هنر بین النهرین (میان رودان)_کنکور هنر_گلشن اسکندری

خلاصه ای از نکات مبحث هنر بین النهرین_گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه 3

هنر بین النهرین (میان رودان)_کنکور هنر_گلشن اسکندری

سلام به دوستان کانونی علاقمند به شرکت در کنکور هنر :))))

هنر بین النهرین (میان رودان)_کنکور هنر_گلشن اسکندری

من گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه سه دانشجوی سینما دانشگاه هنر تهران هستم.

مطلب زیر خلاصه ای از نکات مبحث هنر بین النهرین به همراه چند تست مهم می باشد.

منبع: کتاب آبی درک عمومی هنر کانون قلم چی

منطبق با بودجه بندی آزمون 21 آبان


هنر آشور

 خصلت بارز نقش برجسته ها ← روایتگری است.

هنرمندان آشوری نقوش حجاری را مانند دیوارنگاری رنگ می کردند و صحنه های شکار، جنگ و مراسم مذهبی را با تاکید بر حضور مقتدرانه شاه نشان می دادند.

از موضوعات متداول نقش برجسته ها ← محاصره شهر و قلعه دشمنان ( نقش برجسته آشور بانیپال دوم در حال جنگ).

هنرمندان آشوری در بازنمایی حیوانات بخصوص صحنه شکار شیر توانایی بیشتری داستند. آشوری ها حالت های گریز و ستیز و مرگ حیوانات را طبیعی و دقیق مجسم می کردند ( نقش برجسته ماده شیر محتضر، مکشوف در نینوا)

آشوری ها در نقش برجسته پیکر انسان را خشک و رسمی نشان می دادند و غالبا سر و پاها از دید جانبی و بدن از دید روبه رو نشان داده می شد. پیکر شاه در مرکز ترکیب بندی جای دارد به دلیل جلب توجه.


رویداد اصلی در پیش زمینه وسیع بازنمایی می شد و رویداد فرعی در پس زمینه، کوچکتر و درون نوارهای بالای صحفه اصلی جای می گرفت. آشوری ها برای تجسم عمق صحنه، زمین به طور قائم و پیکرها و اشیاء در وضع طبیعی نشان داده شده اند.

از میان مجسمه های آشوری، شیران و گاوان بالدار بزرگ اندازه ای که سر آدمی دارند از همه جالب تر است. این مجسمه ها مانند پیکرهای محافظ در جلوی دروازه های اصلی کاخ قرار می گرفتند.

 

نکته: کارکرد این جانوران محافظ، راندن و دفع نیرو شر و گرامی داشتن مقدم شاه بود (گاو بالدار با سر انسان مکشوف در ناحیه خرساباد)

این جانوران به صورت 5 پا هستند (از روبه رو ایستا به نظر می آیند و از دید جانبی در حال حرکت هستند- قصدشان القای حرکت از دید جانبی بود).

 

روش قرارداد نمایش تصاویر (اصل تقابل) در بین النهرین و مصر باستان دیده می شود.

آشوریان سنت مجسمه های نگهبان را از آثار حیتی ها (حتیان) اقتباس کرده اند. نمونه بارز این مجسمه های نگهبان غول آسا در بغازکوی ترکیه ← دروازه شیران

 

قرار گرفتن حوادث اصلی و فرعی در نقش برجسته های آشوری به ترتیب:

رویداد اصلی ← پیش زمینه - وسیع - در پایین صحنه

رویداد فرعی ← پس زمینه - کوچکتر - در بالای صحنه

نکته: برای تجشم عمق صحنه، زمین به صورت قائم و پیکره ها و اشیا در وضع طبیعی نشان داده می شوند.

هنر آشور با هنر مصر بسیار با هم شباهت و قرابت دارند و بسیار از همدیگر تاثیر گرفتند. مثال: در نوع ترکیب بندیهای عناصر تصویری، حرکت اسبها، شیوه کمان کشی ارابه ران ها.

 

نکته: اقتباس مجسمه های نگهبان دروازه های آشوریان ← تمدن هیتی ها (حتیان) نمونه بارز آن دروازه شیران در بغاز کوی ترکیه است.

نکته: پیکره جانوران محافظ [ دروازه های محافظ] در کجاها هستند: هیتی ها  /  آشوریان /  دژ میسنی ها (ارگ تیرنس)

 

نکته: در هنر آشوری پیکره انسان ← خشک و رسمی، پیکره جانوران، ← طبیعی و در حال حرکت نشان می دهند.

 

 

معماری آشوری

به دلیل محل استقرار آشوری ها در شمال میان رودان و وفور سنگ، آنها از تخت سنگهای وزین و حجیم استفاده می کردند.

زیگورات های آشوری ها بیشتر به شکل هرم های پلکانی بود. نمونه آن زیگورات خرساباد است که به دستور سارگون دوم در خرساباد (دورشروکین) بنا شد. 

ارگ سارگون دوم یا زیگورات خرساباد، هفت سطح پلکانی داشته که امروزه تنها چهار طبقه آن باقی مانده است. هر طبقه با رنگی جداگانه رنگ آمیزی می شد (معبد هفت رنگ ارگ سارگون دوم).

