نام و نام خانوادگی: نیوشا حیدری
مقطع و رشته: پایه هشتم
نام شهر و استان: استان تهران، شهر تهران
میانگین تراز:7128
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: از مهر امسال، 7 آزمون
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار، فوق لیسانس اصلاح نباتات
شغل و تحصیلات پدر: استاد دانشگاه، دکترای بیوتکنولوژی پزشکی
مصاحبهگر : زینب اسحاقی
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
مادرم از قبل با کانون آشنا بودند و با پیشنهاد ایشان و پیگیریهای خودم، عضو شدم. مادرم برای کنکور از منابع کانون استفاده کردند و در کنکور رتبه خوبی داشتند.
چند سال و چه سالهایی دانشآموز کانون بودهاید؟
از مهر امسال به کانون آمدم.
در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردهاید؟
7 آزمون اصلی، 1 آزمون هدیه، 3 آزمون مکمل
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
هر آزمون برای من یک چالش و یک فرصت بود تا بفهمم که بازدهی مطالعه ام به چه میزان بوده. من قبل از شرکت در آزمون های کانون، برای هر آزمونی استرس داشتم ولی با حضور در این آزمونها، یادگرفتم استرسم را مدیریت کنم و همچنین نظم و هدفمندبودن را از کانون یاد گرفتم.
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
معیارها این موارد است:
- من یک دانشآموز بیغیبت یا کمغیبت در آزمونهای اصلی بودم.
من در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت میکردم.
من با برنامه راهبردی آزمونهای کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی میکنم.
د) منابع من کانونی بود.
من یک دانشآموز بی غیبت هستم و همچنین همواره سعی کردهام مطابق با برنماه راهبردی درس بخوانم.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
- خیر، هر آزمون فرصتی برای یادگیری است من تمام تلاشم را می کنم تا این فرصت ارزشمند را از دست ندهم.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
در آزمون ها همیشه نکاتی برای یادگیری وجود دارد و من به بهانه نخواندن و آماده بودن، نمی خواهم این نکات را از دست دهم.
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکنید؟
اگر پاسختان مثبت است،الف) انگیزهتان چه بود؟ ب) فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله، پی بردن به نواقص مطالعه در هفته اول، برنامه ریزی برای جبران نواقص هفته اول
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
من اول کارنامه اصلی را چک می کنم تا حدودا از وضعیتم آگاه شوم و بفهمم برای هر درس چقدر مطالعه کافی داشته ام و آیا آن موثر بوده است یا نه؟ بعد از آن به سراغ کارنامه اشتباه که به نظرم مهم ترین کارنامه است میروم و هر اشتباه را کاملا تحلیل می کنم و آن را در کتاب خود آموزی یادداشت می کنم.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخوانید؟ چگونه شخصی سازی میکنید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
بله، برنامه راهبردی برایم بسیار مهم است. اگر مدرسه به برنامه کانون نرسیده بود، خودم آن مبحث را از روی درسنامه کتاب آبی یاد می گرفتم و می خواندم.
آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را میشناسید، اگر این روش را میشناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟
بله، پشتیبانم آن را به ما معرفی کرد.
روش مطالعهی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس میخوانید یا دوبارهخوانی میکنید؟
بازیابی، زیرا در این روش زمان مطالعه بر روی یادگیری نکات جدید صرف می شود و نه دوباره خواندن آنچه که به آن تسلط داریم.
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟
علوم، به بهبود ترازم در درس علوم پیشرفته کمک کرد.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه است؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکنید؟
اولویت من سوال های غلط و بدون پاسخ هستند اما در صورت داشتن زمان همه سوالها را تحلیل می کنم.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
بله، اول ناراحت شدم ولی بعد علت آن را متوجه شدم و سعی کردم برای آزمون بعد آن را حل کنم. مادر و پدرم به من انگیزه دادند و حمایتم کردند و به سوالاتم پاسخ دادند.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکنند؟
مادرم، او در درس های که مشکل دارم به من کمک می کند و به من انگیزه می دهد.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
ریاضی، مطالعات، دینی، عربی، در دروس عمومی ابتدا نکات مهم کتاب درسی را مشخص کرده و می خوانم و سپس با حل کتب آبی و سه سطحی با سوالات آشنا می شوم و پنجشنبه قبل از آزمون مباحث را مرور می کنم. در درس ریاضی درس نامه کتاب آبی را خوانده و تست حل می کنم و در صورت داشت اشکال با استفاده از پاسخنامه آن را یاد می گیرم.
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید.
سعی می کنم به هر سه به یک اندازه توجه کنم ولی بعضی وقتها نقش سنجشی آن برایم خیلی پررنگ می شود.
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟
آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟
خیر نمی توانستم و متاسفانه هنوز در بعضی از دروس نمی توانم اما درکل در این زمینه پیشرفت کرده ام.
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بوده است؟
این مقدار برای من از 6 تا 15 متغیر بوده است.
هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدهید؟
الف) بررسی اشتباهات
ب) بررسی سؤالهای ساده
اشتباهات زیرا اشتباهات بهترین معلم من بودهاند.
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
بله من من انگیزه می دهند و به من کمک می کنند تا در آزمون بعدی پیشرفت کنم.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
کتاب های آبی و سه سطحی، اول با خواندن درسنامه کتاب آبی درس را مرور می کنم و از سطحم آگاه می شوم بعد از آن اگر در حل سوالات آبی موفق بودم به سراغ سوالات سه سطحی می روم.
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب میخواندند؟ چه کتابهایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
بله کتاب های داستان و گاهاً کتب علمی مناسب سنم، بله الان هم داستان و کتب علمی می خوانم.
آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو میکنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟
بله، سوالات مشکلات درسی را با هم مطرح می کنیم و دروس را با هم مرور می کنیم، وضعیت درسی عالی دارند.
آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟
خانم نورالله، معلم زیست پایه هفتمم، تدریس فوق العاده و کلاس پرنشاط و آموزنده ایشان، من را به درس زیست علاقهمند کرد و با اینکه ایشان امسال معلم من نیستند اما خاطره کلاس فوقالعاده ایشان برای من باقی ماند.