گفت‌و‌گو با امیرحسین قاسمی گل افشانی؛ از تراز 6453 تا تراز7010

یکی از مهم‌ترین کارهایی که انجام دادم افزایش ساعت مطالعه از طریق تنظیم ساعت خواب بود . به این صورت که از عید به بعد برنامه خواب کاملا منظم داشتم و ساعات کمتری از وقتم هدر می‌رفت .

گفت‌و‌گو با امیرحسین قاسمی گل افشانی؛ از تراز 6453 تا تراز7010

«من نکته‌های جدیدی که خوب بودند را بعد از بررسی در کتاب درسی خودم یادداشت می‌کردم»

 

نام و نام خانوادگی : امیرحسین قاسمی گل افشانی

رشته و دانشگاه قبولی : پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

رتبه سال 1401 : رتبه 73 منطقه 2 و 203 کشوری کنکور تجربی

نام شهر و استان : قائم شهر ، مازندران

میانگین تراز نیمسال اول : 6453

میانگین تراز فروردین به بعد : 7010

سال های حضور در کانون : 2 سال

تحصیلات و شغل مادر : فوق لیسانس - دبیر شیمی

تحصیلات و شغل پدر : فوق لیسانس - دبیر معارف


مصاحبه گر : رامین غفرانی

 

آقای قاسمی شما در دورانی که اکثر دانش آموزان درگیر رکود و رخوت می شوند ، اوج گرفتید و میانگین ترازتان 557 نمره رشد کرد.

اقداماتی که در فروردین ماه و ادامه فصل بهار انجام شد و موجب افزایش میانگین تراز شما شد چه بود ؟ 

یکی از مهم‌ترین کارهایی که انجام دادم افزایش ساعت مطالعه از طریق تنظیم ساعت خواب بود . به این صورت که از عید به بعد برنامه خواب کاملا منظم داشتم و ساعات کمتری از وقتم هدر می‌رفت‌.

 

برای نیم‌سال دوم چه برنامه‌ای داشتید که باعث افزایش تراز شما شد؟ 

در نیم‌سال اول بررسی آزمون را نصفه و نیمه انجام دادم اما در نیم‌سال دوم به صورت جدی بررسی کردم. در این نیم‌سال مرور و جمع بندی درس‌ها را به طور جدی و منظم با استفاده از منابع مناسب انجام دادم و تصمیم گرفتم نقاط ضعفی که از قبل داشتم را برطرف کنم .

 

در چه درس‌هایی تغییر روش مطالعه داشتید و توانستید تغییر رادیکال ایجاد کنید؟ 

در سال یازدهم در درس زیست تغییر جدی روش مطالعه داشتم و به جای خواندن متعدد درسنامه ، بیشتر کتاب را مدنظر قرار دادم. در دوازدهم هم در درس ریاضی تصمیم گرفتم با افزایش تست‌های روزانه و افزایش تنوع تست، درصدم را افزایش دهم.


چه راهکارهایی برای بالا بردن تراز و ساعت مطالعه خود به کار بردید که نتیجه بخش بود ؟

یکی از مهم‌ترین کارها برای بالابردن ساعت مطالعه ، تنظیم ساعت خواب و بیداری است. ابتدا سعی کردم ساعت خواب خود را ثابت نگه دارم و بعد از آن ساعت بیداری را کم کم عقب بردم، چون تغییر ساعت خواب یک شبه انجام نمی‌شود . علاوه بر آن نکاتی که از هر آزمون مخصوصا زیست بدست می‌آوردم فورا در کتاب یادداشت می‌کردم تا در دوران جمع‌بندی مرور کنم.

 

از نتیجه و درصد کدام درس‌های‌تان در کنکور رضایت بیشتری داشتید و علت این رضایت چه بود؟

از نتیجه درس‌های ادبیات فارسی و زیست و شیمی و ریاضی رضایت زیادی داشتم.  

سه درس اول را همواره به طور منظم مطالعه می‌کردم و انتظار درصد خوبی داشتم. برای درس ریاضی هم در دو ماه آخر وقت زیادی گذاشتم که نتیجه خوبی گرفتم.

 

روش مطالعه این درس‌ها را به تفضیل بیان کنید.

