گفت‌و گو با عرفان کرک کار؛ رتبه 304 تجربی کنکور 1402

دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟ آشنایی با روند شرکت در آزمون ، مدیریت آزمون ، برنامه ریزی هدفمند‌تر و دقیق‌تر ، جهت گیری ذهنی و تثبیت نکات پرتکرار‌تر در مباحث مختلف

گفت‌و گو با عرفان کرک کار؛ رتبه 304 تجربی کنکور 1402

نام و نام خانوادگی: عرفان کرک کار 

نام استان/ شهر: استان لرستان / شهرستان بروجرد 

رشته: دوازدهم تجربی ( فارغ التحصیل )

رتبه منطقه ۲: رتبه ۱۳۹ منطقه ۲

سال های حضور در کانون / تعداد آزمون: پایه دوازدهم ( سال ۱۴۰۰ ) / ۳۶ آزمون 

میانگین تراز: 6700

تحصیلات و شغل مادر: فوق دیپلم، خانه دار

تحصیلات و شغل پدر: فوق دیپلم، تکنسین مکانیک ( بازنشسته )

میانگین درصد هر درس در کنکور:

زیست شناسی:  ۸۴٪

فیزیک:۷۸٪

شیمی:۵۹٪

ریاضی:۳۳٪


مصاحبه‌گر : مبینا سعادتمند

 

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ 

من در دوره متوسطه اول در مدرسه قلمچی ( نمونه دولتی ولیعصر ) تحصیل کرده ام و در همان دوره با گروه آموزشی قلمچی آشنا شدم .

 


 چند سال و چه سالهایی دانش آموز کانون بودید؟

۲سال و سال های تحصیلی ۴۰۰-۴۰۱ و ۴۰۱-۴۰۲ ( پایه دوازدهم و سال بعد از آن )

 


در چند آزمون اصلی و چند هدیه شرکت کردید؟

۳۵ آزمون اصلی و ۱ آزمون هدیه 

 

 

دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟

آشنایی با روند شرکت در آزمون ، مدیریت آزمون ، برنامه ریزی هدفمند تر و دقیق تر ، جهت گیری ذهنی و تثبیت نکات پرتکرار تر در مباحث مختلف 

 


شما تا چه حد خود را یک دانش آموز کانونی میدانید؟

 من تا حد زیادی خودم را دانش آموز کانونی میدانم و از تمام خدمات کانون بهره مند بوده ام .



از کدام یک از کارنامه های جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید

  *کارنامه پنج نوع درس که به کمک آن درس هایی که در آن ضعف داشتم را شناسایی میکردم و در فرصت جبرانی برنامه شخصی خودم ، روی نقاط ضعف و تاریک کار می‌کردم  .

*کارنامه اصلی که به کمک آن تراز و درصد خام دروسم را بررسی میکردم ، همچنین چند از ۱۰ دروس و تراز هر درس را هم بررسی میکردم که برای برنامه ریزی در ادامه به من بسیار کمک می‌کرد .

*کارنامه اشتباهات که به کمک آن سوالات غلطم را شناسایی کرده و این سوالات را بیشتر بررسی می‌کردم .

*کارنامه پروژه ای که برای برنامه ریزی و هدفگذاری در آزمون های پیشرو بسیار کمک کننده بود.

 

 

مطابق برنامه راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید؟ 

 بله ، به کمک کارنامه های مختلف کانون ، بررسی نقاط ضعف و قدرت ، سختی و آسانی مباحث بر اساس روند سطح سوالات هر مبحث در کنکور های سال های گذشته ، روند کلاس ها و آشنایی قبلی با مباحث و ... برنامه راهبردی کانون را برای خودم شخصی سازی می‌کردم .

 


آیا روش بازیابی retrieve را میشناسید؟ اگر این روش را میشناسید آن را چگونه یاد گرفتید؟

 بله ، به صورت تجربی این روش را یاد گرفتم .

 


روش مطالعه شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس میخواندید؟ یا دوباره خوانی میکردید؟

ترکیبی از هر دو روش را در برنامه ام داشته ام .

