گفتگو باساجده حسینی ؛قهرمان پیوستگی شبکه نرم افزار کامپیوتر

باعث پیدا کردن شکاف یادگیری یا مباحثی که فرار و یا در ظاهر ساده بودند می‌شد. در آزمون‌ها ، سؤالاتی مشابه هم با کمی تغییر وجود دارند که سعی می‌کنند نکاتی را که از چشم مخفی می‌مانند به ما گوش زد کنند.

گفتگو باساجده حسینی ؛قهرمان پیوستگی شبکه نرم افزار کامپیوتر

نام و نام خانوادگی : ساجده حسینی

پایه : دوازدهم شبکه و نرم افزار کامپیوتر 

نام شهر و استان : سردشت ،آذربایجان غربی

میانگین تراز : 6463

سال های حضور در کانون : از دی ماه 1402 

تعدادشرکت در آزمون :7آزمون

شغل و تحصیلات مادر : خانه دار تحصیلات ابتدایی

شغل و تحصیلات پدر : آزاد تحصیلات دیپلم


مصاحبه گر: علیرضا یحیی پور


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا است؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟ 

من از طریق یکی از معلمان دلسوز مدرسه با کانون آشنا شدم. ایشان نسبت به توانایی های من، باور بالایی داشته و پیشنهاد کردند که عضوی از کانون شوم و در آزمون های کانون شرکت کنم.


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

دستاورد من کشف روش صحیح مطالعه و یادگیری هر درس، توجه بیش تر به  وضعیت در سی ام در هر مبحث ، کشف روش های درست مواجه با انواع تست ها و زمان بندی بهتر در جلسه آزمون،  آرامش ذهنی هنگام پاسخ به تست ها و آشنایی با سوالات مشابه کنکور بود.


  شما تا چه حد خود را یک دانش آموز کانونی می دانید؟

من ضمن اینکه به صورت مرتب و مستمر در آزمون های اصلی شرکت کرده ام ، استراتژی  یا برنامه راهبردی جهت هر آزمون را برای خودم شخصی سازی می کردم این کار باعث شد تا هم در دروسی که نیاز به زمان بیشتری داشتند و هم در دروسی که برایم ساده تر بود، برنامه ای متعادل بچینم. علاوه بر استفاده از برنامه راهبردی، کتاب های آبی و شایستگی های غیر فنی و پایه را نیز تهیه کرده بودم.


 چرا در این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟ 

 هروقت احساس می کردم که دیگر توان شرکت در آزمون بعدی را ندارم ، تنها به این فکر می کردم که با شرکت در آزمون ها، سرمایه بیشتری برای کنکور جمع می کنم و همین موضوع سبب قوت من شد.


 آیا در آزمون های کانون غیبت داشتید؟ 

خیر. تا کنون غیبت نداشته ام. ارزیابی و محک زدن مباحثی که برای هر آزمون یاد می گرفتم و نیز ارزیابی برنامه درسی باعث می شد که در همه آزمون ها حضور داشته باشم.


 پیوستگی در آزمون ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ 

باعث پیدا کردن شکاف یادگیری یا مباحثی که فرار و یا در ظاهر ساده بودند می شد. در آزمون ها ، سؤالاتی مشابه هم با کمی تغییر وجود دارند که سعی می کنند نکاتی را که از چشم مخفی می مانند به ما گوش زد کنند.

 

 آیا در آزمون های مشابه پارسال شرکت می کنید؟ انگیزه تان چه بود؟ فایده آزمون های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

بله ، قبل از آزمون های اصلی، من سؤالات آزمون های مشابه پارسال را بررسی می کردم تا هم خودم را محک بزنم و هم پیش زمینه ای نسبت به سؤالات آزمون اصلی  داشته باشم و در نتیجه برای آزمون اصلی آمادگی بهتری کسب می کردم. 


 از کدام یک از کارنامه های جعبه ابزار کارنامه استفاده می کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید. 

من از کارنامه اصلی استفاده می کنم . بررسی کارنامه اصلی باعث می شود عملکرد خودم  را در هر درس به وضوح ببینم و اگر تراز پایینی را در مبحثی کسب کرده باشم ، برنامه راهبردی را مطابق با آن مبحث می چینم.


 مطابق برنامه ی راهبردی درس می خوانید؟ چگونه شخصی سازی می کنید توضیح دهید که روش تان چگونه بود؟

 بله من با توجه به برنامه راهبردی ، دروس مختلف را مطالعه می کردم ، گاهی اوقات با توجه به حضور دروس سنگین ، دروس ساده تر را حذف یا فقط به صورت اجمالی مطالعه می کردم.


