گفت و گو با ترنم تراکمه مختاری؛قهرمان پیوستگی هشتم

کتاب آبی ، سه سطحی و کتاب اول ریاضی منابع مورد استفاده من برای کار کردن تست بود، با کار کردن تست‌های این کتاب‌ها با سوالات آزمون آشنا می‌شدم و در گرفتن نمره بالا موفق‌تر بودم.

گفت و گو با ترنم تراکمه مختاری؛قهرمان پیوستگی هشتم

نام و نام خانوادگی : ترنم تراکمه مختاری 

مقطع : هشتم

نام استان و شهرستان: استان کرمان ، شهرستان جیرفت 

میانگین تراز : ۵۸۰۰

سال های حضور در کانون : ۳ سال

چند آزمون شرکت کرده اید : ۸۶ آزمون


 مصاحبه کننده : سمیه مختاری

 

در امتحانات مدرسه چند نمره پیشرفت در معدل و یا نمره درس نسبت به سال گذشته داشتید ؟

 ۲ نمره در درس علوم نسبت به سال گذشته پیشرفت داشتم و برای امتحانات پایان ترم آمادگی بهتری پیدا کردم و همچنین ۱ نمره در درس ریاضی پیشرفت داشتم و همچنین پیشرفت چشمگیری در درس فارسی که در آن مشکل داشتم کردم.

 

از چه کتاب هایی برای آمادگی در امتحانات استفاده کردید ؟

از کتاب های پرتکرار علوم و ریاضی و کتاب های پرتکرار عربی و مطالعات اجتماعی و کتاب های سه‌ سطحي  ریاضی و سه سطحی عمومی (فارسی، عربی، زبان) استفاده کردم ، دلیل استفاده از این کتاب ها این بود که سوالات آن ها با سوالات پایانی مدرسه تشابه زیادی داشت و باعث مرور و جمع بندی دروس بود و با کار کردن تست های‌ این کتاب ها درس را بهتر یاد می گرفتم و باعث تمرین و تکرار درس ها بود و نتیجه آن هم کسب نمره ۲۰ در این دروس بود که برای من بسیار رضایت بخش و خوب بود و باعث پيشرفتم در نمره شد. 

 

در دوره امتحانات برنامه ی مطالعاتی شما چگونه بود ؟ چگونه میان مطالعه تشریحی و تستی تعادل ایجاد کردید ؟ 

در ابتدا برنامه ریزی می کردم که هر درس را در بازه زمانی ۱ تا ۳ ساعت مطالعه کنم و سپس ۲۰ دقیقه استراحت و مجددا مطالعه را شروع می کردم ، در این میان بین بازه های زمانی مطالعه و استراحت  تست هم کار می کردم.صبح ها طبق ساعت مشخصی بیدار می شوم و شروع به مطالعه می کنم و بعد از تمام شدن مطالعه شروع به کار کردن تست های مربوطه می کنم تا با نمونه سوالات امتحانی آشنایی بیشتری پیدا کنم و این گونه برنامه ریزی بسیار مفید و مؤثر در پیشرفت تحصیلی داشتم و تأثیر فراوانی در نمره های‌ من داشت‌.

 

در دوره امتحانات مطالعه ی تستی هم داشتید ؟ از چه کتاب هایی برای این منظور استفاده می کردید ؟ 

بله ، کتاب آبی ، سه سطحی و کتاب اول ریاضی منابع مورد استفاده من برای کار کردن تست بود، با کار کردن تست های این کتاب ها با سوالات آزمون آشنا می شدم و در گرفتن نمره بالا موفق تر بودم. 

 

آیا از نمونه سوالات موجود در سایت کانون استفاده می کنید ؟

 بله ، برای خودم زمانی را مشخص کرده بودم و در این بازه زمانی وارد سایت شده و سوالات را دانلود و مطالعه و سپس به تحلیل اشتباهاتم می پرداختم و سعی میکردم در آزمون بعدی دیگر این اشتباه را تکرار نکنم و باعث کاهش تراز خود نشوم. 

 

آیا در ایام امتحانات از شیوه بازیابی استفاده کردید ؟ یا ابتدا کتاب درسی را مطالعه کردید ؟ 

بله ، اول تست کار می کردم تا متوجه شوم که چه مقدار از مطالب را به یاد دارم و سپس مطالعه  خود را شروع می کردم و بعد به سراغ تست ها و سوالات دشوارتر می رفتم و تا خوب متوجه آن سوال شوم و آن را به خوبی یاد بگیرم. 

 

در دوره امتحانات میانگین روزانه چند ساعت مطالعه داشتید ؟ آیا ساعات مطالعه شما نسبت به قبل تغییری داشت ؟ 

روزانه به طور میانگین ۶ ساعت مطالعه داشتم  _ بله قبلا ساعات مطالعه ام کمتر بود، ولی در دورهٔ امتحانات ساعت مطالعه خود را افزایش دادم.

