نام و نام خانوادگی: سهیل شاهبلاغی
رتبه سال 1402: 978 منطقه 3
رشته و دانشگاه قبولی: پزشکی همدان
نام شهر و استان: رزن - استان همدان
میانگین تراز: 6068
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: از مهر ماه پایه دوازدهم – ۲۰ آزمون
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار- پنجم
شغل و تحصیلات پدر: آزاد- هفتم
درصدهای کنکور 1402: زیست شناسی ۶۰ درصد / فیزیک ۷۲.۲۳ درصد / شیمی ۴۸.۵۸ درصد / ریاضی ۲۶.۶۷ درصد / زمین شناسی ۴۶.۶۷
تراز کنکور: ۱۰۵۷۹
تراز سوابق تحصیلی: 8005
مصاحبهگر : پریسا نوروزی
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
به پیشنهاد همکلاسیها و دبیرانم با کانون آشنا شدم. تعداد بسیاری از دوستانم که در آزمونهای کانون شرکت میکردند، به نتیجه مدنظر خود رسیدند.
نمرههای امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلیتان چند شد؟
معدل کتبی امتحان نهایی: ۱۸.۰۸ و تراز سوابق تحصیلی: ۸۰۰۵
در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟
در ۱۸ آزمون اصلی و ۲ آزمون هدیه شرکت کردم
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
از دستاوردهای خود میتوانم به این موارد اشاره کنم: برنامهریزی صحیح و اصولی مطابق برنامه راهبردی کانون، تجربه کردن شرایط آزمون و آشنایی با نظرات طراحان مختلف
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
معیارها این موارد است:
من یک دانشآموز بیغیبت یا کمغیبت در آزمونهای اصلی بودم.
من در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت میکردم.
من با برنامه راهبردی آزمونهای کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی میکنم.
منابع من کانونی بود.
مطابق برنامه راهبردی پیش میرفتم و در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال همیشه شرکت میکردم. در هیچ شرایطی در آزمونها غیبت نمیکردم.
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟ (فرض مصاحبه با قهرمانان پیوستگی میباشد)
پیوستگی سبب حاصل شدن نتایج شگفت انگیز میشود و با برنامهریزی صحیح میتوان خستگی دوران تحصیل را که سراغ همه میآید مدیریت کرد.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
خیر، حتی در شرایط بیماری و یا عدم مطالعه کافی، در آزمونها به صورت منظم شرکت میکردم.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
به دنبال پیوستگی و تمرین و تکرار مهارتهای آزمون، سرعت و دقت عملکرد خود را افزایش دادم.
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکردید؟
اگر پاسختان مثبت است،الف) انگیزهتان چه بود؟ ب) فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله، آزمونهای هدفگذاری کمک میکرد تا نقاط ضعف خودم را قبل از آزمون اصلی تشخیص دهم.
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکردید؟
اگر پاسختان مثبت است، الف) انگیزهتان چه بود؟ ب) فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله، آزمونهای مشابه پارسال در رشد و پیشرفت من به خصوص در دوران جمعبندی کمک بزرگی کرد و افزایش تراز فوقالعادهای را بدست آوردم
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
با استفاده از کارنامه اصلی به تحلیل آزمون میپرداختم و از کارنامه اشتباهات برای تشخیص نقاط ضعف و رفع آنها استفاده میکردم. از کارنامههای پروژهای و مبحثی نیز جهت یک دید کلی در ارتباط با روند پیشرفت تحصیلی خود بهره میبردم.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
همیشه سعی میکردم مطابق برنامه راهبردی پیش بروم؛ بدین صورت که در ابتدا مباحث مدنظر آزمون بعدی را فهرست میکردم و فعالیتهایی که برای هر یک از آنها لازم است را به همراه زمان تقریبی مورد نیاز یادداشت میکردم، سپس مطابق با واحدهای برنامهریزی شخصی، جدول برنامهریزیام را تکمیل میکردم
آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را میشناسید، اگر این روش را میشناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟
بله، از طریق سایت کانون توضیحات مربوطه به این روش را مطالعه کردم و در دوران جمعبندی آن را به کار بردم.
روش مطالعهی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس میخواندید یا دوبارهخوانی میکردید؟
در دوران جمعبندی از روش بازیابی استفاده می کردم و سعی میکردم تا نقاط ضعف را تشخیص دهم و آنها را اصلاح کنم.
