گفت و گو با ثمین ترکمان دانش آموز برتر

در آزمون‌های قلم چی و همچنین در آزمون تیزهوشان اغلب اوقات از روش ضربدر و منها استفاده می‌کردم و برای مدیریت زمان بسیار مفید بود.

گفت و گو با   ثمین ترکمان دانش آموز برتر

نام و نام خانوادگی:ثمین ترکمان

مقطع و رشته:هفتم

نام شهر و استان:تهران

میانگین تراز:6794

از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است؟دوسال

شغل و تحصیلات مادر:دیپلم،خانه دار

شغل و تحصیلات پدر:دیپلم،ازاد


مصاحبه گر:یگانه اموری



شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟

دوستانم در مدرسه به من توصیه کردند که در آزمون ها شرکت کنم و دوستانم نیز در آزمون تیزهوشان پذیرفته شدند.


چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بوده‌اید؟

2سال،پایه ششم و امسال که پایه هفتم هستم.


در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کرده‌اید؟

7آزمون اصلی و 3 آزمون هدیه


دستاورد شما از شرکت در آزن‌های کانون چه بود؟

قبولی در مدارس استعداد های درخشان،آشنایی با تکنیک های تست زنی،مدیریت زمان،پیشرفت در دروس مدرسه و.......

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟معیارها این موارد است: - من یک دانش‌آموز بی‌غیبت یا کم‌غیبت در آزمون‌های اصلی بودم. من در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردم. من با برنامه راهبردی آزمون‌های کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی می‌کنم. د) منابع من کانونی بود. 

می توانم بگویم کاملا یک دانش آموز کانونی هستم چون از منابع کانون استفاده میکنم و اصلا غیبت ندارم و در همه ی آزمون های هدفگذاری و... شرکت می کنم و طبق برنامه ی راهبردی درس می خوانم.


آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر،بخاطر اینکه در هر آزمون با سوالات بیشتری آشنا می شوم و تجربیات جدید تری کسب می کنم.


 آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟

بله،با تست های جدیدتری آشنا می شوم و باعث می شود برای آزمون اصلی آماده تر باشم و سوالات مشابه آن ها را به راحتی حل کنم.


8-از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ 

دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.از کارنامه اشتباهات و کارنامه ی پنج نوع درس استفاده می کنم،چون که کارنامه اشتباهات به من کمک می کند با اشتباهاتم آشنا شوم و سوالات غلطم را در آزمون کمتر کنم و در کارنامه ی پنج نوع درس نیز متوجه می شوم که در چه درس هایی قوی و در کدام درس ها ضعیف هستم و برای درس های ضعیفم بیشتر تلاش می کنم.


روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟

برای تحلیل آزمون پاسخ نامه ی سوالات را میخوانم و سوالاتی که نزده یا غلط زده ام را یادداشت می کنم و نکات آنها را نیز می نویسم،آزمون هایی که از نظرم سخت تر بودند همه ی سوالات را تحلیل می کردم و آزمون هایی که راحت تر بودند فقط سوالات نزده و غلط را تحلیل و یادداشت می کردم.


 پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

مادرم،در هر درسی که مشکل داشته باشم به من کمک می کند،سوالاتی که مشکل دارم را برایم توضیح می دهد،شرایط را برای درس خواندن من فراهم می کند و به من انگیزه می دهد.


کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

ریاضی و علوم،ابتدا کتاب درسی را مطالعه می کنم و پس از آن درس نامه ی کتاب های آبی را مطالعه می کنم و نکته برداری می کنم و پس از آن تا جایی که بتوانم تست های کتاب های آبی و سه سطحی را کار می کنم.


در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

بله،اوایل کلاس ششم درس فارسی نقطه ضعفم بود و درصد های بسیار خوبی از آن کسب نمی کردم ولی با تمرین بیشتر و حل تست های متفاوت باعث شد که به نقاط قوتم تبدیل شود.


