گفت‌وگو با زهرا رئیسی؛ قبولی ادبیات فارسی دانشگاه یزد

یکی از ارکان مهم انگیزه و انرژی داشتن در فرایند کنکور تداوم و استمرار در انجام برنا‌مه‌ها هست و یک بخش برنامه که بسیار برای من اهمیت داشت آزمون دادن بود.

گفت‌وگو با زهرا رئیسی؛ قبولی ادبیات فارسی دانشگاه یزد

نام و نام خانوادگی : زهرا رئیسی

 رتبه منطقه 3 سال 1402 : 132

رتبه کشوری سال 1402 : ۵۲۸

رشته و دانشگاه قبولی : آموزش ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان یزد

درصدهای کنکور 1402

ریاضی : صفر 

ادبیات تخصصی: ۷۱ 

علوم اجتماعی: ۱۰۰

روان‌شناسی: ۸۶

عربی: ۸۵ 

تاریخ و جغرافیا: ۵۲ 

فلسفه و منطق: ۶۵ 

اقتصاد: ۷۲

تراز کنکور: ۱۰۷۶۳

تراز سوابق تحصیلی : ۹۳۰۳

شهر و استان : یزد-خاتم

 


مصاحبه‌گر : محمدرضا صلح‌جو 

 

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ 

هم اعضای خانواده و هم فامیل در آزمون‌های‌ قلم‌چی شرکت کرده بودند و باعث آشنایی شد و گذشته از این هم با توجه به جامعه آماری بالای قلم‌چی و شهرت داشتن آزمون باعث جذب به سمت آزمون شد.


 

نمره‌های امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلی‌تان چند شد؟

نمره: 25.18

تراز: ۹۳۰۳

 

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

خب شرکت در آزمون‌ها اهمیت زیادی برای من داشت به نحوی که از کلاس یازدهم تا زمان کنکور هیچ غیبتی نداشتم و برنامه‌ریزی من بر اساس بودجه‌بندی آزمون صورت می‌گرفت که همین برنامه چشم اندازه من را در میان مدت و بلند مدت مشخص می‌کرد و نهایتا طبق برنامه، برنامه‌ریزی کوتاه مدت من انجام می‌گرفت.



 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

خب شرکت در آزمون‌ها اهمیت زیادی برای من داشت به نحوی که از کلاس یازدهم تا زمان کنکور هیچ غیبتی نداشتم و برنامه‌ریزی من بر اساس بودجه‌بندی آزمون صورت می‌گرفت که همین برنامه چشم‌انداز من را در میان مدت و بلند مدت مشخص می‌کرد و نهایتا طبق برنامه، برنامه‌ریزی کوتاه مدت من انجام می‌گرفت.


 

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟

یکی از ارکان مهم انگیزه و انرژی داشتن در فرایند کنکور تداوم و استمرار در انجام برنا‌مه‌ها هست و یک بخش برنامه که بسیار برای من اهمیت داشت آزمون دادن بود که وقتی بازخورد دو هفته تلاش خودم رو میدیدم هم انگیزه را در من افزایش می‌داد و هم باعث می‌شد بتوانم یک دید و چشم انداز خوب برای باقی مسیر پیدا کنم‌.


 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟

خیر- به دلیل اینکه نیازمند بازخورد و ارزیابی دقیق خودم برای اصلاح و بازبینی روش‌هایم و شناسایی نقاط ضعف در بازه‌های روتین بودم.

 

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

کنکور یک فرایند پیوسته هست که وقتی قدم در آن می‌گذاری باید پله پله قدم برداری.

آزمون‌ها پله‌های مسیر بودن که اگه غیبت صورت می‌گرفت باید به جای یک پله چندین پله برداشته می‌شد و این توان زیادی را می‌گرفت 

وقتی که آزمون داده میشود وضعیتت به صورت کاملا دقیق مشخص میشود و تو میتوانی بر اساس این ارزیابی‌ها استراژی‌های باقی مسیر را به دست بیاوری.



 آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کردید؟  

برنامه من به این شکل بود که تمام‌ تلاشم را بر این می‌گذاشتم که در یک هفته پیشروی بودجه‌بندی رو به اتمام برسانم و بعد در هفته آینده تمرکز بر تثبیت و مرور باشد به همین دلیل آزمون‌های هدفگذاری این مسئله را به وضوح مشخص می‌کرد که باید بر چه چیزهای متمرکز شوم.