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟
در دروس حفظی-مفهومی مثل زیست شناسی و یا حفظیات و مفاهیم شیمی و فیزیک بیشتر از این درس استفاده کردم و سبب شد که انسجام و جمعبندی مطالب برایم شد.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکردید؟
در تحلیل آزمون تمام سوالات را بررسی میکردم و علاوه بر محتوای علمی آزمون، نکات مهارتی را نیز فرامیگرفتم؛ برای مثال برروی مهارتهای ضربدر و منها و یا شناسایی سوالات آسان و دشوار آزمون نیز تمرکز میکردم.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
در نزدیکی امتحانات نوبت اول به دلیل تمرکز بیشتر برروی امتحانات دچار افت تحصیلی شدم که خوشبختانه با همراهی و درک صمیمانه خانواده، توانستم دوباره با جمعبندی اصولی، ترازهایم را افزایش دهم.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکنند؟
همهٔ اعضای خانواده در مسیر کنکور مرا همراهی کردهاند، از ایجاد شرایط مناسب برای مطالعه در خانه گرفته تا حمایتهای مادی و معنوی.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
درس فیزیک نقطه قوت من است که در پایه یازدهم در این درس بسیار ضعیف بودم، اما با استفاده از منابع متناسب با سطح خودم توانستم افزایش چشمگیری در این درس را شاهد باشم.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
درس شیمی یکی از نقاط ضعف من بود که با تغیر منبع مطالعاتی و افزایش تست، توانستم در این درس پیشرفت کنم. درسی زیستشناسی نیز یکی از دروس سخت برایم بود که با استفاده از آزمونهای مشابه پارسال توانستم در این درس نیز رشد فوقالعادهای را بهدست بیاورم.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
در روزهای مدرسه به طور میانگین ۸ ساعت و در سایر روزها ۱۳ ساعت به طور میانگین مطالعه داشتم که به مرور زمان به این ساعت مطالعه رسیدم و در اوایل مهر آن را تثبیت کردم. در ادامه سال تحصیلی و در دوران جمعبندی کمتر به تفریح و استراحت پرداختم و حدود ۲ الی ۳ ساعت بیشتر از معمول مطالعه میکردم. به طور میانگین در ۷۰ درصد اوقات تست می زدم.
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمعبندی؟ دلیل این موضوع چیست؟
دوران طلایی نوروز بیشترین کمک را در جمعبندی پایه به من کرد و در دوران جمعبندی نهایی نیز رشد چشمگیری داشتم. علت پیشرفت من در این دوران حل بیشتر آزمون و انسجام بیشتر مطالب است.
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید.
برنامهای و آموزشی، زیرا با استفاده از برنامه راهبردی توانستم حجم زیادی از مطالب را به صورت منظم مطالعه کنم و نکاتی که خارج از دیدم بود را یاد بگیرم.
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟
آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟
- تشخیص سوالات آسان اکثرا ساده بود اما بعضی اوقات در قالب سوالاتی با ظاهر سخت ظاهر میشدند که تشخیص سختتری داشتند و به مرور توانستم این مهارت را تقویت کنم.
در جلسه کنکور آیا توانستید سؤالهای سادهتر را تشخیص دهید؟
بله، با استفاده از مهارتهایی که در آزمونها یاد گرفته بودم، توانستم سوالات آسان را تشخیص و در دور اول حل کنم.
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بود؟
به طور میانگین ۲۰ اشتباه در هر آزمون داشتم.
هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدادید؟
الف) بررسی اشتباهات
ب) بررسی سؤالهای ساده
در ابتدا تمامی سوالات را بررسی میکردم ولی در پایان هر درس، به بررسی سوالات ساده و دشوار و تکنیکهای مهارتی میپرداختم.
آیا در کلاسهای درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟
اکثرا بله، مهمترین نقش مدرسه برایم راهنمایی و رفع اشکال مطالب بود.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
ابتدا دروسی که نقاط قوت و ضعفم بودند را بررسی می کردم. ایرادات دروس محاسباتی را با تمرین و تکرار سوالات مشابه حل میکردم و ایرادات دروس حفظی و مفهومی را با مطالعه و رفع اشکال مجدد.
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
همیشه نتیجه آزمون را به پدر و مادرم اطلاع میدادم و وقتی که افت داشتم، کمکم میکردند تا بتوانم در آزمون بعدی آن را جبران کنم.