متاسفانه خیلی از بچه‌ها دنبال روش‌های خیلی خاص و عجیب و غریب برای بالا بردن درصد زیست هستند در حالی که می شود با یک برنامه منظم و پرتلاش این درصد را بالا برد. درس زیست درس خاصی است، علاوه بر مفهوم خیلی چون نکته محور است، یعنی هر چقدر نکته بیشتری بلد باشید درصد بالاتری کسب می‌کنید. هر تست زیست ۴ گزینه و به دنبال آن ۴ نکته دارد . ما وقتی مثلا ۳۰ تست می‌زنیم باید منتظر دیدن ۱۲۰ نکته باشیم . از این ۱۲۰ نکته آن‌هایی که بلد بودیم را در هنگام آزمون به کار گرفته‌ایم و آن‌هایی که بلد نیستیم را باید در بررسی آزمون یاد بگیریم اما سوال خیلی از بچه ها این است چگونه؟

من نکته‌های جدیدی که خوب بودند را بعد از بررسی در کتاب درسی خودم یادداشت می‌کردم و هربار که کتاب را می‌خواندم این نکته‌ها کم کم ملکه ذهن من می‌شد. این موثرترین راهکاری بود که در افزایش درصد زیست من نقش داشت. علاوه بر آن گاهی در تست‌هایی که درست زدیم نیز نکته‌های جالبی دیده می‌شود که به نظر من همین نکته برداری و سپس خواندن کتاب تمامی آن ها را در حافظه تثبیت می‌کند.

اغلب شیمی و کل ریاضی مسئله محور است. یک راه هم بیشتر نداشت که خودم استفاده کردم : تست فراوان و یادگیری راه حل . یکی از دوستانم می‌گفت در درس های محاسباتی شما سر جلسه کنکور وقت فکر کردن نداری، باید آنقدر تست زده باشی  که الگوی حل سوال را بدانی و صرفا محاسبات را انجام دهی. درست هم می‌گفت فقط بچه‌ها حواس‌شان باشد بررسی دروس محاسباتی با زیست فرق دارد یعنی دیگر نمی‌شود نکته نویسی کرد بلکه باید همان لحظه راه حل را از پاسخنامه یاد گرفت. برای اینکه مطمئن شوید یاد گرفته اید یکبار بدون پاسخنامه سوال را حل کنید. البته در ریاضی ابتدای دوازدهم کم کاری‌هایی انجام دادم که مجبور شدم دو ماه آخر وقت زیادی بگذارم و خدا را شکر نتیجه بخش بود .

ادبیات از کنکور حذف شده اما به بچه‌ها توصیه می‌کنم فکر نکنید دیگر نباید بخوانید بلکه ادبیات همواره درسی است که بین داوطلبان تفاوت ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهید ادبیات خوبی داشته باشید بیشتر روی مفاهیم کار کنید و سپس سراغ تست بروید . سعی کنید مهارت اینکه شعرها را درست بخوانید را تقویت کنید.

 

در چه دروسی قبل از عید نتیجه ی دلخواه را کسب نمی‌کردید ، چه تغییری در روند و روش‌های مطالعه‌تان ایجاد کردید؟ و به چه نتیجه‌ای رسیدید؟ لطفا توضیح دهید.

در بین اختصاصی ها در ریاضی و فیزیک و در عمومی ها زبان و عربی معمولا درصدم آنچه انتظار داشتم نمی‌شد. در عربی و زبان تصمیم گرفتم برنامه روزانه ای بچینم و هر روز ۱ ساعت را به مطالعه بخش‌های خاصی از این دو درس مثل ریدینگ زبان و قواعد عربی اختصاص می‌دادم. حدود یک ماه ادامه دادم که موثر واقع شد.

درباره ریاضی و فیزیک این خیلی مهم بود که سعی کردم علاوه بر جمع بندی آن مباحثی که ضعف دارم را دوباره تست بزنم، یعنی یک روتین جمع بندی جدا بود و یک تست زنی ضعف ها جدا، تست زمان دار . این روند را بعد عید پیش گرفتم که البته پیشرفتم در ریاضی چشمگیر تر از فیزیک بود.

 

به نظر شما چه عواملی باعث شدند که بعد از عید (فصل بهار) و در نهایت در کنکور بتوانید این نتایج درخشان را بگیرید؟ 

همان طور که گفتم مهم‌ترین آن‌ها تنظیم ساعت مطالعه و خواب بود که منجر می‌شد ساعاتی که در اختیارم قرار می‌گیرد افزایش پیدا کند و بیشتر درس بخوانم . همین هم در ادامه باعث پوشش ضعف ها و تقویت نقاط قوتم شد،چون وقت داشتم بیشتر تست بزنم.

 

با توجه به اینکه شما 2 سال کانونی بودید ، برنامه سال  یازدهم تان در فصل بهار چگونه بود؟ 

در نیمه اول فروردین یازدهم بیشتر مشغول جمع بندی نیم‌سال اول بودم اما در نیمه دوم فروردین تا نیمه دوم اردیبهشت سعی کردم مباحث یازدهم را تمام کنم و بعد نیم‌سال دوم را جمع بندی کنم. طبیعتا جمع بندی یازدهم و دوازدهم از لحاظ حجمی متفاوت است ولی الگوی مشابهی دارد.