 

 


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟

کارنامه اصلی که بازخورد دو هفته درس خوندن رو به من می‌داد و کارنامه پنج درس که نقاط قوت و ضعف رو مشخص می‌کرد و کمک می‌کرد تا برنامه‌ بهتری برای ارتقای نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف داشته باشم.



مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ 

بله-جمعه‌ها بعد از آزمون طبق چشم انداز دو هفته آینده و اینکه در دو هفته قرار است چه اتفاق‌هایی بیافتد در هفته اول چکار باید انجام دهم و هفته دوم را چگونه شروع کنم به شکل کلی مشخص می‌کنم. به این توجه می‌کنم که هر کدام از درس‌ها چه نیازهایی برای مطالعه دارند و اینکه کدام درس نقطه قوتم است و در کدام درس ضعف دارم و هر درس چه مدت زمانی برای مطالعه و تست‌زنی نیاز دارد. آنها را در یک برنامه‌ریزی می‌گنجانم و بعضا ممکن است برای 3 روز برنامه‌ریزی کنم.

 

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ 

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین اصلی که باعث اثربخشی آزمون‌ها می‌شود تحلیل آن است که من عصر روز آزمون انجام می‌دادم درس علوم فنون و عربی و ریاضی و فلسفه منطق که نکته محور است همه سوالات را با پاسخنامه چک می‌کنم و تمرکزم بر سوالات نزده و اشتباه است با بررسی سوالات طبق یک چارت‌بندی نکته‌نویسی علمی انجام می‌دادم و یک بخش نکته‌نویسی مهارت آزمونی و مهارت مطالعاتی . از فیلم‌های تحلیل‌های کانونی‌ها استفاده می‌کردم که خیلی برای بنده مخصوصا در درس فنون ادبی از جنبه مهارت تست زنی کار ساز بود، در فرایند تحلیل به طور کلی باید ضعف‌‌های علمی به طور دقیق شناسایی شده و علت اینکه چرا این اتفاق افتاد هم مشخص شود و طبق ویژگی‌های شخصی مطالعه برنامه اصلاحی تدوین شود

یک نکته مهم دیگر در تحلیل آزمون کشف استراژی‌های درست آزمون دادن و درست مطالعه کردن است.

 


 

هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دادید؟ 

برای من بررسی اشتباهات تا دو عنصر مهم تحلیل آزمون برایم مشخص شود که آیا مشکل متوجه نشدن مبحث و روش مطالعه اشتباه است یا استراژی غلط آزمونی.


 

دفتر برنامه ریزی دارید؟

 بله - باعث افزایش ساعت مطالعه من شد.


 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ 

کتاب  آبی در درس ریاضی و جمع‌بندی 

خیلی از تیپ‌های سوالات را پوشش میدادن و در زمینه تیپ شناسی به من کمک کردند.


 

شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 

1) قهرمان پیوستگی 

2) قهرمان پیشرفت 

هر دو!

هم بدون غیبت بودم و شرکت در آزمون برایم مهم بود هم از تراز ۶۲۰۰ شروع کردم و بالاترین تراز ۷۴۰۰ رو به دست آوردم.

 


بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ 

جامعه شناسی  که موفق شدم در کنکور ۱۰۰ درصد بزنم 

۱.تسلط کامل به متن کتاب درسی و مرور مداوم 

۲.تیپ شناسی سوالات و تطبیق روش مطالعه.

 

 

 

کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید؟

استراژی بازگشت و روش‌های نقصانی در بازه جمع‌بندی استفاده شد که در جلسه کنکور هم خیلی در مدیریت زمان به من کمک کرد.


 

کدام درس در جلسه‌ی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ 

تمامی دروس در حد انتظار و توقعی بود که داشتم و درصدها هم دقیقا قابل پیش‌بینی بود اما درس ریاضی انتظار اینکه سطح اینقدر از کنکور دی ماه بالاتر باشد را نداشتم و علارغم وقتی که در جلسه گذاشتم موفق به پاسخ‌گویی نشدم.

 

 

 

 

Menu