گفت و گو با مرتضی شاوردی ؛ قهرمان پیوستگی پایه دوازدهم ریاضی

استمرار و پیوستگی و تلاش زیاد از مهم‌ترین عوامل می‌توانند باشند که با طی زمان و کسب تجربه بیشتر هم باعث بهبود روش‌های مطالعه بنده شدند.

گفت و گو با مرتضی شاوردی ؛ قهرمان پیوستگی پایه دوازدهم ریاضی

نام و نام خانوادگی : مرتضی شاوردی

نام شهر و استان : خرمشهر، خوزستان

میانگین تراز : 6070

معدل : 19.78

سال‌های حضور در کانون : 1 سال

چند آزمون شرکت کرده است : 16 آزمون

شغل و تحصیلات مادر : خانه دار و زیر دیپلم

شغل و تحصیلات پدر : راننده و دیپلم

 

مصاحبه‌گر :  خانم فرخی

 

اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟

اولین تراز بنده در آزمون های کانون ۵۸۰۰ بوده که در ابتدای مهر ماه بود و آخرین آزمون هم تراز ۶۳۰۰ را کسب کردم.

 

مهم‌ترین دلیل این پیشرفت را چه می‌دانید؟

از دلایل زیادی می توان نام برد اما بدون شک استمرار و پیوستگی و تلاش زیاد از مهم ترین عوامل می‌توانند باشند البته ناگفته نماند که با طی زمان و کسب تجربه بیشتر هم باعث بهبود روش های مطالعه بنده شدند.

 

  1. برنامه شما برای دوران طلایی نوروز چیست؟

مرور و جمع بندی درس ها در کنار اتمام دروس باقی مانده جهت آمادگی هر چه زودتر و تلاش بنده در شروع آزمون های جامع خواهد بود.

 

منابع شما برای دوران نوروز چیست؟ (تابلو نوروز، کتاب نوروز و...)

 برای جمع بندی در دوران نوروز در کنار استفاده از تست های جزوات، از کتاب نوروز کمک گرفتم و با زدن تست های این کتاب به صورت مبحثی و زمان دار توانستم همه مباحث را دوره کنم. در کنار این کتاب از تابلوی نوروزی توانستم با استفاده از آن برنامه ریزی بهتر و دقیق تر شخصی سازی شده‌ی خودم را بنویسم و اجرا کنم.

 

  1. شما بعد از نوروز تا آغاز دوران جمع‌بندی چه برنامه‌‌ای اجرا خواهید کرد؟

 قطعا اولویتم اتمام جمع بندی دروس دیگر خواهد بود و در صورت رسیدن به این هدف برای شروع آزمون های زمان دار و جامع کانون از سال پیش و امسال و هم چنین آزمون های دیگر معتبر برنامه ریزی خواهم کرد و در نهایت هم با زدن کنکور های سال های پیش و بررسی کامل آن ها سعی در داشتن بهترین آمادگی برای کنکور پیش رو خواهم داشت.

 

از چه زمانی جمع‌بندی را شروع خواهید کرد ؟ (روش خود را توضیح دهید.)

جمع بندی را به محض اتمام پیش روی دروس شروع خواهم کرد که حدودا در دهه آخر اسفند ماه خواهد بود.

برای این کار اولویت بنده مرور نکات از پیش مطالعه شده و جمع بندی درس ها به صورت مبحثی خواهد بود که در نهایت با استفاده از آزمون های جامع پروژه جمع بندی را به نحو احسن به اتمام برسانم.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

 دور نماندن از شرایط آزمون ها یکی از مهم ترین مسائلی است که هر شخص کنکوری باید به آن دقت کند چرا که در غیر این صورت در برنامه مطالعاتی و راهبردی عقب خواهد افتاد و باعث فشردگی بیشتر مباحث و کاهش بازده مطالعه خواهد شد. از نظر بنده همین پیوستگی در آزمون دادن است که باعث پیشرفت و افزایش سرعت تست زنی و پیشرفت افراد در نحوه مدیریت زمان سر جلسه خواهد بود.

 

  1. تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟ کدام روش؟ آیا در کنکور هم استفاده کردید؟

 بله برای استفاده بهتر از این تکنیک ها، تست های علامت زده شده در حین جلسه را با عدد دهی در کنار هر تست، شدت سختی یا وقت گیر بودن آن تست را معلوم می کنم تا در صورت بازگشت بتوانم انتخاب راحت تری داشته باشم ‌و با این روش ها به نظرم کمک زیادی به نداشتن استرس نزدن سوالی خواهیم داشت.

