گفتگو با امیرعباس عبدی قهرمان پیوستگی هشتم اسلام آبادغرب

گفتگو با امیرعباس عبدی قهرمان پیوستگی هشتم از اسلام آبادغرب

گفتگو با امیرعباس عبدی قهرمان پیوستگی هشتم اسلام آبادغرب

نام و نام خانوادگی: امیرعباس عبدی

مقطع و پایه: متوسطه اول. پایه هشتم

تعداد آزمون های امسال: 12 آزمون اصلی و 8 آزمون مکمل

نام شهر و استان: اسلام آباد غرب، استان کرمانشاه

تحصیلات و شغل پدر: دیپلم، راننده کامیون

تحصیلات و شغل مادر: لیسانس حقوق؛ خانه دار

میانگین تراز: 6100


 مصاحبه گر :فاطمه کسعلی زاده


تصمیمات شما برای نیم سال دوم چیست؟

تصمیم دارم برای نیمسال دوم، آزمون ها را به صورت پیوسته ادامه دهم و تعداد تست هایی که کار میکنم را بالا ببرم تا بتوانم در ترازم پیشرفت داشته باشم و  کاملا به درس های مدرسه هم برسم. 

من با توجه به کارنامه ی نیمسال اول، کمی در درس ریاضی مشکل دارم که تلاشم این است علاوه بر اینکه در سایر درس ها افت نکنم،ریاضی ام را هم قوی تر کنم که نیمسال دوم بهتری داشته باشم.  

 

 با توجه به کارنامه نیم سال اول؛ چه برنامه ای برای دوران طلایی نوروز دارید؟

من کتاب نوروز را از کانون تهیه کرده ام. این کتاب ده تا آزمون دارد. اگر بتوانم در ایام نوروز این آزمون ها را کار کنم، هم مروری روی درس های مدرسه خواهم داشت و هم برای آزمون ها آماده خواهم بود که از برنامه عقب نمانم. 

به نظرم کسانی که از این دوران استفاده می کنند نسبت به کسانی که از این ایام استفاده نمی کنند یک گام جلوتر هستند. 

 

آیا سال گذشته از کتاب نوروز و تابلو نوروز استفاده کردید؟شیوه استفاده از کتاب در این ایام چگونه بود؟ توضیح دهید

بله سال گذشته در آزمون ها شرکت کردم و برای ایام نوروز از کتاب نوروز استفاده کردم که تاثیر زیادی داشت. 

صبح ها، یک آزمون از کتاب را حل میکردم و روزهایی که از کتاب نوروز استفاده نکردم، در سایر روزها جبران کردم و اجازه ندادم آزمونی از آزمونها باقی بماند. 

کتاب دیگرم که از آن استفاده می کردم، کتاب سه سطحی بود. 

هنگامی که بعد از تعطیلات به مدرسه رفتیم، برای امتحانات مدرسه خیلی آماده بودم. 

 

 آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر غیبت نداشتم. پیوستگی در آزمون ها باعث می شود از پیشرفت جا نمانی. آزمون ها مانند دومینو هستند. یک آزمون غیبت کنی، از پیشرفت جا می مانی .

 

آیا در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کنی؟

بله در این آزمون ها شرکت می کنم

بیشتر هدفگذاری را دوست دارم. چون خیلی خوب می توانی وضعیت خودت را در هفته اول بسنجی.مثلا درس علوم را که در هفته اول خوانده ای، بفهمی حدودا در آزمون اصلی چند درصد میزنی و اگر درصد کمی بود، می توانی در هفته دوم جبرانش کنی و اگر خوب بود که به همان روند، ادامه می دهی. 

من آزمون هدفگذاری را روز جمعه قبل از آزمون اصلی شرکت میکنم و به هر سه درس ریاضی، علوم و فارسی جواب می دهم. 

 

آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنی؟ 

بله. آزمون مشابه پارسال را سه شنبه بعد از ظهر  کار میکنم که بتوانم تحلیلش کنم

از این نظر که سوالاتش مشابه آزمون روز جمعه هست،آزمون مفیدی هست.البته آزمون مشابه پارسال را نیز معمولا به صورت تک درس جواب می دهم یعنی سوالات درس های هدیه ها و مطالعات را  حل نمیکنم و بیشتر، تمرکزم روی درس های ریاضی،فارسی،علوم و عربی است.

