گفتگو با علی رجایی ; از تراز 5253 تا تراز 6465

یکی از مهمترین ویژگی‌های کانون،داشتن برنامه‌ی راهبردی منسجم و قابل اتکا است. به همین دلیل من می‌توانستم بدون دغدغه مسیر اصلی برنامه ریزی خود، مشغول شناخت نقاط ضعف ، قوت و برنامه ریزی‌های کوتاه مدت خود

گفتگو با علی رجایی ; از تراز 5253 تا تراز 6465

 علی رجائی

نام شهر و استان : بجستان ، خراسان رضوی

رشته تحصیلی و رشته  قبولی : ریاضی و فیزیک ، آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان 

رتبه : رتبه 100 منطقه 3 و 1698 کشوری 

میانگین تراز : 6065 

تعداد سال های حضور در کانون : 1 سال 

تعداد آزمون ها : 22 آزمون

شغل و تحصیلات مادر: ابتدایی ، خانه دار

شغل و تحصیلات پدر: لیسانس ادبیات، کشاورز

مصاحبه کننده : حمید مینایی

    

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟

از طریق دوستان مدرسه


دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟

یکی از مهمترین ویژگی های کانون،داشتن برنامه ی راهبردی منسجم و قابل اتکا است. به همین دلیل من می توانستم بدون دغدغه مسیر اصلی برنامه ریزی خود، مشغول شناخت نقاط ضعف ، قوت و برنامه ریزی های کوتاه مدت خود شوم.دستاورد مهم دیگر من، آشنایی با شیوه ی آزمون دادن و برخورد با سوالات سر جلسه آزمون بود.


چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

افزایش تجربه و مهارت آزمون دادن،محک زدن سطح  یادگیری خودم از مطالب، یادگیری از اشتباهات. طبیعتا هر فرایند و فعالیت طولانی در بعضی مواقع خستگی به همراه دارد، اما من سعی می کردم در مواقع خستگی،با استراحت برنامه ریزی شده، به فعالیت خودم ادامه بدهم ولی آنرا متوقف نکنم.

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟  پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می کنند؟ 

خانواده همیشه در حد توان پشتیبان من بودند و نقش مهمی را در انگیزه دادن به من ایفا کردند.

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

من بیشتر همان کارنامه‌ی عادی هر آزمون را بررسی می کردم و با کارنامه‌ی دیگر نفرات برتر همان سال و سالهای قبل مقایسه می کردم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خوانید؟ چگونه برنامه‌ریزی می کنید؟

بله مسیر اصلی من را همان برنامه راهبردی تعیین می کرد.اما برنامه ریزی های کوتاه مدت هر آزمون را خودم با توجه به نقاط ضعف و قوتم تنظیم می کردم. البته گاهی موفق به انجام آن نمی شدم یا به برنامه راهبردی نمی رسیدم که سعی می کردم در ایستگاه های جبرانی آنها را در برنامه ی خودم قرار بدهم.

 

کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کنید؟

برای عربی،زبان، فیزیک . عربی، مبحثی درس می خواندم و سعی می کردم برای هر مبحثی مانند ترجمه یا درک مطلب، هر دو روز یک بار تست بزنم. البته انتخاب منبع درست هم بسیار مهم است.در درس فیزیک،با تسلط روی کتاب درسی، سراغ درسنامه های دیگر کتاب ها می رفتم و سعی می کردم با تست آموزشی به تسلط کافی برسم. در درس زبان علاوه بر درسنامه، بیشتر سعی می کردم با گوش دادن به مکالمات انگلیسی،مهارت زبان خودم را افزایش بدهم اوایل، درس عربی را چندین بار منفی زدم اما به تدریج با تغییر منبع و افزایش ساعت مطالعه توانستم آنرا به نقطه قوت ثابت خود تبدیل کنم. در فیزیک هم از درصدهای پایین شروع کردم و به مرور مهارت خودم را افزایش دادم. ولی نمره های مدرسه ، با توجه به سطح ساده امتحانات، اغلب رضایت بخش بود.

