گفت وگو با زینب تسجیلی؛قبولی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

از همه کنکوری‌ها میخواهم که در برابر مشکلات استوار بایستند و هرگز جا نزنند. همه‌ی کنکوری‌ها با چالش‌های زیادی در زمان کنکور مواجه میشوند، مهم این است که بتوان آنها را به خوبی مدیریت کرد.

گفت وگو با زینب تسجیلی؛قبولی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

نام و نام خانوادگی: زینب تسجیلی

 رشته و دنشگاه قبولی:پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه 

 نام شهر و استان:هرسین-کرمانشاه

 سال های حضور در کانون: از پایه نهم تا سال کنکور

 شغل و تحصیلات مادر:خانه دار-دیپلم

 شغل و تحصیلات پدر:مغازه فرش فروشی-دیپلم


مصاحبه گر : احمد رحيمي

 

برنامه شما در دوران جمع بندی چگونه بود؟

من در دوران جمع بندی مشکلات زیادی داشتم یکی اینکه یکی از نزدیکانم را از دست دادم  و تا حدودی انگیزه ی من افت پیدا کرد و از مسیر مطالعه جدا شدم اما دوباره پرقدرت شروع کردم به جمع بندی و توانستم تمام تلاش خود را به کار ببرم 

 

آیا در آزمون هدف گذاری و مشابه پارسال هم شرکت میکردید؟ 

بله – من در این آزمون ها شرکت میکردم چون باعث می شد یک شناخت کلی از کیفیت مطالعه هفته اول به من بدهد. از طرفی برنامه راه را برای هفته دوم به من نشان میداد که چه جایی کم و کسری دارد و به کدام مباحث مسلط نیستم و طی این هفته سعی میکردم در آن مبحث به تسلط  کافی برسم.

 

روش مطالعه درس هایی که نقطه قوت شما بودند چگونه بود؟ 

درس زیست شناسی یکی از درس های مورد علاقه و یکی از نقاط قوت من بود. من روش خواندن زیست شناسی را از برادرم یاد گرفتم که دانشجوی پزشکی هستند. قبل از شروع کلاس یک پیشخوانی از مطالب آن درس می کردم و پس از خواندن کتاب درسی به سراغ کتاب کار می رفتم و درسنامه را میخواندم و شروع به زدن تست آموزشی میکردم و نکات مهم را در حاشیه کتاب یادداشت میکردم. در انتها  تست زماندار میزدم و درصد های خود را یادداشت میکردم وبه طور دائم مرور زیست شناسی در برنامه من بود.

 

در ماه آخر برای درس هایی که نقطه ضعفتان بودند چکار کردید؟

در سه ماه آخر برای درس های فیزیک کارهایی کردم که بتوانم نتیجه بهتری بگیرم. یکی از مشکلات من در درس فیزیک این بود که تست زماندار نمیزدم و از این رو در آزمون ها وقت کم می آوردم پس متعهد شدم که هرروز یک دسته سوال 30تایی مشخص کنم و در زمان مشخص جواب بدهم. این روش به من کمک کرد تا حدودی سرعت عملم در این درس بالا رود. در درس زمین شناسی نیز من در ابتدای سال زمان کمتری به آن اختصاص میدادم. اما در دو سه ماه آخر یک روز در میان در برنامه زمین شناسی میگذاشتم.

 

روزی جند ساعت درس می خواندید؟چند درصد زمان خود را به تست زدن اختصاص میدادید؟

در ابتدای سال من خیلی ساعت مطالعه بالایی نداشتم و نوسانی درس میخواندم اما از نیمه  دوم سال سعی کردم که بطور پیوسته درس بخوانم وهیچ روزی ساعت مطالعه من افت پیدا نکند. از طرفی سعی میکردم در ساعاتی که درس میخواندم تمام تمرکز و حواسم پی درس باشد و عواملی که باعث حواس پرتی میشد را از خود و از اتاقم دور کنم. از طرفی افزایش ساعت مطالعه به طور ناگهانی اتفاق نمی افتد و بصورت گام به  گام و با صبر و حوصله باید ساعت مطالعه خود را افزایش داد مثلا من 30دقیقه به ساعت مطالعه خود اضافه میکردم و سعی میکردم تا یک تا دو هفته  همین ساعت مطالعه را حفظ کنم. اینطوری بدنم عادت میکرد و خسته نمیشدم .

