گفت‌وگو با آریسا پاشایی ؛ دانش آموز برتر هفتم

از طریق پدرم با آزمون‌های کانون آشنا شدم و توانستم از رتبه‌های برتر شهرم بشوم.

گفت‌وگو با آریسا پاشایی ؛ دانش آموز برتر هفتم

نام و نام خانوادگی : آریسا پاشایی

مقطع و رشته نام پایه هفتم

استان و شهر : استان آذربایجان غربی ، میاندوآب 

میانگین تراز: 7100

سال‌های حضور در کانون:  3 سال، ازسال چهارم دبستان 

تعداد آزمون‌های حاضر: در 105 آزمون اصلی

تحصیلات و شغل مادر :کارشناسی ارشد ، کارمند

تحصیلات و شغل  پدر :کارشناسی ارشد –وکیل

مصاحبه گر :  فاطمه معصومی

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ 

 از طریق پدرم با آزمون‌های کانون آشنا شدم و توانستم از رتبه های برتر شهرم بشوم.

 

چند سال و چه سال‌هایی دانش آموز کانون بوده‌اید؟

 3 سال ، از پایه چهارم تا هفتم دانش آموز کانون هستم.

 

در چند آزمون اصلی و چند آزمون‌هدیه شرکت کرده اید؟

در 105 آزمون اصلی و 20 آزمون‌هدیه شرکت کردم.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟ 

توانستم  نسبت به روش‌های تست زنی آگاهی کامل داشته باشم ، تعداد اشتباهات خود را در انواع  آزمون‌ها به حداقل رسانم .

 

شما تا چه حد خود را یک دانش آموز کانونی می‌دانید؟

من خودم را کانونی کامل می‌دانم، چون  من یک دانش آموز بی غیبت یا کم غیبت در آزمون‌های اصلی بودم، من در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌‌کردم . بله چون شرکت در هر دو آزمون باعث آشنایی بیشتر من با سوالات و دادن آزمون اصلی بدون استرس می شد، من با برنامه راهبردی آزمون‌های کانون هماهنگ بودم چون با برنامه راهبردی راحت‌تر می‌توانم برنامه ریزی کنم هم درس بخوانم و هم تست بزنم و بدانم هر .موقع چه کاری باید بکنم. تمام منبع من کانونی هستند.

 گفت‌وگو با آریسا پاشایی ؛ دانش آموز برتر هفتم

 چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟ 

طبیعتا خستگی‌های خود را در پی داشته است اما من برای هدفم تلاش می‌کنم و نسبت به آن مصمم هستم.

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

 خیر ، (حتی یکبار). زیرا این را وظیفه خود می‌دانم .

 شرکت در آزمون برای تلاش و پشتکار من خیلی مفید و عالی است و من می‌توانم با سوالات آشنا شوم و تراز خود را بالا ببرم و برای موفقیت روز بروز خود را بالا بکشم.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

 پیوستگی در آزمون‌ها باعث شد تا من بتوانم در ضعف‌های خود را در هر درس آگاه باشم با تمرین تکرار ضعف‌های خود را از بین ببرم  و برای دفعه بعدی پر قدرت‌تر از این شروع به آزمون دادن کنم.

 

  1. آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌‌کنید؟ انگیزه و فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟  
  2. بله من قبل از هر آزمون اصلی سعی بر این داشتم که حتما در آزمون‌های هدف گذاری شرکت کنم زیرا در اولین  هفته قبل از آزمون نسبت به میزان تسلط خود در درس های تخصصی آگاه می‌شدم.
  3.  
  4. آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌‌کنید؟ انگیزه و فایده آزمون‌های مشابه پارسال برای شما چه بود؟ 
  5. بله،من همیشه سعی در شرکت در آزمون‌های مشابه پارسال داشته‌ام زیرا از میزان تسلط  خود را نسبت   به همه‌ی درس‌ها آگاه بودم و اشکالات خود را برطرف می‌کردم. 

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید. 

ابتدا به سراغ کارنامه اصلی می‌روم  و از مقدار   درصد خود نسبت به هر درس آگاه می‌شوم سپس به سراغ کانامه  اشتباهات خود رفته و اطلاعات  اشتباهات خود را کامل  یاد داشت می‌‌کنم و با تمرین و تکرار و تحلیل کردن سعی در کاستن اشتباهات خود دارم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌‌کنید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟ 

بله حتما ، ابتدا با برنامه ریزی  به سراغ درس‌هایی که از قبل مطالعه داشته‌ام  می‌روم و سپس درس‌ها و مبحث‌هایی که برایم جدید را چند بار مرور کرده و سراغ کتاب‌های تستی مانند آبی و سه سطحی می‌روم .

