ارزيابي سوالها از نظر حيطه هاي شناختي
حيطهي شناختي، بر يادآوري يا بازسازي اموري تاکيد ميکند که آموختن آن ها ضروري است. مثلاً در حل يک مسألهي فکري، فرد بايد نخست مسألهي اصلي را تشخيص دهد، سپس مطالب داده شده را مرتب کند و آنها را به نظريهها، روشها و الگوهايي ربط دهد که ياد گرفته است. به بيان سادهتر، هدفهاي شناختي با آنچه دانشآموز بايد بداند و بفهمد، سروکار دارد. در اين حيطه، هدفها، از سادهترين سطح شناخت به پيچيدهترين، و از امور ذاتي محسوس به امور معنوي و غيرمحسوس مرتب شده است. هدفهاي يادگيري در حيطهي شناختي بر اساس طبقهبندي بلوم، شامل اين سطوح ميباشد: دانش ، فهميدن، به کاربستن، تحليل.
سطح اول: دانش
اين سطح پايينترين سطح يادگيري است و يادگيريهايي را شامل ميشود که بر بازگشت انديشهها به ذهن يعني حفظ ، يادآوري ، بازگويي و بازشناسي آموختهها متکي است.
مثال در شيمي:
تعريف مفاهيم، قواعد،قوانين،اصول ونظريههاي علم شيمي (مانند تعريف اتم،مولکول،اتم گرم،مولکولگرم ،عدداتمي ،عددجرمي،قاعدههوند،قانون بقاي جرم،
اصللوشاتليه،نظريهاتميدالتون، به خاطرداشتنن نشانههاي شيميايي عناصر،ظرفيت عناصر، بر شمردن انواع واکنشهاي شيميايي ، تشخيص نام يک وسيله آزمايشگاهي از روي شکل آن و... اينها نمونههايي ازهدف شيمي در سطح دانش است.
سطح دوم :درک و فهم
اين سطح، آن بخشي از يادگيريها را در برميگيرد که بر اساس درک وفهم و يا تفسير مطالب،توضيح قواعد،قوانين واصول،متکي است.
مثال در شيمي:
توانايي حل مسالهاي که مشابه آن قبلا"حل شده باشد – درک چگونگي نقش يونها در رسانايي الکتروليتي،نقش حلال قطبي درتفکيک يوني الکتروليتهاي ضعيف ، توضيح در باره علت حل شدن مواد قطبي در حلال غير قطبي و بالعکس، توضيح در باره چگونگي رويين شدن برخي فلزات در اسيدها ، درک علل کاهندگي فلزات، علت تغيير تدريجي خواص عناصر در دورههاي جدول تناوبي، نقش کاتاليزوري برخي مواد در واکنشهاي شيميايي ، تشخيص موقعيت يک عنصر در جدول تناوبي از روي آرايش الکتروني آن و ... اينها نمونههايي از هدف آموزش شيمي در سطح درک و فهم ميباشد.
سطح سوم: کار برد
دراين سطح از يادگيري،بااستفاده از آنچه که در دو سطح قبلي آموخته شده و به کمک دادهها و رابطهها تواناييهاي زيرحاصل ميشود:
حل يک مسأله کاملا" جديد،درک يک رويداد تازه و ناآشنا بااستفاده ازمفاهيم وانديشههاي مجرد،انطباق قواعد،قوانين واصول فراگرفته شده قبلي مساله يا رويداد جديد درک دامنه کاربرد يا محدوديت قواعد و قوانين در شرايط ويژه.
مثال:
محاسبه نيروي الکترو موتوري پيل از روي مقادير پتانسيل الکترودها، محاسبه تعداد اتمهاي يک مولکول در مقدار معيني از يک ماده با استفاده از عدد آووگادرو، پيشگويي خواص يک عنصر با توجه به موقعيت آن در جدول تناوبي، ارائه روشي براي اثبات مهاجرت يونها غير از روش مندرج کتابهاي درسي، اينها نمونههايي از هدف آموزشي شيمي در سطح کاربرد است.