 

آیا تحلیل آزمون انجام میدادید؟ روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟

بله. بعد از هر آزمون من تحلیل انجام میدادم. تحلیل آزمون خیلی مهم تر از آزمون است و به ما کمک میکند نقاط قوت و ضعف خود را متوجه شویم و برای آن برنامه ریزی کنیم. از طرفی من یک دفتر داشتم که نکات مهم سوالات آزمون را در آن یادداشت میکردم که حتما آن را بعدا مرور کنم. به نظر من آزمون دادن بدون تحلیل کار بیهوده ای است و مسیر یادگیری نصفه می ماند.

 

از کتاب های کانون چه زمانی استفاده میکردید؟

من ابتدا از کتاب های آبی کانون برای هر4درس اختصاصی استفاده کردم  و بعدا سوالات کتاب های سه سطحی را نیز در برنامه خود قرار دادم. در دوران جمع بندی نیز از کتاب های زرد استفاده میکردم.

 

برنامه شما برای دوران امتحانات چه بود؟ 

من در دوره امتحانات ترمیم معدل فقط دو درس فارسی و زبان را ترمیم زدم بقیه درس ها را ترمیم نزدم بنابراین بیشتر تمرکزم روی کنکور بود.

 

آیا الان در دانشگاه از آموزه های کنکور استفاده میکنید؟

یکی از ابزار مهم کانون دفتربرنامه ریزی است که به من خیلی در این مسیر کمک کرد. دفتر برنامه ریزی باعث شد من شناخت کلی از درس خواندن وساعات مطالعه داشته باشم و نظم و برنامه ریزی را در درس خواندن به من یاد داد. ویژگی دیگر دفتر برنامه ریزی رقابت با خود است. این دفتر به ما کمک میکند که با خودمان رقابت کنیم و هرروزمان بهتر از دیروزمان باشد.من در دانشگاه نیز از دفتر برنامه ریزی استفاده خواهم کرد.

 

روز کنکور چگونه بود؟ 

روز کنکور چالش های خیلی زیادی برای من داشت اول از همه چون من خیلی صبحانه نخوردم سرجلسه حالت تهوع داشتم و این عادتی است که همیشه داشتم و این اصلا خوب نبود. به کنکوریای عزیز توصیه میکنم حتما روزهای آزمون آزمایشی صبحانه کامل بخورند تا در روز کنکور نیز به چالش بر نخورند. از طرفی من چون حدس میزدم که مکان آزمون گرم باشد لباس خنکی پوشیدم ولی چون صندلی من روبروی کولر بود خیلی سردم بود و از این لحاظ اذیت شدم. به بچها توصیه میکنم حتما شرایط مختلف آزمون، سردی گرمی و ... را برای خودشان تمرین کنند که در روز آزمون به مشکل برنخورند. از طرفی توصیه میکنم که در روز آزمون حتما لباس های راحتی بپوشند که اذیت نشوند .

 

از نقش اولیای خود بگویید.

خانواده من در موفقیت من بسیار تاثیرگذار بودند و من میخواهم در ابتدا از پدر و مادر خود تشکر کنم که در این مسیر به من بسیار کمک کردند و تمام برنامه های زندگی خود را با من هماهنگ می کردند که به من آسیبی وارد نشود و همچنین از خواهر و برادرم ممنونم . برادرم در این مسیر خیلی به من کمک کرد ، هرجا از لحاظ روحی اذیت میشدم یا به بحران برمیخوردم ،صحبت های ایشان مرا دلگرم میکرد و به من آرامش میداد و دوباره پرقدرت ادامه میدادم و خواهر کوچکترم نیز سعی میکرد در خانه ساکت باشد که آرامش من در زمان درس خواندن حفظ شود و از او نیز ممنونم.


جمله آخر...

از همه کنکوری ها میخواهم که در برابر مشکلات استوار بایستند و هرگز جا نزنند. همه ی کنکوری ها با چالش های زیادی در زمان کنکور مواجه میشوند، مهم این است که بتوان آنها را به خوبی مدیریت کرد.

 


Menu