 

آیا روش بازیابی( RETRIEVE) را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟ 

 بله زمانی که بخاطر دلایلی زمان مطالعه را از دست می‌‌دهم از این روش  استفاده می‌‌کنم  و در زمان   کم کیفیت مطالعه خود را به بالاترین حالت ممکن می‌‌رسانم.

 

روش مطالعه‌ی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خوانید یا دوباره خوانی می‌‌کنید؟

 بله ، بیشتر از روش بازیابی برای مطالعه استفاده می‌‌کنم و باقی  زمان را برای رفع اشکال‌های نکات مهم درسی سپری می‌‌کنم.

 

در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟ 

بیشتر برای درس‌های حفظی از این روش استفاده می‌‌کنم مانند علوم و فارسی. که تاثیرات بسیار خوبی بر نمراتم دارد و با بالا رفتن نمراتم خوشحال می‌شوم و برای بقیه درس‌هایم سعی می‌‌کنم استفاده کنم.

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌‌کنید؟   

بله من تمام سوالات آزمون را تحلیل می‌‌کنم و با توجه به ایراداتم برای آزمون  بعدی برنامه ریزی می‌‌کردم  البته با دقت بیشتری سعی دربررسی  نزده و اشتباهات خود دارم که این اشتباهات شامل (شک دارها ، بی دقتی، اشتباهات یادگیری ) می‌باشد.

 

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

 بله، بعد از افت تراز و تحلیل کارنامه نتیجه را به خانواده ارائه می‌‌دادم و آماده برای آزمون بعدی می‌شدم و آن‌ها با کمک کردن و دادن امید من را تشویق می‌‌کردند تا ترازم را بالا ببرم.

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌‌کنند؟  

در اوایل آزمون‌ها، تحلیل صحیح و کامل آزمون را از پدر و کاهش و کنترل استرس را از مادر می‌آموختم آن‌ها هر بار با یادآوری آزمون‌ها و با تشویق کردن من را تشویق می‌‌کردند تا بدون غیبت در آزمون شر کت کنم.   

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌‌کنید؟

 ریاضی و علوم ، با مطالعه و تحلیل هر درس از کتاب‌ها و خواندن همین کتاب درسی همیشه بالاترین نمره کلاس را کسب می‌‌کردم البته تست زدن زیاد و آشنایی با سوالات و استفاده از کتاب‌های کانون هم در بالا رفتن تراز کلی تاثیر داشت.

 

 در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

 بله درس فارسی  با مطالعه  چندین باره کتاب آبی و  کتاب درسی، توانستم این درس را به نقطه قوت خود تبدیل کنم.

 

 به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری می‌‌کند؟

 بطور میانگین در روزهای عادی حدود 7ساعت مطالعه دارم و در زوزهای تعطیل حتی به 10 ساعت نیز می‌‌رسانم البته طبیعتا نسبت به موقعیت بعضی از روزهای خاص ساعت مطالعه من نیز تغییر می‌‌کرد.

 

کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز ،دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟

 بنظرمن  بازه زمانی دوران طلایی نوروز و تابستان تاثیر بسیاری در افزایش تراز من داشته زیرا زمان بیشتری برای مطالعه دارم.

 

 سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟

بله برای من تشخیص این سوال‌ها بسیارساده‌تر بود و با خواندن متوجه آن‌ها می‌شدم برای یافتن این مهارت مطالعه کردن و انجام دادن تست‌های متفاوت هم بی تاثیر نبود.

 

 آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟ 

 بله ، این امر برایم هر بار و در هر آزمون آسان‌تر شد.

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟  

بطور میانگین مابین 8تا غلط بود. که آن‌ها هم از روی بی دقتی می‌باشد برای همین هر بار سعی دارم تعداد آن‌ها را به صفر برسانم و صددرصد به خودم ایمان دارم که می‌توانم این کمبود اشتباهات را به مرور زمان جبران کنم.

 

  1. هنگام بررسی آزمون‌ها به کدامی‌‌ک اولویت بیشتری می‌دهید؟ 
  2.  الف) بررسی اشتباهات  
  3.  ب) بررسی سؤال‌های ساده  
  4. اول به سراغ   اشتباهاتم می‌روم بررسی می‌‌کنم و با تحلیل کردن آن‌ها را رفع می‌‌کنم تا یادگیری خود را افزایش دهم و بعد اگر نتوانم سوالات ساده را تشخیص بدهم  آن‌ها را در دفتر خود آموزم یادداشت می‌‌کنم تا هر بار که دفترم را بررسی می‌‌کنم بتوانم آن اشتباهات را جبران کنم.

