نام و نام خانوادگی : عرفان کرکار
مقطع و رشته : دوازدهم تجربی
نام شهر و استان :استان لرستان، شهرستان بروجرد
میانگین تراز : 6700
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است : از سال 1400 و36 آزمون
شغل و تحصیلات مادر : خانه دار وفوق دیپلم
شغل و تحصیلات پدر : تکنسین مکانیک(بازنشسته) وفوق دیپلم
مصاحبهگر : زینب باجلان
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
من در دوره ی متوسطه اول در مدرسه قلم چی ( نمونه دولتی ولیعصر ) تحصیل کرده ام و در همان دوره با گروه آموزشی قلم چی آشنا شدم
چند سال و چه سالهایی دانشآموز کانون بودید؟
2سال و سال های تحصیلی 1۴۰۰-1۴۰۱و 1۴۰۱-1۴۰۲
در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟
۳۵ آزمون اصلی و ۱ آزمون هدیه
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
آشنایی با روند شرکت در آزمون ، مدیریت آزمون ، برنامه ریزی هدفمند تر و دقیق تر ، جهت گیری ذهنی و تثبیت نکات پرتکرار تر در مباحث مختلف
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
طبق پارامترهای ذکرشده , من تا حد زیادی خودم را دانش آموز کانونی می دانم و از تمام خدمات کانون بهره مند بوده ام
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
کارنامه پنج نوع درس که به کمک آن درس هایی که در آن ضعف داشتم را شناسایی می کردم و در فرصت جبرانی برنامه شخصی خودم ، روی نقاط ضعف و تاریک کار میکردم . کارنامه اصلی که به کمک آن تراز و درصد خام دروس هایم را بررسی می کردم ، همچنین چند از ۱۰ دروس و تراز هر درس را هم بررسی می کردم که برای برنامه ریزی در ادامه به من بسیار کمک میکرد . کارنامه اشتباهات که به کمک آن سوالات غلطم را شناسایی کرده و این سوالات را بیشتر بررسی میکردم . کارنامه پروژه ای که برای برنامه ریزی و هدفگذاری در آزمون های پیشرو بسیار کمک کننده بود
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
بله ، به کمک کارنامه های مختلف کانون ، بررسی نقاط ضعف و قوت ، سختی و آسانی مباحث، بر اساس روند سطح سوالات هر مبحث در کنکور های سال های گذشته ، روند کلاس ها و آشنایی قبلی با مباحث و ... برنامه راهبردی کانون را برای خودم شخصی سازی میکردم
آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را میشناسید، اگر این روش را میشناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟
بله ، به صورت تجربی این روش را یاد گرفتم
روش مطالعهی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس میخواندید یا دوبارهخوانی میکردید؟
ترکیبی از هر دو روش را در برنامه ام داشته ام
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟
در تمام دروس ترکیبی از دو روش ذکر شده را در مطالعه استفاده میکردم ، و توانستم نتیجه دلخواه و مدنظرم را در آزمون ها کسب کنم
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکردید؟
همه سوالات را بررسی میکردم ، از روی پاسخبرگ تصحیح شده خودم در سایت کانون ، سوالات ساده را بررسی و اگر از میان سوالات ساده آزمون ، سوالی را پاسخ نداده بودم و یا غلط پاسخ داده بودم ، آن را یادداشت میکردم و در انتهای وعده مطالعاتی هر روزم ، در ساعات پایانی روز دوباره آن ها را بررسی می کردم، سوالات غلطم را دو بار دیگر بررسی می کردم و اگر متوجه اشتباهم نمیشدم از ویدئو های حل سوالات آزمون که در سایت کانون قرار میگرفت استفاده میکردم تا دقیقا متوجه اشتباهم در حل این دسته از سوالات شوم سپس نکاتی که در جلسه آزمون به آن ها توجه نکرده یا فراموش کرده و یا به هر شکلی در آن ها اشتباه داشته ام را یادداشت میکردم و در وعده های جبرانی برنامه ریزی ام آن ها را بار ها و بار ها مطالعه میکردم، سوالات پاسخ نداده در آزمون ها را هم به همین شکل بررسی می کردم اما سوالات درستم را معمولا فقط یک بار بررسی می کردم و اگر نکته ای خاص یا جالب توجه به نظرم می آمد ، آن ها را نیز در کنار نکات سوالات غلط یادداشت کرده و همزمان با مطالعه آن نکات ، این نکات را نیز مطالعه میکردم
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
افت تراز به صورت ماندگار خیر اما نوساناتی در تراز به طور کلی داشته ام که معمولا برایم مشکلی ایجاد نمیکرد و اگر در آزمونی نسبت به آزمون های گذشته و میانگین ترازم افت می کردم ، اعتماد به نفسم برای صعودی کردن روند تراز ها بیشتر میشد و در آزمون بعد ترازم دوباره رشد میکرد