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
- بله، دفتر برنامهریزی به من کمک کرد تا در هر بازه مطالعاتی فقط بر روی یک درس خاص تمرکز کنم و خیالم راحت باشد که در سایر واحدهای مطالعاتی به بقیه درسها میرسم و استرس عقب ماندن را نداشتم.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
از کتابهای زرد برای آزمونهای کنکور و از کتابهای سه سطحی به دلیل سوالات سطحبندی شده آن در دروس مختلف استفاده کردم.
شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی میدانید؟
1) قهرمان پیوستگی
2) قهرمان پیشرفت
هر دو، زیرا در مدتی که در آزمونهای کانون شرکت میکردم، بدون غیبت حاضر شدم و در آزمونهای پایانی از جمله آزمون جمعبندی رشد چشمگیر ۱۵۰۰ واحدی تراز را شاهد بودم.
بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روشهای مطالعه خود را در این درس به صورت آیتموار بنویسید.
درس فیزیک، مطالعه این درس را به پنج مرحله تقسیم کرده بودم، مرحله اول شرکت در کلاس درسی و یاد گرفتن مفاهیم و انواع تیپ تستها بود؛ مرحله دوم حل تست آموزشی از منبع اولم که سوالات آسان داشت بود؛ مرحله سوم حل تست زماندار از منبع دوم بود؛ مرحله چهارم حل سوالات ایدهدار و چالشی بود؛ در نهایت در مرحله آخر به آزمون و تحلیل آن میپرداختم.
اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظهای داشتید، توضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
پس از کنکور دی ماه، دید کلیای نسبت به وضعیت تحصیلی خود به دست آوردم و فهمیدم که در درس شیمی عملکرد ضعیفی دارم و در درس ریاضی نیز نیاز به تمرین سوالات بیشتری دارم. در فاصله دو کنکور با اصلاح منبع مطالعه شیمی و تمرین سوالات سختتر و بیشتر، توانستم نتیجه مورد نظرم را در کنکور تیرماه به دست آورم.
امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤالها و سؤالهای دشوار درسهای دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛ سؤالهای سادهتر را پیدا کنید و به سؤالها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفاً در این مورد توضیح دهید.
با توجه به سختی سوالات کنکور در درس ریاضی، در جلسه تمام تلاشم را کردم تا با مدیریت استرس و زمان به سوالاتی که ساده پاسخ بدهم و سپس به سوالاتی پاسخ دادم که میدانستم قابل حل هستند ولی زمان زیادی را میگیرند، در ادامه نیز به بررسی تعدادی از سوالات چالشی که ایدهٔ آنها جدید بود پرداختم و سعی کردم که در این سوالات دچار اشتباه نشوم.
کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ این روشها در جلسهی کنکور چه کمکی به شما کرد؟
از تمامی روشهای مذکور استفاده کردم، زیرا میدانستم که کنکور فقط آزمون علمی نیست بلکه آزمون مهارت نیز است.
کدام درس در جلسهی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟
در کنکور دی ماه درس شیمی مرا غافلگیر کرد که دلیل آن عدم مطالعه مناسب بود و در کنکور تیرماه در درس ریاضی و زمینشناسی غافلگیر شدم و با تشخیص سوالات ساده توانستم به تعداد خوبی از سوالات پاسخ بدهم.
در طول سال چقدر به رتبه فکر میکردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت میکردید؟
بیشتر در مواقعی که نتایج خوبی از آزمونها نمیگرفتم به دور شدن از هدفم فکر می کردم، اما با حمایت خانواده توانستم از این دوران عبور کنم و بپذیرم که اگر نتیجه آزمونی خوب نیست، مقصر آن خودم هستم.
اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمیدهید؟ چرا؟
اگر میتوانستم به گذشته بازگردم علاوه بر درس خود، کمی برای سلامت جسمانی و روانی خود وقت میگذاشتم.
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
به خوبی میدانستم فضای مجازی و گوشی میتواند مرا از درس دور کند و تصمیم گرفتم استفاده از تلفن همراه را بسیار محدود کنم و از هیچ فضای مجازیای استفاده نمیکردم، تا حدی که مجموع دقایق سپری شده با تلفنهمراه در طول هفته به کمتر از ۳۰ دقیقه در هفته میرسید که آن هم در جهت تماس با مشاور و دبیران بود.
برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم، مطابق برنامه راهبردی پیش رفتم و با جمعبندی اصولی در دوران طلایی نوروز، پیشرفت قابل توجهی کردم.
چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟
مطالعه بیشتر و جدیتر، اصلاح منابعی که ضعف داشتم و حل تستهای زماندار بیشتر نسبت به تستهای آموزشی تصمیماتی بود که برای رشد در نیم سال دوم گرفتم.
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
مهمترین ویژگی من، علاقه و اشتیاق فراوانم به یادگیری است؛ به ندرت از درس خواندن خسته میشدم، حتی در زمان استراحت نیز به دنبال تحقیقات علمی و کتابهای علمی میرفتم.
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص میدهید؟ چه کارهایی میکنید؟
معمولا استراحت من، چند دقیقهای بین واحدهای مطالعاتی بود و بعد از آزمون، تا آپدیت شدن سایت و قرارگیری پاسخنامه و پاسخبرگ، در صورتی که کار عقب ماندهای نداشتم، مدتی را برای تفریح در کنار خانواده سپری میکردم.
آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟
خیر، هماهنگ با برنامه مدرسه پیش رفتم.
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب میخواندند؟ چه کتابهایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
بله، از همان ابتدا به کتاب علاقه بسیاری داشتم و پدر و مادرم نیز برایم کتابهای داستان میخواندند. در حال حاضر نیز به دلیل اشتیاق و علاقه فراوانم به کتاب، مدت زمان زیادی را به مطالعه کتاب های درسی و غیر درسی میپردازم.
آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو میکنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟
بله، تعدادی از دوستانم هستند که مرتبا وضعیت تحصیلی خود را با هم به اشتراک میگذاریم و در صورت بروز مشکل برای کسی، به کمک هم آن را حل میکنیم. به لطف خدا وضعیت درسی آنها بسیار عالی است.
آیا در کلاسهای درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟
اکثرا بله، مهمترین نقش مدرسه برایم راهنمایی و رفع اشکال مطالب بود.
آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟
از تمام دبیران دوران تحصیلم بسیار متشکرم به ویژه اولین دبیران من که پدر و مادرم هستند، آقای شعبانی که از کلاس هفتم تا کنون مرا دلسوزانه همراهی کردهاند و قدردان زحمات آقایان علیمحمدی، کمالی و رستمی در درس ریاضی، آقای میرغفاری در درس زیستشناسی، آقای نیکنام در درس شیمی و آقای جعفری در درس فیزیک هستم.
فکر میکردید چنین رتبهای کسب کنید؟ خاطره لحظه اعلام نتایج را برای ما تعریف میکنید؟
اوایل برای رتبهای بهتر هدفگذاری کرده بودم، اما با توجه به شرایط امتحانات نهایی و دشوار شدن سوالات امتحانات نهایی، توقع این رتبه و حتی رتبههای بیشتر را داشتم. شب قبل از اعلام رتبهها نگران این بودم که آیا با وجود پایین بودن تراز امتحان نهاییام میتوانم رتبهی سه رقمی بشوم یا خیر؛ صبح بعد سریع نتایج را دیدم و بسیار خوشحال بودم که توانستم رتبه سه رقمی بدست بیاورم و اولین نفر که رتبهام را به او اطلاع دادم داییم و سپس خانوادهام بود که آنها نیز از این اتفاق بسیار خوشحال شدند.
روش مطالعه موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟
موفقترین روش مطالعه دروس عمومی، مطالعه و بررسی عمیق نکات کتاب و سپس تمرین و تکرار و مرور مرتب آنها است.
دلیل انتخاب رشتهتان چه بوده است؟ این رشته اولویت چند شما بود؟
به دلیل علاقه زیاد به تحقیق و مطالعه، به دنبال رشتهای بودم که بتوانم در آن مطالب زیادی را یاد بگیریم و در کنار آن خدمتی به جامعه نیز انجام دهم. رشته پزشکی تمامی این ویژگیها را داشت و آن را به عنوان اولویت اولم انتخاب کردم.
نقش پشتیبان در موفقیتتان چقدر بود؟
راهنماییها و آموزش تکنیکها و مهارتهای صحیح تستزنی و شرکت در آزمون که از ایشان یاد گرفتم، بسیار برایم کارآمد و مفید بود.