گفت‌گو با اهورا سوری؛ عضو باشگاه پانصدتایی‌ها از رومشکان

من از کادر آموزشی مدرسه دانش برتر شهرستان رومشکان که تلاش می‌کنند دانش آموزان به اهدافشان نزدیک شوند تشکر می‌کنم.

گفت‌گو با اهورا سوری؛ عضو باشگاه پانصدتایی‌ها از رومشکان

نام و نام خانوادگی:اهورا سوری 

پایه:نهم

نام شهر و استان:رومشکان،لرستان

شغل و تحصیلات مادر: خانه‌دار،دیپلم 

شغل و تحصیلات پدر: مغازه‌دار،دیپلم

میانگین تراز:۶۶۹۰

سال های حضور در کانون: 4سال


مصاحبه‌گر:زهرا سروش

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ 

من در پایه ششم به تاکید معلمم در آزمون‌های کانون شرکت کردم و در طول این 4 سال توانسته‌ام روند درس خواندنم را روز به روز پیشرفت دهم و با برنامه‌های راهبردی سالانه مسیر خود را هموارتر کنم.

 

چه ویژگی ای شما دارید که باعث شده درس بخوانید.

ویژگی که من دارم و باعث میشه همیشه به مسیرم ادامه بدم اینه که  هدف های  مشخصی دارم و تمام تلاشم را می‌کنم که به آن برسم و همین عامل باعث شده که من همیشه به درس خوندنم ادامه بدم.

 

برنامه‌تان برای  امتحانات نهایی چیست؟ 

من قصد دارم در امتحانات نهایی امسال نسبت به امتحانات نهایی پارسال آزمون‌های بیشتری را کار کنم و با تحلیل آزمون‌ها بتوانم  رفع اشکال کنم تا در آزمون اصلی مشکل خاصی نداشته باشم.

 

 برنامه ریزی تان برای ایام امتحانات برای دروس تیزهوشان و امتحانات مدرسه به چه صورت است؟

نکته مهم در حفظ تعادل بین مطالعه تشریحی برای امتحانات و روند مطالعه تیزهوشان این است که بیشتر دروس را مخصوصاً دروس حفظی در بین آزمون تیزهوشان و  امتحانات نهایی مشترک بدانیم منابعی که در کانون وجود دارند من آنها را برای امتحانات نهایی توصیه می‌کنم مخصوصاً بخش نمونه سوالات امتحانی که با با کمک روش بازیابی می‌توانیم آنها را حل کنیم و چندین برابر نسبت به قبل نتیجه بگیریم.

 

 برنامه تان برای جمع بندی استعداد تحصیلی و تحلیلی چیست؟

 من برای جمع‌بندی استعداد تحصیلی نکات و سوالات مهمی را که قبلاً مشخص کرده بودم را دوباره مرور می‌کنم و با این کار اطلاعاتی را که در گذشته یاد گرفتم و ممکنه در این دوران فراموش کرده باشم در لایه‌های بالاتری از مغزم نگهداری می‌کنم و با این کار در آزمون اصلی از لحاظ فراموشی اطلاعات ذهنم راحت است.من برای جمع‌بندی استعداد تحلیلی منابعی که قبلاً کار کرده بودم  آنها را دوباره حل کنم و در آزمون‌های کانون  نقاط ضعفم را مشخص می‌کنم و سعی می‌کنم در روزهای باقی مانده به آزمون تیزهوشان آنها را برطرف کنم.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

آزمون‌های کانون به من کمک کرد که هر سال نسبت به سال‌های قبلی مهارت‌های درسی خودم را افزایش دهم و مثلاً من در آزمون‌های پارسال یعنی پایه هشتم رتبه‌هایم به طور میانگین در کشور بین ۲۰۰. تا ۴۰۰ بود اما امسال رتبه‌هایم به طور میانگین  رتبه‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ کشوری و حتی رتبه زیر ۱۰۰ کشوری قرار گرفته است.

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ 

من در طول این ۴ سال به هیچ وجه در آزمون‌های کانون غیبت نداشتم و حتی اگر مطالبی از برنامه آزمون مانده بود که مطالعه نکرده بودم و یا سرماخوردگی داشتم اما حتماً در آزمون شرکت می‌کردم.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ 

 این پیوستگی  به من کمک کرد که در هر آزمون سطح خودم را ارزیابی کنم  و بتوانم بهتر برای آزمون بعدی برنامه‌ریزی و هدف گذاری کنم و این چرخه مطالعاتی سال به سال باعث پیشرفت من شد علاوه بر این پیشرفت من با مشورت اساتید که در کانون بودند هر سال با منبع‌های جدیدی آشنا می‌شدم.

 آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کردید؟ 

من همیشه در آزمون هدف گذاری شرکت می‌کنم زیرا آزمون هدف گذاری کمک می‌کند که بتوانم تشخیص دهم با توجه به مطالعه‌ای که در هفته اول داشته‌ام چقدر توانسته‌م آن اطلاعاتی را که یاد گرفته‌ام در آزمون پیاده کنم و با این کار بتوانم برای هفته دوم  بهتر برنامه‌ریزی کنم در واقع آزمون هدف گذاری به من کمک می‌کند هدف گذاری بهتری برای آزمون بکنم.

 

 آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟ 

من همیشه در آزمون مشابه پارسال شرکت می‌کنم و در طول این ۴ سال تنها یک بار در آزمون مشابه پارسال به طور کامل شرکت نکرده‌ام و آن هم درس در آن آزمون درس ریاضی را پاسخ دادم زیرا آزمون مشابه پارسال را جزئی از آزمون اصلی می‌دانم آزمون مشابه پارسال به من کمک می‌کند که جمع‌بندی مناسب و بهتری برای آزمون اصلی داشته باشم و بتوانم در مدت چند روز باقیمانده به آزمون اصلی یعنی آزمون روز جمعه مطالبی را که اولویت بیشتری دارند و مهمتر هستند و در آنها ضعف دارم تا قبل از آزمون رفع اشکال کنم.

  

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ 

 من در اکثر مواقع مطابق با برنامه راهبردی پیش می‌رفتم و بعد از پایان تحلیل آزمون به سراغ شخصی سازی برنامه راهبردی می‌رفتم زیرا برنامه راهبردی برای دانش آموزان کل کشور نوشته شده،باید آن را شخصی‌ سازی کنیم به این صورت که مطالبی را که در برنامه راهبردی ذکر شده بودند بعضی از آنها را حذف می‌کردم و بعضی از چیزها را به آن اضافه می‌کردم.


روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ 

من در اولویت اول سوالاتی را که اشتباه پاسخ داده بودم یا نزده بودند بررسی می‌کنم و در مرحله بعدی به سراغ بعضی از سوالات که مطالبی داشتند که نیاز به بررسی بیشتر بود می‌روم .تا بتوانم یادگیری‌های ناقص خود را بهتر برطرف کنم.

 

روش مطالعه خود را در درس ریاضی و فارسی توضیح دهید.

من در درس ریاضی ابتدا درسنامه منابعی را که دارم مطالعه می‌کنم و سپس به سراغ تست های آموزشی می‌روم و پس از آن که یادگیری اولیه من از آن مبحث کامل شد به سراغ تست های سنجشی می‌روم در درس فارسی من ابتدا واژه گان و آرایه‌ها و سایر بخش‌های حفظی را مطالعه می‌کنم سپس به سراغ سوالات تستی می‌روم.

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ 

هنگامی که نتیجه بعضی از آزمون‌ها در حد مطلوب من نمی‌آید پدر و مادر به من روحیه می‌دهند و می‌گویند که در آزمون بعدی بهتر می‌شوی و مهم این است که تو تلاشت را می‌کنی.

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ 

من در بین دروس عمومی درس فارسی و عربی و در بین دروس تخصصی درس علوم تجربی از نقاط قوت هستنددر درس عربی بهترین منبع من کتاب درسی می‌باشد و همچنین علاوه بر کتاب درسی  از سایر منابع نیز در اولویت بعدی استفاده می کنم. من در امتحانات عربی چه امتحانات نوبت اول و دوم و چه امتحانات مستمر اکثراً نمره ۲۰ کسب می‌کنم.


در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟

 در طول سال‌های هفتم و هشتم در آزمون‌های کانون در درس فارسی نتایج نوسانی بود یعنی گاه درصد آزمون در درس فارسی ۹۰ درصد بود و گاه درصد حدود ۵۰ درصد بود اما امسال با مطالعه جدی‌تر در درس ادبیات فارسی توانستم آن را به یکی از نقاط قوت تبدیل کنم.


