نام و نام خانوادگی : نفیسه رحمانی
رتبه سال 1402 : 1783 منطقه 3
رشته و دانشگاه قبولی : دندان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران
نام شهر و استان : تهرانسر ، تهران
سال های حضور در کانون : ۲ سال
تعداد آزمون : 26 آزمون
شغل و تحصیلات مادر: دبیر زیست ، لیسانس زیست شناسی
شغل و تحصیلات پدر: وکیل ، کارشناسی حقوق
درصدهای کنکور 1402:
زیست: ۶۲.۹۷ / فیزیک: ۶۲.۲۳ / شیمی: ۴۲.۸۶ / ریاضی: ۱۸.۸۹ / زمین: ۳۵.۵۶
تراز کنکور: ۱۰۱۱۳
تراز سوابق تحصیلی : ۷۹۱۵
مصاحبهگر : محمد برزگر
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
مدیر آموزشگاهی که می رفتم در آزمون های کانون ثبت نامم کرد و کمی بعد یکی از دوستان برای مشاوره کانون را معرفی کرد.
نمرههای امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلیتان چند شد؟
تراز سوابقم ۷۹۱۵،نمره دینی ۱۸.۲۵/عربی ۱۸.۷۵/فارسی ۱۷/زبان ۱۹.۷۵/شیمی ۱۹/سلامت و بهداشت ۱۴.۷۵/علوم اجتماعی ۱۵/زیست ۱۸.۷۵/ریاضی ۲۰/فیزیک ۱۸.
در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟
در همهی آزمون های اصلی به جز آزمون های تابستان و یک آزمون هدیه شرکت کردم.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
تمرین آزمون سخت باعث می شد ترسم از آزمون کمتر بشود و به طور کلی آزمون دادن باعث می شد به مشکلات سر جلسه آزمون مثل وقت کم آوردن و...را متوجه بشوم.
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
در آزمون های هدف گذاری و مشابه شرکت می کردم.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
خیر غیبت نداشتم، چون تا حدودی با بودجه بندی آزمون پیش می رفتم و هر آزمون مثل یک کنکور آزمایشی بود و اشکالاتی که سرجلسه کنکور ممکن بود پیش بیاید را زودتر نشان می داد.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
در آوردن اشکالات آزمون خیلی کمک کرد و در مدیریت زمان خیلی موثر بود.
آیا در آزمونهای هدف گذاری شرکت میکردید؟ اگر پاسختان مثبت است:
الف) انگیزهتان چه بود؟
ب) فایده آزمونهای هدف گذاری برای شما چه بود؟
در اکثر آنها شرکت می کردم، باعث می شد یک دید کلی از وضعیتم پیدا کنم و بهتر بتوانم برنامه بنویسم و برای هفته دوم هدف گذاری کنم.
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکردید؟
اگر پاسختان مثبت است:
الف) انگیزهتان چه بود؟
ب) فایده آزمونهای هدف گذاری برای شما چه بود؟
در اکثر آنها شرکت می کردم اواخر هفته دوم و بخصوص روز قبل آزمون دچار استرس و سردرگمی می شدم که کجا ها را مرور کنم ولی وقتی آزمون مشابه می دادم وضعیتم بهتر معلوم می شد و بهتر می دانستم چکار کنم و چطور مرور کنم.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
از کارنامه آزمون اصلی و هدف گذاری و کارنامه مبحثی، از کارنامه مبحثی برای این که تسطلم نسبت به مبحث را متوجه بشوم که مشکلم در مبحث به خاطر یادگیری هست یا مشکل سر جلسه آزمون است.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
تقریبا مطابق برنامه راهبردی پیش می رفتم و نصف مباحث هفته اول و نصف مباحث را هفته دوم می خواندم و اواخر هر دو هفته یک قسمتی برای مرور می گذاشتم.
آیا روش بازیابی را میشناسید اگر این روش را میشناسید آن را چگونه یاد گرفتید؟
بله، زمانی که می خواستم مباحث را مرور کنم از این روش استفاده می کردم این طوری که اول از مبحثی که می خواستم بخوانم یک آزمون کوتاهی می زدم بعد اشکالاتم را در می آوردم و رفع اشکال می کردم.
روش مطالعهی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس میخواندید یا دوبارهخوانی میکردید؟
در مواقعی که می خواستم مرور کنم برای بعضی درس ها مثل زیست زمان کمی را می گذاشتم دوباره می خواندم و بیشتر زمان را برای بازیابی می گذاشتم ولی برای دروس حل کردنی کل زمان را برای بازیابی می گذاشتم.
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟
برای اکثر دروس و به خصوص زیست شناسی، چون با خواندن های زیاد متوجه نمی شدم اشکالم کجاست ولی با بازیابی خیلی بهتر اشکالاتم را می فهمیدم.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکردید؟
سوالات غلط و بدون پاسخ را تحلیل می کردم، اول سعی می کردم یک دور سوالات را زمان دار حل کنم بعد که زمانم تمام می شد دوباره سعی می کردم خارج از زمان حل کنم و اگر نمی توانستم پاسخ نامه را نگاه می کردم.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
بله ترازم خیلی نوسان داشت و در آزمون های آخر هم دچار افت می شدم و بیشتر از همه مشاورم کمک می کرد و در آخر سعی می کردم اشکال را پیدا کنم و حلش کنم.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما کردند؟
مادرم بود و بیشتر در درس زیست شناسی کمکم می کرد.
