ریاضی تجربی را چگونه جمع بندی کنیم؟

.

ریاضی تجربی را چگونه جمع بندی کنیم؟

رياضي تجربي را چگونه جمع بندي کنيم؟

حجم بسيار زياد و تنوع در درس رياضي تجربي، عواملي هستند که بايستي داوطلبين تجربي با برنامهاي ويژه و پيوسته، خود را در اين درس بسيار مهم براي کنکورسراسري آماده کنند تا به بهترين نتيجه برسند. 
مطالعه
ي درس رياضي تجربي را بايد بر مبناي سه اصل يادگيري، تمرين و مرور قرار دهيم که در ذيل به هر يک از اين موارد مي پردازيم:

يادگيري:

اولين مرحله از مطالعه، يادگيري است که ميتوان گفت، بهترين اصل است؛ چرا که تا درست و مفهومي ياد نگيريم، نميتوانيم سؤالات رياضي را به درستي پاسخ دهيم؛ پس بايستي از تمام ابزارهاي موجود براي يادگيري استفاده کنيم. ابزارهاي يادگيري اين درس عبارتند از: کلاس، جزوه و کتاب درسي. شما داوطلب عزيز تجربي بايد به دقت در کلاس، درس را از دبير بياموزيد، سپس در همان روز، مبحث تدريس شده را از جزوه، مطالعه و مثالها را مجدداً حل کنيد.
 بعد از خواندن جزوه، نوبت به مطالعه
ي کتاب درسي ميرسد که بايستي خط به خط آن را بخوانيد و تمام مثالها و تمرينهاي حل شده و حل نشده را حل کنيد. تعدادي از تستهاي کنکور سراسري، عيناً از مثالها و تمرينها و نکات متن درسي مطرح ميشود. توجه داشته باشيد براي حل سؤالات رياضي، تنها ياد گرفتن نکات، قضيهها و فرمولها کافي نيست بلکه بايستي علاوه بر يادگيري و فهميدن، آنها را به خاطر بسپاريم، چرا که در جلسهي آزمون، نه کتاب داريم و نه جزوه. 

پس اول به دقت و مفهومي ياد بگيريد و سپس فرمول
ها و نکات و رابطهها و .... را حفظ کنيد. در ادامهي مرحله يادگيري لازم است، تعدادي تست به طور آموزشي از مبحثي که مطالعه کرديد، حل کنيد. در حل تست به طور آموزشي، زمان تست زدن مهم نيست، بلکه يادگيري تمام نکات تست و به کار گيري مطالب مطالعه شده در حل تست، مهم است. در هنگام حل تست آموزشي ميتوانيد از جزوه و يا کتاب درسي و يا حتي پاسخ تشريحي تست کمک بگيريد. تعداد تستهاي آموزشي بايد به اندازهاي باشد که تمام مطالب درسي در آن مبحث را پوشش دهد.

پس از حل تستهاي آموزشي، نوبت خلاصهنويسي است. مباحثي را که مطالعه و چند تست آموزشي از آن حل کرديد را خلاصهنويسي کنيد. سعي کنيد در خلاصهنويسي، تمام مطالب و نکات مهم را يادداشت کنيد. با پايان خلاصهنويسي، مبحث مطالعه شدهي مرحلهي اول مطالعه که يادگيري است، به پايان ميرسد.

تمرين:

اکنون که درس را خوب ياد گرفته و خلاصهنويسي کرديد، بايستي براي تثبيت و تسلط مطالب و نکات درسي و نيز بالا رفتن سرعت تستزني، تعدادي تست را به صورت تمريني حل کنيد. تستهايي را که حل نکرديد و يا غلط حل کرديد، حتماً علامتگذاري کنيد، چرا که در اين تستها ضعف داريد و بايد آنها را برطرف کنيد. 
چون حجم مطالب درسي و تنوع آن
ها زياد است، نبايستي تعداد تستهاي تمريني به قدري زياد باشد که از مباحث ديگر عقب بيفتيد؛ بايد تست را به دقت و متناسب با حجم مبحث مطالعه شده انتخاب کنيد. اگر مبحثي را به طور کامل نخوانديد، به حل تستهاي تمريني نپردازيد، مثلاً تا تمام نکات دنباله را ياد نگرفتيد، از مبحث دنباله، تست تمريني حل نکنيد. توصيه ميکنم، متناسب با هر يک تستي که از يک مبحث در کنکور سراسري مطرح ميشود، حداقل 50 تست به طور تمريني حل کنيد، مثلاً اگر از مبحث مجانبها در کنکور سراسري، يک سؤال مطرح ميشود، حداقل بايد 50 تست مجانب، به طور تمريني حل کنيد.

در انتخاب تستهاي تمريني، اولويت با تستهاي کنکورهاي سالهاي گذشته است چون هم استاندارد هستند و هم تمام مطالب درسي را پوشش ميدهند.

مرور:

چون حجم مطالب در درس رياضي تجربي زياد است، لذا ممکن است بعضي از مطالبي که قبلاً مطالعه کرديد، فراموش شود. در اين صورت بايستي در فواصل معين، مطالب را مرور و دوره کنيم. در اين مرحله از مطالعه هم ميتوانيم از جزوه و هم از خلاصهنويسيها استفاده کنيم. پس از خواندن آنها و يادآوري نکات، بهتر است به سراغ تستهاي علامتگذاري شده برويم و آنهايي را که قبلاً اشکال داشتيم، مجدداً حل کنيم و اگر زمان داشتيم، تعدادي تست جديد از آن مبحث را حل کنيم. هر اندازه بتوانيم تعداد دفعات مرور را بيشتر کنيم، آمادهتر شده و حضور ذهن بالاتري براي حل سؤالات تستي پيدا ميکنيم. 

 

Menu