گفتگو با دبیر؛ علی رضا اصل فلاح ردپای ریاضیات در درس شیمی

گفتگو با دبیر؛ علی رضا اصل فلاح: ردپای ریاضی را در شیمی دنبال کنید

گفتگو با دبیر؛ علی رضا اصل فلاح ردپای ریاضیات در درس شیمی

نام و نام خانوادگی دبیر : آقای عليرضا اصل فلاح

نام شهر ، استان : نظرآباد ، البرز

مصاحبه‌گر : محبوبه مولوی


 1)به نظر شما نحوه خواندن درس شیمی به چه صورتی هست؟

درس شیمی یک درس حفظی، مفهومی و محاسباتی هست که در هر سه پایه به طور کامل دیده می‌شود به عنوان مثال مباحث حفظی به این صورت هستش که عناصر موجود در سیاره زمین و مشتری را نام ببرید، یا به عنوان مثال مباحث مفهومی مثل روند تغییرات شعاع، خصلت فلزی و نافلزی و سوالات محاسباتی همانند استوکیومتری ، ثابت تعادل،مسائل PH و... در آن وجود دارد و دانش آموزان باید بتوانند هر سه مبحث موجود در درس شیمی را به طور کامل یاد بگیرند.  


 نمونه استفاده از اتحاد و تجزیه در سوال ثابت تعادل فصل4 دوازدهم در کنکور1402 تجربی

گفتگو با دبیر؛ علی رضا اصل فلاح ردپای ریاضیات در درس شیمی


 نمونه استفاده تفصیل صورت در مخرج در سوال درصد جرمی فصل 3 دوازدهم شیمی


2)به نظر شما با اینکه مباحث محاسباتی در درس شیمی وجود دارد آیا نیازی به خواندن درس ریاضی هست تا بتوان به سوالات محاسباتی آن پاسخ داد؟

به طور کلی دانش آموزان فکر می‌کنند که با دانستن چهار عمل اصلی مانند جمع، تفریق، ضرب و تقسیم می‌توان به سوالات محاسباتی شیمی پاسخ داد. اما به این صورت نیست دانش آموزان نیاز دارند تا برخی از دروس پایه دهم، یازدهم و دوازدهم ریاضی را مطالعه کرده تا بتوانند به سوالات محاسباتی پاسخ بدهند.

 نمونه استفاده از اتحاد و تجزیه در سوال ثابت تعادل فصل4 دوازدهم

3) این دروسی که باید دانش آموزان از درس ریاضی مطالعه بکنند تا بتوانند به سوالات محاسباتی شیمی پاسخ بدهند چه مباحثی هستند؟

برخی از سوالات محاسباتی شیمی نیاز به این دارد که تجزیه بشوند، بنابراین لازم به یادگیری اتحادها هست یا مثلا در برخی سوال ها نیاز هستش که ما از تکنیک‌هایی مانند تفضیل صورت در مخرج استفاده کنیم. در برخی سوالات دیگر نیازمند این هستیم که لگاریتم بگیریم تا بتوانیم سوال را حل کنیم. 

 

نمونه استفاده از لگاریتم در سوال PH فصل 1 دوازدهم


4) با توجه به این موضوع که برخی دانش آموزان درس ریاضی را از کنکور حذف کرده و نمی‌خوانند به نظر شما می‌توان در سوالات محاسباتی شیمی نتیجه خوبی بگیرند؟

خیر. یکی از دلایلی که درصد دانش آموزان در کنکور در درس شیمی پایین آمده حذف کردن درس ریاضی است. دانش آموزانی که درس ریاضی را حذف نکرده و به خوبی مطالعه می‌کنند و به خصوص مباحث گفته شده که ترکیب با شیمی دارد را یاد گرفته‌اند به مراتب عملکرد و درصد بهتری از دانش‌آموزانی دارند که ریاضی را حذف کردند. 


5) بنابراین شما پیشنهاد می‌کنید که دانش آموز درس ریاضی را در کنکور حذف کنند؟

خیر زیرا حذف درس ریاضی در کنکور فقط به منزله نزدن آن درس نیست بلکه بسیاری از دروس دیگر همانند شیمی را نمی‌توان پاسخ داد و درصد خوبی گرفت. 

Menu