 

در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

بله درس عربی بود که برای من غیر قابل یادگیری به نظرمی آمد و چندین آزمون درصد منفی داشتم.اما منبع خودم را تغییر دادم، ساعت مطالعه درس را بالا بردم بطوری که هر دو روز یک بار بطور مبحثی عربی را می خواندم تا اینکه به مرور به نقطه قوتی ثابت تبدیل شد.

 

روزی چند ساعت درس می خوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دهید؟

اوایل از 2 الی 4 ساعت شروع کردم و به مرور تا 10 الی 12 ساعت رسید. البته در این بین مواقعی بود که افت و خیز زیادی داشتم. بنا به درس سعی می کردم با افزایش تعداد تست زدن در کنار افزایش مهارت تست زنی، یادگیری خودم از مطلب را افزایش بدهم. مثلا دروس ریاضی بیشتر از اینکه به خواندن نیاز داشته باشند به حل تست آموزشی نیاز دارند تا روند آموزش و یادگیری در حین حل سوال شکل بگیرد.

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می کنید؟

برای من همه ی درس ها ارزش مساوی داشتند و نمره ی همه ی آنها برایم مهم بود. سعی می کردم با بررسی پاسخ های اشتباهم، نسبت به تغییر سبک خواندن، در صورت لزوم تغییر منبع،تغییر ساعت مطالعه و...اقدام کنم. بیشتر یادگیری من از پاسخ های غلط برایم حاصل می شد.

 

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن ها با این افت چگونه است؟

بیشتر مادرم نمره ی تراز و درصدهایم را می پرسید و اگر افتی داشتم با پشتیبانی انگیزشی خود،به من کمک می کرد.اما خانواده هیچ وقت مرا بخاطر افت درسی سرزنش نمی کردند و فشار روانی ای از سمت آنها روی من نبود که باید حتما درس بخوانم. این موضوع باعث می شد من با آرامش خاطر و تمرکز مشغول فعالیت خودم باشم.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟ 

بله بیشتر اوقات سعی می کردم آنرا تکمیل کنم تا بتوانم به برنامه و ساعت مطالعه خودم متعهد بمانم. دفتر برنامه ریزی باعث می شد میزان فعالیت و افت و خیز خودم را در طول هفته ها بسنجم و نقاط قوت و ضعف خودم را در برنامه ریزی شناسایی کنم.

 

 کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کنید؟ این کتاب ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

برای بیشتر دروسم کتابهای آبی را داشتم.چون درسنامه ی مختصر و مفیدی دارند  و مهم تر از آن این که تستهای این کتابها، همه شناسنامه دار و استاندارد هستند که باعث می شود دانش اموز درگیر سوالات غیر استاندارد و تالیفی نشود.

در نزدیکی آزمونهای جامع و مشابه کنکور از کتابهای زرد استفاده و شرایط کنکور را برای خودم شبیه سازی می کردم.

 

دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده اید چه بود؟

برای اینکه قبل از ورود به پایه تحصیلی جدید، دروس سال قبل را مرور کنم تا با آمادگی وارد سال تحصیلی جدید شوم.

 

چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفته اید؟

کنار گذاشتن منابع درسی غیر مفید،افزایش ساعت مطالعه 

 

فکر می کنید مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث می شود خوب درس بخوانید، چیست؟

به نظر خودم، تعهد قلبی بود که در دوران کنکور توانست باعث تداوم تلاشم شود.

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دهید؟ چه کارهایی می کنید؟

بله اتفاقا استراحت برنامه ریزی شده بسیار لازم است. جمعه ها بعد آزمون کامل استراحت می کردم و وقت خودم را به قدم زدن، بیرون رفتن با دوستان یا تماشای فیلم سینمایی می گذارندم. ولی در طول دو هفته ی منتهی به هر آزمون معمولا یک روز مشخصی برای تفریح برایم وجود نداشت.

 

دلیل پیشرفت ازروزهای اول آزمون تا کنکور و تغییر در آزمون خود را چه میدانید ؟

از نظر من استمرار و تداوم مهمترین عنصر پیشرفت است. اینکه علی رغم افت و خیزهای روحی باز هم به فعالیت خود،هرچند کم، ادامه بدهیم خیلی مهم است

 

تحلیل آزمون را چه زمانی آغاز می کردید و به چه مواردی دقت می کردید؟

معمولا روز بعد آزمون بود. سعی می کردم بیشتر از یک یا دو روز از آزمون نگذرد تا مطالب برایم تازه باشد. موقع تحلیل آزمون اول سوالات غلط ، سپس نزده ها و بعد درست ها را تحلیل می کردم.نکات مهم را در دفتر یادداشت می کردم و بعضی از سوالات را که برایم مهم به نظر می رسید یا ممکن بود راه حل آنها را فراموش کنم،علامت می زدم.

