کیهان زادگاه الفبای هستی-شیمی یازدهم-هما پرتوانداز

درسنامه شیمی یازدهم از مبحث کیهان زادگاه الفبای هستی توسط هما پرتوانداز

کیهان زادگاه الفبای هستی-شیمی یازدهم-هما پرتوانداز

سلام خدمت دوستان پرتلاش کنکوری

این مطلب شامل درسنامه شیمی یازدهم از مبحث کیهان زادگاه الفبای هستی است که توسط هما پرتوانداز رتبه 226 تجربی و 289 زبان منطقه 2- کنکور سراسری 99- و دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران تهیه شده است


درسنامه شیمی یازدهم منطبق با آزمون 21 بهمن

 

یافته ها نشان میدهد كه اغلب عنصرها در طبیعت به شكل تركیب یافت میشوند، هرچند برخی نافلزها مانند اكسیژن، نیتروژن، گوگرد و… به شكل آزاد در طبیعت وجود دارند و وجود نمونه هایی از فلزهای نقره، مس، پلاتین نیز در طبیعت گزارش شده است. البته در میان فلزها، تنها طلا به شكل كلوخه ها یا رگه های زرد لابه لای خاك یافت میشود

 

در دنیای مدرن و صنعتی امروزی، از فلزهای بسیار زیادی استفاده میشود آنچنان كه چرخ های اقتصادی كشورها به تولید و مصرف این مواد گره خورده است

آهن فلزی است كه در سطح جهان بیشترین مصرف سالانه را در بین صنایع گوناگون دارد. در كشور ما نیز مصرف آهن بسیار زیاد است. همانطور كه میدانید آهن اغلب در طبیعت به شكل اكسید یافت میشود. شیمیدانها با بررسی دقیق مواد، رفتار آنها را میشناسند تا پاسخ اینگونه پرسشها را بیابند. یكی از حوزه های پركاربرد و اقتصادی علم شیمی، یافتن راه های گوناگون و مناسب برای استخراج و تولید عنصرها از طبیعت است

 

برای شناسایی یون های و  از آزمایش های زیر استفاده می شود:

1-شناسایی یون :برای این کار محلول سدیم هیدروکسید(NaOH) به محلول دارای یون اضافه می شود.اگر که رسوب قرمز تشکیل شود,نشان دهنده وجود یون  است که یعنیFe(OH)3 تشکیل شده است.

FeCl3(aq)+3NaOH(aq)Fe(OH)3(s)+3NaCl(aq)

 

2-شناسایی یون :برای این کار هم از محلول سدیم هیدروکسید(NaOH) استفاده می شود که اگر رسوب سبز رنگ تشکیل شود,نشان دهنده وجود یون  است که یعنی Fe(OH)2 تشکیل شده است.

FeCl2(aq)+2NaOH(aq)Fe(OH)2(s)+2NaCl(aq)

واكنشپذیری هر عنصر به معنای تمایل اتم آن به انجام واكنش شیمیایی است. هرچه واكنشپذیری اتمهای عنصری بیشتر باشد، در شرایط یكسان تمایل آن برای تبدیل شدن به تركیب بیشتر است. هرچه فلز فعالتر باشد، میل بیشتری به ایجاد تركیب دارد و تركیبهایش پایدارتر از خودش است. به دیگر سخن هرچه واكنشپذیری فلزی بیشتر باشد، استخراج آن فلز دشوارتر است.

به طور کلی واکنش پذیری فلزها در یک دوره به صورت مقابل مقایسه می شود

فلزات دسته<واسطه<گروه 2<گروه 1:واکنش پذیری P

چند نکته مهم:

1-هر چه واکنش پذیری فلزی بیشتر باشد,در هوای مرطوب سریع تر واکنش می دهد به عنوان مثال از بین عناصرZn,Na,Ag,فلز Na سریع تر در هوای مرطوب واکنش می دهد.

2-در شرایط یکسان تمایل سدیم و پتاسیم برای تبدیل شدن به کاتیون بیشتر از فلزهای دیگر است.

3-تامین شرایط نگه داری برای سدیم و پتاسیم دشوارتر از بقیه فلزها است چون تمایل زیادی به ایجاد ترکیب دارند.

4-به طور کلی در هر واکنش شیمیایی که به طور طبیعی انجام می شود واکنش پذیری فرآورده ها از واکنش دهنده ها کمتر است.بنابراین اگر واکنشی داده شود که در دو سمت آن عنصر آزاد وجود داشته باشد و انجام شدن یا نشدن آن(به طور طبیعی)خواسته شود,کافی است واکنش پذیری دو عنصر آزاد در دو سمت معادله مقایسه شود.اگر واکنش پذیری عنصر سمت چپ بیشتر باشد,واکنش به طور طبیعی انجام پذیر است,در غیر این صورت,واکنش به طور طبیعی انجام نمی شود.



پرسش:

کیهان زادگاه الفبای هستی-شیمی یازدهم-هما پرتوانداز

پاسخ:

پرسش:

پاسخ:

پرسش:

پاسخ:

برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی و شرکت در کلاس های کنکوری با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید.

سایت برترها

پیج اینستاگرام گروه تجربی

مطالب مرتبط:

زنجیره انتقال الکترون-زیست دوازدهم-هما پرتوانداز

Menu