گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) امیرحسین پورسینا

در این مطلب گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) امیرحسین پورسینا را می‌خوانید.

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) امیرحسین پورسینا
نام و نام خانوادگی: امیرحسین پورسینا
رشته‌ تحصیلی: تجربی
میانگین تراز: 7154
تحصیلات پدر: دیپلم
شغل پدر:  پیمانکار
تحصیلات مادر: دیپلم
شغل مادر: خانه دار


اطلاعات چند از 10 دانش آموز در آزمون:

عربی 86
ادبیات 76
دینی 86
زبان 94
زمین 64
ریاضی 94
شیمی 88
فیزیک 93
زیست 70



اگر در آزمونی غیبت کنیم دیکر متوجه نقض ها و ضعف های مطالعه آن دو هفته نمی شویم...


آزمون‌

1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟

از اواخر سال یازدهم ثبت نام کردم. به علت اینکه نیاز هر دانش آموزی محک کیفیت درس خواندنش است و همچنین برای نظم دادن و پیوستگی در مطالعه در این آزمون ها شرکت کردم.


 2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟ 

اگر در آزمونی غیبت کنیم دیکر متوجه نقض ها و ضعف های مطالعه آن دو هفته نمی شویم. و من این را میدانستم که نباید غیبت کنم و آزمون های اول را هم با اینکه به کیفیت مطلوبم نرسیده بودم ولی باز شرکت کردم تا از قافله عقب نمانم.


3-مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ 

مهم ترین ویژگی آزمون هدف گذاری کمک به برنامه ریزی و پی بردن به درس هایی که بیشتر باید کار شوند، است. مهم ترین ویژگی آزمون مشابه پارسال کمک کردنبه تعیین استراتژی برای ازمون اصلی است. مهم ترین ویژگی آزمون اصلی این است که آن ابزاری بسیار مناسب برای پی بردن به نقطه ضعف ها و قوت ها و همچنین مقایسه با سایر دانش آموزان است.

 

4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 

بنده از همان ابتدا که غیر حضوری بود به صورت آنلاین شرکت می کردم و با تعیین استراتژی و ایجاد شرایط آزمون همچنان به همان صورت آزمون می دهم.


5-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟

تمرکزم بر روی درصد های خودم است و به تراز دیگران چنان توجهی ندارم و چون مهم درصد های خودم است به اینکه آیا دیگر دانش آموزان تقلب میکنند یا نه فکر نمی کنم.


6-آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در برنامه ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟

هدف گذاری ها را معمولا جمعه ها شرکت می کنم و اگر در درسی درصد مطلوب را کسب نکنم طبیعتا ساعت مطالعه آن درس را در برنامه افزایش می دهم.


7-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می دهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟

همانطور که گفتم هدف گذاری ها را جمعه ها شرکت کرده و به همه درس ها پاسخ می دهم البته گاهی اوقات در چند نوبت در هدف گذاری شرکت می کنم. و مشابه پارسال را پنجشنبه قبل از آزمون شرکت کرده البته چون مهم برایم مرور مطالب در روز پنجشنبه است ممکن است به همه درس های مشابه پارسال پاسخ ندهم.


8- از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

از تابستان یازدهم به دوازدهم. آزمون ها باعث شد دروس پایه ای را که در آنها ضعف داشتم به مرور تقویت کنم و همچنین اندکی هم پیش خوانی داشته باشم.


9-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟ 

اولین تراز 6200 بود در سال یازدهم و به مرور با افزایش ساعت مطالعه این تراز رفته رفته افزایش پیدا کرد.


10-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

ریاضی درسی است که به آن علاقه دارم و روش مطالعه ام اینطوری است که ابتدا درسنامه را با حوصله می خوانم و سپس در چند نوبت تست می زنم.


11-برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟

بله خانواده و مشاور به پیشرفت بنده کمک شایانی کرد.


12- بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما درمدرسه شده است؟ 

زیاد به مدرسه توجهی ندارم ولی طبیعتا رشد هم داشته ام.


برنامه و کتاب

1-همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

مهم ترین ویژگی فاصله مناسب بین آزمون هاست که دو هفته ای است و باعث انسجام و پیوستگی مطالعه است.


2-چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ می کنید؟

معمولا مدرسه برنامه معقولی ندارد گاهی بیش از اندازه عقب هست و گاهی بیش از اندازه جلو .به همین خاطر برنامه مدرسه را کنار گذاشته و از برنامه راهبردی استفاده می کنم.  


