سبک‌های هنری سوررئالیسم_درک عمومی هنر_خلاصه نکات_بشری صیدمحمدی

سبک‌های هنری: سوررئالیسم/درک عمومی هنر/خلاصه نکات/بشری صیدمحمدی رتبه 11 هنر

سبک‌های هنری سوررئالیسم_درک عمومی هنر_خلاصه نکات_بشری صیدمحمدی



نویسنده:
بشری صیدمحمدی،
رتبه 11 هنر،
بازیگری_کارگردانی دانشگاه تهران



سوررئالیسم"فرا واقع گرایی"



هدف سوررئالیسم:
حل کردنِ تناقضِ پیشینِ رؤیا و واقعیت در یک واقعیتِ مطلق"یک اَبَر واقعیت"

تعریف "برُتُن" از واژه ی سوررئالیسم:
"خودکاری روانیِ ناب" به منظور بیان لفظی فرآیند واقعی اندیشه

ویژگی های سوررئالیسم در نقاشی به خصوص در آثار "دالی"،"آرپ"،"ماکس ارنست" و "میرو"، بهتر از ادبیات شناخته شد.

سبک‌های هنری سوررئالیسم_درک عمومی هنر_خلاصه نکات_بشری صیدمحمدی


دو نوع نقاشی سوررئالیست:



در نوع اول نقاشی سوررئالیست(که "دالی" آن را "اشیای رؤیایی نقاشی شده با دست" می نامید)،از اسلوب هایی سنتی چون واقع نمایی برای نمایش دنیایی آشفته،وهم آمیز و رؤیایی استفاده می شود.
دورنماهای خیالی که در آن چیزهای غیرمتجانس در کنار هم قرار گرفته اند،پاره های تشریح شده ی موجودات که به صورت پدیده هایی غریب از نو به ترکیب درآمده اند،دستگاه ها و ساختارهای صنعتی،موجودات هیولاوار،صور آلی-انتزاعی و تصویرهایی آشفته از این قبیل،در این نقاشی ها به چشم می خوردند(مثلا آثار "دالی" و تانگی)




در نوع دوم نقاشی سوررئالیست(که بر نوآوری فنی استوار است)،خط ها و شکل های رنگی تحت تاثیر انگیزش های درونی به گونه ای ترکیب می شوند که تصویرهای ذهنی را تداعی کنند(مثلا آثار "آرپ"،"میرو" و "ماسُن").


این دسته از نقاشان سوررئالیست،گهگاه،روند خودکاری را به مدد اسلوب های "تکه چسبانی"،"نقش برگردانی"،"مالش کاری"،"مهرزنی" و... به انجام می رسانند.
نتیجه ی کار،غالبا،به نقاشی انتزاعی نزدیک است.



هر دو دسته از نقاشان سوررئالیست،قصد تلفیق امور معقول و غیرمعقول را داشتند؛
و به منظور آفریدن واقعیتی جدید،از حالت های رؤیازدگی،
جلوه های تصادفی،عوامل تداعی کننده،جنبه های خودانگیختگی که ملاحظات زیبایی شناختی و اخلاقی و... مانع بروز آن نباشد،بهره می گرفتند.
شعر سوررئالیستِ نویسندگانی چون اِلوار و کرِوِل و نیز دو فیلم مهم سوررئالیست("سگ آندلُسی" و "عصر طلایی" ساخته ی "بونوئل" و "دالی")،هدفی همانند را دنبال کردند.

سوررئالیسم،انفعال و نومیدی انسان غربی در یک دوره بحران اجتماعی را بازتابید؛
ولی در عین حال،تجربه ی گستردۂ شاعرانه ای بود که انسان را با جهان درونی اش،مأنوس تر کرد.
امروزه اصطلاح سوررئالیسم،در معنایی وسیع تر،به تصاویر خیالی،غریب و هولناک در همه ی ادوار تاریخ هنر اطلاق می شود؛
ولی آن را نمی توان یک روش هنری دانست.



تست تألیفی:



در نوعی از نقاشی سوررئالیست که  "دالی"،آن را "اشیای رؤیاییِ نقاشی شده با دست" می نامید،کدام یک از ویژگی های زیر دیده می شد؟

1)تداعی تصویرهای ذهنی تحت تاثیر انگیزش های درونی

2)دورنماهای خیالی که در آن چیزهای متجانس کنار هم قرار گرفته اند

3)استفاده از اسلوب های سنتی چون "واقع نمایی" برای نمایش دنیای آشفته،وهم آمیز و رؤیایی

4)استوار بودن کار بر نوآوری فنی و نزدیک بودن نتیجه ی کار به نقاشی انتزاعی



پاسخ تشریحی:
استفاده از اسلوب های سنتی چون "واقع نمایی" برای نمایش دنیای آشفته،وهم آمیز و رؤیایی،از ویژگی های نوع اول نقاشی سوررئالیست که دالی آن را "اشیای رؤیاییِ نقاشی شده با دست" می نامید،است؛
گزینه ی سوم پاسخ است.

تشریح گزینه ی اول:
تداعی تصویرهای ذهنی تحت تاثیر انگیزش های درونی از ویژگی های نوع "دوم" نقاشی های سوررئالیست است.

تشریح گزینه ی دوم:
دورنماهای خیالی که در آن چیزهای "غیرمتجانس"(و نه متجانس) کنار هم قرار گرفته اند،از ویژگی های نوع اول نقاشی های سوررئالیست است.

تشریح گزینه ی چهارم:
"استوار بودن کار بر نوآوری فنی و نزدیک بودن نتیجه ی کار به نقاشی انتزاعی"، از ویژگی های نوع دوم نقاشی های سوررئالیست است.

گزینه 3 پاسخ صحیح است.



کدام یک از نقاشان زیر از نقاشان سبک سوررئالیسم است؟

1)کازیمیر ماله ویچ
2)پل گوگن
3)ایو تانگی
4)کلود مونه

پاسخ تشریحی:
"ایو تانگی" از نقاشان سبک "سوررئالیسم" است.
"کازیمیر ماله ویچ" از نقاشان سبک "سوپره ماتیسم"،"پل گوگن" از نقاشان سبک "پست امپرسیونیسم" و "کلود مونه" از نقاشان سبک "امپرسیونیسم" است.

گزینه 3 پاسخ صحیح است.



منبع:
کتاب دایرہ المعارف هنر،رویین پاکباز

سبک های هنری:سوررئالیسم/
درک عمومی هنر/
بشری صیدمحمدی/رتبه 11 هنر،بازیگری_کارگردانی دانشگاه تهران

منبع :

Menu