 

  1. آیا در آزمون‌های هدف گذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

اگر پاسخ‌تان مثبت است،الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدف گذاری برای شما چه بود؟ 

بله، این آزمون ها در آمادگی هر چه بیشتر واقعا کمک زیادی می کنند و حتی در برنامه ریزی برای مطالعه نیز کمک شایانی دارند و استفاده از این آزمون ها را به دوستان توصیه می کنم.

 

  1. از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

بیشتر از کلاسور ارزیابی کارنامه هر آزمون استفاده می کنم و به نظر من خیلی مفید واقع می شود که در کنار تحلیل سوالات آزمون، یک تحلیل و نگاه کلی به آزمون داشته باشیم تا بتوانیم یک روند کلی از عملکرد خودمان داشته باشیم.

 

  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه است؟

بله همیشه پا به پای برنامه آزمون ها جلو می روم و با توجه به نیازم در مطالعه یک مبحث، بدین صورت که مباحث مهم تر و نیازمند به مطالعه بیشتر را زمان بیشتری صرف آن ها می کنم و در حد امکان سعی می کنم در هیچ درسی جا نمانم زیرا می‌دانم جبران عقب افتادگی درسی خیلی دشوار است.

 گفت و گو با مرتضی شاوردی ؛ قهرمان پیوستگی پایه دوازدهم ریاضی

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟ هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ بررسی اشتباهات  یا بررسی سؤال‌های ساده ؟

 برای تحلیل آزمون سعی می کنم همه‌ی سوالات را یک دور دیگر حل کنم و گاهی هم در صورت کسب نتیجه غیر دلخواه، دوباره کرنومتر می گیرم و سوالات آن درس را حل می کنم در زمان استاندارد.

غالبا سوالات آسان آزمون را دوباره یک نگاه می اندازم و زود از آن ها رد می شوم اما برای سوالات سخت حتی اگر آن ها را حل کرده باشم وقت، و آن را چندین بار بررسی می‌کنم. برای سوالات نزده یا غلط حتما سعی می کنم ابتدا سوال را خودم حل کنم حتی اگر زمان نسبتا زیادی بگیرد چون معتقدم با این کار، تیپ آن سوال در ذهنم ماندگار خواهد شد. در نهایت هم به شیوه پاسخ موجود در پاسخ نامه سر می زنم تا نحوه تفکر طراح را بتوانم برای خودم توضیح دهم.

 

به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زنید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟ 

 البته این موضوع از روزی به روز دیگر متغیر است ولی به صورت کلی می توانم بگویم که در هفته‌ی اول مطالعه خصوصا بیشتر وقتم را صرف یادگیری مباحث می کنم و معمولا کل هفته دوم را صرف تست زدن می کنم. در مواقعی هم که مباحث را یاد گرفته باشم سعی می کنم در کنار تست زنی تحلیل کاملی داشته باشم و با این روش بر روی مبحث تسلط بیشتری کسب کنم.

 

 دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

 طبیعتاً داشتن یک برنامه منسجم و معین برای پیشرفت در هر چیزی لازم است و درس خواندن هم از این موضوع مستثنا نیست. دفتر برنامه‌ریزی کمک زیادی کرده تا بتوانم نحوه مطالعه خودم را به طور کامل اداره کنم و بدانم دقیقا در چه مرحله ای قرار گرفته ام و در واقع مانند نقشه راه برای هر کسی می تواند باشد و با تکمیل و استفاده از آن قطعا نتایج بهتری را برایم رقم زدند.

 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

 از کتاب های سه سطحی خیلی کمک گرفتم و با توجه به این که از سوالات طبقه بندی شده ای برخوردار هستند این را می توانم یک مزیت برای این کتاب بدانم که همه افراد بتوانند از این کتاب با هر نوع سطحی که دارند استفاده کنند. هم چنین این کتاب را به خاطر سوالات با کیفیتی که دارد به خیلی از کتاب های دیگر ترجیح دادم و برای کسی که می‌خواهد درسی را به طور کامل جمع بندی کند پیشنهاد می کنم از این کتاب بهره بگیرد.