 

از روش های مدیریت زمان استفاده می کردید؟ دفتر برنامه ریزی داشتید؟

مفیدترین روش مدیریت زمان برای من تکنیک زمان های نقصانی بود که در همه ی آزمونها از آن استفاده می کردم. 

 

فکر می کردید چنین رتبه ای بگیرید؟ روز کنکور مورد خاصی که پیش نیامد؟ 

با توجه به تراز و رتبه های آزمونم بله توقع داشتم چنین رتبه ای کسب کنم.

روز کنکور فقط مقداری استرس داشتم که با شروع آزمون به تدریج از بین رفت.

 

در مسیر کنکور زمان هایی بود که خسته شوید یا اینکه از تصمیمی که گرفتید پشیمان بشوید؟چطور باهاش مقابله کردید؟

بله بارها ناامید شدم و افت شدید درسی داشتم اما ادامه می دادم. برای مقابله با آن به پایان کار و موفقیت خودم فکر می کردم و این باعث می شد به مرور از افت تحصیلی خودم کم کنم.


عملکرد شما در دوران جمع بندی چگونه بود ؟ 

با توجه به اهمیت این دوران تمام تلاشم را می کردم و خوشبختانه در هر سه کنکورم توانستم این دوران را به خوبی پشت سر بگذارم.

 

در هفته منتهی به کنکور چه کارهایی کردید ؟

به روش معمول همه‌ی کانونی ها، تورق سریع را انجام دادم و نکاتی که جمع آوری کرده بودم  را مرور می کردم.

 

در مورد همراهی پدر و مادر بگویید؟

پدر و مادرم همیشه از هر لحاظی پشتیبان من بوده اند و اگر حمایت آنها نبود قطعا من توان و انگیزه کافی برای ادامه دادن را نداشتم.

 

ازکدام کتاب کانون بیشتر استفاده کردید؟ درباره نحوه استفاده از کتاب کمی توضیح می دهید.

کتاب های آبی بیشتر استفاده می کردم. ابتدا سعی می کردم تسلط کافی روی کتاب درسی داشته باشم. سپس سراغ درسنامه کتاب آبی می رفتم و با حل تعدادی تست آموزشی، یادگیری خودم را به حد قابل قبولی می رساندم. به مرور که تسلطم بیشتر می شد و مطالب تست ها برایم تکراری می شد سعی می کردم در زمان کوتاه آنهارا حل کنم.

 

مدیریت زمانتان سرجلسه چگونه بود؟

برای بیشتر درس ها توانستم طبق پیش بینی خودم پیش بروم اما متاسفانه در درس شیمی که همیشه هم برایم مشکل ساز بود، سوالات سخت تر بود و تصمیم گرفتم وقت آن را به فیزیک بدهم.

 

مطالب  سایت و مجله را استفاده می کردید؟

گاهی اوقات وقت می گذاشتم و مصاحبه ی رتبه های برتر و مقاله های مشاورین مجله را می خواندم و برایم مفید بود.

 

ارتباطتان با پشتیبانتان چطور بود و چگونه باعث پیشرفت شما بودند؟

من بیشتر اوقات، خودم برنامه ریزی می کردم واز تجربه رتبه های برتر برای بهبود وضعیت خودم بهره می بردم.

 

آیا مدرسه شما در روند کلی و نتیجه شما موثر بود؟

در دوران کنکور مدیر مدرسه، معاون و معلمان همه به اندازه ی خود تلاش می کردند تا راه را برای دانش آموزان مدرسه هموار کنند. نمونه اش این بود که در دوران عید نوروز، مدیر دبیرستان، مدرسه را در اختیار دانش آموزان گذاشتند و کلاسهای فوق العاده برگذار کردند.

 

 

Menu