 

کدام درس هم در آزمون ها و هم در امتحانات مدرسه نقطه قوت شماست ؟ 

نقطه قوت من درس ریاضی و زبان است _ همیشه در روزی که معلم درس را داده ۳ بار مطالعه می کنم  تا برای جلسه بعد که پرسش و پاسخ داریم‌ آمادگی کامل داشته باشم ، ابتدا یکبار روخوانی می کنم و نکاتی را که معلم گفته تکرار میکنم سپس مطالب و مباحث را به صورت دقیق و عمقی مطالعه می کنم تا به خوبی در ذهنم بماند و در مرحله آخر هم مرور و جمع بندی می کنم و یک دور کامل برای خودم کنفرانس میدهم تا ملکه ذهنم شود. 

 

با توجه به کارنامه ی مدرسه و آزمون های کانون، چه تصمیمی برای نیم سال دوم دارید ؟  

سعی دارم که  با کمک آزمون ها و کتاب‌های کامل و جامع کانون در درس ادبیات پیشرفت کنم و تست های  بیشتری کار کنم و در برنامه ریزی ام زمان بیشتری را به کار کردن تست های مربوطه اختصاص دهم و زمان مطالعه درس ادبیات را بیشتر کنم تا نتیجه بهتری را در نیم سال دوم داشته باشم. 

 

آیا در آزمون های دی ماه غیبت داشتید ؟ 

خیر ، چون هر بار با آزمون ها مطالب و نکات جدیدی یاد می گرفتم و  به درس علاقه بیشتری پیدا میکردم و با نقاط قوت و ضعفم آشنا می شدم و می‌فهمیدم که در چه درسی استعداد دارم و می‌توانم در انتخاب رشته روی آن حساب باز کنم ودر چه درسی مشکل دارم تا زمان مطالعه را بیشتر کنم و اشتباهاتم را تحلیل کنم.


پیوستگی در آزمون ها چگونه باعث رشد معدل شما شد ؟

 با هر بار تحلیل اشتباهاتم ضعف هایم برطرف شد و به نقاط قوت تبدیل شد و با حل کردن سوالات آزمون معنی و مفهوم سوال را بیشتر درک می کردم و در حل کردن سوالات مشابه دیگر مشکلی نداشتم. 

 

مطابق برنامه راهبردی حرکت می کنید ؟ 

 برنامه مدرسه و آزمون های کانون اصولا با هم  همگام و هماهنگ هستند و در درس هایی که در مدرسه عقب تر هستم از شیوه پیش خوانی استفاده می کنم تا در آزمون بتوانم به سوالات پاسخ دهم ، با دفتر برنامه ریزی و بر اساس برنامه راهبردی برای دو هفته برنامه ریزی می کنم، روز هایی که درس هایی مانند ریاضی را دارم سر کلاس خوب گوش می دهم و  طبق برنامه راهبردی تست های مربوط به آن درس را کار می کنم تا به تست های درس های دیگر هم رسیدگی کنم و سپس در روز قبل از آزمون طبق برنامه راهبردی درس ها را مرور می کنم تا آمادگي کامل را داشته باشم. 

 

شما از کدام کارنامه جعبه ابزار کانون در صفحه‌ی شخصی تان استفاده می کنید ؟ این کارنامه چه ویژگی هایی دارند ؟

 کارنامه پروژه ای و کارنامه اشتباهات _ در کارنامه پروژه ای به پیشرفت ترازم توجه می کنم و نقاط قوت و نقاط ضعف خودم را می بینم و نقاط ضعفم را تشخیص می دهم سعی می کنم این ضعف ها را به نقاط قوت تبدیل کنم تا در آزمون بعدی ترازم بیشتر شود، با استفاده از کارنامه اشتباهات و با نوشتن و مطالعه کردن و کار کردن اشتباهاتم نقاط ضعفم را برطرف می کنم تا در آزمون های بعدی دوباره دچار اشتباه نشوم. 

 

دفتر برنامه ریزی دارید ؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می کند ؟ 

بله ، با برنامه ریزی منظم و افزایش تدريجی ساعات مطالعه ام در نمرات مدرسه و تراز هایم پیشرفت کردم و این امر باعث پیشرفت معدلم هم شد.

 

با توجه به اینکه نیم سال دوم آغازی مهم تر است، لطفا به روش هایی که برای هر درس در نیم سال دوم تصمیم گرفته اید که اجرا کنید ولی در نیم سال اول از آن غفلت کرده بودید، اشاره کنید ؟ 

قصد دارم کلیه دروسم را در نیم سال دوم پیش خوانی کنم و درس هر روز را در همان روز بخوانم و تست های مربوط را کار کنم و در ایام نوروز تست های بیشتری کار کنم و با استفاده از کتاب نوروز به مرور و جمع بندی نیم سال اول بپردازم و زمان‌ مطالعه خود را بیشتر کنم و در آخر هر درس نکات مهم را مرور کنم

Menu