تحلیل کنکور تجربی 1402 از نگاه دبیران

در این مطلب تحلیل کنکور 1402 از نگاه دبران مختلف ضمیمه شده است.

تحلیل کنکور تجربی 1402 از نگاه دبیران

در این مطلب تحلیل دبیران مختلف از کنکور تیر 1402 آمده است.

تحلیل ها طبق زمان ارسالی دبیران آمده است.

تحلیل همه دبیران ضمیمه این مطلب شده است.


زیست شناسی از نگاه پیمان و ایمان رسولی

تحلیل کلی:

1.سوالات مطابق انتظار با رویکرد مفهومی تر شدن بود

2. اغلب سوالات مطابق با کنکور های اخیر کاملا ترکیبی

3.دانش آموزی در این آزمون به درصد بالا می رسید که از سوالات سخت رد می شود.

4.از مباحث حذف شده هرگز سوال مطرح نشده است (مطابق روال سال های اخیر)

5.سوال شکل دار(مستقیما از تصاویر) دو سوال مطرح شده است که کمی نامتعارف هستند.

6 . تعداد سوالات موردی 9 عدد می باشد (البته سوالات چند مورد صحیح یا غلط مطرح نشده و سوالات موردی قابل حل تر از سال های قبل بوده اند.)

7.بیش تر سوالات از دوازدهم مطرح شده با رویکرد ترکیبی و سوالات طولانی تر شده اند.


رویکرد های جدید:

سوال 2:سوال مربوط به ژنتیک کراسینگ آور اولین بار مطرح شده است!!

سوال 6: واقعا سوال عجیبی است و داوطلبان سر جلسه نباید بزنند این سوال رو!

سوال31:ایده جالب از فصل 7 زیست دوازدهم

سوال 32: مفاهیم قابل برداشت از شکل کتاب درسی اما ایده جدید.


رویکرد هایی که تثبیت شده اند:

1.ساختار لولۀ گوارش 2. گلیکولیز+چرخه ها 3. ژنتیک ذرت 4.ژنتیک بیماری های وراثتی 5. مفاهیم پایه گیاهی 6.یاخته های خونی سفید 7. اسپرم زایی +تخمک زایی 8.حشرات (ترکیبی جانوران) 8. تنظیم بیان ژن پروکاریوتی 9.مبحث کبد   10. ترجمه 11. ساختار های مغز 12. مبحث چشم 13. هورمون گیاهی 14. ترکیبی هورمون های انسانی 15. ایمنی 16.عوامل بر هم زننده تعادل در جمعیت ها 17. ژنتیک گیاهی

 

بودجه بندی مباحث:

مبحث جانوری:5 تست

ژنتیک (فصل 3 دوازدهم +ترکیبی):3 تست

گیاهی:6 تست

دستگاه های بدن (دهم و یازدهم):11 تست

متابولیسم و چرخه ها: 4 تست

سایر مباحث ترکیبی :16 تست

بودجه بندی هر مقطع:

دهم:6 تست

یازدهم:13 تست

دوازدهم: 19 تست

سوالات کاملا ترکیبی از هر سه پایه(غیر قابل تفکیک):7 تست

پیمان و ایمان رسولی



شیمی از نگاه مسعود جعفری 

الف)  تحلیل اولیه سوالات:

سوالات به‌طور کلی ترکیبی و از سطح بالایی برخوردار بودند و در سبک و سیاق کنکور تجربی چند سال گذشته طراحی شده بودند و به نسبت سوالات آسان در آزمون کمتر دیده می‌شد. 

دانش‌آموزان برای کسب درصد مناسب در این آزمون نیازمند تسلط کامل بر کتاب درسی و تمرین سوالات دشوارتر در طول سال بودند.

ب)  مقایسه با کنکور دی ماه 1401:

از لحاظ سبک و دشواری، سوالات مشابه کنکور دی‌ماه تجربی اما تا حدودی از آن دشوارتر طراحی شده بود.

پ)  رویکرد جدید استفاده شده در آزمون:

  • از 11 تست شمارشی،7 تست به صورت [(الف)،(ب) و ...]، 1 تست شمارشی پنج موردی و 3 تست شمارشی چهار موردی بودند.(در کنکور دی‌ماه 14 سوال شمارشی مطرح شده بود و تعداد سوالات شمارشی پنج موردی نیز در این آزمون کاهش یافته بود.) 
  • برخلاف کنکور تیرماه 1401 و همانند کنکور دی‌ماه 1401، تعداد سوالات شمارشی کمتر شده بود و سوالات غیرشمارشی نیز در آزمون مطرح شده بود.(بهتر بود دانش آموزان ابتدا به حل سوالات غیرشمارشی می‌پرداختند.)

