گفت وگو باامیرحسین فتح الله دخت؛کتاب نوروز منبع مناسب جمع‌بندی

از بخش نمونه سوالات کانون و تابلوی نوروزی برای اینکه مباحث پرتکرار را بشناسم و همچنین از کارنامه هدف گذاری نوروز استفاده کردم تا میزان تسلطم را بر مباحث مشخص کنم و به رفع نقاط ضعفم بپردازم.

گفت وگو باامیرحسین فتح الله دخت؛کتاب نوروز منبع مناسب جمع‌بندی

نام و نام خانوادگی: امیرحسین فتح الله دخت

مقطع و رشته: یازدهم تجربی 

نام شهر و استان: رفسنجان، کرمان

میانگین تراز: ۷۱۹۴

سال‌های حضور در کانون: دوسال؛ دهم و یازدهم

چند آزمون شرکت کرده است: 58 آزمون

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار، دیپلم

شغل و تحصیلات پدر: بازنشسته، دیپلم

مصاحبه‌گر :مریم موسی زادگان

 

برای دوره‌ی نوروز چگونه برنامه ریزی کردید؟

بنده ابتدا سعی کردم نقاط ضعف خود را در دروس نیمسال اول با استفاده از شناختی که از خود داشتم مشخص کنم و سپس برنامه ریزی مناسبی را انجام دادم تا بتوانم این نقاط ضعف را به نقطه قوت تبدیل کنم.

 

از چه کتابی برای دوران نوورز استفاده کردید؟

کتاب‌های آبی برای ریاضی و شیمی‌، سه‌سطحی برای جمع بندی و مرور آموخته ها، همچنین کتاب نوروز یک منبع بسیار مناسب برای دوران جمع بندی به روش آزمون محور است و از کتاب های پرتکرار برای استفاده از نمونه سوالات مهم تشریحی استفاده کردم.

 

تنوع مطالعاتی شما در دوران نوروز چگونه بود؟

بنده سعی کردم تا در ایام نوروز مطالعه دروس تخصصی و عمومی‌را در برنامه روزانه خود داشته باشم به گونه‌ای که روزانه سه درس تخصصی و یک یا دو درس عمومی‌را مطالعه و تمرین کنم ولی اگر هم نتوانستم ،سعی کردم بین دروس عمومی‌‌و تخصصی توازن مطالعاتی ایجاد کنم .

 

از کدام بخش های سایت در دوران نوورز استفاده کردید؟

از بخش نمونه سوالات کانون و تابلوی نوروزی برای اینکه مباحث پرتکرار را بشناسم و همچنین از کارنامه هدف گذاری نوروز استفاده کردم تا میزان تسلطم را بر مباحث مشخص کنم و به رفع نقاط ضعفم بپردازم.

 

آیا در ایام عید از روش بازیابی استفاده کردید؟یا ابتدا کتاب درسی را مطالعه کردید ؟ 

برای دروس عموعی ابتدا کتاب درسی را مطالعه می‌کردم. چون بسیاری از مطالب را فراموش کرده بودم، برای دروس تخصصی ابتدا تعدادی تست حل می‌کردم و مباحثی را که در آن ها ضعف داشتم شناسایی می‌کردم و هنگام مطالعه کتاب درسی بیشتر روی آن ها تمرکز می‌کردم و برای کتاب نوروز هم روش بازیابی را انجام دادم.

همچنین در درس‌هایی که حفظیات کمتری داشتند مثل ریاضیات از روش بازیابی استفاده می‌کنم. این روش وقت خیلی کمی‌برای مرور مطالب نیاز دارد .

روش بازیابی باعث می‌شود بازدهی مطالعه خیلی بیشتر شود و مطالعه حجم زیادی از مطالب در مدت زمان کوتاه است.

 

در امتحانات مدرسه چند نمره پیشرفت در معدل و یا نمره‌ی درس نسبت به سال گذشته داشتید؟

در درس زیست پیشرفت داشتم و نمره‌ی بالایی کسب کردم، چون این درس، یک درس حفظ کردنی و مفهومی ‌بوده از کتاب پر تکرار و تست زدن استفاده کردم و همچنین با کتاب سه سطحی توانستم سطح خود را ارتقا بدهم و نمره ام نسبت به دهم پیشرفت چشمگیری داشته است.

 

با توجه به کارنامه‌ی مدرسه و آزمون‌های کانون،‌چه تصمیمی‌برای نیم سال دوم دارید؟

تصمیم دارم نسبت به ترم اول برنامه منسجم‌تری داشته باشم، درس هر روز را همان روز بخوانم و ساعت مطالعه‌ام را بالا ببرم. از دوران نوروز نیز استفاده کردم تا یادگیری‌های ناقص خود مربوط به ترم اول را برطرف کنم تا در امتحانات نهایی پایان سال نمره خوبی به دست بیاورم.

