زنجیره انتقال الکترون-زیست دوازدهم-هما پرتوانداز

درسنامه زیست دوازدهم از مبحث زنجیره انتقال الکترون توسط هما پرتوانداز

زنجیره انتقال الکترون-زیست دوازدهم-هما پرتوانداز

سلام خدمت دوستان پرتلاش کنکوری

این مطلب شامل درسنامه زیست دوازدهم از مبحث زنجیره انتقال الکترون است که توسط هما پرتوانداز رتبه 226 تجربی و 289 زبان منطقه 2- کنکور سراسری 99- و دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران تهیه شده است.

 

درسنامه زیست دوازدهم مبحث زنجیره انتقال الکترون

 

این زنجیره از مولکول هایی تشکیل شده است که در غشای درونی راکیزه قرار دارند و میتوانند الکترون بگیرند یا از دست دهند. در این زنجیره می بینید که الکترونها در نهایت به اکسیژن مولکولی میرسند. اکسیژن با گرفتن الکترون به یون اکسید(اتم اکسیژن با دو بار منفی ) تبدیل میشود

زنجیره انتقال الکترون-زیست دوازدهم-هما پرتوانداز

                    

یونهای اکسید در ترکیب با پروتونهایی که در بخش داخلی قرار دارند، مولکولهای آب را تشکیل میدهند.

 

پروتونها(یونهای H+)در سه محل از زنجیرۀ انتقال الکترون از بخش داخلی به فضای بین دو غشا پمپ میشوند. انرژی لازم برای انتقال پروتونها از الکترونهای پرانرژی NADHو FADH2فراهم میشود.

با ورود پروتونها از بخش داخلی به فضای بین دو غشا، تراکم آنها در این فضا، نسبت به بخش داخلی افزایش مییابد. پروتونها براساس شیب غلظت، تمایل دارند که به سمت بخش داخلی برگردند، اما تنها راه پیش روی پروتونها برای برگشتن به این بخش، مجموعهای پروتئینی به نام آنزیم ATPساز است. پروتونها از کانالی که در این مجموعه قرار دارد، میگذرند و انرژی موردنیاز برای تشکیل ATPاز ADP و گروه فسفات فراهم میشود

.

 

اجزای زنجیره انتقال الکترون:

شامل:

الف)سه پمپ پروتونی بزرگ است.این پمچ ها پروتون را با مصرف انرژی حاصل از انتقال الکترون از بخش داخلی میتوکندری به فضای بین دو غشا پمپ می کند(بر خلاف جهت شیب غلظت).هر سه پمپ پروتونی سراسری هستند و دو سر آبدوست دارند.

پمپ پروتونی اول:الکترون حاصل از اکسایش NADH را دریافت می کند.

پمپ پرتونی دوم:الکترون حاصل از اکسایش FADH2 و NADH را دریافت می کند.

پمپ پروتئینی سوم:الکترن را به آخرین پذیرنده الکترون(O2) می دهد.

ب) 2 مولکول داخل غشایی هم وجود دارند که هر دو هم الکترون را می گیرند و هم الکترون را از دست می دهند. هر دوی آنها الکترون های حاصل از اکسایش FADH2 و NADHرا دریافت می کنند.

 

از آنجایی که NADH در پمپ تعداد بیشتری یون هیدروژن نقش دارد,پس در ایجاد شیب غلظت پروتون هم نقش بیشتری دارد پس در تولید ATP هم نقش بیشتری دارد(نسبت به FADH2)

 

NADH,FADH2,O2,آنزیم ATP ساز بخشی از زنجیره انتقال الکترون نیستند اما آنزیم ATP سازهمانند زنجیره های انتقال الکترون,پروتئین غشای درونی است.

آنزیم ATP ساز برای انتقال یون هیدروژن هم جهت شیب غلظت انرژی مصرف نمی کند.

 

ATP ساخته شده توسط آنزیم ATP سازبه روش اکسایشی ساخته می شود.

 

برای تولید ATP از انرژی شیب غلظت پروتون که حاصل فعالیت پمپ ها است و فعالیت پمپ ها هم از انرژی الکترون حاصل از اکسایش NADH و FADH2 ممکن شده است.



پرسش:


پاسخ:

پرسش:

پاسخ:

پرسش:

پاسخ:


برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی و شرکت در کلاس های کنکوری با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید.

سایت برترها 

پیج اینستاگرام گروه تجربی

مطالب مرتبط:

    دستگاه ایمنی-زیست یازدهم-هما پرتوانداز       

Menu