گفت‌و‌گو با ملیکا الهی شیروان؛ از ششم تا قبولی در تیزهوشان

تست‌ها برایم دشوار بودند و تعداد غلط هایم زیاد بود. اما ناامید نشدم. به تلاشم ادامه دادم. کتاب‌های تست قلم چی را چندین مرتبه حل کردم.

گفت‌و‌گو با ملیکا الهی شیروان؛ از ششم تا قبولی در تیزهوشان


«تست ها برایم دشوار بودند و تعداد غلط هایم زیاد بود. اما ناامید نشدم. به تلاشم ادامه دادم. کتاب های تست قلم چی را چندین مرتبه حل کردم.»


نام و نام خانوادگی : ملیکا الهی شیروان

مقطع : پایه هفتم (متوسطه اول) 

نام شهر و استان : شیروان ، خراسان شمالی

میانگین تراز پایه ششم : ۷۲۸۲

میانگین تراز پایه هفتم : ۶۹۱۶

سال های حضور در کانون : 2 سال

تعداد کل آزمون ها : 67 آزمون

شغل و تحصیلات مادر : خانه دار ،‌ دیپلم

شغل و تحصیلات پدر : آزاد ،‌ دیپلم



آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کنید؟ دلیل آن چیست؟

در پایه ششم بله به طور پیوسته در آزمون هدف گذاری و مشابه پارسال شرکت می کردم. من از طریق این آزمون ها متوجه می شدم در آزمون اصلی از هر درسی چه تعداد سوالی می توانم جواب دهم و یا یادگیری های ناقص خود را می یافتم.


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

از تمام کارنامه ها استفاده می کردم. از کارنامه پروژه ای برای آزمون های جامع خود و نوشتن برنامه ریزی استفاده می کردم. از کارنامه هدف گذاری متوجه وضعیت هر درس و سیر پیشرفت یا درجا زدن خود می شدم. از کارنامه اشتباهات در تایم امتحانات و آزمون های جامع برای جمع بندی نکات استفاده می کردم. اما بیشترین استفاده ام از کارنامه بازیابی بود که در زمان امتحانات برای هر درس جداگانه سوالات هر درس را پاسخ می دادم. از طریق کارنامه ۵ نوع درس هم با نقاط قوت خود آشنا می شدم. از این طریق متوجه می شدم کدام درس با چه روشی به نتیجه بهتری رسیده است. برای دروس نقاط قوت پایدار آن روش ها را ادامه داده و برای درس های با نیاز به تلاش جدی روش خود را تغییر می دادم.


در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

بله. در سال ششم من تا عید سوالات هوش را به سختی جواب می دادم. اما ناامید نشدم و به تست زدن مداوم ادامه دادم و به تحلیل سوالات خیلی توجه کردم. در عید در دوره هوش قلم چی شرکت کردم و جمع بندی خوبی داشتم. در نهایت پس از عید تراز هوش من به بالای ۷۰۰۰ رسید. 


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خوانید؟ چگونه برنامه‌ریزی می کنید؟

بله. به این صورت که جمعه پس از آزمون، مباحث آزمون بعدی را علامت گذاری می کردم و منابع و کتاب های خود را براساس آزمون بعدی تقسیم بندی می کردم.


کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟

ریاضی، عربی و زبان. من برای این درس تست زیادی حل می کنم. از کتاب های سه سطحی هم برای جمع بندی کمک می گیرم. برای عربی قواعد و جزوات معلم و جزوات کانون قلم چی را به خوبی مطالعه می کنم. برای درس زبان هم از کتاب آبی کانون کمک می گیرم.


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟

من از طریق خواهر بزرگترم با کانون آشنا شدم. خواهرم قبلا عضو کانون بودند و الان هم دانشجوی دبیری شیمی مشهد هستند. 


دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟

من با کمک قانون قلم چی توانستم نحوه آزمون دادن و تست زدن را بیاموزم. در درس هایم پیشرفت کنم. همچنین در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم قبول شوم.


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می کنند؟

خواهر بزرگترم در تمامی مراحل پشتیبان تحصیلی من هستند. ایشان نحوه برنامه ریزی را به من آموزش می دهند و مشوق من در درس خواندن هستند. همچنین مجلات آموزشی سایت قلم چی و صحبت های جناب قلم چی را می خوانند و نکات مفید را به من گوشزد می کنند. مادرم نیز همواره به من دلگرمی می دهند و حواسشان به نمرات من هست.

