نکات کنکوری فصل اول و دوم_شیمی دوازدهم_امیرحسین نازگویی

نکات فصل اول و دوم شیمی دوازدهم مطابق با آزمون 24 دی توسط امیرحسین نازگویی

نکات کنکوری فصل اول و دوم_شیمی دوازدهم_امیرحسین نازگویی

به نام خدا

امیرحسین نازگویی رتبه 446 منطقه 1 و دانشجوی پزشکی اصفهان 

سلام خدمت دوستان پر تلاش کنکوری؛ 

مطلب فوق نکات کنکوری و مهم فصل اول و دوم شیمی دوازدهم، مطابق با آزمون ۲۴ دی است. این درسنامه را با دقت بخوانید و نکات را در دفتر خود یادداشت کنید.

سوالات خود را در قسمت کامنت بنویسید.


1- در فرمول شیمیایی روغن زیتون 57 کربن ، 104 هیدروژن و 6 اکسیژن وجود دارد و در فرمول وازلین 25 کربن و 52 هیدروژن وجود دارد. 

2- صابون جامد کاتیونش یون سدیم است و صابون مایع کاتیونش پتاسیم یا آمونیوم می باشد. 

3- کلویید مانند محلول پایدار است ولی برخلاف آن نور را پخش می کند و ذره هایش توده های مولکولی اند برخلاف محلول که ذره هایش مولکول ها یا یون ها هستند. 

4- درصد لکه به جا مانده از صابون بدون آنزیم بر روی پارچه نخی در دمای 40 درجه با درصد لکه باقی مانده حاصل از صابون آنزیم دار بر روی پارچه پلی استری در دمای 40 درجه برابر است. 

5- هر دو مول از صابون با یک مول از کلرید منیزیم یا کلرید کلسیم واکنش داده و یک مول رسوب جامد به همراه دو مول نمک خوراکی حاصل می شود. 

6- صابون گوگرد دار برای از بین بردن جوش صورت و همچنین قارچ های پوستی استفاده می شود.برای افزایش خاصیت میکروب کشی به آن ماده شیمیایی کلردار اضافه می کنند و برای افزایش قدرت پاک کنندگی به آن نمک های فسفات می افزایند. 

7- رسوب تشکیل شده بر دیواره وسایل مختلف با استفاده از پاک کننده های خورنده زدوده می شود که شامل اسید های قوی و باز های قوی هستند.در یک واکنش آن اگر مخلوط آلومینیم و سدیم هیدروکسید را با آب ترکیب کنیم گاز هیدروژن و NaAl(OH)4 تولید می شود. 

8- اسید ها با اغلب فلزات واکنش می دهند و در پوست احساس سوزش ایجاد می کنند برخلاف باز ها که در سطح پوست احساس لیزی ایجاد می کنند.

9- برای کاهش میزان اسیدی بودن خاک به آن آهک می افزایند.اغلب دارو ها ترکیب هایی با خاصیت اسیدی یا بازی هستند.زندگی بسیاری از آبزیان به PH آب وابسته است.اغلب میوه ها دارای اسیدند و PH آن ها کمتر از 7 است. 

10- سوانت آرنیوس که بر روی رسانایی محلول های آبی کار می کرد نخستین کسی بود که اسید ها و باز ها را بر یک مبنای علمی توصیف کرد. 

11- اگر رسانایی یک ماده با الکترون باشد مانند فلزها یا مغز مداد به آن رسانای الکترونی و اگر به وسیله یون ها باشد مانند محلول نمک طعام به آن رسانای یونی می گویند. 

12- در یک واکنش برگشت پذیر زمانی تعادل برقرار می شود که هم زمان واکنش های رفت و برگشت به طور پیوسته انجام می شوند ولی غلظت همه مواد چه واکنش دهنده و چه فراورده ثابت است و به سامانه ای که این واکنش ها در آن رخ می دهد سامانه تعادلی می گویند. 

13- تنها چیزی که با تغییر آن ثابت تعادل تغییر می کند دما است و بین اسید های قوی ضعیف ترین اسید ، نیتریک اسید است زیرا مقدار ثابت تعادل اسیدی اش از بقیه اسید های قوی کمتر است.  

14-در بدن انسان روزانه بین دو تا سه لیتر شیره معده ترشح می شود که غلظت یون هیدرونیوم آن 0.03 مولار است.

15- شیری منیزی همان منیزیم هیدروکسید است که برای خنثی سازی اسید معده از آن استفاده می شود و رنگ گل ادریسی در خاک اسیدی آبی رنگ و در خاک خنثی یا بازی قرمز رنگ است. 