سطح چهارم :تجزيه و تحليل
دراين سطح از يادگيري ،کسب تواناييهايي چون تشخيص اجزاو عناصر بوجودآورنده يک مساله يا رويداد و ارتباط اين اجزا را در آن ، در بر ميگيرد.
مثال:
شرح يک دستگاه آزمايشگاهي، شرح يک آزمايش، توضيح درباره اينکه مثلا" چرا اسيد نيتريک بسيار رقيق با فلزات نيترات آمونيوم ميدهد، توضيح در باره اينکه مثلا" چرا يک قطعه منيزيم از همان آغاز به شدت با هيدرو کلريک اسيدواکنش ميدهد اما يک قطعه آلومينيم ابتدا به کندي و کمي بعد با شدت فوق العاده با هيدروکلريک اسيد و يا سديم هيدروکسيد واکنش مي دهد،توضيح در اينباره که چرا بنزن ( بر خلاف هيدروکربنهاي سير نشده زنجيري) تمايل چنداني به شرکت در واکنشهاي افزايشي ندارد، و اينها نمونههايي از هدفهاي آموزشي درسطح تجزيه وتحليل است.
سطح پنجم:ترکيب
دراين سطح از يادگيري ،کسب توانايي در خلق انديشههاي تازه در قالب طرحهاي،روشهاواثرهاي ماندني راشامل ميشود فراگيرنده بادسترسي به آنچه درسطحهاي پايينتر آموختهها و با تکيه بر قوه ابتکار ، بايد بتواند طرح يا اثري را نوآوري کند.
سطح ششم: ارزشيابي
هدف از آموزش در اين سطح،آن است که فرا گيرنده بتواند درباره ارزش و اعتبار روشها و نظرها بر اساس معيارهاي معين داوري کند،اظهار نظرها و دواريهاي درست را از نادرست تميز دهد.بهترين توجيه براي يک پديده و بهترين راه حل يک مساله را تشخيص دهد.
در کنکور 92 از 2 سطح پنجم و ششم سؤالي طرح نشده است.
شماره سؤال تجربي |
حيطه شناختي |
|||||
دانش |
درک و فهم |
دانش و درک و فهم |
کاربرد |
دانش و درک و فهم و کاربرد |
تجزيه و تحليل |
|
236 |
P |
|
|
|
|
|
237 |
|
P |
|
|
|
|
238 |
P |
|
|
|
|
|
239 |
P |
|
|
|
|
|
240 |
P |
|
|
|
|
|
241 |
|
|
|
|
P |
|
242 |
|
|
|
P |
|
|
243 |
|
|
|
|
P |
|
244 |
|
|
P |
|
|
|
245 |
|
|
P |
|
|
|
246 |
|
P |
|
|
|
|
247 |
P |
|
|
|
|
|
248 |
|
|
|
P |
|
|
249 |
|
|
|
P |
|
|
250 |
|
|
|
|
|
P |
251 |
|
P |
|
|
|
|
252 |
P |
|
|
|
|
|
253 |
|
|
|
|
P |
|
254 |
|
|
P |
|
|
|
255 |
|
|
|
P |
|
|
256 |
|
P |
|
|
|
|
257 |
|
|
P |
|
|
|
258 |
|
|
|
P |
|
|
259 |
|
|
P |
|
|
|
260 |
|
|
P |
|
|
|
261 |
|
|
|
|
P |
|
262 |
|
P |
|
|
|
|
263 |
|
|
P |
|
|
|
264 |
P |
|
|
|
|
|
265 |
|
|
|
|
|
P |
266 |
|
|
P |
|
|
|
267 |
|
P |
|
|
|
|
268 |
|
|
P |
|
|
|
269 |
|
|
P |
|
|
|
270 |
P |
|
|
|
|
|