 

ابزارها نقش مهمی در رشد ما دارند. تست‌های نشان ‌دار کتاب‌های سه سطحی و کتاب زرد را می‌توان از جمله ابزار‌های دوران جمع بندی برشمرد.

آقای قاسمی شما چگونه از این ابزارها برای جمع بندی بهره بردید؟ 

از بین کتاب‌های کانون کتاب‌هایی که در جمع بندی من موثر بودند کتاب ریاضی سه سطحی پایه و دوازدهم و زیست سه سطحی دوازدهم بود . در مقطعی از کتاب زیست آبی یازدهم هم بهره بردم. کتاب‌های سه سطحی ویژگی مهمی دارند این است که سطح بندی هستند و هرکس با توجه به تسلط خود می‌تواند تست‌هایش را انتخاب کند، در ضمن میزان پاسخگویی را هم نوشته که دانش آموز سطح خودش را مشخص کند.

 

لطفا برنامه ی خودتان را در دوران جمع بندی و روش سه روزیکبار به تفضیل توضیح دهید.

دوران جمع بندی من از اول اردیبهشت تا پایان خرداد بود که دو ماه را تقریبا شامل می‌شود . در این دو ماه یکی از مهم‌رین فاکتو‌رهایی که در موفقیتم دخیل بود این بود که هر روز همه درس‌ها را مطالعه می‌کردم. در ماه اول برای هر درس یک کتاب جمع بندی تهیه کردم و برای دروسی مثل زیست و شیمی هر روز ۲ و برای سایر دروس هر روز یک آزمون می‌زدم. تنوع خیلی تاثیرگذار است یعنی  اینکه شما بیایید هر روز یک درس بخوانید خیلی خوب نیست.

با این برنامه در اردیبهشت پیش رفتم و روزی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تست می‌زدم . اما در خرداد شروع به زدن آزمون جامع کردم و معمولا یک روز در میان آزمون جامع می‌زدم. خصوصیت دوران جمع بندی این است که برخلاف دوران آموزش شما اول تست می‌زنید و بعد درس می‌خوانید، یعنی بعد زدن یک آزمون جامع از زیست می بینید که مثلا قسمت قلب را مشکل دارید، سپس مبحث قلب را مرور می‌کنید.

برای آزمون های جامع که اکثرا هم کنکورهای سراسری بودند هم همین است. بعد بررسی آزمون سراغ مرور مباحثی می‌رفتم که در آزمون مشکل داشتم و این موضوع خیلی کمک کننده هست.

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ در این ارتباط و تاثیر غیبت بفرمایید

در آزمون‌های دو هفته یکبار کانون حتی یکبار هم غیبت نکردم .

گاهی اوقات کسی بیمار است و خب مجبور است غیبت کند. اما کسانی که به خاطر نرسیدن به مباحث و یا ترس از نتیجه غیبت می‌کنند در واقع خود را گول می‌زنند، چون بالاخره باید کنکور دهند و آنجا باید نتیجه عمل خود را ببینند.

اگر به مباحث نرسیدید در آزمون همان مباحثی که بلدید را بزنید و به اطلاعات خود اتکا کنید . مطمئن باشید بهتر از غیبت در آزمون است چون تجربه نشان داده آزمون‌هایی که داده نشدند بررسی هم نمی‌شوند!

 

به چه دلیلی تصمیم گرفتید در رشته تجربی در دبیرستان و رشته پزشکی در دانشگاه تحصیل کنید؟ 

در موقع انتخاب رشته بین تجربی و ریاضی مردد بودم. با مشورت با چند تن از دوستان رشته تجربی را انتخاب کردم. واقعا هر رشته سختی خودش را دارد و نمی‌توان گفت یکی سخت‌تر است .

در مورد رشته دانشگاهی هم خیلی بین پزشکی و سایر رشته ها مردد نبودم و آن را ترجیح می‌دادم .

 

به نظرتان مهم‌ترین خود ویژگی مثبت شما چه بوده که باعث شد به اینجا برسید؟ 

البته این سوال کلی است ولی من سه مورد را مهم‌ترین می‌دانم: تست فراوان و ممتد - بررسی دقیق - حمایت خانواده

 

درارتباط با تاثیر چهل درصدی امتحانات و امتحانات تشریحی نظرتان را بفرمایید. پیشنهادتان برای برقراری تعادل بین تستی و تشریحی در امتحانات پایان ترم و دوران جمع بندی را بفرمایید. 