16- واکنش هایی که شامل داد و ستد الکترون هستند مبنای تولید انرژی الکتریکی هستند و به دانشی که این هدف را دنبال می کند الکتروشیمی است که از آن برای تامین انرژی با استفاده از سلول سوختی و سوخت آن ها ، تولید مواد ( مانند برقکافت و آبکاری ) و اندازه گیری و کنترل کیفی ( اطمینان از کیفیت فرآورده ) استفاده می شود. 

17- چراغ خورشیدی شامل چراغ LED ، سلول خورشیدی و باتری قابل شارژ است که می تواند با تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی برای ما نور تولید کند. 

18-در واکنش های اکسایش کاهش ، کاهنده در یک واکنش اکسایش الکترون از دست می دهد و اکسنده در یک واکنش کاهش الکترون می گیرد و اگر تیغه روی را در محلولی از مس سولفات بگذاریم به مرور زمان رنگ آبی محلول کم رنگ تر می شود.

19- گونه کاتد کاهش می یابد و الکترون به آن وارد می شود و کاتیون ها به سمت آن می رود و جرم آن افزایش می یابد و پتانسیل استاندارد آن از گونه آند مثبت تر است ولی آند اکسایش می یابد و الکترون از آن خارج می شود و آنیون ها به سمت آن می رود و جرم آن کاهش می یابد و پتانسیل استاندارد آن از گونه کاتد منفی تر است. 

20- یون کاتد که پتانسیل استاندارد بزرگ تری از آند دارد با فلز آند واکنش می دهد و هر چه اختلاف پتانسیل بین دو گونه بیشتر باشد emf بیشتر است.

21- فلز لیتیم در میان فلزات واجد کمترین چگالی و پتانسیل کاهشی است.این ویژگی ها سبب ساخت باتری های سبک تر ، کوچکتر و با توانایی ذخیره بیشتر انرژی شد.باتری دگمه ای و باتری های قابل شارژ موجود در تلفن و رایانه از جمله باتری های لیتیمی هستند. 

22- سوزاندن گاز هیدروژن در موتور درون سوز بازدهی نزدیک به 20 درصد دارد در حالی که اکسایش آن در سلول سوختی بازده را تا سه برابر یعنی 60 درصد افزایش می دهد. 

23- واکنش نهایی سلول سوختی تولید آب است و در واکنش نهایی سلول متان در اثر سوختن یک مول متان با دو مول اکسیژن یک مول کربن دی اکسید و دو مول آب تولید می شود. 

24-برای انجام شدن فرآیند برقکافت باید اندکی الکترولیت به آب افزود و سدیم کلرید خالص در 801 درجه سانتی گراد ذوب می شود که افزودن مقداری کلسیم کلرید به آن ، دمای ذوب را تا حدود 587 درجه سلسیوس پایین می آورد. 

25-در فرآیند استخراج منیزیم ابتدا به آب دریا یون هیدروکسید را به صورت محلول می افزایند سپس رسوب حاصل را وارد صافی کرده و پس از آن با محلول هیدروکلریدریک اسید واکنش می دهند و سپس منیزیم کلرید تولید شده را خشک و سپس آن را ذوب می کنند و سپس با برقکافت آن را به منیزیم و کلر تجزیه می کنند که کلر حاصل برای تولید اسید کلریدریک به چرخه باز می گردد و چگالی منیزیم مایع حاصل شده از چگالی منیزیم کلرید بیشتر است. 

26- در سلول های گالوانی و الکترولیتی کاتد اکسنده است و الکترون به آن وارد می شود و آند کاهنده است و الکترون از آن خارج می شود اما تفاوت این دو سلول در این است که در سلول گالوانی واکنش خودبخودی است و کاتد قطب مثبت و آند قطب منفی است ولی در سلول الکترولیتی واکنش غیر خودبخودی و کاتد قطب منفی و آند قطب مثبت است.بنابراین پتانسیل استاندارد کاهشی در سلول گالوانی مثبت و در سلول الکترولیتی منفی است. 

27- خوردگی به معنای ترد شدن ، خرد شدن و فروریختن فلز ها بر اثر واکنش اکسایش کاهش است و زنگار سطح مس سبز رنگ است و در واکنش نهایی تولید زنگ آهن ، 4 مول آهن با 6 مول آب و 3 مول اکسیژن واکنش داده و 4 مول Fe(OH)3 تولید می شود. 

