با اسطوخودوس به آرامش برسید

«اسطوخودوس» گیاه شگفت‌انگیزی است که در بهبود شرایط جسمی و روانی انسان معجزه می‌کند.

با اسطوخودوس به آرامش برسید

به گزارش ايسنا، براي مقابله با استرس نيز هيچ گياهي به اندازه اسطوخودوس موثر نيست. به گفته محققان اسطوخودوس اعصاب را آرام و عضلات را شل مي‌کند. اين گياه آرامش‌بخش، دستگاه عصبي و تحريک‌پذيري آن را کنترل مي‌کند.

بر اساس مطالعات متعددي که روي اسطوخودوس انجام گرفته، روغن اين گياه، استرس بعد از عمل را در بيماراني که عمل جراحي قلب انجام داده‌اند، کاهش مي‌دهد و از اضطراب زناني را که تحت همودياليز قرار مي‌گيرند، مي‌کاهد.

گياه معطر «اسطوخودوس» با خواص دارويي و درماني بسيار که در گذشته در مناطق مديترانه‌اي و اطراف آن کشت مي‌شد، اکنون تقريبا در تمام مناطق جهان پرورش داده مي‌شود.

اسطوخودوس‌ همانند ديگر گياهان دارويي، خواص بيشماري دارد که از آن جمله مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:

 

شل‌کننده عضلات: بررسي‌هاي پزشکان ژاپني نشان مي‌دهد که روغن اين گياه داراي ترکيب‌هاي اصلي است که در آرام‌سازي عضلات تاثير دارند.

 

درمان بي‌خوابي و افسردگي: در مطالعه‌اي که توسط پزشکان کره‌اي بر روي 42 زن مبتلا به اختلال بي‌خوابي و افسردگي صورت گرفت، مشخص شد که زنان مبتلا به اين دو اختلال با مصرف دم‌نوش اسطوخودوس به ميزان چشمگيري بهبود پيدا مي‌کنند.

 

کاهش فشار خون: بررسي محققان ژاپني نشان مي‌دهد که تحريک حس بويايي با استفاده از روغن «اسطوخودوس» مي‌تواند در کاهش فشارخون نقش موثري داشته باشد.

 

تسکين‌دهنده درد: استفاده از روغن اين گياه، روشي موثر براي تسکين دردهاي کوتاه مدت بويژه در ناحيه گردن است.

 

کاهش اضطراب و تشويش: بررسي محققان بر روي تعداد بيماراني که در حال انجام فرآيند درمان دندان‌هايشان بودند، نشان داد که استشمام بوي اين گياه احساس اضطراب را در آنان کاهش مي‌دهد. همچنين مي‌تواند در کاهش رفتار خشونت‌آميز افراد مسن مبتلا به زوال عقلي و آلزايمر موثر باشد.

 

کاهش خطر ابتلا به سرطان: محققان ايتاليايي معتقدند که روغن اين گياه مي‌تواند از تشکيل کلوني‌ ژن‌هاي جهش يافته که عامل بروز سرطان هستند، جلوگيري کرده و در نتيجه خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها را کاهش دهد.

 

خاصيت آنتي‌باکتريال: اسطوخودوس به دليل دارا بودن خاصيت آنتي‌باکتريال يک ضدعفوني‌کننده قوي گياهي است.

علاوه بر موارد فوق، اين گياه جاي سوختگي و نيش حشرات را تسکين مي‌دهد و به سلامت موها نيز کمک مي‌کند

منبع :

Menu