3-آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟ 

بله سال های پایه معمولا توده خوانی میکردم و گاهی یک درس را ساعت مطالعه زیادی برایش اختصاص می دادم که با شرکت در آزمون ها متوجه شدم توده خوانی موجب موفقیت در آزمون ها نمی شود و آن را کنار گذاشتم.


4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

اصلی ترین تغییر کنار گذاشتن توده خوانی بود و تغییر دیگری که می توانم عرض کنم افزایش ساعت مطالعه در دروس عمومی بود که معمولا به آنها کم لطفی می کردم.


5-ازکدام یک  از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده می کنید یا کرده اید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟

از سه سطحی در دروس ریاضی و شیمی که به نظرم سوالات بسیار خوب و مطابق با سطح سوالات کنکور ۱۴۰۰ دارند.

 

 6-در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟

در دینی پیشرفت خوبی داشتم و علت آن توجه به متن و مفهومی خواندن و افزایش تست در آن بود. درست است که آیات در دینی بسیار مهم هستند اما متن هم به همان اندازه اهمیت دارد و باید ان را دقیق خواند.

کارنامه و سایت

1- از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کرده ای ؟

استفاده از نمونه سوالات امتحانی و همچنین کارنامه هدف گذاری.


2-آیا تا بحال برای مرور و جمع بندی پیش از آزمون از مطالب درسی سایت کانون استفاده کرده اید؟

بله گاها شده از درسنامه های آزمون ها که در سایت قرار داده می شود استفاده کرده باشم.


3-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟

ساعت ۱۶ و همانطور که گفتم به درصد هایم توجه خاصی دارم.


4-از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده می کنی و چرا؟ 

کارنامه اصلی، هدف گذاری و اشتباهات


5-هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟

هفته اول روی مطالب جدید دوازدهم و هفته دوم به مطالب پایه و مرور مطالب قبلی می پردازم. ابتدا ساعت شروع آزمون برایم زیاد مهم نبود و معمولا پردازش دوم کارنامه می گرفتم اما الان از قبل از ساعت ۸ با دانلود پی دی اف شروع به آزمون دادن می کنم.


6-روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟

ابتدا تست های غلط و نزده و بررسی علت غلط زدن یا نزدن آن و سپس در تست هایی که درست زده ام نکات مفید را پیدا کرده و در دفتر تحلیل ان ها را یاداشت میکنم.

  

7-در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟

درس می خواندم اما جدی نه دهم که آزمون نمی دادم اما یازدهم نزدیک های اواخر سال ثبت نام کرده و با تراز ۶۲۰۰ شروع کرده و رفته رفته افزایش پیدا کرد.

 

مهارت های خودتنظیمی وفراشناخت

1-شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد؟

مرور و بازیابی برای مطالب قبلا خوانده شده در صرفه جویی در وقت مناسب تر است به همین دلیل بازیابی را ترجیح میدهم البته اگر در مطلبی ضعف داشته باشم یا وقت زیادی باشد که آن را نخوانده باشم دوباره خوانی ارجح است و نمی توانم بگویم بیشتر بازیابی میکنم یا دوباره خوانی بستگی به مطلب و درس آن دارد. اگر مطلب جدید باشد ابتدا درس میخوانم و آزمون میدهم ولی اگر نه بالعکس.  


2-آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است؟

حاشیه نویسی دارم ولی خلاصه تویسی خیر


3-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام می دهید؟

به طور کلی به اخبار توجه خاصی ندارم و این حاشیه ها هیچ جذابیتی برایم ندارد که به سمت آنها بروم.


4-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟ 

صد درصد علتش کم بودن تسلط روی مطالب بوده و با دادن یک فرجه کوچک و بازیابی تمرکز به ادامه مسیرم پرداخته ام.


5-پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی هایی دارد؟

پشتیبان خوب باید پیگیر و مسئولیت پذیر باشد.


6-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

آنها مسئولیت پیگیری را به مشاور سپرده و با ایجاد یک محیط آرام به پیشرفت بنده کمک کرده اند.


روش های مدیریت زمان

1-زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت می کنید؟

اصولا از زمانی که خود ازمون در نظر گرفته پیروی نمی کنم و با تقسیم زمان و کم و زیاد کردن زمان درس ها به نسبت استراتژی و نیاز به سوالات پاسخ می دهم. 


2-از کدام یکی تکنیک های مدیریت زمان استفاده می کنید؟

از ضربدر منها و زمان های نقصانی استفاده می کنم.


---------------------------------------------------------------------------------

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحهکانون برتر ها  دنبال کنید. 

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) امیرحسین پورسینا

----------------------------------------------------------------------------------

Menu