گفتگو با دبیر: محدثه سعادتی درس فلسفه منطق کنکور انسانی 1403

گفتگو با دبیر: محدثه سعادتی تحلیل درس فلسفه منطق کنکور انسانی 1403

گفتگو با دبیر: محدثه سعادتی درس فلسفه منطق کنکور انسانی 1403

نام و نام خانوادگی دبیر : خانم محدثه سعادتی

رشته، دانشگاه: حقوق دانشگاه تهران

نام شهر ، استان : نظرآباد ، البرز

مصاحبه‌گر : محبوبه مولوی


اهمیت درس منطق فلسفه در کنکور چگونه است؟

درس منطق فلسفه با ضریب ۵ از دروس سخت رشته انسانی است و توسط اغلب دانش آموزان در نظرسنجی کانون جزو سوالات دشوار کنکور مرحله اول ۱۴۰۳ اعلام شده بود. 

 

در کنکور از کدام درسهای درس منطق فلسفه سوال طرح شده بود؟

در کنکور از درس ۳ منطق دو سوال، از دروس ۵، ۸، ۹، ۱۰ هرکدام یک سوال، از دروس ۲، ۶، ۸، ۹، ۱۰ فلسفه 1 هر کدام یک سوال، از درس ۳ فلسفه 2 دو سوال از دروس ۱، ۲، ۵، ۸، ۱۱ هر کدام یک سوال طرح شده بود+ ۲ سوال هم ترکیبی بود.

 

لطفا نظر خود را در رابطه با درس منطق فلسفه در کنکور انسانی اردیبهشت 1403 بیان نمایید؟

فلسفه جزئ دروسی است که در کنکور در آن سوالات ترکیبی دیده می شود. به عنوان مثال تست ۱۴۳ کنکور اردیبهشت 1403 ترکیبی از نظرات فلاسفه ی مذکور در درس ۷ و ۸ فلسفه دوازدهم است، همچنین تست ۱۳۳ هم ترکیبی از چند درس فلسفه یازدهم طراحی شده بودند.

 

سطح دشواری سوالات چگونه بود؟

سوالات منطق این کنکور هم نسبت به فلسفه یازدهم آسان تر بودند و سوالات فلسفه یازدهم هم در مقایسه با پایه دوازدهم آسان تر بوده است. نه تنها این درس بلکه باقی دروس کنکور هم از آنجایی که کتب پایه از مباحث مقدماتی شروع می کنند، سوالاتی که از هر پایه می اید در مقایسه با پایه بعدی خود، آسان تر است. در نتیجه دانش آموزان از مطالعه و پاسخ دادن به این سوالات باز نمانند.

در دو تست از ابیات استفاده شده بود که دانش آموز باید قرابت معنایی خوبی داشته باشد تا بتواند به این دو تست پاسخ بدهد (تست شماره ۱۲۸ و ۱۳۷) 

تست شماره ۱۲۷و ۱۳۸ هم از نمونه تست هایی بود که برای پاسخ دادن به دیگر علوم نیاز داریم. البته این گونه تست ها اصلا سخت نیستند و اکثر از مواردی استفاده می شود که انتظار می روند دانش آموز دوازدهم آنها را بداند. (به عنوان مثال در تست ۱۲۷ دانش آموز باید بداند اعداد اول کدام هستند یا این که هر مربعی مستطیل هم هست) 

 

با توجه به نزدیکی امتحانات خرداد، پیشنهاد شما برای مطالعه این درس برای دانش آموزان چیست؟ 

از آن جایی که امتحان های خرداد سال دهم هم از امسال به صورت نهایی برگزار می شود، دانش آموزان انتظار نداشته باشند که سوال ها و مثال های که در امتحان خواهند داد، دقیقا همان تمرین های کتاب باشد. باید موشکافانه تر مطالعه کنند و تنها به صحبت های دبیر اکتفا نکنند. مثل درس ریاضی که یک فرمولی رو بلد می شوید و بعد از ان هر مسئله ای به شما بدهند رو حل می کنید. درس منطق هم باید به همین گونه مطالعه بشود، دانش آموزان حتما از نمونه سوال های سایت کانون استفاده کنند تا با مثال های مختلف آشنا بشوند. دانش آموزان اگر خلاصه نویسی داشته باشند و به زبان ساده مفاهیم کتاب را یادداشت کنند و مرور مستمر داشته باشند، در یادگیری آنها موثر خواهد بود. اقسام استدلال، شرایط قیاس، روابط تقابل، اقسام قضیه و.. همه باید خلاصه نویسی شده باشند.

دانش آموز های یازدهم و دوازدهم هم باید تسلط کافی بر کتاب فلسفه داشته باشند کتاب را باید به عنوان منبع اصلی در نظر داشته باشند و همچنین این درس را به صورت مفهومی یاد بگیرند و از حفظ کردن کتاب پرهیز کنند، چرا که سوالات کنکور و امتحانات به صورت مفهومی طراحی می شود. همچنین برای پاسخ دهی به سوالات ترکیبی کنکور حتما نظرات افراد مختلف را به صورت منسجم و خلاصه یادداشت کنند تا از تداخل مطالب جلوگیری کنند. به بارم بندی امتحان خرداد نیز توجه کنند چرا که برای مرور باید توجه بیشتری به درس هایی داشته باشند که بارم بیشتری دارند.


Menu