روز سه شنبه که آزمون روی سایت قرار می گیرد در این آزمون شرکت می کنم و تحلیل می کنم که عملکردم را در دو هفته گذشته بسنجم .روش تحلیلم هم اینگونه است که همه سوالات را تحلیل میکنم حتی سوالات درست را.

 

دستاورد شرکت در این آزمون‌ها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته داشت؟

من قبل از اینکه در آزمون ها شرکت کنم  تست نمی زدم و کلا با مفهوم تست آشنایی نداشتم

با شرکت در آزمون ها، هم تعداد تست هایی که حل میکنی بیشتر می شود، هم با منابع مختلف آشنا می شوی و از آنها استفاده می کنی و هم باعث ایجاد انگیزه در فرد می شود و می تواند خود را بسنجد. 

یکی از مهم ترین تاثیرات آزمون ها برای من این بوده که وقتی در آزمون نتیجه ی خوبی می گیرم، هفته بعد که امتحانات مدرسه را داریم،بخاطر مطالعه ای که در آزمون داشته ام، در امتحان ها نیز نمره ی خوبی میگیرم و برای مطالعه ی درس های مدرسه، فشار زیادی حس نمیکنم چون هم تست هایش را حل کرده ام و هم مرور داشته ام و با این روند بود که توانستم کارنامه ی نیمسال(5 نوع درس) خیلی خوبی داشته باشم و فقط در درس ریاضی، نسبت به هم تراز ها یک واحد کمتر گرفتم که ان شاالله در نیمسال دوم آن را جبران میکنم. 

در مورد ساعت مطالعه نیز، قبلاساعت مطالعه ام در حد یکی دو ساعت و آن هم فقط در حد خواندن مطالب برای نمره خوب گرفتن در مدرسه بود و الان که تست می زنم و با برنامه، درس های مدرسه ام را هم میخوانم و.. ساعت مطالعه ام به حدود میانگین چهار ساعت در روز رسیده است. 

 

 مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کنید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟

برنامه ی راهبردی که تقریبا با برنامه مدرسه هماهنگ است و من از برنامه جا نمی مانم.اگر هم برنامه راهبردی از برنامه مدرسه جلوتر باشد پیش خوانی می کنم. من در هفته اول بیشتر تمرکزم را روی درس های مهم( ریاضی، علوم و فارسی)می گذارم و بعد از آزمون هدفگذاری مرور کوتاهی روی این درس ها دارم. هفته دوم هم درس های مطالعات، پیام ها، زبان انگلیسی و عربی را نیز می خوانم. از همین کتاب سه سطحی عمومی استفاده می کنم که درس های زبان انگلیسی، فارسی و عربی دارد. آزمون مشابه پارسال را نیز در این هفته کار می کنم که مروری بر درس ها داشته باشم. 

 

 نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟

یکی از نقاط قوت من درس ریاضی است که در آزمون ها آن را 70،80 درصد میزنم. روش مطالعه ام هم این گونه است که ابتدا سعی می کنم سر کلاس درس را بفهمم و خب معلم هم به ما جزوه می دهد که جزوه کاملی است و سر کلاس کاملا گوش می دهم. بعد از آن یک دور جزوه و کتاب درسی یا درسنامه کتاب آبی را می خوانم. بعد که درس را فهمیدم و کمی پیشرفت کردم، از کتاب سه سطحی ریاضی استفاده می کنم که سطح بندی شده هست و پاسخ تشریحی خوبی هم دارد.از سوالات هدفگذاری و مشابه پارسال هم استفاده می کنم که خودم را برای آزمون جمعه آماده کنم.با این برنامه، نه تنها در آزمون ها، بلکه خود بخود، نمره های خوبی هم در امتحانات مدرسه می توان گرفت. 

در مورد ساعت مطالعه و مطالعه ریاضی هم باید بگویم که من روزانه در برنامه ام، حداقل حل 10 تست ریاضی را دارم. 

