گفتگوی آیدا قنادی با قهرمان پیشرفت رضا افشارپور

شخصی که از نظر علمی در سطح بالایی باشد اما آزمون دادن را بلد نباشد ، قطعاً به نتیجه دلخواه خود نخواهد رسید. پس باید هرچه زودتر تکنیک‌های مدریت آزمون را کار کرد.

گفتگوی آیدا قنادی با قهرمان پیشرفت رضا افشارپور

 رضا افشارپور در یک نگاه

نام شهر ، استان : سیرجان ، کرمان

رشته و منطقه ی کنکور : علوم تجربی منطقه ی 2

رتبه سال 1400  : 10205 منطقه ی 2 و 23969  کشوری

رتبه سال 1401  : ۱۲۹۵ منطقه ی 2 و 2878  کشوری

سال های حضور در کانون : 4 سال

رشته و دانشگاه قبولی : پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

تحصیلات و شغل مادر : لیسانس شیمی ، آزاد

تحصیلات و شغل پدر : دیپلم ، آزاد

 

 

درصد های کنکور ۱۴۰۱:

ادبیات   ۶۰      عربی   ۶۵        دین و زندگی   ۸۸    زبان   ۶۴

ریاضی   ۷۱       زیست شناسی   ۶۱      فیزیک   ۶۰      شیمی   50 

 

 

 

1-نظر خانواده نسبت به تصمیم دوباره کنکور دادن شما چه بود؟

 چون به هدفم نرسیدم، آن ها هم به تصمیم من احترام گذاشتند و وسائل و آرامشی که نیاز داشتم را برایم فراهم کردند تا در شرایط مناسب بار دیگر به رقابت در کنکور بپردازم. 


2-نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال ها چگونه بود؟

خانواده جزو مهم ترین کانون های آموزشی فرزندان است و نقش مستقیمی در تربیت و زندگی دارند. لذا فراهم کردن آرامش روحی و روانی هر دانش آموز به نظرم جزو مهم ترین دغدغه هر خانواده در دوران کنکور فرزندان است. 


۳. به چه دلیلی تصمیم گرفتید دوباره کنکور شرکت کنید؟

چون به آنچه که دلخواهم بود و آنچه که آرزویش را داشتم ، نرسیدم و احساس کردم اگر تلاش کنم و خود را وقف این کار کنم ، به نتیجه ای که دلخواهم است، خواهم رسید.


  1. 4-به نظر شما چه عواملی باعث شدند که در کنکور سال قبل نتیجه نگیرید؟

عدم برنامه ریزی و پیوستگی در خواندن درس ها

 

  1. 5-در سال های گذشته چرا در آزمون ها غیبت می کردید؟

ترس از کم شدن تراز و احساس ناامیدی بخاطر نرساندن درس ها به مبحث آزمون دلیل غیبت های من بودند.

 

  1. 6-چرا کانون را در این سال ها انتخاب کردید؟ به نظر شما مهم ترین ویژگی آزمون‌های کانون چیست؟

جامعه آماری بالا، گزینش سوالات نزدیک به سطح کنکور ، تحلیل مناسب تست ها ویژگی های مهم بود.


7. اولین ترازتان و آخرین ترازتان در سال آخر چند بود؟

در اولین آزمونی که سال یازدهم حضور داشتم ترازم ۵۰۰۰ شد و در آخرین آزمونی که بودم، ترازم ۶۷۰۰ بود. میانگین تراز سال آخر هم ۷۰۰۰ بود .

 

8. در چه درس هایی در سال آخر تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعه این درس ها را توضیح می دهید؟

در درس شیمی. چون شیمی یک درس مفهومی همراه با مسائل است و آخرین درسی است که در آزمون سوالات آن را پاسخ می دادم سعی کردم بیشتر تست محور کار کنم و تست های آزمون های گذشته را کار می کردم. 

 

9. شما از چه منابع کانون استفاده می کردید؟ 

از کتاب زرد کانون که شامل سوالات کنکور سال های گذشته بود در ماه های منتهی به کنکور استفاده کردم و باعث شد در این زمینه پخته تر شوم و از کتاب های سه سطحی قلم چی به عنوان منبع مکمل ، برای افزایش سطح علمی خود استفاده کردم. 

 

  1. 10-مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می کردید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می کردید؟

مطابق با برنامه راهبردی کانون که یکی از متعادل ترین و بهترین برنامه هاست پیش می رفتم. جمعه های روز آزمون ، برای دو هفته برنامه ریزی می کردم . سعی می کردم برنامه هر درس به گونه ای باشد که تست آموزشی و زمان دار را تا فرارسیدن آزمون بعدی کار کنم. 


  1. 11-مهم‌ترین چیزی که در این سال‌ها از کانون و آزمون‌ها یاد گرفته اید چیست؟

به صورت مداوم و بدون غیبت باید در آزمون ها شرکت کنیم. تحلیل آزمون که یک رکن اساسی در پیشرفت و موفقیت است را فراموش نکنیم. زمان بندی را از همان اول تمرین کنیم و با آزمون و خطا و گرفتن تجربه از هر آزمون ، سعی در برطرف کردن نقاط ضعف کنیم. 