کدام درسها نقطه قوت شما بود؟ روش مطالعه این درسها چگونه بود؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکردید؟
نقطه قوتم فیزیک بود و دلیلش فقط حل سوال های زیاد بود و در کنکور ۶۲ درصد زدم.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
درس زیست بود که اواخر با مرور زیاد و رفع اشکال با آزمون بالاترین درصد کنکورم شد.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
بستگی به درس داشت مثلا برای زیست اگر بازهی ۲ ساعت و نیم اختصاص می دادم حدود ۱:۱۵ می خواندم و بقیه بازه را تست می زدم ولی برای دروس ریاضی و فیزیک فقط ۱۵ الی ۳۰ دقیقه می خواندم و بقیه بازه را تست می زدم و شیمی هم مثل زیست انجام می دادم.
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمعبندی؟ دلیل این موضوع چیست؟
دوران عید ، خرداد ماه و جمع بندی خیلی تاثیر داشت، به طور کلی هر دورانی برای جمع بندی بود خیلی به من کمک می کرد مخصوصا خرداد ماه به خاطر پانسیونی که می رفتم و آزمون هایی که می دادم باعث شد خیلی پیشرفت کنم.
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید.
نقش سنجشی ، چون من بیشتر نیاز داشتم اشکالاتم را در بیاورم و این فقط با سنجش و آزمون امکان پذیر می شد.
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟ آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟
بستگی به مباحث داشت ولی مباحثی که تسلط داشتم را اکثرا تشخیص می دادم و هر چه نزدیک به کنکور می شدیم قدرت تشخیصم بهتر می شد.
در جلسه کنکور آیا توانستید سؤالهای سادهتر را تشخیص دهید؟
فکر می کنم تا حد خوبی توانستم تشخیص بدهم.
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباهات شما چند تا بود؟
20 تا بود.
هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدادید؟
بررسی اشتباهات.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میرفتید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکردید؟
فیزیک، چون به نظرم نقطه قوتم بود ولی به طور کلی برای فیزیک سوال با تیپ جدید حل می کردم برای شیمی مسئله بیشتر حل می کردم و برای زیست مرور بیشتری می کردم و رفع اشکال بیشتر( یعنی با تست برمی گشتم به متن) و برای ریاضی سعی می کردم خوب تحلیل کنم و سوال های سخت تری حل کنم.
دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرد؟
بله داشتم برای کنترل ساعت مطالعه و تعداد تست و مقدار زمانی که برای هر درس اختصاص می دادم کمک می کرد.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکردید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
من از کتاب نوروز و آزمون های ۴ سطحی و کتابی که برای کنکور سال های مختلف بود استفاده می کردم کلا از کتاب های آزمونی اش استفاده می کردم.
شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی میدانید؟
قهرمان پیوستگی.
بهترین درس شما در کنکور کدام بود؟ روشهای مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم وار بنویسید.
درصد زیستم از همه بالاتر بود، خیلی مهمه که تسلط کامل به کتاب خط به خطش داشته باشید و کاملا فهمیده باشید رفع اشکال با تست و در آوردن جاهایی که فراموش کردید با تست خیلی کمک می کند، مرور زیاد و ترکیبی خواندن، نکته نویسی و حاشیه نویسی در داخل کتاب خیلی کمک می کند مخصوصا نوشتن نکات کنار شکل ها.
اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظهای داشتید توضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
جمع بندی و مرور های کامل تر باعث شد پیشرفت کنم مخصوصا جمع بندی عید و خرداد ماه.
امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود آیا شما توانستید در مورد این سؤالها و سؤالهای دشوار درسهای دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛ سؤالهای سادهتر را پیدا کنید و به سؤالها به صورت تصادفی پاسخ ندهید لطفاً در این مورد توضیح دهید.
چون ریاضی درس آخر بود مشکلی برای درس های دیگر پیش نیامد ولی به طور کلی فکر می کنم به اندازهای که بلد بودم نتوانستم سوال پیدا کنم.
کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ این روشها در جلسهی کنکور چه کمکی به شما کرد؟
از همه روش ها استفاده کردم ولی آخرای سال در یک سری درس ها مثل زیست استراتژی بازگشت را نمی رسیدم اجرا کنم و سرجلسه کنکور برای انجامش وقت کم آوردم.
کدام درس در جلسهی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟
درس ریاضی ولی کاملا معلوم بود که کلا سخت و برای همه قراره سخت بشود و چون قبلا تمرین این مدلی در آزمون قلم چی داشتم خیلی نترسیدم.
در طول سال چقدر به رتبه فکر میکردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت میکردید؟
چون حتما دندان پزشکی می خواستم تمرکزم این بود زیر ۲۰۰۰ بشوم ولی خانواده بیشتر رو ترازم تمرکز داشتند و تراز را مقایسه می کردند و من خودم تلاش می کردم فقط اشکالاتم را حل کنم و همهی درس ها را بیشتر یاد بگیرم و این طوری سعی می کردم درگیر رتبه نشوم.
اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام میدادید؟ چرا؟
در دی ماه بهتر جمع بندی می کردم و از بهمن و اسفند بهتر استفاده می کردم.
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
بعضی روزها زیاد می شد و در استراحت استفاده می کردم که کار درستی نیست توصیه می کنم شما نکنید.