گفت وگو با طاهاعلی منصوری فرد ؛ دانش آموز برتر دوازدهم ریاضی

گفت وگو با طاهاعلی منصوری فرد ؛ دانش آموز برتر دوازدهم ریاضی برتر ریاضی

گفت وگو با طاهاعلی منصوری فرد ؛ دانش آموز برتر دوازدهم ریاضی

نام و نام خانوادگی: طاهاعلی منصوری فرد

مقطع و رشته: دوازدهم ریاضی

نام شهر و استان: قم

میانگین تراز: 7125  

از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است : از سال سوم دبستان،248 آزمون

شغل و تحصیلات مادر: فوق لیسانس روانشناسی،کارمند صدا و سیما

شغل و تحصیلات پدر: دکترای ادبیات فارسی،کارمند صدا و سیما

 

مصاحبه‌گر : سارا عاطفی


آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

سعی می کنم که در‌ هیچ آزمونی غیبت نکنم.زیرا معتقدم درس خواندن بدون آزمون علاوه‌ بر اینکه خسته کننده است،فایده زیادی ندارد.حتی در زمانی که به شدت دچار بیماری شده بودم(آزمون ۳ آذر)،تا حوزه برگزاری رفتم.ولی در اوایل امتحان دیدم نمی توانم ادامه بدهم و بیرون آمدم.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

حفظ کردن پیوستگی باعث می شد که شناخت بهتری نسبت به نقاط ضعف و قوت خودم پیدا کنم.همچنین پیوستگی در آزمونها،در مطالعه من هم پیوستگی ایجاد می کرد.

 

آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟

بله الف) هر آزمون برای من یک انگیزه است ب) کمک می کند تا برنامه ریزی بهتری برای هفته دوم مطالعه داشته باشم.چون درصدهای هدف گذاری مشخص می کند که برای کدام درس ها باید بیشتر وقت بگذارم.

 

آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟

بله الف)در فاصله کمی تا آزمون اصلی میتوانم خودم را در یک آزمون که از نظر بودجه بندی کاملا مشابه است محک بزنم ب) آزمون مشابه رو معمولا چهارشنبه می دهم. اگر در بعضی درس ها عملکرد خوبی نداشته باشم،یک روز دیگر فرصت دارم تا نواقص یادگیری ام رو برطرف کنم یا از مبحث خاصی بیشتر تست بزنم.

 

شرکت در این تعداد آزمون چه دستاوردی برایتان داشت؟

متوجه شدم در هر شرایطی چطور باید عمل کنم.مثلا اگر سوالات درس خاصی بیش از حد سخت بودند باید چه کاری کنم.در هر آزمون نکات جدیدی یاد می گیرم و این باعث شده که در طول این سالها ترازم بالا و بالاتر برود.کلاس سوم از تراز زیر 6000 شروع کردم و امسال به میانگین 7800 هم رسیدم.اما متاسفانه آزمونی که بیمار بودم و همان اول از آن خارج شدم تراز 4000 به من داد و میانگین رو به این عدد رسوند.این پیشرفت تراز جز با شرکت در تعداد زیادی آزمون به دست نمی آمد.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کردید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کردید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟

در سال های پایه کاملا مطابق برنامه راهبردی پیش می رفتم.به این صورت که در هفته اول مطالعه درسنامه و تست آموزشی ، و در هفته دوم تست زماندار برای تسلط بیشتر می زدم.اما با توجه به اینکه امسال کنکور دو مرحله ای برگزار می شود و نوبت اول هم اردیبهشت ماه است،تصمیم گرفتم زودتر درسهای دوازدهم رو تکمیل کنم تا فرصت کافی برای جمع بندی داشته باشم.هفته اول رو به پیشروی دوازدهم اختصاص می دهم و در هفته دوم مطابق برنامه راهبردی پیش می روم.مدرسه هم خداروشکر مطابق آزمون ها پیش می رود و سعی دبیران محترم این است که بچه ها به آزمون برسند.