 


 در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کرده اید و تاثیر این روش برای شما چه بود؟

همانطور که در سوال قبلی عرض کردم در تمام دروس ترکیبی از دو روش ذکر شده را در مطالعه استفاده می‌کردم ، و توانستم نتیجه دلخواه و مدنظرم را در آزمون ها کسب کنم .

 


روش تان برای  تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همه ی سوالات را تحلیل میکردید؟ 

 همه سوالات را بررسی می‌کردم ، از روی پاسخبرگ تصحیح شده خودم در سایت کانون ، سوالات ساده را بررسی می‌کردم و اگر از میان سوالات ساده آزمون ، سوالی را پاسخ نداده بودم و یا غلط پاسخ داده بودم ، آن را یادداشت می‌کردم و در انتهای وعده مطالعاتی هر روزم ، در ساعات پایانی روز دوباره آن ها را بررسی میکردم .

سوالات غلطم را دو بار دیگر بررسی میکردم و اگر متوجه اشتباهم نمی‌شدم از ویدئو های حل سوالات آزمون که در سایت کانون قرار می‌گرفت استفاده می‌کردم تا دقیقا متوجه اشتباهم در حل این دسته از سوالات بشوم سپس نکاتی که در جلسه آزمون به آن ها توجه نکرده یا فراموش کرده و یا به هر شکلی در آن ها اشتباه داشته ام را یادداشت می‌کردم و در وعده های جبرانی برنامه ریزی ام آن ها را بار ها و بار ها مطالعه می‌کردم .

سوالات پاسخ نداده در آزمون ها هم به همین شکل بررسی میکردم .

اما سوالات درستم را معمولا فقط یک بار بررسی میکردم و اگر نکته ای خاص یا جالب توجه به نظرم می آمد ، آن ها را نیز در کنار نکات سوالات غلط یادداشت کرده و همزمان با مطالعه آن نکات ، این نکات را نیز مطالعه می‌کردم .

 


آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تحصیلی شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ 

 افت تراز به صورت ماندگار خیر ،اما نوساناتی در تراز به طور کلی داشته ام که معمولا برایم مشکلی ایجاد نمی‌کرد و اگر در آزمونی نسبت به آزمون های گذشته و میانگین ترازم افت میکردم ، اعتماد به نفسم برای صعودی کردن روند تراز ها بیشتر می‌شد و در آزمون بعد ترازم دوباره رشد می‌کرد .

 


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ چه کمکی به شما میکنند؟

خواهرم که خودشان در زمینه مشاوره تحصیلی در کانون قلمچی فعالیت می‌کنند. 

در برنامه ریزی ها و نکات مختلف روش مطالعه بسیار کمک کننده بودند .

 


 کدام درس ها نقطه قوت شماست؟

فیزیک و زیست ، معمولا  از روش بازیابی برای آن استفاده می‌کردم و از کتاب های سه سطحی در این درس بسیار بهره می‌بردم ، در مدرسه معمولا نمره ۲۰ و در آزمون های کانون معمولا درصد ۷۰ به بالا را کسب می‌کردم .

 


در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید؟ 

بله ، درس زیست ، بررسی منابع و کتاب های کمکی بیشتر و تمرکز دقیق تر و بهتر روی متن و محتوای کتاب درسی و توجه به نکات آزمون های کانون قلمچی .


 

 به طور میانگین و در بازه های مختلف چند ساعت تست میزدید؟ یا تست میزدید؟ چند ساعت صرف مطالع و روخوانی میکردید؟ در طول سال و ماه های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟ 

به طور میانگین ۷ الی ۹ ساعت در روز صرف تست زنی و حل مساله میشد و حدود ۶ الی ۷ ساعت صرف مطالعه و بررسی نکات تست ها و آزمون ها و کلاس ها و ... می‌شد .

به طور کلی ثابت بود اما در بعضی بازه ها مثلا بازه جمع بندی این عدد بسیار تغییر می‌کند و برای مثال به طور میانگین در بازه جمع بندی ۱۳ ساعت صرف تست زنی و آزمون دادن میشد و حدود ۲ الی ۳ ساعت برای مطالعه زمان می‌گذاشتم .