  • یکی از چالش های این آزمون نسبت به کنکور سال‌های گذشته، عددهای مسائلی مانند سوال 78 بود که محاسبات را برای دانش‌آموزان دشوار می‌کرد.
  • به نسبت کنکور دی‌ماه تجربی یک سوال محاسباتی بیشتر در آزمون طراحی شده بود.

  • دو سوال از ترکیبات آلی پیچیده مطرح شده بود که یکی از آنها زمان‌بر بود.

  • همانند کنکور ریاضی سوالات در چهارچوب کتاب درسی طراحی شده بودند و نکته خارج کتاب و یا مطرح شدن مباحث حذف شده به چشم نمی‌خورد.
  • سوالات شمارشی نیاز به تسلط کافی دانش‌آموزان بر مفاهیم مطالب کتاب درسی داشت و دانش‌آموزانی که آزمون‌های جامع متعددی حل کرده بودند، می‌توانستند به این سوالات پاسخ دهند.

  • 3 تست از سوالات مسئله نیاز به دو مرحله محاسبات داشتند.(در کنکور دی‌ماه 1401، 6 سوال محاسباتی دو مرحله‌ای طراحی شده بود.)
  • سوالات همانند کنکور دو سال گذشته به‌صورت ترکیبی طرح شده بودند و هر سوال آمیخته‌ای از چند نکته کتاب درسی بود و هم‌چنان به مفاهیم توجه ویژه‌ای شده بود.

  • برخلاف کنکور سال‌های گذشته، ترتیب سوالات دهم، یازدهم و دوازدهم رعایت نشده بود.

  • بودجه‌بندی سوالات سه پایه مشابه کنکور دی‌ماه تجربی و نسبت بین‌ فصل‌ها رعایت شده بود.

  • در آزمون 11 سوال غیرشمارشی و غیرمسئله به چشم می‌خورد که سطح آزمون را متعادل‌تر کرده بود.

  • سوالات 78، 93 و 100 به نسبت سایر سوالات دشوارتر و وقت‌گیرتر بودند.

  • سوال 79 از تیپ‌های جدید سوالاتی بود که در کنکور طراحی شده بودند و تاکنون در کنکور چنین تیپ سوالی مطرح نشده بود.

  • تعداد سوالات طراحی شده از فصل 2 شیمی یازدهم کم‌رنگ بود و می‌توانست سوالات بیشتری از این فصل طراحی شود.

مسعود جعفری 



فیزیک از نگاه سعید محبی

انطباق با کتاب درسی : تمامی سوالات مطابق کتاب درسی و از حذفیات سوالی طرح نشده بود

ترتیب چینش سوالات : 3 سوال اول به صورت پراکنده و سپس سوالات دوازدهم به ترتیب فصل ها و سپس یازدهم و در نهایت سوالات دهم و سوال آخر از یازدهم مطرح شده بود .

 بودجه بندی پایه ها دقیقا مطابق کنکور دی ماه   1401بود .

  نسبت به کنکور دی ماه یک سوال از فصل فشار و ویژگی های ماده کم و یک سوال به فصل اندازه گیری اضافه شده بود .

نکات قابل توجه آزمون :

*-از سی سوال مطرح شده که همگی مطابق با کتاب درسی و سال های اخیر بود 26سوال پرتکرار و 4 سوال آن کم تکرار بود .

*-در این آزمون تعداد 18 سوال نسبتا متوسط و 6سوال آن نسبتا ساده و6 سوال آن محاسباتی و تا حدودی زمانبر بود ولی در کل ایده خلاقانه ای نداشت .

*-سوالات فصل حرکت تا حدودی محاسباتی و سوال های نموداری آن زمان بر بود . فصل دینامیک در حد متوسط و پرتکرار بودند . سوالات فصل نوسان موج متوسط و ساده بود . و یکی از سوالات فصل اتمی و هسته ای محاسباتی و زمان بر و دارای سوالات متن کتاب درسی بود .