 

از چه کتاب‌هایی برای آمادگی در امتحانات استفاده کردید؟ علت استفاده و نتایج آن را توضیح دهید.

برای امتحانات، بیشتر تشریحی کار کرده و از کتاب‌های سوالات پرتکرار استفاده می‌کردم وکتاب‌های پرتکرار دارای آزمون‌های تشریحی مختلف بوده و به دلیل وجود انواع سوالات مختلف از این کتاب استفاده کردم و همچنین از سوالات امتحانی در سایت کانون استفاده می‌کردم و از درسنامه‌های کتاب‌های آبی هم استفاده می‌کردم و توانستم نتیجه مطلوبی در امتحانات کسب کنم.

 

آیا از کتاب‌های سوالات پرتکرار امتحانی برای رشد معدل استفاده کردید؟

بله- برای رشد معدل از کتاب‌های سوالات پرتکرار استفاده کردم.

این کتاب را برای تمام درس های اختصاصی استفاده کردم و بخش سوالات و طبقه بندی مباحث برایم جالب بود.

 

در دوره امتحانات مطالعه‌ی تستی هم خواهید داشت؟ از چه کتاب‌هایی برای این منظور استفاده می‌کنید؟

بله؛ در ایام امتحانات از کتاب‌های سه‌ سطحی کانون و خلاصه نویسی و کتاب های جمع بندی استفاده خواهم کرد.

 

آیا از نمونه سوالات موجود در سایت کانون استفاده می‌کنید؟

بله، از نمونه سوالات سایت کانون برای مرور و آمادگی بیشتر قبل از امتحانات ترم استفاده و علاوه بر دروس اختصاصی برای دروس عمومی‌ هم استفاده می‌کنم. این‌کار باعث می‌شود که با انواع سوالات و سلیقه های مختلف در طرح سوال آشنا شوم.

 

کدام درس هم در آزمون‌ها و هم امتحانات مدرسه نقطه قوت شماست؟ روش شما برای مطالعه‌ی آن چیست؟

درس‌های اختصاصی مانند زیست و شیمی‌و فیزیک نقاط قوت من هستند.

برای فیزیک ابتدا کتاب و درسنامه را مطالعه می‌کردم و سپس شروع به تست زدن می‌کردم و در پایان تست‌های غلط را تحلیل و دوباره می‌زدم.

برای درس زیست شناسی نیز کتاب را رو خوانی می‌کنم و بعد نکات ریز و جزئی را حاشیه نویسی می‌کنم و تست‌های ترکیبی با هر مبحث را تمرین می‌کنم.

برای شیمی‌مفاهیم و درسنامه را مطالعه می‌کنم و سپس بر مسائل مسلط می‌شوم و نکات ریز و مهم را در کتاب حاشیه نویسی می‌کنم.

 

 در کدام درس در نیم سال اول پیشرفت داشتید؟ روش مطالعه‌ی شما جهت بهبود چه بود؟ چه کتابی به شما در پیشرفت بیشتر، کمک کرد؟

در درس فیزیک در نیم سال اول پیشرفت داشتم، روش مطالعه من خواندن تشریحی و تستی و حل انواع نمونه سوالات بود.

ابتدا از کتاب درسی استفاده می‌کردم، بعد سراغ کتاب سوالات پرتکرار و سپس به سراغ کتاب سه سطحی می‌روم.

 

عوامل پیشرفت شما در درس ها چه بوده است ؟مهمترین عامل پیشرفت درسی شما چه بوده است؟ 

خودباوری، تلاش و رقابت و داشتن هدف مشخص، این چهار عامل باعث شدند من در درس‌هایم موفق باشم و انگیزه کسب کنم و برای پیشرفت و موفقیت خود تلاش کنم.

 گفت وگو باامیرحسین فتح الله دخت؛کتاب نوروز منبع مناسب جمع‌بندی

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه باعث رشد معدل شما شد؟

عدم غیبت و پیوستگی در آزمون ها باعث تکرار و تحلیل سوالات بیشتر و یادگیری نکات و مفاهیم بیشتر، در نتیجه بیشتر شدن تسلط من در مباحث و در نتیجه پیشرفت بیشتر من در امتحانات و معدلم شد همچنین داشتن هدف باعث شد که تمام تلاشم را برای کسب معدل بالا انجام دهم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کنید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟

بله ، هفته‌ی اول به پیشروی در مباحث وتمرین و تکرارآن اختصاص می‌دادم و هفته‌ی دوم به تست زنی و مرور مطالب اختصاص می‌دادم.

بله پیشروی و برنامه مدرسه با برنامهی راهبردی هماهنگ است و اگر هم نباشند با برنامه ریزی و اولویت بندی مباحث سعی می‌کنم بین آن‌ها هماهنگی ایجاد کنم تا بتوانم دروس مدرسه و آزمون را همزمان پیش ببرم و از هیچکدام عقب نیافتم.