 روش تان برای تحلیل آزمون ها چگونه است؟ آیا همه ی سؤالات را تحلیل می کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می کنید؟ 

تمامی سؤالات مطرح شده در آزمون برای من مهم هستند. بعد از آزمون ، همه ی سؤالات را بررسی کرده و اگر سؤال مهمی پیدا کردم (چه درست زده باشم و چه غلط) آن ها را در کتاب خود آموز یادداشت می کنم.


 آیا اعضای خانواده کارنامه ی شما را می بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟ 

بله ، میانگین تراز من در طول شرکت در آزمون های کانون، روند ثابتی داشته و تا کنون افت تراز تکان دهنده ای نداشته ام. خانواده ام همیشه با افتخار کارنامه من را در دست می گیرند.


 دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟ 

بله. من این دفتر را به صورت مرتب و منظم کامل می کنم . این دفتر به من در مدیریت زمان کمک بسیاری کرده است برای مثال ، زمان هایی که صرف مطالعه تست و حل مسائل می کنم نسبت به زمان های مرده را به طور کامل برایم مشخص می کند. همچنین من به کمک این دفتر در بازه های زمانی دو هفته، برنامه تعادل خود را بررسی کرده و در صورت نیاز، اقدام به اصلاح برنامه می کنم.


 آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟ 

برادر بزرگترم در دوران کودکی همیشه سعی می کرد که خواندن و نوشتن و همچنین حفظ سوره های کوتاه همانند سوره حمد را به من بیاموزد من با شور و اشتیاقی که داشتم توانستم قبل از مدرسه رفتن سواد حداقلی در خواندن و نوشتن کسب کنم. 


 آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟ 

بله ، معلم یکی از دروس تخصصی که من را با کانون آشنا کرد و کسی که من را متقاعد کرد تا با ایمان به توانایی های خودم و با تلاش و پشتکار، گام در مسیر کنکور بردارم. من قبل از توصیه های ایشان هیچ نظری در رابطه با شرکت در آزمون کنکور نداشتم. اما ایشان به توانمندی های من باور داشتند و من از صمیم قلب از ایشان ممنونم.


 آیا روش بازیابی را می شناسید اگر این روش را می شناسید آن را چگونه یاد گرفتید؟ 

اولین باری که به فکر استفاده از این روش افتادم، هنگامی بود که وقت کمی برای مطالعه ، مرور وتست برای تثبیت مباحث داشتم.  دنبال راهی بودم که کمک کند مطالبی را که فراموش کرده بودم را به من گوش زد کرده و مطالبی که به خاطر داشتم را برای من تثبیت کند از همین رو به این فکر افتادم که بدون هیچ‌گونه پیش مطالعه، شروع به تست زدن کنم تا میزان مطالبی را که یاد گرفته و به خاطر داشتم و همچنین مطالبی را که فراموش کرده بودم مشخص کنم. بعد ما با مطالعه ی  مصاحبه های دیگر دانش آموزان در کانون این روشی معروف و دوست داشتنی را به اسم Retrieve را شناختم.


 کدام درسها نقطه قوت شماست؟ 

دروس تخصصی و دروس پایه همانند ریاضی دروس تخصصی غالبا به صورت فعالیت های عملی هستند که باید به صورت عملی در محیط کامپیوترها اجرا شوند. من با اجرا کردن فعالیت ها، بررسی و تحلیل فعالیت ها و سؤالات ، ثبت نکات مهم ، نوشتن و روی کاغذ  آوردن فرایند حل و یا استراتژی حل سؤالات ، تست زنی و بررسی حالات مختلف، دروس تخصصی را به نقطه قوت خود تبدیل کرده ام. در رابطه با درس ریاضی می توان گفت که برگ برنده من زیاد نوشتن است خودم را وادار می کنم که هر نوع سؤالی با هر درجه از سختی را ابتدا با روش تشریحی و سپس با روش کنکوری روی کاغذ پیاده کرده و همین موضوع سب می شود که 1- خواسته ها ، مجهولات و ارتباط بین این دو را بهتر درک  کنم و در نتیجه در مسیر رسیدن به جواب صحیح حرکت کنم 2- لزوم وجود روش تشریحی و روش کنکوری را درک کرده و حتی به روش های شخصی برخورد با سوال و حل شخصی سؤال دست پیدا کنم.