به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری می کند؟

در اوایل سال روزانه حدودا بین ۳ تا ۴ ساعت و در اواخر سال روزانه ۵ الی ۶ ساعت درس می خواندم و در تمام بازه های زمانی ۶۰ الی ۷۰ درصد زمانم را صرف تست زدن و ۳۰ الی ۴۰ درصد زمانم را صرف خواندن درس نامه می کردم.


کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟

دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید.نقش سنجشی چون بین رقیبانم سنجیده می شدم و جایگاهم را میان رقبایم متوجه می شدم.


به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟

حدودا بین 5 تا 10اشتباه در دفتر چه ی عادی داشتم.


 نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بوده است؟

می توانم بگویم که مدرسه در موفقیت من در آزمون تیزهوشان نقش مهمی داشت،اینکه بین من و همکلاسی هایم فضای رقابتی وجود داشت،معلممان بسیار خوب تدریس می کردند،مدرسه برای ما کلاس های فوق برنامه می گذاشتند و....


.‌‌در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

ابتدا سراغ نمره درس ریاضی می روم چون مهم ترین درس است،تست های غلط و نزده را دوباره حل میکنم و نکات آنها را یادداشت می کنم.


آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

بله،به همراه خانواده ام کارنامه ام را بررسی می کنیم و اگر افت داشته باشم مرا راهنمایی می کنند تا اشکالاتم را برطرف کنم و برای آزمون های بعد تکرار نکنم و پیشرفت داشته باشم.

  

    آیا از دفتر برنامه ریزی استفاده میکنید؟بله درسی به من کمک می کند که بدانم برای هر درس چقدر زمان اختصاص داده ام و چه تعداد تست زده ام و از لحاظ غیر درسی هم باعث می شد در همه ی کارهایم نظم و وقت شناسی را رعایت کنم.


کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ 

از کتاب های آبی،سه سطحی و... قلم چی استفاده می کنم،به خاطر اینکه پیمانه ای هستند و کنار هر تست مشخص شده که مربوط به کدام بخش از کتاب درسی است.


 شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 1) قهرمان پیوستگی 2) قهرمان پیشرفت 

می توان گفت هر دو بخاطر اینکه هم پیوستگی ام را در آزمون ها حفظ می کنم و هرگز غیبت نمی کنم و هم هر آزمون نسبت به آزمون قبلی اش سعی میکنم تراز و درصد هایم بیشتر و بهتر باشد و تا به حال این گونه بوده است.


کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی؟

در آزمون های قلم چی و همچنین در آزمون تیزهوشان اغلب اوقات از روش ضربدر و منها استفاده می کردم و برای مدیریت زمان بسیار مفید بود .


استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟

استفاده ی من از گوشی بسیار کم بود و گوشی شخصی نداشتم و فقط در حد پیگیری درس هایم با گوشی مادرم از فضای مجازی استفاده می کردم.


فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست ؟

پشت کار و علاقه به درس خواندن


آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بله،ورزش میکنم،فیلم های مورد علاقه ام را تماشا می کنم،به کلاس موسیقی می روم و.......


آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟

بله،مادرم در سن4سالگی خواندن و نوشتن را کاملا به من یاد دادند.


قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟

قبل از دوران دبستان پدر و مادرم برایم کتاب داستان های کودکانه می خواندند و اکنون هم با اینکه حجم درس هایم زیاد است ولی باز هم وقتی را به مطالعه ی غیر درسی اختصاص می دهم.


آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟

از آقای علی بخشی که معلم ریاضی سال گذشته ام بودند بسیار تشکر می کنم و بابت زحماتشان بسیار سپاس گذارم بخاطر اینکه ریاضی و استعداد تحلیلی را برای من خیلی خوب توضیح دادند و همچنین از معلم عزیزم خانم ساکی تشکر می کنم که در طول سال برای ما خیلی زحمت کشیدند.


Menu