آزمونک عربی - عربی کنکور - تست - مهدی محمدی

تست‌های نکته دار و طلایی درس عربی کنکور،تهیه شده توسط مهدی محمدی رتبه 490کنکورتجربی

آزمونک عربی - عربی کنکور - تست - مهدی محمدی

سلام خدمت دوستان گل کنکوری1401😄

این مطلب شامل چند تست نکته دار عربی کنکور هست که توسط آقای مهدی محمدی، رتبه 490کنکور تجربی و دانشجوی پزشکی ساری تهیه شده است.

باما همراه باشید😊


1- «کّنا نَستَمع إلس آیات القرآن خاشعین و نَسعی أن نستَخْدمها فی حیاتنا ! » : 

(سوال کانون)

1) به آیات قرآن فروتنانه گوش فرا می دهیم و سعی می کنیم که آنها را در زندگی خودمان به کار ببریم !

2) به آیات قرآن با فروتنی گوش فرا می دهیم و تلاش می کردیم که آنها را در زندگی مان به خدمت بگیریم ! 

3) همواره به آیات قرآن گوش فرا می دهیم و تلاش می کنیم که آیاتش را در زندگی به خدمت بگیریم !

با فروتنی به آیات گوش کردیم و تلاش کردیم که آنها را در زندگی مان به خدمت بگیریم !

 

پاسخ : گزینه «2»

«کناّ نستمع» (ماضی استمراری) گوش فرا می دادیم . (رد سایر گزینه ها) 

«خاشعینَ» : (حال) فروتنانه ، با فروتنی ( رد گزینه 3 )/

«نسعی» : ( معطوف به نستمع   ماضی استمراری ) تلاش می کردیم ( رد سایر گزینه ها )


2- «الضالمون یُنیرون نارالحرب کأنّهم لا یریدون أن یفهموا أنّه لایَبقَی ظُلمٌ فی العالَم !» : (سوال کانون)

1) ستمکاران آتش جنگ را روشن می کنند ، گویی آنها نمی خواهند که ظلمی در دنیا باقی نمی ماند !

2) ظالمان آتش جنگ را روشن کرده اند ، گویی آنها نمی خواهند بفهمند که ظلم در دنیا پایدار نیست ! 

3) ستمگران آتش جنگ را روشن می کنند ، درحالیکه نمی خواهند بفهمند که ستمی در جهان باقی نمی ماند ! 

4) ستمگرانی که آتش جنگ را روشن کرده اند بی گمان نمی خواهند بفهمند که ستم در دنیا پایدار نیست !

 

پاسخ «گزینه 1»

«الظّالمونَ» : ستمکاران / « ینیرونَ » : روشن می کنند ( رد گزینه های 2 و 4 )

« نارالحرب » : آتش جنگ / « کأنّهم » : گویی آنها ( رد گزینه های 3 و 4 )/

« لایُریدونَ » : نمی خواهند / « أن یَفهَموا » : { که } بفهمند / « أنّ » : که /

« لایَبقَی » : باقی نمی ماند / « ظلمٌ » : ظلمی ، ستمی / « فی العالم » : در جهان 


3-عیّن الْخطأ فی التّرجَمة : 

( سوال کانون ) 

1) تُحبُّ أسْماکُ الزّینةِ أن تأکُلَ الفرائسَ حَیَّةً ! : ماهی های زینتی دوست دارند که شکار های زنده را بخورند ! 

2) یَجب عَلینا أن نعامِلَ جیّداً مع و الِدَینا ! : ما باید به خوبی با پدر و مادر خود رفتار کنیم ! 

3) قد یذکُر الْمعلّمُ تَلامیذَه القدماء ! : معلم گاهی دانش آموزان قدیمی خویش را یاد می کند !

4) کانت هذه المشاهدُ المُرّة من الحرب تؤلِمُ قلوبَنا ! : این صحنه های تلخ از جنگ ، دل هایمان را به درد می آورد.