 

برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه است؟

با توجه به این که توانستم در ایام تابستان پایه های دهم و یازدهم را دوباره مرور و دوره کنم، با خیالی آسوده تر به پایه دوازدهم وارد شوم و همراه با برنامه کانون توانستم هر مبحث از پایه را موازی با مباحث دوازدهم مطالعه و مرور کنم و با این طریق حداقل ۳ بار هر مبحث از پایه را مرور کرده باشم. معمولا در اجرای برنامه های خود، روز های اول هفته را به مطالعه‌ مباحث جدید دوازدهم و روز های هفته را به مرور دروس پایه اختصاص می‌دهم. برای نیم سال دوم با کمک گرفتن از مشاوره پشتیبانی سعی داشتم برنامه مطالعاتی ام را با توجه به سختی و اهمیت مباحث زمان بندی و اجرا کنم.در این مدت هم سعی کردم که از برنامه مطالعاتی و راهبردی کانون با توجه به نزدیکی کنکور و فشردگی مباحث جا نمانم چون می‌دانستم در غیر این صورت جبران مباحث عقب افتاده به روز های منتهی به کنکور موکول خواهد شد که این نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. هم چنین سعی داشتم تا با زدن تست های زمانی زیاد کیفیت آزمون دادنم را بهتر کنم و مهم تر از همه این موضوعات، پیوستگی خودم را حفظ کنم.

 

  1. چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟ 

 فکر کنم بسیاری از داوطلبان دیگر مانند من هدف اصلی خود را کنکور اردیبهشت ماه گذاشته اند و از مهم ترین دلایلش هم می‌توانم به این اشاره کنم که می‌دانستم در صورت کسب نتیجه لازم در این فرصت، با خیالی راحت تر به سراغ ادامه مسیر و خصوصا امتحانات نهایی می رفتم و بتوانم آن جا با تمرکز کامل برای کسب ۵۰ درصد دیگر مسیرم تلاش کنم. این را هم اضافه کنم که اگر کسی در کنکور اردیبهشت هم نتیجه دلخواهش را کسب نکند باز هم فرصت های دیگری در پیش دارد و کنکور تیر هم که فکر کنم هدف اصلی عده زیادی باشد را به عنوان فرصت جبران نگاه کند. کسی که بتواند تا کنکور اردیبهشت کل مباحث را جمع بندی کند این فرصت را خواهد داشت تا در ادامه مسیرش و در بازه زمانی بین دو کنکور، در کنار تشریحی خواندن به زدن تست های زماندار و جامع بپردازد و بیش از پیش آمادگی کافی را کسب نماید.

 

شما تصمیم گرفته اید برای کنکور اردیبهشت یا کنکور تیر تمرکز کنید؟ لطفا علت این انتخاب را توضیح دهید.

 ترجیح می دهم که با پیش روی عادی جلو بروم و کیفیت مطالعه را به سریع تر جمع کردن مباحث اولویت قرار می دهم.و همیشه سعی می کنم در این مواقع از برنامه پیش روی عادی جلوتر حرکت کنم ولی با این حال به طور کامل به بودجه بندی مباحث پیش روی سریع به طور کامل نمی‌توانم برسم. در نهایت تا قبل اولین آزمون جامع کل مباحث را مطالعه خواهم کرد.

 

بهمن و اسفند ماه برای کنکور امسال بسیار مهم است. آیا در برنامه راهبردی با پیش روی عادی برنامه ریزی می کنید یا با پیش روی سریع حرکت می کنید؟ لطفا توضیح دهید.

اولویت بنده کنکور اردیبهشت ماه خواهد بود و با دادن این کنکور بیشتر تمرکز خودم را برای امتحانات نهایی و کسب بهترین نتیجه در آن ها خواهم گذاشت. در این بازه زمانی از آزمون های تستی غافل نخواهم شد و برای کسب آمادگی بیشتر از خدمات کانون مانند نمونه سوالاتی که در سایت کانون بارگذاری می‌شوند استفاده خواهم کرد. برای تسلط بیشتر بر روی مباحث هم از کتاب پر تکرار امتحانی استفاده خواهم کرد که به نظرم یکی از بهترین منابع برای دروس تشریحی می تواند باشد. سعی می کنم در این بازه زمانی بین کنکور اردیبهشت و شروع امتحانات تمام دروس کتاب ها را مطالعه کرده باشم و در کنار آن ها از تست های زمان دار غافل نشوم. در ادامه و با شروع امتحانات فقط سعی می کنم که مباحث را دوره کنم و به حل نمونه سوال بپردازم و  با زدن کنکور های سالیان گذشته، آمادگی لازم هم برای امتحانات نهایی و هم برای کنکور تیر که فاصله کمی با انتهای امتحانات نهایی دارد را کسب کنم.

Menu