«به این آزمونها به دید بازی تدارکاتی برای آماده سازی آزمون روز جمعه نگاه میکردم.»
گفتوگو با الشن سلطانعلی زاده ملکی ؛ از نهم تا قبولی در تیزهوشان
پایه : دهم ریاضی
نام شهر ، استان : تبریز ، آذربایجان شرقی
میانگین تراز نهم : 6783
سالهای حضور در کانون : 2 سال
تعداد کل آزمونها : 22 آزمون
شغل و تحصیلات مادر : فرهنگی ، لیسانس
شغل و تحصیلات پدر : فرهنگی ، لیسانس
مصاحبهگر : محسن شوریعلیا
- شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟
قبلا خواهرم عضو کانون بودند، از طریق ایشان با کانون و برنامههایش آشنا بودم ولی در پایه نهم از طریق مدرسه ثبت نام کردم. خواهرم 5 سال عضو کانون قلمچی بودند و در کنکور سال 92 از پزشکی دانشگاه تبریز قبول شدند الان هم دوره تخصصی را میگذرانند.
- برای متوسطه دوم چه رشته ای انتخاب کردید؟ دلیل انتخاب این رشته چه بود؟
رشته ریاضی فیزیک . به رشته های مهندسی علاقه داشتم.
آیا در سال ششم دبستان هم برای قبولی در تیزهوشان تلاش کردید؟
راستش را بخواهید زیاد نه؛ متاسفانه اوایل بچه درسخوانی نبودم و زیاد توجهی به آزمون تیزهوشان نداشتم.
واکنش شما زمانی که در سال ششم دبستان قبول نشدید چه بود؟ پدر و مادرتان چه واکنشی داشتند؟
ناراحت شدم ولی تصمیم گرفتم برای سال نهم تلاش کنم و آنها هم بالطبع قبولی من در مدارس سمپاد را دوست داشتند.
- چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسهی تیزهوشان رفتید، پیوستگی خود را به آزمونها حفظ کردید؟
اولا برنامه راهبردی قلمچی در پیشرفت تحصیلی هر دانش آموز بسیار موثر است. در سال چندین بار، کتاب های درسی را با این برنامه مرور میکنیم، ثانیا چون جامعه آماری قلمچی بیشتر است میتوانیم میزان پیشرفت و وضعیت تحصیلی خود را با دیگران مقایسه کنیم، ثالثا از نقاط ضعف و قوت خود در درسهای مختلف آگاه میشویم.
نظرتان در مورد آزمونهای هدیه، هدفگذاری و مشابه پارسال چیست؟
به این آزمونها به دید بازی تدارکاتی برای آماده سازی آزمون روز جمعه نگاه میکردم.
تحلیل آزمون را در چه روزی انجام میدادید؟
جمعه بعد از ظهر به طور کامل آزمون را تحلیل میکردم.
روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
ابتدا پاسخ های درست و نزده و غلط را از کلید آزمون مشخص و سپس سوالات پاسخ نداده و غلط را از پاسخنامه تحلیل میکردم.
آیا برنامهی مدرسه با برنامهی آزمون هماهنگ بود؟
بله کاملا هماهنگ بود و بیشترین همپوشانی را با یکدیگر داشتند.
اگر به بودجهبندی برنامهی آزمون نمیرسیدید چگونه جبران میکردید؟
سعی میکردم طوری برنامهریزی کنم که حتماً به بودجه بندی آزمون برسم اما اگر نمیرسیدم در ایستگاه های جبرانی این مشکل را برطرف میکردم.
در سال نهم چه کارهایی کردید که باعث موفقیت شما در آزمون تیزهوشان شد؟
اول برنامه ریزی دقیق هم در زندگی روزانه و هم در درس هایم داشتم، یعنی سعی میکردم هم به زندگی و تفریحات خودم برسم و هم به درسهایم.
دوم تلاش و پشتکار و هماهنگی کامل من با برنامه های درسی مدرسه و آزمون های کانون بود، البته تمرین و تست زنی زیاد و تسلط بر کتابهای درسی هم تاثیرگذار بودند.
در سال نهم روزی چند ساعت درس میخواندید؟
در روزهایی که مدرسه میرفتم به طور میانگین 5ساعت مطالعه داشتم.
آیا در روزهای تعطیل بیشتر درس میخواندید؟ چقدر؟
بله، در روزهای تعطیل چند ساعت بیشتر میشد یعنی به طور متوسط 7 تا 8 ساعت.