 

نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟

فیزیک و گسسته.فیزیک دوازدهم رو سال قبل برای شرکت در المپیاد مطالعه کرده بودم.به همین خاطر امسال برای فیزیک تمرکزم روی تست زنی است.یعنی اول زمان کمی رو به مطالعه درسنامه و مرور کتاب درسی می‌پردازم.سپس تست های زیادی از تیپ های مختلف حل می کنم.

برای گسسته اما وضعیت فرق می کند.چون درسی است که امسال اضافه شده و ممکن است برای بچه ها کمی سخت باشد.برای این درس ابتدا کاملا روی درسنامه مسلط می شوم و بعد سراغ تست زنی می روم.


مهم‌ترین چیزی که در این سال‌ ها از کانون و آزمون ‌ها یاد گرفته اید چیست؟

همیشه باید تلاشم رو بیشتر کنم.چون رقیبان جدی دارم.در واقع کانون رقیبان سرسخت و پرتلاشم رو به من معرفی کرد.


در چه درس‌هایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعه این درس‌ها را توضیح می‌دهید؟

شیمی و گسسته. در درس شیمی گاهی پیش می اومد که بعد از مطالعه درسنامه برای حل تست‌ها به مشکل می‌خوردم. حتی بعضی اوقات ۴ یا ۵ تست پشت سر هم را غلط پاسخ می‌دادم.در در آزمون‌ها هم گاهی سوالات ساده حفظیات را اشتباه می زدم. برای حل این مشکلات تمرکز بیشتری روی درسنامه گذاشتم،همچنین مطالعه چند باره متن کتاب درسی و هایلایت کردن نکات مهم اون رو در دستور کار قرار دادم.

برای گسسته هم ابتدا بیشتر تست می زدم.اما دچار مشکل شدم.برای حل مشکل روند مطالعه درسنامه رو آهسته‌تر کردم. همه نکته‌ها رو با دقت بررسی و همه مثال‌ها را حل می‌کردم.


تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دادید؟

برای تحلیل آزمون ابتدا سوالات اشتباه و نزده را بررسی می‌کردم. روش بررسی من اینطور بود که ابتدا بدون مراجعه به پاسخنامه سعی می‌کردم سوال ایراددار را دوباره حل کنم. در بیشتر موارد قبل از مراجعه به پاسخنامه متوجه اشتباهم در آزمون می‌شدم. بعد سراغ سوالات شکدار می‌رفتم و در نهایت یک نگاه کلی به پاسخنامه تشریحی آزمون می‌انداختم تا اگر نکته جالبی دیدم آن را یاد بگیرم.


شما از چه منابع کانون استفاده می‌کردید؟ این منابع چه ویژگی‌هایی داشتند؟

از همه کتاب‌های سه سطحی اختصاصی استفاده می کنم. ویژگی‌های مثبت این کتاب سطح بالای سوالات،طبقه‌بندی مناسب و حجم کم است که آن را برای دوران جمع‌بندی بسیار مفید می‌سازد.


در طول این همه سال خسته نشدید؟ چه چالش‌هایی امسال داشتید؟ چه کاری برای رفع خستگی انجام می‌دادید؟

۱۰ سال است که صبح های جمعه‌ ام را صرف آزمون های کانون کرده‌ام اما هرگز از آزمون دادن خسته نشدم.البته دو هفته درس خواندن فشرده قدری من را خسته می کند ولی وقتی در روز جمعه نتیجه‌ را می‌بینم،سختی‌های قبل از آن محو می‌شوند.

گاهی در درس‌های مختلف مشکلات و چالش‌هایی به وجود می‌آید ولی سعی می‌کردم آنها را با بازنگری و تلاش بیشتر حل بکنم. البته امسال چند باری دچار بیماری شدم که از نظر درسی قدری من رو عقب انداخت ولی سعی کردم با تقویت سیستم ایمنی این بیماری ها رو هم پشت سر بگذارم.