 

برای رشد معدل چه توصیه‌ای به سایر دانش آموزان دارید؟

به نظر من کیفیت مطالعه از کمیت مطالعه اهمیت بالاتری دارد. دانش آموزان در دوره تحصیلی خود باید به دنبال استراتژی موثری برای افزایش کیفیت مطالعه خود باشند. انتخاب بهترین منبع آموزشی، به کارگیری بهترین سبک مطالعه، نظم و برنامه ریزی در مطالعه، می‌تواند کیفیت یادگیری را ارتقا دهد و باعث موفقیت در آزمون و بهبود معدل شود و همچنین کسانی که بی هدف هستند و هدفی برای رسیدن به آن ندارند در یک جایی از مسیر بی انگیزه می‌شوند و به آینده خود مطمئن نیستند و قاطعتا بدون هدف و تلاش به نتیجه دلخواه خود نخواهند رسید پس داشتن هدف نقش موثری برای رسیدن به موفقیت و کسب معدل بالا دارد.

و اینکه درس را بصورت مستمر بخوانند، درس‌ها مفهومی‌خوانده شود و تست زیاد کار کنید.

 

شما از کدام کارنامه جعبه ابزار کانون در صفحه شخصی‌تان استفاده می‌کنید؟ این کارنامه چه ویژگی‌هایی دارند؟ برای امتحانات کدام کارنامه‌ی برای شما مفیدتر بود؟

کارنامه اصلی و کارنامه اشتباهات؛

من از کارنامه اشتباهات بیشتر استفاده می‌کنم و به نظرم بسیار برای من مفید است. زیرا تمام سوالاتی را که اشتباه جواب داده‌ام به صورت یک‌جا می‌توانم دوباره پاسخ دهم و پیشرفتم را بسنجم.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

بله، باعث می‌شود تا بتوانم زمان و مباحث را مدیریت کنم و همیشه ساعت مطالعه‌ام را در دفتر برنامه ریزی یادداشت می‌کنم تا از روند مطالعه خودم آگاه باشم و بتوانم در زمان هایی که لازم است آن را تغییر دهم

و همچنین برنامه ریزی دقیق و مناسبی برای آزمون ها داشته باشم، و باعث افزایش بازده مطالعاتی ام می‌شود.

 

تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟ اگر بله، کدام روش؟  در جلسه‌ی امتحان این روش‌ها چه کمکی به شما کرد؟

بله از تکنیک ضربدر منها استفاده می‌کنم و باعث شد که در آزمون‌ها بتوانم سوالات ساده، شک دار و سخت را تشخیص دهم و بتوانم با مدیریت زمان، سوالات را پاسخ داده و از آن برای کنترل زمان و کم نیاوردن زمان استفاده می‌کنم.

 

تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟

من همان روز آزمون، آن را تحلیل می‌کنم و سعی می‌کنم تقریبا همه سوالات را مرور کلی کنم تا اگر سوالی بود که بین گزینه‌های آن شک داشتم و باز هم درست پاسخ داده بودم را تحلیل کنم و متوجه پاسخ صحیح شوم. ولی به طور کلی تمرکز اصلی را روی سوالات بدون پاسخ و غلط می‌گذارم.

همچنین تحلیل ویدیویی کانون را بعد از هر آزمون نگاه می‌کنم و نکات لازم را یادداشت می‌کنم تا اشتباهات را تکرار نکنم.

 

نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این فصل امتحانات چگونه بود؟

با انگیزه دادن از من حمایت کردن و هرچیزی که برای پیشرفت من لازم بوده برای من فراهم کرده اند. امیدوارم بتوانم با موفقیت تلاش‌های آن‌ها را جبران کنم و باعث خوشحالی پدر و مادرم بشوم.

 

آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را می‌بینند؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی دارند؟

بله، هردو آن ها به خصوص پدرم کارنامه‌‌هایم را با دقت بررسی و تحلیل می‌کرد و با نتایج آزمون‌های گذشته‌ام مقایسه می‌کرد و متناسب با آن‌ها راه حل‌هایی پیدا می‌کرد  و در اختیار من قرار می‌داد و اگر در یک آزمون تراز پایینی کسب می‌کردم با دادن انگیزه به من باعث می‌شدند که من تمام تلاشم را برای کسب موفقیت انجام دهم.

 

از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می‌کنید؟ کدام بخش‌ها برای شما جالب‌تر بود؟

بله از قسمت آزمون‌های غیرحضوری سایت استفاده می‌کنم تا برای آزمون‌ها بهتر آماده شوم. همچنین در ایام امتحانات از نمونه سوالات امتحان ترم سایت استفاده می‌کنم. در قسمت مجله هم مصاحبه بقیه‌ی دانش آموزان برتر را می‌خوانم که توصیه ها و نکات بسیار مفیدی از آن‌ها یاد بگیرم.

مطالب مرتبط

Menu