در مورد ۴ درس اختصاصی باید گفت اگر کسی خوب برای کنکور بخواند و مسلط باشد برای امتحان نهایی هیچ مشکلی ندارد چون واقعا امتحان نهایی از کنکور خیلی ساده تر است . من هم چون تا خرداد درس‌ها را خوب خوانده بودم سر امتحان نهایی به مشکلی بر نخوردم . اما برخی دروس مثل عمومی ها دیگر در کنکور نیست . دانش آموزان نباید فراموش کنند که این درس‌ها مطالب درسی‌شان هنوز باقی است و فقط از تست به تشریحی تغییر پیدا کردند، پس توجه به آن ها ضرورت دارد.

 

چرا کانون را در این سال‌ها انتخاب کردید؟ به نظر شما مهم ترین ویژگی آزمون‌های کانون چیست؟ 

من از یازدهم کانون را انتخاب کردم. به نظر من مهم‌ترین ویژگی آن هم همین است که جامعه آماری بالایی دارد تا سنجش به خوبی انجام گیرد.

 

آیا مطابق برنامه های راهبردی حرکت می‌کردید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی انجام می‌دادید؟

بله، من برنامه درسی خودم را مطابق بودجه بندی قلم چی تنظیم می‌کردم . به طوری که سعی می‌إکردم در هفته اول مباحث را یکبار خوانده باشم و در هفته دوم تثبیت کنم. البته این برای آزمون‌های عادی است و جمع بندی کمی فرق دارد.

 

شما از چه منابع کانون استفاده می‌کردید؟ این منابع چه ویژگی هایی داشتند؟

همان‌طور که در بالا اشاره کردم ، از کتاب‌های سه سطحی و برخی کتاب‌های آبی 

کتاب‌های سه سطحی خصوصا ریاضی و زیست دوازدهم خیلی خوب هستند. تست‌های طبقه بندی شده بر اساس سطح دانش آموز می‌توانند در تقسیم‌بندی تست ها کمک کنند.

 

دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

من برنامه‌های هر دو هفته را روی کاغذی می‌نوشتم و بعد از اتمام دو هفته دوباره کاغذی جدید انتخاب می‌کردم و برنامه ریزی می‌کردم. این برنامه ریزی‌ها بر اساس بودجه بندی های قلم چی بود.

 

تکنیک ها و روش‌های مدیریت زمان را، چقدر استفاده می‌کردید؟

سعی می‌کردم در آزمون ها از این تکنیک‌ها استفاده کنم . خیلی تاثیر دارد که دانش آموز از مدیریت زمان خوبی برخوردار باشد چون کنکور یک رقابت علمی همراه مدیریت زمان است. من بیشتر به این صورت استفاده می‌کردم که در زیست ابتدا سوالات چند موردی را نمی‌زدم و سپس اگر وقت اجازه می‌داد به آنها پاسخ می‌دادم.

در شیمی هم ابتدا سوالات حفظی را می‌زدم و سپس به دنبال مسائل سنگین‌تر می‌رفتم .

غالبا سوالات سخت و آسان را در آزمون می‌توان تشخیص داد و نیاز است که دانش آموز سوالات را حداقل به دو دسته سخت و آسان تقسیم کند و اول آسان ها را پاسخ دهد.


نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در سال کنکور را بفرمایید. خانواده شما در چالش‌ها و خستگی های شما چگونه حامی شما بودند؟ اگر از دبستان یا سال های قبل نیز از نقش های ایشان بفرمایید ممنون میشم.

والدینم در دوران کنکور زحمات زیادی کشیدند . یکی از مهم‌ترین نقش‌ها که بر عهده والدین است نگرفتن امید از دانش‌آموز است. خیلی از والدین مدام به فرزندان خود یاد آوری می کنند که مثلا تو هیچی نمیشی یا به جایی نمیرسی که واقعا تاثیر منفی در دانش آموز دارد . پدر و مادرم همواره به من امید می‌دادند و آزمون‌هایی که خوب نمی‌دادم علاوه بر یادآوری اهمیت کنکور و تلاش ، کمک می‌کردند در آزمون‌های بعدی بهتر عمل کنم و از همین جا از آنان تشکر می‌کنم.


برای دانش آموزانی که در نیم‌سال اول تراز خیلی بالایی نداشتند و اکنون فرصت تغییر دارند چه توصیه‌ای دارید؟ 

مهم‌ترین نکته‌ای که باید توجه کنند اینکه اول ایرادیابی کار خود را انجام دهند. البته این یک حرف کلی است و اصل کار این است که تحلیل‌های آزمون خود و بررسی تست‌های خانگی خود را با دقت فراوان انجام دهند و سوالات بیشتری حل کنند. افزایش تراز در نیم‌سال دوم امکان‌پذیر است همان‌طور که در سال دوازدهم برای خودم اتفاق افتاد اما قطعا نیازمند تغییر جدی است.

 

آقای امیرحسین قاسمی ممنون از وقتی که در اختیارمون قرار دادید.


Menu