پاسخ « گزینه 1 »

در گزینه « 1 » کلمه « حیّةً » نقش حال را دارد ، درحالی که به صورت صفت ترجمه شده است. ترجمه ی صحیح آن چنین است : 

« ماهی های زینتی دوست دارند که شکارها را زنده بخورند ! ».

« حیّةً » زمانی می توانست صف باشد که « ال » داشته باشد و چنین باشد « الفرائس الحّیة »


4- عیّن الأقَرب لمفهوم الآیة الشریفة :                      ( تالیفی )

« أقم وجهک للّدین حنیفاً » 

1) رأینا وجه الّدین فی وجهه ! 

2) ما کانَ الملک من الموحدّین ! 

3) یقول صدیقی علینا أن نؤمنَ بِالتّوحید ! 

4) قَصدوا أن یُحّرَقوا إبراهیمَ !


پاسخ « گزینه 3 » 

آیه ی مطرح شده در سوال و گزینه « 3 » هر دو مفهوم توحید و یکتاپرستی را در بردارند.


5- عین الصحیح للفَراغ لإیجادِ اُسلوبِ الحال : ( سوال کانون ) 

« بدأتُ اُطالِعُ کتابی الجدید ..... عن أسرار الحیواناتِ ! »

1) تکلّماً                                      2) مُتکلّماً 

3) کَلاماً                                      4) تکلیماً


پاسخ « گزینه 2 »

« متکلّماً » اسم فاعل است و وزن مناسبی برای حال دارد ، سایر گزینه ها از نظر وزن مناسب حال نیستند و از نظر معنی هم نمی توانند به عنوان قید حالت به کار می روند 

( ترجمه : شروع به مطالعه کتاب جدید کردم در حالی که از اسرار حیوانات سخن می گفت ! )

نکته مهم درسی : گزینه های 1 و 4 مصدر هستند : مصدرها هیچ گاه نمی توانند حال واقع شوند.


6- « .... بل تستعمل آذانها الکبیرة ..... » عیّن الصحیح فی التّحلیلِ الصّرفیّ و محلّ الإعرابیّ :   ( سوال کانون )

« تستعمل »

1) للمخاطب – مزید ثلاثی ( ماضیه : إستعَمل : مصدره : إستعِمال ) / فعلٌ و فاعل 

2) فعل – مزید ثلاثی ( مصدره علی وزن : إستفعال ) – متعّد / فعل و مفعوله « آذان » 

3) مضارع – للغائبة – مزید ثلاثی ( حروفه الأصلیّة : ع م ل ) / فعل و فاعله : « آنان » : الجملة فعلیة 

4) فعل مضارع – مزید ثلاثی ( ماضیه « استعمل » علی وزن « إفتعل »)- مجهول / فعلٌ ، و الجملة فعلیّة


پاسخ « گزینه 2 » 

تشریح سایر گزینه ها :

گزینه « 1 » : للمخاطب نادرست است . فعل داده شده ، مفرد مونث غایب است.

گزینه « 3 » : ( فاعله : « آذان » ) نادرست است. نقش « آذان » مفعول است.

گزینه « 4 » : ( علی وزن « افتعل ») و ( جهول ) نادرست اندو « استعمل » بر وزن «استفعل» است و فعل داده شده نیز معلوم است.


7- عین الخطاء فی ضبط حرکات الکلمات : ( سوال کانون )

1) الدّهر یومان ، یومٌ لکم و یومً علیکم ! 

2) العربیة من اللّغاتِ الرَّسمیة فی مُنَظّمَةِ الإمَمِ المتَّحِدَةِ !

3) علیکم بمکارِمِ الأخلاقِ فإنّ ربّی بَعَثَنی بها ! 

4) فَضلُ العالَم علی غَیرِهِ کفضلِ النَّبیِّ علی امًّتِهِ !


پاسخ « گزینه 4 »

در گزینه 4 ، « العالِم » به معنی « دانشمند » صحیح است.


