نمونه سوالات امتحانی نوبت اول_ دینی دواردهم_نغمه تودجی

نمونه سوالات امتحانی نوبت اول دینی دوازدهم رشته انسانی_نغمه تودجی

نمونه سوالات امتحانی نوبت اول_ دینی دواردهم_نغمه تودجی

نمونه سوالات امتحانی نوبت اول دینی دوازدهم رشته انسانی




سلاااااامممم به دانش آموزان کنکوری عزیزم
اوضاع و احوالتون چطوره؟
من بازم اومدم😂✌️
نغمه تودجی هستم، رتبه ۶۰۰ کنکور انسانی، ورودی ۹۹، در رشته مشاوره و راهنمایی فرهنگیان شیراز درس میخونم
قراره توی این قسمت باهم یه سری از سوالات دینی دوازدهم رو بررسی کنیم تا حسابی برای امتحان آماده باشیم.😍❤️✌️
پس با من باشید
راستی برای ارتباط با من میتونید همینجا کامنت بزارید.


1 هرکدام ازما براساس..........خویش خدا را درمی یابیم و..........درک می کنیم.

-2 قرآن کریم ما را به ..................عمیق تر درباره خدا فرا می خواند. 

-3 پدیده ها که وجودشان ازخودشان نیست برای موجود شدن نیازمند به.......................هستندکه خودش ......................نباشد بلکه وجودش ازخودش باشد. 

-4 یک پدیده فقط درصورتی در.....................خود نیازمند دیگری نیست که خودش .........................موجود باشد. 

-5 ما وهر پدیده های جهان در.............و............خود به آفریننده ای نیازمندیم که خودش پدیده نباشد وسرچشمه هستی باشد. 

-6 انسانهای آگاه دائما سایه لطف ورحمت خدا را احساس می کنند وخود را ....................عنایات ......................او می دانند. 

-7 خداوند نور هستی است یعنی تمام موجودات ........خود را از او می گیرند وبه سبب او پیدا و...........وپابه عرصه هستی می گذارند. 

8-هرموجودی درحد خودش ........................خداوند ونشانگر حکمت، قدرت، رحمت و.......................الهی است. 

-9خداوند حقیقتی ..........................دارد درنتیجه ذهن ما نمی تواند به حقیقت او احاطه پیدا کند و.......................راشناسایی نماید. 

11 -روئیت خدا باچشم، غیر ممکن است زیرا چشم ساختار..................و...................دارد وفقط می تواند از اشیاء عکس برداری کند. 

11 -معرفت عمیق و واال، معرفتی است که انسان بتواند با هرچیزی .............را ببیندوهدفی قابل دسترس است ، به خصوص برای جوانان ونوجوانان که پاکی و................دارند. 


درستی یا نادرستی عبارت های زیر را باگذاشتن علامت ص/ غ مشخص نمایید.


12 -هرکدام ازما براساس فطرت خویش خدا را در می یابیم وحضورش را درک می کنیم. 

13 -اگر به خود نظر کنیم خود راپدیده ای می یابیم که وجود و هستی مان از خودمان هست.

14 -پدیده ها که وجودشان ازخودشان نیست برای موجود شدن نیازمند پدید آورنده ای هستند.

15 -درصورتی یک موجودی پدیده نیست که دروجود خود نیازمند به دیگری نیست. 

16 -خداوند موجود برتر ومتعالی است که ما وپدیده های جهان درپدید آمدن وهست شدن خود به او نیازمندیم. 

17 -عقل انسان می گوید که هر موجودی به آفریننده نیاز دارد. 

18 -ذهن ما می پذیرد که وجودی که ذاتا موجود است نیاز به پدیده آورنده دارد. 

19 -موجودات پس از پیدایش مانند لحظه نخست خلق شدن به خدا نیازمند هستند بنابراین دائما با زبان حال به پیشگاه الهی عرض نیاز می کنند.

21 -هرچه معرفت انسان به خود ورابطه اش با خدا بیشتر شود نیاز او را کمتر احساس وعجز وبندگی خود را کمتر ابراز می کند. 

21 -خداوند حقیقتی محدود است درنتیجه ذهن ما می تواند به حقیقت او احاطه پیدا کند وذاتش را شناسایی کند. 

22 -اینکه انسان بتواند با هرچیزی خدا راببییند معرفتی عمیق و والاست. 

23 -خداوند نور هستی است یعنی تمام موجودات وجود خود را از او می گیرند. 

24 -خداوند را دراین دنیا نمی توان با چشم مادی دید بلکه درآخرت می توان اورا با این چشم مشاهده کرد.

 

سوالات کوتاه پاسخ

25 -جهان هستی درچه مرحلی به خدا نیازمند است؟ نام ببرید؟

26 -علت اینکه پیامبر گرامی اسلام فرموده اند (تفکروا فی کل شیء والتفکروا فی ذات اهلل) چیست؟

27 -با توجه به حدیث» والتفکروا فی ذات اهلل« پیامبر گرامی فرمودند درباره چه چیزی فکر نکنیدوعلت آن چیست؟

28 -اگر بگوییم ( رابطه خداوند با جهان، تا حدی شبیه مواد برق با جریان برق است) ازاین تشبیه به چه چیزی پی می بریم؟

29 -کدام استدلال گویای این حقیقت است که( ماوهمه پدیده های جهان، در پدید آمدن وهست شدن به آفریننده ای نیازمندیم که سرچشمه هستی باشد)؟


سوالات تشریحی

30 -برای نیازمندی جهان به خدا درپیدایش استدلال کنید؟(ازچه مقدماتی می توان به این نتیجه رسید که جهان درپیدایش به نیازمند است)؟

پاسخ :

مقدمه اول: اگر به خودواشیای پیرامون خود نظر کنیم خودواشیاء را پدیده هایی می یابیم که وجودوهستی مان ازخودمان نیست.مقدمه دوم: پدیده ای که وجودش ازخودش نیست، برای موجود شدن نیازمند به پدیدآورنده ای است که خودش پدیده نباشد.