برای رفع خستگی معمولاً جمعه‌های بعد از آزمون را به بیرون رفتن و استراحت اختصاص می‌دهم. ورزشم را هم به خاطر کنکور تعطیل نکردم. عوامل مدرسه و مدیریت محترم یک سالن در نزدیکی مدرسه فراهم کردند که هفته ای یکبار با بچه‌ها آنجا فوتسال بازی می‌کنیم.


چرا کانون را در این سال‌ها انتخاب کردید؟ چگونه با کانون آشنا شدید؟ 

نحوه آشنایی ما با کانون به این صورت بود که به طور اتفاقی در جزیره کیش تابلوی نمایندگی قلمچی رو دیدیم.پدرم نمی‌خواست که سکونت در جزیره باعث شود از دانش آموزان سایر شهرها عقب بمانم.به همین دلیل وارد نمایندگی شدیم و آقای ملکشاهی مدیر آنجا ما رو بیشتر با آزمون ها آشنا کرد.در مورد ثبت نام در قلمچی تردید نکردیم.زیرا کانون بزرگترین جامعه آماری رو داره و اکثر داوطلبان قوی کنکور در آزمون های قلمچی شرکت می کنند.این موضوع باعث می شود رتبه آزمون ها به کنکور نزدیک باشد.همچنین کانون بیشترین سابقه در زمینه برگزاری آزمون های آزمایشی رو هم دارد.مجموع اینها باعث شد که در طول این ۱۰ سال آزمون های کانون رو انتخاب کنیم.


نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

در دوران متوسطه اول در بعضی دروس دچار مشکل شدم.مثلا یادم می آید که بحث معادله رو در سال هفتم اصلا متوجه نمی‌شدم.ولی مادرم با صبوری با من ریاضی کار می کرد و با هم تست می‌زدیم.در درس ادبیات و عربی هم پدرم با من کار می کرد و زمانی که در قرابت معنایی ادبیات مشکل داشتم،هر شب ۵ تست قرابت معنایی کنکور رو با هم تحلیل می کردیم.جدا از آموزش مستقیم،پدر و مادرم از نظر غیر مستقیم هم تاثیر زیادی بر من گذاشتند.مشاهده سختی هایی که پدرم برای تحصیل به خصوص پایان نامه مقطع دکتری متحمل می شد،ارزش علم و لزوم تلاش برای پیشرفت علمی را بیش از هر وقت دیگری برای من نمایان می کرد.


آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را می‌دیدند؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی داشتند؟

بله،زمانی که نتیجه خوب بود خودم به آنها نشان می دادم،ولی زمانی که افت داشتم پدر و مادرم کارنامه رو از سایت نگاه می کردند و بعد با هم صحبت می کردیم که دلایل این نتیجه چه بوده و چطور می توانم برای آزمون بعد پیشرفت کنم.


از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می‌کردید؟ کدام بخش‌ها برای شما جالب‌تر بود؟

بله؛مجله‌های کانون همیشه برای من جذاب بوده است. از سایت هم برای دریافت کارنامه،خواندن مصاحبه رتبه‌های برتر و گاهی گفتگو در صفحه مقطع استفاده می‌کنم.جالب ترین بخش هم برای من شوخی های کامنتی است که آقای آقالویی اون رو تهیه می کنند.


به نظرتان مهم‌ترین ویژگی مثبت شما چه بود که باعث شد به اینجا برسید؟

بعد از لطف خدا و حمایت های خانواده و مدرسه،تلاش و پشتکاری که داشتم من رو به اینجا رسانده است.مخصوصا در دوره کرونا توانستم خودم رو در آزمون ها خیلی بالا بکشم.البته موفقیت اصلی هنوز اتفاق نیفتاده و نتیجه خوب در کنکور هم انتهای مسیر نیست. ولی با تلاشی که دارم انشاء الله می توانم در آینده به موفقیت برسم.

Menu