 هنگام بررسی آزمون ها به کدام یک اولویت بیشتری می دهید؟

اولویت من در بررسی سؤالات ، بررسی سؤالات اشتباه است. دلیل این انتخاب، شناسایی و كشف مباحثی است که در آنها ضعف عملکردی دارم یا یادگیری ام ناقص بوده یا دارای نکات ریزی بودند که در شرایط جلسه آزمون ، نمی توانستم به آنها جواب بدهم و یا حتی سؤالاتی که با جا به جا زدن گزینه ها، اشتباه شده اند. ما انسان ها غالبا برآنیم تا با کشف عیب و رفع آنها به نسخه ای بهتر از خودمان تبدیل شده و اجازه ندهیم اشتباهات تکرار شوند . بررسی سؤالات اشتباه از آن جهت که نقاط ضعف را به ما نشان می دهند از درجه اهمیت بالاتری برخوردارند.


 کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کنید؟ این کتابها چه ویژگی هایی دارند؟ 

کتاب های آبی ، کتابهای 10 کنکور زرد ؛  10 کنكور دروس ، مهم ترین ویژگی کتاب آبی، پوشش گسترده مطالب کتاب به همراه تست های جامع و حل تشریحی سوالات است. در جواب برخی سوالات ، حتی تصاویر نیز برای فهم بهتر تعبیه شده اند.


 شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می دانید؟

با توجه به اینکه به صورت مستمر در لیست قهرمانان پیوستگی حضور داشته ام، خود را نیز قهرمان همین دسته می دانم . البته همین دستاورد نیز به دلیل پشتکار و همتی است که در درس خواندنم دارم .


 کدام یک از روش های مدیریت زمان را استفاده کردید روش دو خودکار، روش ضربدر و منها روش زمان های نقصانی و روش استراتژی بازگشت ؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ 

به نظر من در طول زمان تحصیل یک دانش آموز و تلاش برای پیشروی در مسیر کسب رتبه بالا در کنکور در زمان های هنگام  آزمون دادن و بعد از آزمون است. هنگام نشستن در جلسه آزمون از روش ضربدر و منها استفاده می کنم. این روش کمک میکنه تا با دسته بندی سؤالات، ابتدا سؤالات آسان را جواب داده و سپس با توجه به علامت کنار هر سؤال ، شیوه مناسب برخورد با سوال رو تعیین می کنم. یکی از بهترین استراتژی ما در مواجهه با سؤالات آزمون ، همین استراتژی ضربدر و منها است . روش دو خود کار، روشی بسیار مناسبی برای تمرین ، برخورد با سؤالات و همچنین تحلیل سوالات بعد از جلسه آزمون  است .  هنگام تحلیل ، دو خود کار با دو رنگ متمایز را در دست گرفته و یک دور با خودکار قرمز همانند جلسه آزمون سؤالات را حل می کنم. سپس با خودکار آبی ، بار دیگر سؤالات را بدون محدودیت زمانی و استرس ، حل می کنم. با این روش می توان دلیل بعضی از مشکلاتی که سبب انتخاب گزینه غلط و یا عدم جواب دادن به برخی سؤالات در جلسه آزمون می شوند را شناسایی و راه حلی را برایشان یافت. برای مثال ممکن است به دلیل فشار و استرس در جلسه ، از نظر ذهنی توانایی تحلیل سؤالی را نداشته باشیم.

 

  استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟

بله ، با شرکت در آزمون های کانون در کاهش استفاده از فضای مجازی ، مصمم تر شدم. برای مثال گوشی را در اتاقی دیگر قرار می دادم. یا از برادرم در خواست کرده بودم که اعلان های کانون را خودش به من بگوید.

 

 فکر می کنید مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث می شود خوب درس بخوانید چیست ؟

برجسته ترین ویژگی شخصی من که باعث شد روند خوبی در درس خواندن و پیشرفت داشته باشم .عشق به درس خواندن و عشق به درس هایم است. مباحثی را که می خوانم، با عصاره عشق ترکیب کرده و سپس به اعماق وجودم می برم . تا جایی که باعث می‌شود هم درسی را فرا بگیرم و هم از شدت شیب منحنی فراموشی بکاهم. عشق ورزیدن به درس خواندن و عاشق بودن در این مسیر، تنها راهی است که باعث می‌شود روز به روز بهتر و بهتر شده و به کیفیت مطالعه ام بیافزایم. من با تمام علاقه ، جز به جز و ریز ترین نکات مباحث رو می خوانم و با همین عشق ورزی ، یادگیری ام را به گونه ای پیش می برم که بالاترین بازده را داشته باشد. البته ناگفته نماند که این فرایندی وقت گیر و طولانی است. اما در دراز مدت باعث یک مزیت بی مانند می‌شود.

 

 

 

Menu