8- عیَّن الحال و اسم المکان معا : ( تالیفی ) ( محمد مهدی ) 

1) ضَحِکَ و سَخِرَ منّی ظلماً ! 

2) لَعَلّنا نشاهدالمباراة فی الملاعب الّریاضیَّة فَرِحین ! 

3) کَیْفً تکْفُر و خلقَکَ الله مِن طین ! 

4) ما لکم لاتسعمون قولَ الحقّ و اخْوتُکُم فی المُسْتشفی شاهِدینَ !

 

پاسخ « گزینه 2 » 

صورت سوال گزینه ای را می خواهد که در آن حال و اسم مکان با هم آمده باشند ( یعن هر دو در عبارت گزینه صحیح وجود داشته باشند ) .

بررسی گزینه ها :

گزینه 1 : « ظالماً » ، حال است ولی اسم مکان نداریم .

گزینه 2 : « فرحینَ » حال است و « ملاعب » اسم مکان است. « ملاعُب » جمع « ملعب » است .

گزینه 3 : « و خلقلک الله من طین » حال است. اسم مکان نداریم.

گزینه 4 : « و اخوتکم فی المستشفی شاهدین » حال است. اسم مکان نداریم.

نکته مهم درسی : اسم مکان باید حتما به وزن « مَفعَل » یا « مَفعَلَة » باشد و یا مفرد آن به این اوزان باشد. ( مثلا « ملاعب » در گزینه 2 )


9- عیَّن الصّحیح فی الحال :                     ( سوال کانون ) 

1) سألتُ والدی بِتَعجّبٍ : لِمَ تبکی أنت قد کُنتَ فی الحجَّ فی العام الماضی ؟ ! 

2) یا إلهی اَعطِنی فَرَحاً لا اَغفل عن تَعَبُّدی ! 

3) جمع الخالقُ أقوامَ المسلمینَ مُخْتَلفینَ فی لغاتهم ! 

4) شاهدتُ صدیقی و هی جالسٌ جنب الشّجرةِ !

 

پاسخ « گزینه گزینه 3 »

گزینه « 3 » : « مُختلفینَ » حال و صحیح است . تشریح سایر گزینه ها : 

گزینه «1» : « انت قد کنت » حال جمله ای اسمیه می شود که باید همراه باد « واو » بیاید.  ( و انت قد کنت )

گزینه « 2 » :   « فرحا » مفعول است و حال نیست ( ای خدای من شادی را به من عطا کن ، از پرستش غافل نمی شوم ! ) / گزینه « 4 » : « و هی جالسٌ » حال جمله سمیه است که با توجه به « صدیق » که مذکر است ، ضمیر « هی » نیز که به عنوان مبتدا در جمله اسمیه آمده ، باید مذکر باشد.


10- عین الخطأ عن « العُشّ » : ( سوال کانون )

1) یختلف أنواعه حسبَ احتیات الطّیور ! 

2) یُبنی غالباً علی أغصان الأشجار الکبیرة ! 

3) یُستخدم لصید الفرائس الصّغیرة فی الغابات ! 

4) یحمی الطّیور من أشّعة الشّمس أو الأمطار الشّدیدة !


پاسخ « گزینه 3 »

صورت سوال گزینه خطا در رابطه با « لانه » را خواسته است 

ترجمه سایر گزینه ها :

گزینه « 1 » : انواع آن برحسب نیازهای پرندگان ، مختلف است .

گزینه « 2 » : اغلب برشاخه های درختان بزرگ ساخته می شود.

گزینه « 4 » : از پرندگان در مقابل اشعه خورشید یا باران های شدید محافظت می کند . 

  

 صفحه اینستاگرام تجربی گروه برترها


 برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی و شرکت در کلاس های کنکوری با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174 (حیدریان) تماس بگیرید. 

سایت برترها

منبع :

فایل های ضمیمه

Menu