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

بله دفتر برنامه ریزی دارم.

من معمولا زیاد از تلفن همراه استفاده می کنم. وقتی ساعت های استفاده از آن را در دفترم می نویسم می توانم زمان استفاده از آن را کنترل کنم و بفهمم که چقدر تلویزیون دیده ام، چقدر از تلفن همراه استفاده کرده ام و از این نظر خیلی به من کمک کرده است که توانسته ام ساعت مطالعه ام را بالا ببرم و کارهایم را مدیریت کنم. 

 

 تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنی؟ 

من در آزمون روی سوالاتی که کمی سخت است، نمی مانم و وقتی ببینم سوالی سخت است یا نمی توانم حلش کنم کنارش علامت می زنم و از آن سوال رد می شوم. برای هر سوال تقریبا یک دقیقه زمان در نظر می گیرم. بعد از اینکه کل سوالات را بررسی کردم و تمام شد،و زمان اضافه داشتم، برمی گردم و سوالاتی که جا گذاشته ام را می خوانم و روی آن فکر می کنم.این روش واقعا جوابگوست خصوصا در درس ریاضی که زمانی که برمی گردی، می توانی جواب بدهی و به پاسخ برسی.

 

در چه درس‌هایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعه این درس‌ها را توضیح می‌دهید؟ 

بله من در درس فارسی خیلی قوی نبودم و اوایل،درصدم در درس فارسی حدودا  30 و 40 بود و نمی دانستم چه کنم که درصدم را بالا ببرم ولی کم کم با این روش که ابتدا کتاب را بخوانم و بعد به سراغ تست هایش بروم  توانستم نتیجه بگیرم. تست هایش را ابتدا به صورت آموزشی می زنم و یک تست را که حل میکنم بلافاصله به سراغ پاسخنامه می روم  تمام پاسخش را می خوانم حتی اگر درست زده باشم.

آزمون های هدفگذاری هم کمک می کند که وضعیت خودم را بسنجم و در نهایت درصدم از میانگین 30 و 40 به میانگین 60 و 70 برسد.  

 

تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟

من همان روز جمعه بعد از ظهر، حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم برای تحلیل آزمون وقت می گذارم.دفترچه سوال را که دارم و پاسخنامه را هم از صفحه شخصی دانلود میکنم.و همه ی سوالات را تحلیل می کنم حتی سوالاتی که درست جواب داده ام که نکات را متوجه شوم و اگر نکته ی جدیدی در سوال ها باشد یادداشت برداری می کنم. 

 

از کدام کتاب ها و منابع کانونی استفاده می کنی؟! 

من از کتاب آبی، سه سطحی و پر تکرار استفاده می کنم و از بین این سه کتاب، کتاب سه سطحی را بیشتر دوست دارم چون سوالات متنوعی برای سطح های مختلف در سطح متوسط، سخت و خیلی سخت دارد و پاسخنامه تشریحی کاملی که دارد، منبعی برای یادگیری نیز هست و اگر سوالی را نتوانی جواب بدهی، کامل توضیح داده است. 

البته کتاب سه سطحی منبع دوم من است و من ابتدا از  کتاب آبی استفاده می کنم و برای سطح بالاتر از کتاب سه سطحی استفاده می کنم! 

 

شما از کدام کارنامه جعبه ابزار کانون در صفحه شخصی‌تان استفاده می‌کنید؟ این کارنامه چه ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از کارنامه هایی که از آن استفاده می کنم، کارنامه بازیابی است. با استفاده از این کارنامه، می توانی ببینی در هر مبحثی چند پاسخ غلط داشته ای و نقاط قوت و ضعف خود را تشخیص دهی. بعد می توانی همان سوالاتی که اشتباه داشته ای را حل کنی و آنها را خوب یاد بگیری! 

 

چه شیوه‌ای را برای مطالعه و آمادگی امتحانات نهایی در نظر دارید؟

من اینطور فکر میکنم که اگر آزمون ها را جدی بگیرم، دیگر درس هایم انباشته نمی شود و چون قبل از امتحانات آن ها را کامل خوانده ام،برای امتحانات نیز آمادگی کامل دارم. 

Menu