با بهترین دبیرستان غیردولتی دخترانه تبریز(دبیرستان صدرای نور) که جزو مجموعه های موفق نمایندگی قلم چی تبریز است فعالیت دارم.و در این چند سال به عنوان طراح سوالات برتر ناحیه و همین طور رتبه سوم تجارب برتر آموزش فیزیک در دوران مجازی را کسب کردم.


شما کدام کتاب  را به دانش آموزان خود معرفی کرده اید، چرا؟

اولویت بنده کتاب پرتکرار فیزیک قلم چی هست که به دانش اموزان معرفی می کنم. چون تمام مطالب کتاب را پوشش داده از جمله تعریف و نکات ریزی که دانش اموزان در حین خواندن کتاب ممکن است به آن توجه نکنند. سلیقه دبیران سراسر کشور را می شود در این کتاب دید و همینطور تعداد تکرار سوال در مدارس مختلف.


به نظر شما ویژگی خاص این کتاب ها چیست؟

کتاب پرتکرار، همه قسمت های کتاب درسی اعم ازمتن، شکل ها،تمرین های دوره ای و... را در خود گنجانده است و پاسخنامه دقیق و تفضیلی کتاب به تفهیم بیشتر درس کمک میکند. به زبان ساده شما در فیزیک مهم ترین سوالات و پرتکرار ترین سوالات در امتحانات را تمرین می‌کنید.


در تمام کلاس های تان کدام کتاب را با دانش آموزتان تمرین  می کنید؟ به نظر شما تمرینات این کتاب چرا باید در کلاس درس کار شوند؟

پرتکرار، به عنوان تکلیف در منزل به دانش اموزان داده میشوند کارکردن روی تمرین های کتاب به عنوان ابزاری قدرتمند برای تفهیم بهتر درس و تمرین و تکرار مطالب می‌باشد. البته در کلاس درس تمرین های این کتاب توسط خود بنده رفع اشکال و حل میشوند. چون مهم و با ارزش هستند.


پاسخ های تشریحی کتاب را چگونه ارزیابی می کنید؟

پاسخ تشریحی بسیار کامل است و به زبان ساده مطلب را تفهیم کرده است. ارجاع به صفحه از کتاب درسی یکی از ویژگی های خوب کتاب است که دانش اموز دقیق میتواند مشابه و اصل آن مطلب را از کتاب درسی ببیند.


آیا در تدریس این کتاب روش خاصی برای خود دارید؟

پس از پایان تدریس در هر جلسه صفحات مربوط به مباحث تدریس شده را به عنوان تکلیف در منزل مشخص میکنم و حتما در جلسه آینده در کلاس به رفع اشکال انها می پردازم و تمرینات را کنترل می کنم.


چه معیاری در معرفی منابع به دانش آموزان خود دارید؟

اینکه مبحث به مبحث سوالات را نوشته یعنی خیلی راحت گام به گام می‌توان پیش رفت.


با استفاده از این کتاب نتایجی هم کسب کرده اید ؟

با تمرکز روی تمرینات با ارزش و مهم با استفاده از چنین ابزارهای کمک آموزشی مناسبی،هرسال توانستیم در بخش تشریحی درس فیزیک به صورت کامل به کتاب درسی مسلط باشیم و خوشبختانه تا سال های قبل دانش آموزان در امتحانات نهایی و کشوری بهترین نمرات را کسب کرده اند که باعث خوشحالی است.


در مورد چگونگی تغییر مثبت در نمره، تراز یا درصد این درس برای دانش آموزان‌تان توضیح دهید. چگونه می‌توان در درس شما موفق شد؟

حتما باید درس فیزیک را مفهومی و با درک کامل مطالب مطالعه بکنند. خواندن خود کتاب درسی و حل تمرینات حلشده و پایان فصل آن یکی از مهم ترین کسب نتیجه خوب است. جمع بندی خوب فرمول ها و برای هر فرمول تمرین و مثال حل کردن اهمیت دارد. نکته اساسی این است که خواندن درس فیزیک باید منجر به حل تمرین روزانه و زیاد از طرف دانش اموز باشد.


توصیه شما برای موفقیت در امتحانات نهایی در درس شیمی به دانش آموزان چیست؟

باید متن کتاب،شکل ها ،نمودارها،خود را بیازمایید ها و تمرین های دوره ای را چندین بار و با دقت بالا مطالعه بکنند و حتما سوالات تشریحی زیادی حل بکنند.فرموا های هر فصل را جدا کنند و برای هرکدام مثال بلد باشند. به حفظیات کتاب مسلط باشند.

Menu