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌‌کنید؟ 

ابتدا سراغ علوم فارسی ریاضی می‌‌روم دقیق بررسی می‌‌کنم اگر اشتباهی داشته باشم برطرف می‌‌کنم و با تحلیل کردن اشتباهات خود را یاد می‌گیرم و بااستفاده از منابع درسی ایرادات خود را رفع می‌‌کنم.

 

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟ 

بله ، از من دلیل افت در آزمون را خواسته و نتیجه بهتری  از من در آزمون  بعدی می‌خواهند  البته با وجود همه‌ی این‌ها خانواده روحیه بسیار خوبی به من می‌‌دهند با تشویق کردن با کنار من بودن حمایت کردن من را کمک می‌کنند تا به نتیجه دلخواهی که می‌خواهند برسم.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟  

بله با استفاده از این دفتر   ساعات مطالعه خود را بررسی می‌‌کنم   و ساعات فعالیت‌های غیر درسی خود را نیز کنترل می‌‌کنم  و می‌توانم هر هفته پپیشرفت یا پسرفت خود را مقایسه کنم و  با برنامه‌ریزی بتوانم کم کاستی خود را برطرف کنم.

 

 کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ 

آبی و سه سطحی  . با کمک این سوالات درک بهتری نسبت به درس‌ها پیدا می‌‌کنم و با تنوع سوالات   بسیار روبرو می شوم . از دفتر برنامه ریزی کانون برای مدیریت زمان استفاده می‌‌کنم . از کتاب خود آموز برای نوشتن اشتباهاتم استفاده می‌‌کنم.

 

شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی میدانید؟  

1- قهرمان پیوستگی   

2- قهرمان پیشرفت 

بدون استثنا هر دو. چون با شرکت مداوم در آزمون خود را قهرمان پیوستگی و با بالا رفتن تراز پیشرفته که بسیار از خودم راضی هستم و چون   توانسته‌ام خودم را به خودم ثابت کنم که اگر بخواهم می‌توانم بهترین قهرمان در هر زمینه‌ای باشم و پدرو مادرم را سر بلند کنم.

 

کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها ،روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ 

در هر آزمون حتما از روش ضربدر منها  استفاده می‌‌کنم و نسبت به تسلطم به درس‌ها ازروش‌های دیگر نیز استفاده می‌‌کنم ولی بیشتر برای مدیریت زمان و کاهش اشتباه ، ضربدر منها اولویت من است .

 

استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟   

بله ، من سعی می‌‌کنم تا موقع اوقات فراغت هم کمتر بروم سراغ گوشی و کمتر با فضای مجازی ارتباط برقرار کنم و با نصب برنامه تعادل دیجیتالی ساعات استفاده خود را از رایانه مدیریت می‌‌کنم و در موارد استراری سراغ گوشی می‌روم.

 

 دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اید چه بود؟

بیشتر برای تمرین و مرور درس‌های گذشته و البته آمادگی کافی برای آزمون‌های مهرماه به بعد وشناخت بهتر مطالب درسی و مرور دوباره   آن‌ها می‌گردد.

 

 فکر می‌‌کنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟ 

دوست دارم ،راجب همه چیز اطلاعات داشته باشم و البته پشتکار بسیاری نیز دارم برای آینده‌ام و آرزوی‌های که دارم و قرار است با این پشتکار به تک‌تک آرزو‌های خود برسم.

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌‌کنید؟

بله، صدالبته من سعی می‌‌کنم اوقات فراغتم را با خانواده سپری کنم و بعضی وقتا با آشپزی  و موسیقی و با کارهای هنری  می‌توانم برای خود برنامه مفیدی داشته باشم.

 

قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟ 

بله صددرصد کتاب داستان‌های عالی مثل شعر قصه های پند آموز قصه‌های احمد فیتیله و ... خیلی کم ولی اگه اوقات فراغت داشته باشم سعی می‌‌کنم با کتاب‌های آموزنده پر کنم تا واژه‌ها ومطالب بهتری یاد بگیرم.

 

آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می‌‌کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟ 

بله ، ما در مدرسه رقابت دوستانه داریم چون دوستان من هم در آزمون‌ها شرکت می‌‌کنند و ما باهم تحلیل می‌‌کنیم و سعی می‌‌کنم ترازهایمان را بالا ببریم به سوالات هم جواب می‌دهیم و هم را همراهی می‌‌کنیم.

 

آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟

 بله ، من از معلم‌های سال قبلم خانم خان محمدی مدرس ریاضی و خانم ابتهاج   و البته معلم‌های امسالم از خانم بایرامی و خانم رحمت الهی و خانم فرج زاده و خانم یوسف زاده و پدرو مادر عزیزم قددرانی می‌‌کنم.

Menu