 

روزی چند ساعت درس می خوانید؟

در روزهای مدرسه روزی ۴ الی ۵ ساعت درس می خوانم. در روزهای تعطیل نیز ۶ ساعت درس می خوانم. اما سعی می کنم پیوسته و با کیفیت درس بخوانم. به طور میانگین تست زیاد حل می کنم چون با کمک تست متوجه اشکالات خود شده و یادگیری اتفاق می افتد.

گفت‌و‌گو با ملیکا الهی شیروان؛ از ششم تا قبولی در تیزهوشان

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می کنید؟

ابتدا دروسی مانند علوم و فارسی که نقاط ضعف من هستند را مشاهده می کنم. ابتدا تست های غلط و دام دار را تحلیل می کنم و سپس سوالات نزده را بررسی و در نهایت سوالات صحیح را بررسی می کنم.


آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن ها با این افت چگونه است؟

بله. در صورت افت تراز خواهرم علت افت تراز را جویا می شوند و با کمک هم‌ روش هایی را برای آزمون بعدی پیدا می کنیم.


دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟

بله. تکمیل دفتر برنامه ریزی یکی از الویت های من است. با نوشتن ساعات مطالعه و تعداد تست ها در این دفتر متوجه می شوم که تا چه مقدار پیش بینی هایم در مورد ساعات مطالعه درست بوده و اگر افت تراز داشتم با کمک دفتربرنامه ریزی متوجه می شوم که آیا علت کوتاهی در خواندن درس بوده یا نه.


کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کنید؟ دلیل آن را توضیح دهید.

من تمام کتاب های آبی و سه سطحی کانون را دارم. کتاب های سه سطحی برای جمع بندی و کتاب های آبی برای یادگیری اولیه بسیار مناسب هستند.


فکر می کنید مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث می شود خوب درس بخوانید، چیست؟

علاقه به درس و پشتکار. همچنین ناامید نشدن و ادامه دادن در شرایط سخت.

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دهید؟ چه کارهایی می کنید؟ 

بله حتما. مثلا در هفته ای که خوب درس خوانده ام و تلاش کرده ام( بدون توجه به نتیجه) کل روز جمعه را استراحت می کنم. یا مابین زمان های مطالعاتی زمان استراحت دارم.


آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟  

بله. البته وجود دوستان صمیمی پر تلاش موجب می شود تا با دیدن آن ها انگیزه بگیرم.


هدف شما از اینکه دوست داشتید در مدارس تیزهوشان قبول شوید چه بود؟

چون می دانستم این مدارس از سطح آموزشی خوبی برخوردارند. همچنین با نگاه کوتاهی به نتایج قبولی کنکور و مدارس این افراد متوجه شدم با قبولی در این مدارس می توانم یک قدم به هدف های خود نزدیک تر شوم.


از کدام‌یک از معلم‌های خودتان می‌خواهید تشکر کنید؟ معلم چه درسی هستند؟ دلیل تشکر شما چیست؟

من قبولی خود را مدیون تلاش تک تک معلمان سال ششم هستم. خانم احمدی، خانم موسوی، خانم مجرد و خانم صدقیانی همیشه پاسخگوی سوالات من بودند‌ و حتی خانم احمدی معلم ریاضی سال ششم من چه سوالات هوش و چه ریاضی مرا در هر زمانی فیلم می گرفتند و توضیح می دادند. همچنین خانم فهمیده معلم پایه پنجمم که در زمینه هوش سال ششم بسیار برایم زحمت کشیدند.


چگونه بین مطالعه‌ی درس‌های مدرسه و درس استعداد تحلیلی(هوش) تعادل را حفظ می‌کردید.

در تابستان کتاب های ششم را با کمک فیلم های آموزشی کانون مطالعه کردم. برای همین در طول مدرسه مشکلی در این مورد نداشتم. البته بیشتر با تست های قلم چی دروس مدرسه را جمع بندی می کردم. 


یک تجربه که در مسیر قبولی در آزمون تیزهوشان به شما کمک زیادی کرده، برای دوستان خود بگویید.

اینکه حتی تست های صحیح خود را به خوبی تصحیح کنند و ناامید نشوند و تا آخرین لحظه تلاش کنند. من در ابتدا روزی ۲۰ الی ۳۰ تست می زدم. تست ها برایم دشوار بودند و تعداد غلط هایم زیاد بود. اما ناامید نشدم. به تلاشم ادامه دادم. کتاب های تست قلم چی را چندین مرتبه حل کردم. همچنین جلسات آقای قلم چی و نکاتی که ایشان در جلسات می فرمودند بسیار یاری گر من بود. بسیار خرسندم از اینکه کانون را به عنوان یک دوست صمیمی پذیرفته ام. من واقعا قبولی خود را مدیون کانون قلم چی هستم.

 

 

مصاحبه گر : زهرا سروش

Menu