12. در سال آخر خسته نشدید؟ چه چالش هایی در سال آخر داشتید؟ چه کاری برای رفع خستگی انجام می دادید؟

آن چنان خستگی نداشتم. خستگی که پیش می آمد بخاطر کاهش تراز یا فراموشی دروسی که قبلا خوانده بودم ، بود. با کمی تحقیق و تفحص در سایت کانون توانستم راه حل این مشکل ها را که مرور کوتاه و بلند مدت است ، پیدا کنم.

 

۱۳ . ساعت مطالعه شما در طول امسال به چه صورت بود؟

ابتدا با روزی ۶ ساعت مطالعه شروع کردم و بعد از مدتی آن را به ۸ ساعت رساندم و در هفته های منتهی به کنکور روزانه ۱۲ ساعت مطالعه داشتم. روند افزایش ساعت مطالعه باید پله به پله و منطقی باشد و به گونه ای نباشد که باعث خستگی دانش آموزان شود.


۱4. دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می کرد؟

دفتر برنامه ریزی باعث ایجاد نظم و خارج شدن از سردرگمی می شود. توصیه ام به دانش آموزان این است که حتماً از دفتر برنامه ریزی استفاده کنند تا تکلیف شان با خودشان و زمان شان مشخص شود.


۱5. اولین ترازی که امسال گرفتید چند بود؟ روند ترازهای شما چگونه بود؟ زمانی که افت می کردید چه کار می کردید؟

امسال اولین ترازم بخاطر سابقه ای که در سال های قبل داشتم نسبتا خوب بود و سال را با تراز ۶۵۰۰ شروع کردم. فراز و نشیب زیادی را در تراز ها تجربه کردم اما هر بار که کاهش تراز داشتم، کمر به جبران آن می بستم و با یک تحلیل قوی و رفع موانع ، به مسیرم ادامه می دادم و همین عامل باعث ایجاد امید و تسلیم نشدن میشد.


۱6. تحلیل آزمون را چگونه انجام می دادید؟ 

عصر جمعه های آزمون با گزارش کاری که طراحی کرده بودم سوالات غلط و نزده را مشخص، مبحث دقیق آن را تعیین و علت خطا در سوال را مشخص می کردم و در آخر تصمیمی گرفته شده برای رفع آن اشتباه یا خطا را یادداشت می کردم تا در هفته های بعد بر اساس نقاط چالشی خودم برنامه ریزی کنم.


۱7. تکنیک ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می کردید؟

صد در صد. اصلاً همین تکنیک هاست که نتیجه کنکور را رقم می زند. شخصی که از نظر علمی در سطح بالایی باشد اما آزمون دادن را بلد نباشد ، قطعاً به نتیجه دلخواه خود نخواهد رسید. پس باید هرچه زودتر تکنیک های مدریت آزمون را کار کرد.


۱8. از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می کردی؟ 

بله ، سایت کانون بسیار کاربردی است و با استفاده از آن می توان به راه حل مشکلاتی که ممکن است در مسیر کنکور پیش می آید، دست پیدا کرد.‌

 

19. فکر می کردی چنین رتبه ای کسب کنی؟ خاطره لحظه اعلام نتایج را برای ما تعریف می کنی.

انتظار داشتم رتبه ام بهتر شود و حتی بعد از کنکور ، آزمون را تحلیل و اشتباهاتم را بررسی کردم. ساعت ۱ یا ۲ شب بود که غرق در خواب بودم و خانواده بیدارم کردند و جمع شدیم. رسیدن به آنچه دلخواه آدمی است لذتی دارد که تمام سختی ها ، ناراحتی ها و غم هایی که تجربه کردم را شست و با خودش برد. قطعاً اگر بدانید که چقدر این لحظه شیرین است هیچ گاه در مسیر کنکور، ناامید و تسلیم نخواهید شد. 

 

  1. 20-به نظرت مهمترین ویژگی مثبت شما چه بود که باعث شد به اینجا برسید؟

مهمترین ویژگی ام در آن دوران، سرسختی و پشتکار، برنامه ریزی هدفمند و تحلیل دقیق آزمون بود. همچنین توکل و امید به خدا قطعاً کارساز است. 

 

  1. 21-توصیه ای برای دانش آموزان دارید؟

این مسیر پستی و بلندی بسیار دارد. یادمان نرود بهشت را به بها می دهند نه به بهانه. قطعاً خداوند متعال تلاش ها را بی نتیجه نمی گذارد و در آخر کسانی که تلاش کرده اند به اهداف خود خواهند رسید. با تمام سختی ها نباید تسلیم شد. گاهی پیش می آید و ناامید می شویم این اصلاً اشکالی ندارد. مهم این است دوباره روی پای خود بایستیم و دست از تلاش نکشیم. با آرزوی سلامتی و توفیق برای همه شما عزیزان.

Menu