 به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید؟

من به طور میانگین در طول سال به جز دوران امتحانات نوبت اول و دوم در حدود ۲۰ درصد زمان خود را صرف مطالعه تشریحی و روخوانی و باقی زمان را صرف مطالعه تستی می کردم اما در دوران امتحانات نوبت اول و دوم چون نیاز به مطالعه تشریحی بیشتر می‌شود بنابراین درصد مطالعه تشریحی و روخوانی نیز افزایش می‌یابد.

 

هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دادید؟

هنگام بررسی آزمون من اولویت اول را در حل سوالاتی که اشتباه بوده‌اند نسبت به سوالات ساده قرار می‌دهم زیرا من معتقدم که اشتباهات در آزمون‌ها یادگیری‌های ناقص من هستند بنابراین اگر آنها را بررسی نکنم در آزمون اصلی می‌تواند خطرساز باشد و باعث افزایش نمره منفی شود.

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟.

من در هنگامی که کارنامه به دستم می‌رسد اول رتبه ها و ترازهای کسب شده را نگاه می‌کنم سپس به سراغ درصدهای دروس به صورت تفکیک شده می‌روم من برای رفع ایرادات هر درس در دروسی مثل ریاضی و فیزیک ابتدا تمام تلاشم را می‌کنم که خودم سوالی را که اشتباه زده بودم یا نزده گذاشته بودم حل کنم و اگر نتوانستم به سراغ پاسخ تشریحی آزمون می‌روم ولی باز هم کل آن را نمی‌خوانم بلکه  پس از اینکه چند خط از آن را خواندم دوباره تلاش می‌کنم خودم سوال را حل کنم و این روند تا حل کامل سوال توسط خودم ادامه دارد اما در دروسی مثل فارسی و عربی و سایر دروس عمومی پس از اینکه نتوانستم  سوال را جواب دهم به سراغ پاسخ تشریحی می‌روم و سپس رفع اشکال کامل می‌کنم اگر هم نیاز به رفع اشکال بیشتر بود به سراغ کتاب درسی یا سایر منابع می‌روم.


شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 

من در ابتدا خودم را در کانون فرهنگی آموزش قلم چی قهرمان پیوستگی می‌دانم زیرا یکی از عوامل موفقیت نیز همین پیوستگی و استمرار است و در وهله بعدی خودم را قهرمان پیشرفت می‌دانم زیرا هر سال نسبت به سال قبلی میانگین رتبه‌های کشوری و استانی خودم را بهتر کرده ام.

 

کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده می کنید؟ 

من در آزمون‌ها از تکنیک ضربدر  منها استفاده می‌کنم.این تکنیک به این صورت است که در مرحله اول به سوالاتی که می‌دانم پاسخ می‌دهم زیرا معتقدم که مغز انسان به صورتی است که اول کار تمایل به حل سوالات ساده‌تر دارد و پس از اینکه سوالاتی را که مطمئن بودم می‌توانستم پاسخ دهم پاسخ داده‌ام به سراغ سوالات زمانگیر می‌روم در این مرحله مغز آرامش بیشتری دارد زیرا باور دارد که تمام سوالات ساده آزمون را پاسخ داده است و این یک راهکار برای کاهش استرس در آزمون‌هاست.

 

چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟

من به جمله اساتید برتر کانون معتقدم و این جمله این است که نیم سال دوم آغازی مهمتر است من با روحیه گرفتن از این جمله تصمیم گرفتم که نیم سال دوم خود را با برنامه‌ریزی بهتر  عمل کنم و همچنین افزایش تراز و رتبه در آزمون‌ها را داشته باشم.

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟

مغز نیز نیاز به استراحت دارد البته در افراد مختلف متفاوت  می باشد .در بازه زمانی روزهای پایانی هفته دوم یعنی روزهای پنجشنبه و جمعه که اکثر برنامه شخصی‌ سازی شده توسط خودم اجرا شده بخشی را به استراحت اختصاص می دهم.در این بازه کارهایی مانند تماشای فیلم یا گفت و گو با والدین را انجام می‌دهم.

 

آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟

من از کادر آموزشی مدرسه دانش برتر شهرستان رومشکان که تلاش می کنند دانش آموزان به اهدافشان نزدیک شوند تشکر می کنم.


Menu