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکنند؟
خواهرم که خودشان در زمینه مشاوره تحصیلی در کانون قلم چی فعالیت میکنند در برنامه ریزی ها و نکات مختلف روش مطالعه بسیار کمک کننده بودند
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
فیزیک و زیست ، معمولا از روش بازیابی برای آن استفاده میکردم و از کتاب های سه سطحی در این درس بسیار بهره میبردم ، در مدرسه معمولا نمره ۲۰ و در آزمون های کانون معمولا درصد ۷۰ به بالا را کسب میکردم
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
بله ، درس زیست ، بررسی منابع و کتاب های کمک درسی بیشتر و تمرکز دقیق تر و بهتر روی متن و محتوای کتاب درسی و توجه به نکات آزمون های کانون قلم چی
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
به طور میانگین ۷ الی ۹ ساعت در روز صرف تست زنی و حل مساله می شد و حدود ۶ الی ۷ ساعت صرف مطالعه و بررسی نکات تست ها و آزمون ها و کلاس ها و ... میشد به طور کلی ثابت بود اما در بعضی بازه ها مثلا بازه جمع بندی این عدد بسیار تغییر میکند و برای مثال به طور میانگین در بازه جمع بندی ۱۳ ساعت صرف تست زنی و آزمون دادن می شد و حدود ۲ الی ۳ ساعت برای مطالعه زمان میگذاشتم
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمعبندی؟ دلیل این موضوع چیست؟
دی ، دوران طلایی و دوران جمع بندی نهایی زیرا این بازه های زمانی با جمع بندی مباحث و دانسته ها و نکات و ... مانند سکوی پرتاب بودند و معمولا رشد تراز در این مواقع اتفاق میافتاد
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید.
سنجشی ، زیرا بعد از گذراندن یک دوره مطالعه ، تمام نکات و مطالب خوانده شده را مورد سنجش قرار میداد و گاهی باعث تلنگر میشد
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟
آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟
بله تقریبا در تمام اوقات میتوانستم این سوالات را در حین آزمون تشخیص دهم و معمولا پاسخ درست به آن ها میدادم
در جلسه کنکور آیا توانستید سؤالهای سادهتر را تشخیص دهید؟
بله کاملا توانستم تشخیص دهم
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بود؟
در آزمون های اصلی ۱۵ الی ۲۰
هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدادید؟
الف) بررسی اشتباهات
ب) بررسی سؤالهای ساده
هر دو مورد برایم بسیار حائز اهمیت بود
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
معمولا درس هایی که آن ها نقاط قوتم محسوب میشوند یا درس هایی که در آن آزمون ، سوالات به طور خاصی طرح شده بودند با مطالعه بیشتر و مرور بسیار زیاد ایرادات خود را برطرف می کردم
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
بله ، اغلب کارنامه ام را با خواهرم مورد بررسی قرار میدادم
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
بله ، برنامه ریزی گام مهمی در پیشرفت و رشد تحصیلی محسوب میشود، همانطور که در سوالات قبلی به این موضوع اشاره کردم من هم به این موضوع بسیار اهمیت میدادم
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
1-مجموعه کتاب های سه سطحی 2-کتاب نوروز 3- کتاب های فصلی جمع بندی 4- کتاب 12کنکور و...
کتاب ها از نظر محتوا وکیفیت چاپ عالی بودند.
شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی میدانید؟
قهرمان پیشرفت
بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روشهای مطالعه خود را در این درس به صورت آیتموار بنویسید.
درس زیست شناسی ، به طور کلی بررسی کتاب درسی ( متن و شکل ها ) استفاده از روش بازیابی بررسی مباحث در مجموعه های تستی ( ۱۰ عددی یا بیشتر )، تست زمان دار برای مطابقت با زمان کنکور، بررسی چندین کتاب کمک درسی و تست های آن ها برای کسب دید کامل و با تمام وضوح نسبت به مباحث مختلف و...
اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظهای داشتید، توضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
برنامه من طی ماه های بین این دو آزمون بیشتر به صورت جمع بندی و تمرکز روی نقاط ضعف بوده و البته در عین حال سعی کردم که همچنان نقاط قوتم را به عنوان نقاط قوت حفظ کنم
امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤالها و سؤالهای دشوار درسهای دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛ سؤالهای سادهتر را پیدا کنید و به سؤالها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفاً در این مورد توضیح دهید.