 


کدام بازه ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ تری داشته است؟

دی ، دوران طلایی و دوران جمع بندی نهایی 

زیرا این بازه های زمانی با جمع بندی مباحث و دانسته ها و نکات و ... مانند سکوی پرتاب بودند و معمولا رشد تراز در این مواقع اتفاق می‌افتاد .


 

کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگ تر بود؟ نقش برنامه ای آموزشی یا سنجشی؟

سنجشی ، زیرا بعد از گذراندن یک دوره مطالعه ، تمام نکات و خوناده ها را مورد سنجش قرار می‌داد و گاها باعث تلنگر می‌شد.

 


سال گذشته کانون روی کشف دو سوال ساده در هر آزمون تمرکز داشت .آیا شما میتوانستید سوال های ساده آزمون را  تشخیص دهید؟

بله تقریبا در تمام اوقات می‌توانستم این سوالات را در حین آزمون تشخیص بدهم و معمولا پاسخ درست به آن ها می‌دادم .

 

 

در جلسه کنکور آیا توانستید سوالات ساده را  تشخیص دهید؟

بله کاملا 

 


به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه شما چند بود؟

در آزمون های استاندارد ۱۵ الی ۲۰ 

 


هنگام برسی آزمون ها به کدام یک اولویت بیشتری میدادید؟

 الف . برسی اشتباهات ب. برسی سوالات ساده

هر دو مورد برایم بسیار حائز اهمیت بود .

 


آیا در کلاس های درس مدرسه شرکت کدید؟

خیر ، با اجازه مدیر دبیرستان دو سال آخر تحصیلم در تمام کلاس ها حضور نداشتم .

 

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره ی کدام درس ها میروید؟

معمولا درس هایی که آن ها نقاط قوتم محسوب می‌شوند یا درس هایی که در آن آزمون به خصوص ، به طور خاصی طرح شده بودند .


 

آیا اعضای خانواده کارنامه ی شما را می بینند ؟ 

بله ، اغلب کارنامه ام را با خواهرم مورد بررسی قرار می‌دادم .

 

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما میکند؟ 

بله ، برنامه ریزی گام مهمی در پیشرفت و رشد تحصیلی محسوب می‌شود،  همانطور که در سوالات قبلی به این موضوع اشاره کردم‌ من هم به این موضوع بسیار اهمیت می‌دادم .

 


 کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ 

مجموعه کتاب های سه سطحی ، کتاب نوروز ، کتاب ها فصلی جمع بندی ، کتاب ۱۲ کنکور و ... 

کتاب ها از نظر محتوا و کیفیت چاپ عالی بودند .

 


شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی میدانید؟

قهرمان پیشرفت 



بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم وار بنویسید؟

درس زیست شناسی ، 

به طور کلی 

بررسی کتاب درسی ( متن و شکل ها )

استفاده از روش بازیابی 

بررسی مباحث در مجموعه های تستی ( ۱۰ عددی یا بیشتر )

تست زمان دار برای مطابقت با زمان کنکور 

بررسی چندین کتاب کمک درسی و تست های آن ها برای کسب دید کامل و با تمام وضوح نسبت به مباحث مختلف و...



اگر در آزمون تیر ماه نسبت به آزمون  دی ماه پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتید؟ توضیح دهید که در طی ماه های این دو آزمون چه برنامه ای اجرا کردید؟

برنامه من طی ماه های بین این دو آزمون بیشتر به صورت جمع بندی و تمرکز روی نقاط ضعف بوده و البته در عین حال سعی کردم که همچنان نقاط قوتم را به عنوان نقاط قوت حفظ کنم .


 

امسال سوالات درس ریاضی در کنکور دشوار بود؟ 

بله در حین جلسه آزمون کاملا مدیریت زمان و مدیریت سوال ها را در اختیار داشتم ، آزمون کنکور برای من مثل یک آزمون آزمایشی برگزار شد .

کاملا توانستم تمام نکاتی را که از قبل برای خودم در بحث مدیریت آزمون ، مدیریت جلسه ، مدیریت خودم و ... مشخص کرده بودم را در جلسه آزمون اجرا کنم .