نتیجه: ما وپدیده ای جهان، درپدیدآمدن وهست شدن خود به آفریننده ای نیازمندیم که خودش پدیده نباشد وسرچشمه هستی باشد، این موجود برترو متعالی ( خداوند)نامیده می شود.

31-باذکر مثالی توضیح دهید چراهرپدیده ای که وجودش ازخودش نباشد برای موجود شدن نیازمند دیگری است؟

پاسخ:پدیده ها ، که وجودشان ازخودشان نیست ، برای موجود شدن نیازمند به پدید آورنده ای هستند که خودش پدیده نباشد، بلکه وجودش ازخودش باشد؛همان طور که چیزهایی که شیرین نیستند، برای شیرین شدن نیازمند به چیزی هستند که خودش شیرین باشد.

32-چرا موجودات این جهان باید به آفریننده نیاز داشته باشند اما خود آفریننده به خالق نیاز نداشته باشد؟

پاسخ:اگرکسی بگوید هرموجودی به آفریننده نیاز دارد باید نتیجه بگیردکه خدا هم به آفریننده نیازمند است نتیجه چنین فکری این است که هیچ چیزی وجودپیدا نکند.زیرا هرموجودی را که فرض کنیم، باید قبل ازآن موجودی باشد تاآن را پدید آورد واین سلسله تابی نهایت پیش خواهد رفت وهیچ گاه هیچ موجودی پدیدنخواهد آمد.درحالی که چنین چیزی غیرممکن است.

33-آیا رابطه جهان با خدا مانند رابطه بنا با مسجد یاساختمان است توضیح دهید؟(چه تفاوتی میان رابطه جهان با خدا ورابطه بنا با ساختمان است توضیح دهید؟)

پاسخ:یک تفاوت بنیادین میان این دو رابطه وجود داردمسجد وساختمان ازمصالحی تشکیل شده است که خواصی دارندکه بنا نه خواص شان را ایجاد کرده ونه هیچ کدام ازآنها را بوجود آورده است کار بنا فقط جابه جا کردن مواد وچینش آنهاست اما خداوند خالق سنگ وگچ وچوب ، وخواص آنها وحتی خالق خود بناست پس وجود بنا و وجود مصالح وخواصشان وابسته به خداست وخداوند هرلحظه اراده کند، آنهارا ازبین می روند. به همین دلیل ، جهان همواره ودر هر آن (به خدا )نیازمند است واین نیاز هیچ گاه قطع ویا کم نمی شود. مسجد با ساخته شدن، ازبنا بی نیاز می شود اما موجودات چنین نیستند وپس از پیدایش نیز همچنان، مانند لحظه نخست خلق شدن ، به خدا نیازمند هستند.

34-رابطه نیازمندی جهان به خدا دربقاءرابا توجه به تشبیه ( رابطه خداوند با جهان، تا حدی شبیه رابطه مولد برق است )توضیح دهید؟

پاسخ:رابطه خداوند باجهان ، تا حدی شبیه مولد برق باجریان برق است؛ همین که مولد متوقف شود جریان برق هم قطع می گردد و لامپ های متصل به آن نیز خاموش می شود.بنابراین موجودات پس از پیدایش نیز همچنان ، مانند لحظه نخست خلق شدن، به خداوند نیازمند هستند . از این رو دائما با زبان حال، به پیشگاه الهی عرض نیاز می کنند.

35-آیا می توان به ذات خداوند پی برد وچیستی او را مشخص کرد؟چرا؟

پاسخ:خیر؛ زیرا خداوند حقیقتی نامحدود است؛ ازطرفی ذهن ماموضوعاتی که نامحدودند وبرآنها احاطه ودسترسی ندارد گنجایش درک آنها راندارد پس ذهن ما نمی تواند به حقیقت خدا احاطه پیداکندوذاتش راشناسایی نماید.

36-چرا روئیت خداوند باچشم غیرممکن است؟

پاسخ:زیرا :الف(چشم ساختار مادی وجسمانی دارد وفقط از اشیاء می تواند عکس برداری کند ؛ آن اشیایی که طیف نوری قابل درک برای چشم رامنعکس کنند.

ب( چشم حتی توانایی دیدن همه اشیای مادی را هم ندارد ، چه برسد به موجودات غیر مادی)مانند فرشتگان واز این بالاتر به وجود مقدس خداوند که هیچ شکل وتصویری وهیچ طول وعرض وارتفاعی ندارد خدادردنیا ودرآخرت قابل مشاهده باچشم نیست.

37- چگونه می توان خدا را دید؟

پاسخ:خدا موجودمادی نیست بنابراین نمی توان اورارابا چشم مادی دردنیا یاآخرت دید نوعی ازدیدن وجود دارد که نه تنها امکان پذیر است، بلکه از برترین هدف های زندگی است وهر کس باید برای رسیدن به چنین دیدنی تلاش کند. این مرتبه ، دیدن به وسیله ( قلب)وملاقات با خداست.

منبع :

Menu