جریان الکتریکی - فیزیک یازدهم - مریم عباسی

درسنامه و تست مبحث جریان الکتریکی فیزیک یازدهم ،مریم عباسی رتبه 40کنکور تجربی

جریان الکتریکی - فیزیک یازدهم - مریم عباسی

سلام خدمت دوستان کنکوری1401😄

این مطلب شامل درسنامه و تست مبحث جریان الکتریکی فیزیک یازدهم هست که توسط خانم مریم عباسی،رتبه 50منطقه و 85کشوری کنکورتجربی و دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران تهیه شده است.

باما همراه باشید:)


جریان الکتریکی

مثال های فراوانی می توان از کاربرد های جریان الکتریکی ارائه کرد؛مثلا انرژی مورد نیاز صفحه نمایشگر تلفن همراه توسط یک باتری تامین می شود.انرژی الکتریکی از طریق مسیرهای رسانایی که در آنها بارهای الکتریکی در جریان اند به نماییشگر تلفن همراه می رسد.

 جریان الکتریکی - فیزیک یازدهم - مریم عباسی

نکته:برای اینکه جریان الکتریکی داشته باشیم،باید یک انتقال خالص بار از یک سطح مقطع معین رخ دهد که به این منظور نیاز به ابزاری مانند باتری داریم تا با ایجاد یک میدان الکتریکی،بارها را در جهت معینی به حرکت درآورد.

جریان الکتریکی ناشی از شارش بارهای متحرک است، ولی همه  بارهای متحرک، جریان ایجاد نمی کنند. برای داشتن جریان الکتریکی باید یک شارش خالص بار از یک سطح مقطع معین داشته باشیم.الکترون های آزاد در طول این سیم با تندی هایی از مرتبه  در حرکت اند،ولی این حرکت به طور کاتوره ای در همه جهت هاست؛بنابراین هیچ شارش خالص باری از مقطعی معین نداریم ولی اگر این سیم را در مدار الکتریکی قرار دهیم، اختلاف پتانسیلی در دو سر سیم و میدانی الکتریکی درون آن ایجاد می شود و باعث حرکت الکترون های آزاد در سیم و ایجاد جریان می شودبه طوری که می تواند لامپ مدار را روشن کند.در واقع وقتی میدان الکتریکی درون فلز ایجاد می شود،الکترون ها حرکت کاتوره ای خود را کمی تغییر می دهند و با سرعتی متوسط موسوم به سرعت سوق در خلاف جهت میدان به طور بسیار آهسته سوق پیدا می کنند که این موجب برقراری جریان الکتریکی در رسانا می شود. 

 

 

 

سرعت سوق الکترون های آزاد در یک رسانا می تواند به کندی سرعت حرکت یک حلزون باشد.

اگر این آهنگ ثابت باشد،جریان برابر است با:


در این فصل با جریان مستقیم سروکار داریم که در آن جهت جریان با زمان تغییر نمی کند و مقدار جریان ثابت می ماند.


نکته: در رسانا های فلزی،نوع بار حامل های بار(همان الکترون ها) منفی است، اما در الکترولیت ها و گاز های یونیده شده،حامل های بار ممکن است از نوع منفی (الکترون ها و یون های منفی) یا از نوع مثبت(یون های مثبت) و یا هردوی آنها باشند.

نکته: شیب خط قاطع بر نمودار  q-t بین دو لحظه برابر جریان الکتریکی متوسط در بازه زمانی دو لحظه است و شیب نمودار در هر لحظه برابر جریان الکتریکی در آن لحظه است.


صفحه اینستاگرام تجربی گروه برترها


 برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی و شرکت در کلاس های کنکوری با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174 (حیدریان) تماس بگیرید.

سایت برترها


مطلب دیگر از مریم عباسی:

 خازن - فیزیک یازدهم - قسمت دوم - مریم عباسی

منبع :

Menu