در این مورد هم من با مشکل زیادی مواجه نشدم و توانستم سوالاتی که پاسخگویی به آن ها در شرایط جلسه راحت تر است را پیدا کنم ، آن ها را انتخاب کرده و به آن ها پاسخ بدهم .

 

 

کدام یک از روش های مدیرت زمان را استفاده کردید؟ 

من از روش ضبدر منها ، زمان های نقصانی و روش استراتژی بازگشت در تمام آزمون های حین سال و حتی آزمون های تک درس ( روش استراتژی بازگشت و ضبدر منها ) استفاده می‌کردم و گویی این روش ها در ذهن من و رفتار من در حین آزمون نهادینه شده بود ، به همین دلیل بدون مشکل خاصی در جلسه کنکور توانستم این روش ها را به کار بگیرم.

 

 

کدام درس در جلسه کنکور شمارا غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چه بود؟

خب طبیعتا درس ریاضی امسال بسیار سخت مطرح شده بود اما برای من درس شیمی غافلگیر کننده تر بود ، چرا که محاسبات اذیت کننده و سوالات مفهومی خاصی را مطرح کرده بودند ولی من برای هر گونه اتفاقی خودم را آماده کرده بودم ، پس مشکل خاصی برایم پیش نیامد و در این درس نیز توانستم بر روی خودم مدیریت داشته باشم و نتیجه خوبی کسب کنم .

 


درطول سال چقدر به رتبه فکر میکردید؟

اگر بخواهم بگویم که فکر نمیکردم که دروغ است خب من هم مثل خیلی از دوستانم به رتبه و رشته و دانشگاه مدنظرم فکر میکردم ولی این موضوع نه تنها باعث استرس نمیشد بلکه به من اعتماد به نفس و انگیزه بیشتری نیز می‌داد که ادامه مسیر را نیز به بهترین شکل ممکن سپری کنم .

خانواده ام برای من بسیار کمک کننده بودند و باعث انگیزه مضاعف برای من می‌شدند .

 


 اگر دوباره به گذشته برگردید چه کار هایی انجام نمیدهید؟

مطمئنا اگر به عقب برگردم همین مسیری که آمده ام را تکرار میکنم .

چون کار هایی که انجام داده ام یا درست بوده اند که بسیار کمک کرده اند یا اشتباه بوده اند که باعث شده تجربه ای را بیاموزم که این تجربه ها نیز در طول مسیر عصای دست من شدند .

 

 

 استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ 

بله ، من استفاده عادی از فضای مجازی داشتم ، و البته آن را خیلی اوقات در راستای کمک به پیشرفت سطح درسی خودم قرار می‌دادم .

 


برنامه شما براب مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟

من در طول سال های تحصیلی خودشان ، آن ها را مطالعه کردم و در سال آخر سعی می‌کردم آرام آرام و بر اساس برنامه به پیشرفت در آن ها نیز توجه کنم و برای آن ها زمان کافی قرار بدهم .

 


 چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟

سعی من بر این بود که هر بار نسبت به آزمون قبل در جلسه آزمون با دقت بیشتری عمل کنم ، همین موضوع را در پروژه های بلند مدت نیز در نظر میگرفتم مثلا از نیم سال اول به نیم سال دوم .

 


فکر میکنید مهم ترین ویژه گی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید چیست؟ 

شاید بتوانم بگویم که انگیزه ، اعتماد به نفس ، استمرار و هد فمند بودن ، ۴ برگ برنده من برای رسیدن به موفقیت بودند .

 

 

 آیا زمانی به استراحت و نفریح اختصاص میدادید؟

 بله قطعا 

 تفریح و استراحت ضامن استمرار است .

 


 آیا خواندن و نوشتن را قبل مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟

بله ، پدر و مادرم .

 


قبل دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب میخواندند؟ چه کتابهایی؟

بله ، کتاب های داستانی 

الان هم خودم مطالعه آزاد در زمینه های مختلف دارم برای مثال موضوعاتی مثل 

مدیریت و سرمایه گذاری و برندینگ و ...

 

 

آیا برای درس خواندن به دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟

بله ، در مورد موضوعات مختلف با هم گفت و گو داریم .

آنها نیز سطح درسی خوبی دارند .




Menu