تلاش و سختکوشی و تمرین مداوم چقدر در موفقیت شما نقش داشته است؟
خیلی، چون تمرین مداوم باعث آمادگی زیاد میشود.
یک تجربه که در مسیر قبولی در آزمون تیزهوشان به شما کمک زیادی کرده، برای دوستان خود بگویید؟
به نظرم داشتن برنامهریزی صحیح و از دست ندادن روحیه در این مسیر تاثیرگذار است.
از کدام منبع آموزشی خود بیشترین استفاده را کردید؟ چرا؟ چگونه و در چه زمانهایی از آن استفاده میکردید؟
برای درس هایی مانند شیمی و زیست و اجتماعی بر کتاب وزارتی و جزوات دبیران عزیزم تسلط کامل داشتم و در درسهای دیگر جزوات اساتید بزرگوارم بود و برای تست زنی از کتابهای سه سطحی و آبی کانون استفاده میکردم.
برای استعداد تحلیلی از چه کتابی استفاده میکردید؟
از کتابهای هوش کلامی و غیرکلامی قلمچی استفاده کردم.
در سؤالات استعداد تحلیلی (هوش) آزمون تیزهوشان چه نمرهای بهدست آوردید؟
65% پاسخ دادم.
درس استعدادتحلیلی را با چه روشی میخواندید؟
اول درسنامه را به طور کامل مطالعه میکردم و راهحلها و شیوههای تستی را یاد میگرفتم و بعد تست زنی شروع میشد.
هر روز معمولاً چقدر برای استعداد تحلیلی وقت میگذاشتید و چقدر تست تمرین میکردید؟
معمولا روزانه 50 تست. البته احساس میکنم کم بود چون من از اسفند ماه مطالعه استعداد تحلیلی را شروع کردم.
چگونه بین مطالعهی درسهای مدرسه و درس استعداد تحلیلی(هوش) تعادل را حفظ میکردید؟
معمولا اول به مطالعه روزانه هوش پرداخته و سپس به سراغ دیگر درسهایم میرفتم.
کدام درسها جزو نقاط قوت شما بود؟روش مطالعهی شما در این درسها چگونه بود؟
همه درسهایم را به طور متعادل مطالعه میکردم و تقریبا همه درس ها جزو نقاط قوتم هستند.
اول تسلط کامل بر کتب درسی و درسنامه سپس تست زنی روش مطالعه من برای درسهایم بود.
در چه درسهای توانستید پیشرفت کنید؟
در همه درسها نسبت به اوایل پیشرفت کردم ولی بیشتر از همه در درس استعداد تحلیلی و ادبیات رشد کردم.
آیا پدر و مادرتان در برنامهریزی درسی به شما کمک میکردند؟ چگونه؟
بله آنها به من کمک میکردند، ابتدا من برنامه هفتگی خودم را نوشته و پدر و مادرم بر چگونگی اجرای آن نظارت میکردند.
اگر در درسی نمرهی 20 نمیگرفتید، واکنش پدر و مادرتان چه بود؟
واکنش خاصی نداشتند، چون قرار نیست همیشه نمره 20 گرفته شود. همین که تلاش خودم را میکردم برای آنها کافی بود.
آیا در دوران طلایی نوروز برای قبولی در آزمون تیزهوشان برنامهی مشخصی داشتید؟
بله ، برنامهام این بود که من سه روز اول نوروز را استراحت کردم و از روز چهارم درسها و تستهای عقب افتاده را جلو بردم.
در ماه آخر روزانه چند تست میزدید و چگونه تستها را تحلیل میکردید؟
به طور متوسط روزانه 150 تا 200 تست میزدم و تست های غلط و نزده و سوالات شکدار را تحلیل میکردم.
چه تفریح و سرگرمی در سال قبل داشتید؟
فضای مجازی و البته تماشای مسابقه تیم محبوبم تراکتور.
و کلام آخر...
و در آخر میخواهم از خانوادهام که مشوق من در زندگی هستند و از اساتید بزرگوارم در مدرسه اشراق امید (سنای دانش) که همه جانبه از ما حمایت کردند و شرایط آموزشی و علمی بسیار مطلوبی را برای قبولی در آزمون تیزهوشان فراهم آوردند و از کانون که فضایی رقابتی برای دانش آموزان فراهم کرده است ، تشکر ویژهای داشته باشم.