*-اکثر سوالات فصل الکتریسیته ساکن متوسط   و یکی از آن ها محاسباتی زمانبر بود و سوالات الکتریسته جاری متوسط و یکی از آنها زمانبر و سوالات فصل مغناطیس نیز برای دانش آموز رشته تجربی متوسط ارزیابی میشود .

*-در پایه دهم بجز یک سوال فصل دما و گرما که مربوط به مبحث تعادل گرمایی بود بقیه سوالات ساده و نسبتا متوسط ارزیابی می شود

سعید محبی


ریاضی از نگاه مهرداد استقلالیان

  1. در کل آزمونی با درجه سختی کنکور 1400 برگزار شد .

  2.  سوالات قابل پاسخگویی با آموزه های کتاب درسی بودند و خارج از محتوای کتاب درسی نبودند اما سوالاتی بسیار دشوار و مفهومی طرح شده بود که نیازمند تسلط بسیار به کتاب درسی و حل تست های گوناگون داشت. 

  3. سوالات زمان بر درصد زیادی از سوالات آزمون را تشکیل می­دادند ! (اهمیت تست زنی به شیوه آزمونی!)

  4.  آزمون امروز آزمونی بود که سوالاتش نمونه های فراوانی در آزمون های کانون داشت .

 سوالات چالشی

دو سوال آخر درس ریاضی یعنی تست های 139 و 140، ترکیب فصل مجموعه ها با مباحث کاربرد مشتق و تابع بود و اولین حضور این نوع سوالات در کنکور از دی ماه 1401 بود ! (اهمیت حل سوالات سال های گذشته) مخصوصا تست 139 واقعا ایده جدیدی داشت ! 

در تست 113 برای اولین بار طراح سوال کنکور به نسبت طلایی توجه کرده بود که اهمیت بررسی خط به خط کتاب درسی را می­رساند. 

در تست 122 برای اولین بار طراح سوال از نمودار توابع مثلثاتی ای که توان 2 دارند تست طرح کرده بود. 

تست 129 از مبحث آمار ایده جدید داشت.

مشابه کنکور 1400 رشته تجربی داخل و خارج کشور، از مبحث هندسه مختصاتی 2 تست طرح شده بود. 

از مبحث توان های گویا و رادیکال و عبارات جبری، برخلاف سال های گذشته تستی مطرح نشده بود.

نکته حایز اهمیت درصد بالای سوالات ترکیبی بود، حتی ساده ترین مفاهیم با همدیگر ترکیب شده بود. از مباحث لگاریتم و تابع و کاربرد مشتق سوالات ترکیبی زیادی مطرح شده بود. (139 ترکیب مجموعه ها و لگاریتم و کاربرد مشتق، 140 ترکیب مجموعه ها و تعریف تابع، 128 ترکیب هندسه مختصاتی و کاربرد مشتق، 118 ترکیب معادله درجه دو و اتحاد ها و لگاریتم، 115 ترکیب لگاریتم و توابع اکیدا یکنوا)

تست های 113 و 115 و 117 و 119 و 121 و 122 و 128 نمونه هایی بودند که برای اولین بار در کنکور ایده سوالشان مطرح میشد اما نمونه های فراوانی در کتب کمک درسی و آزمون های گوناگون داشتند ! 


زمین شناسی از نگاه علیرضا خورشیدی

 دانش آموزان کنکوری  1403 دقت داشته باشید مطابق  پیش بینی با توجه به اینکه درس زمین شناسی از امسال ضریب 1 دارد و سوالات زمین شناسی در یک دفترچه به همراه سوالات ریاضی قرار گرفتند بر خلاف سالهای گذشته که سوالات بسیار سخت تر بودند امسال ، روند طراحی سوالات در درس زمین شناسی  تغییر پیدا کرد  و سوالات  از نظر کیفی به سایر درس ها نزدیک تر شدند  .اگرچه   در 15 سوال درس زمین شناسی کنکور امسال  سه الی چهار مورد از سوالات سخت تر بودند وسطح بالاتری داشتند اما دانش آموزان با خواندن صفحات مهم کتاب درسی قادر بودند به بیش از 50 درصد سوالات پاسخ دهند چرا که اکثریت سوالات از این صفحه ها انتخاب شدند و با تحلیل سوالات گذشته می‌توانستند به این سوالات پاسخ درست دهند. 

علیرضا خورشیدی


فایل های ضمیمه را دانلود کنید


Menu