بله در حین جلسه آزمون کاملا مدیریت زمان و مدیریت سوال ها را در اختیار داشتم ، آزمون کنکور برای من مثل یک آزمون آزمایشی برگزار شد کاملا توانستم تمام نکاتی را که از قبل برای خودم در بحث مدیریت آزمون ، مدیریت جلسه ، مدیریت خودم و ... مشخص کرده بودم را در جلسه آزمون اجرا کنم در این مورد هم من با مشکل زیادی مواجه نشدم و توانستم سوالاتی که پاسخگویی به آن ها در شرایط جلسه راحت تر است را پیدا کنم ، آن ها را انتخاب کرده و به آن ها پاسخ بدهم
کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ این روشها در جلسهی کنکور چه کمکی به شما کرد؟
من از روش ضربدر منها ، زمان های نقصانی و روش استراتژی بازگشت در تمام آزمون های حین سال و حتی آزمون های تک درس ( روش استراتژی بازگشت و ضربدر منها ) استفاده میکردم و گویی این روش ها در ذهن من و رفتار من در حین آزمون نهادینه شده بود ، به همین دلیل بدون مشکل خاصی در جلسه کنکور توانستم این روش ها را به کار بگیرم
کدام درس در جلسهی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟
بله درس ریاضی امسال بسیار سخت مطرح شده بود اما برای من درس شیمی غافلگیر کننده تر بود ، چرا که محاسبات اذیت کننده و سوالات مفهومی خاصی را مطرح کرده بودند ولی من برای هر گونه اتفاقی خودم را آماده کرده بودم ، پس مشکل خاصی برایم پیش نیامد و در این درس نیز توانستم بر روی خودم مدیریت داشته باشم و نتیجه خوبی کسب کنم
در طول سال چقدر به رتبه فکر میکردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت میکردید؟
من هم مثل خیلی از دوستانم به رتبه و رشته و دانشگاه مدنظرم فکر می کردم ولی این موضوع نه تنها باعث استرس نمی شد بلکه به من اعتماد به نفس و انگیزه بیشتری نیز میداد که ادامه مسیر را نیز به بهترین شکل ممکن سپری کنم خانواده ام برای من بسیار کمک کننده بودند و باعث انگیزه مضاعف برای من میشدند
اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمیدهید؟ چرا؟
مطمئنا اگر به عقب برگردم همین مسیری که آمده ام را تکرار می کنم چون کار هایی که انجام داده ام یا درست بوده اند که بسیار کمک کرده اند یا اشتباه بوده اند که باعث شده تجربه ای را بیاموزم که این تجربه ها نیز در طول مسیر عصای دست من شدند
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
بله ، من استفاده عادی از فضای مجازی داشتم ، و البته آن را خیلی اوقات در راستای کمک به پیشرفت سطح درسی خودم قرار میدادم
برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
من در طول سال های تحصیلی خودشان ، آن ها را مطالعه کردم و در سال آخر سعی میکردم آرام آرام و بر اساس برنامه به پیشرفت در آن ها نیز توجه کنم و برای آن ها زمان کافی قرار دهم
چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟
سعی من بر این بود که هر بار نسبت به آزمون قبل در جلسه آزمون با دقت بیشتری عمل کنم ، همین موضوع را در پروژه های بلند مدت نیز در نظر می گرفتم مثلا از نیم سال اول به نیم سال دوم
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
شاید بتوانم بگویم که انگیزه ، اعتماد به نفس ، استمرار و هدفمند بودن ، چهار برگ برنده ی من برای رسیدن به موفقیت بودند
آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟
بله ، پدر و مادرم
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب میخواندند؟ چه کتابهایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
بله ، کتاب های داستانی الان هم خودم مطالعه آزاد در زمینه های مختلف دارم برای مثال موضوعاتی مثل مدیریت و سرمایه گذاری و برندینگ و ...
آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو میکنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟
بله ، در مورد موضوعات مختلف با هم گفت و گو داریم وسطح درسی خوبی دارند
آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟
بهترین معلم های زندگی من پدر و مادرم هستند که در تمام مراحل زندگی ام از من حمایت کرده اند همچنین می خواهم از استاد گرانقدرم ، استاد علیرضا یاراحمدی تشکر کنم که در این سال ها در کنار ما دانش آموزان شهرستان بروجرد بوده اند و از ما حمایت کرده اند.