28-برای محافظت از آهن باید از فلزی با پتانسیل استاندارد کاهشی منفی تری از آن استفاده کرد مانند منیزیم که به همراه آهن به آن آهن گالوانیزه یا آهن سفید می گویند ولی اگر مانند قلع پتانسیل استاندارد آن مثبت تر از آهن باشد اگر سطح در اثر عوامل مختلف خراش بردارد و آهن در تماس مستقیم با هوای مرطوب قرار بگیرد ، سریع تر از حالت معمول زنگ می زند و به مجموعه آهن و قلع حلبی می گویند. 

29-در فرآیند آبکاری اغلب سطح وسایلی که فلز اصلی سازنده آن ها آهن یا مس است را با فلزهایی مانند نقره ، کروم ، نیکل و طلا می پوشانند.این فرآیند یک فرآیند غیرخودبخودی است که در سلول های الکترولیتی انجام می شود که الکترولیت باید حاوی یون فلز آند باشد. 

30- در سلول هال چگالی آلومینیم مذاب از الکترولیت بیشتر است و آند تیغه های گرافیتی است و در آن در اثر واکنش آلومینیم اکسید جامد و کربن (گرافیت) جامد آلومینیم مایع و گاز کربن دی اکسید تولید می شود.

تست ها

1- چند مورد درست است ؟ 

- کلسیم اکسید یا آهک یک اکسید غیراسیدی است که اگر در خاک زیاد شود ، سبب روییدن گل های ادریسی قرمز رنگ می شود. 

- آب گازدار خاصیت اسیدی داشته و رنگ کاغذ PH را قرمز می کند. 

- تفکیک اسید هیدروکلریدریک برخلاف اسید نیتریک در آب کامل است. 

- از صابون گوگرددار ، برای از بین بردن قارچ پوستی و هم چنین جوش صورت استفاده می شود. 

1) 4 2) 3 3) 2 4) 1

2- چند مورد نادرست نیست ؟

- در ساختار مولکولی برخی از اسید های آرنیوس اتم هیدروژن وجود ندارد. 

- همه کاتیون های موجود در صابون جامد یا مایع حاوی گونه فلزی هستند.

- هرچه دما بیشتر شود و میزان فسفات صابون بیشتر شود قدرت پاک کنندگی صابون در آب سخت بیشتر می شود. 

- در لکه های سفید برجای مانده در اثر شست و شوی لباس ها با پاک کننده های غیرصابونی یک کاتیون فلزی از گروه فلزات قلیایی خاکی وجود دارد.

1) 4 2) 3 3) 2 4) 1

3- اگر واکنش فلز آهن با یون فلز N همراه با آزاد شدن انرژی باشد ، کدام گزینه درست است ؟ 

1) در سلول الکترولیتی استاندارد حاصل از الکترود های N و آهن ، آهن به قطب منفی وصل خواهد شد.  

2) در جدول پتانسیل کاهشی استاندارد فلز آهن پایین تر از عنصر N قرار دارد. 

3) می توان گفت محلول آهن (III) نیترات در ظرف ساخته شده از عنصر N قابل نگه داری است. 

4) قدرت اکسندگی یون آهن از یون N کمتر است. 

4- چند مورد درست است ؟

- نیم واکنش آندی سلول سوختی هیدروژن اکسیژن برعکس نیم واکنش کاتدی در سلول گالوانی لیتیم هیدروژن است. 

- در سلول الکترولیتی دانز گونه ی شرکت کننده در نیم واکنش اکسایش این سلول شعاع بزرگ تری نسبت به گونه ی شرکت کننده در نیم واکنش کاهش دارد. 

- حجم گاز تولید شده در کاتد سلول الکترولیتی برقکافت آب دو برابر حجم گاز تولید شده در آند این سلول است. 

- در نیم واکنش انجام شده در کنار تیغه های گرافیتی سلول هال یون اکسید به گاز اکسیژن تبدیل می شود و به ازای مصرف هرمول یون اکسید 4 مول الکترون آزاد می شود. 

1) 4 2) 3 3) 2 4) 1           

پاسخ تشریحی 

1- گزینه 2) تنها مورد سوم نادرست است.تفکیک همه اسید های قوی در آب کامل است. 

 2- گزینه 3) موارد اول و سوم درست هستند.

مورد دوم: کاتیون آمونیوم فاقد اتم فلزی است. 

مورد چهارم: اگر برای شستن لباس ها از پاک کننده های غیرصابونی استفاده کنیم بر روی آن ها لکه های سفید بر جای نمی ماند. 

3- گزینه 1) آهن آند این سلول الکترولیتی خواهد بود و به قطب مثبت وصل خواهد شد. 

4- گزینه 1) همه موارد درست هستند. 

با تشکر از توجه شما. 

 

 

  

برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی و شرکت در کلاس های کنکوری با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید.

سایت برترها

پیج اینستاگرام گروه تجربی

Menu