 


حالا بریم سراغ چندتا تست پرنکته برای تثبیت بیشتر.. :))


اصلی ترین عامل پیشرفت هنر آشور کدام است؟

1) تاکید بر یگانگی مذهب رسمی

2) حضور موثر و فعال قدرت حاکم

3) برقراری صلح در گستره ی سیاسی

4) تعهد به میراث هنری اقوام پیشین


گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال: اصلی ترین عامل پیشرفت هنر آشور، حضور موثر و فعال قدرت حاکم است. هنر آشوری پس از مدت هااقتباس و تجربه از هنر بابلی و اقوام دیگر آسیای صغیر که در نقش برجسته سازی توانا بودند، سبکی را بنیان گذاشت که منشا موفقیت های حجاران گردید و در زمان آشور بانیپال دوم تبدیل به هماهنگی بین معماری و هنر تصویری شد. هنر آشوری در زمان آشور بانیپال و آشور نصیر پال در معماری کاخ ها و نقش برجسته های دیواری تجلی یافت. نقش برجسته ها اغلب به صحنه های شکار، جنگ، محاصره ی شهرها و قلعه ها و مراسم مذهبی اختصار داشت. شاه همچون قهرمان در همه جا حضور داشت. هنرمندان آشوری در نمایش حیوانات بخصوص صحنه های شکار بسیار توانا بودند و حالت های گریز و ستیز و مرگ حیوانات را طبیعی و دقیق مجسم می کردند. 

 

در نقش برجسته های آشوری، حوادث اصلی و فرعی به ترتیب در کدام قسمت قاب بندی نمایش داده می شوند؟

1) پیش زمینه، قسمت های میانی و بالایی

2) بالاترین بخش، فضاهای میانی و پایینی

3) نقطه ی مرکزی، چهار گوشه ی قاب بندی

4) میانه، حاشیه های بالا و پایین


گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: نقش برجسته های سنگی، شاخص ترین آثار هنر آشوری هستند. روایت گری خصلت بارز این آثار است. در نقش برجسته های آشوری، پادشاه همیشه در مرکز نقش قرار داشت. ژرف نمایی به اسلوبی که بعدا در یونان معمول شد، اجرا نمی شد؛ واقعه ی اصلی به طور مسطح در مرکز و حوادث فرعی و ملازم درون نوار یا حاشیه ای در بالا و پایین آن و به همان مقیاس و نه کوچک تر نقش می شد. رویداد اصلی در پیش زمینه ی وسیع، نوارهای بالای صحنهی اصلی جای دارند. گاه برای تجسم عمق صحنه، زمین به صورت قائم و پیکرها و اشیاء در وضع طبیعی نشان داده شده اند.

 

 

در نقش برجسته های آشوری برای تجسم عمق صحنه از چه روشی استفاده می شد؟

1) پیکره شاه در مرکز ترکیب بندی قرار می گرفت و آسمان به صورت نوار پهنی بر بالای سرش دیده می شد.

2) رویدادهای فرعی در پیش زمینه قرار می گرفتند تا صحنه وسیع تر دیده شود.

3) زمین به طور قائم و پیکرها و اشیاء در وضع طبیعی نشان داده می شوند.

4) رویدادهای اصلی در پس زمینه ی وسیع بازنمایی می شدند.


گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: شاخص ترین هنر آشوری نقش برجسته بر روی سنگ است. در نقش برجسته ی آشوری واقعه ی اصلی به طور مسطح در مرکز و حادثه ی فرعی درون نوار یا حاشیه ای در بالا و پایین آن با همان مقیاس نقش می شدند. رویداد اصلی در پیش زمینه وسیع، بازنمایی شده است و رویداد فرعی در پس زمینه، کوچک تر و درون نواره های بالای صحنه ی اصلی جای دارند. برای تجسم عمق صحنه، زمین به صورت قائم و پیکره و اشیاء در وضع طبیعی نشان داده شده اند.

 

 

 

تاثیر پذیری هنر آشور از هنر مصر را در کدام نمونه های هنری می توان مشاهده کرد؟

1) نقش برجسته    2) معماری    3) پیکره ها    4) نقاشی


گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: در مقایسه ی نقش برجسته ی آشور بانیپال دوم با نقاشی های مصری، نتیجه می گیریم که هنر آشور از هنر مصر تاثیر گرفته است. شیوه ی بازنمایی این صحنه ها تا حدی به روش های تصویر سازی مصری شباهت دارد ولی کمی نظم و انضباط آن از تصاویر مصری کم تر است. نوع ترکیب بندی عناصر تصویری، حرکت اسب ها و شیوه کمان گیری ارابه ران ها در حجاری های آشور، شباهت بسیاری با آثار مصری دارد و این شباهت بیانگر رابطه ی دو تمدن و تاثیراتی است که از یکدیگر گرفته اند.

 

هنر سومری

دولت شهرهای سومری، قدرتشان را از خدای شهر می دانستند و پادشاهان نماینده خدا بر روی زمین بودند.

معروف ترین معابد سومری ها:

معبد آنو یا معبد اوروک (خدای آسمان) ← بر روی یک سکوی مصنوعی ساخته شده و به دلیل داشتن اندود سفید به مهبد سفید شهرت دارد. 

معبد سین یا معبد اور (خدای ماه) ←سالم ترین و بزرگ تربن زیگورات میان رودان است. این معبد سه طبقه دارد.

تندیس ها و پیکره های سومری

ویژگی های کلیدی تندیس های و پیکره های ستایش، معبد ابو (ابزد رویش گیاه) در تل اسمر (معبد حسونا): سادگی / ایستا و خشک دست به سینه /  حالت رمز گونه /  استفاده از قالب مخروطی و استوانه ای در تندیس ها

مجسمه های سومری حالتی واقعگرا و در عین حال خشک و رسمی و ایستا و پرصلابت با دامنهای چین دار و دست های تاخورده بر سینه به نشانه نیایش با چشمانی درشت و مردمکی با سنگهای رنگین اجرا می شد. اندازه مجسمه های کوچک است در واقع اندازه تندیس ها یکسان نیست. تندیس ها از جنس سنگ مرمر هستند. 

 

ویژگی های پیکره های سومر:

سر کوچک ، چشمان درشت به عنوان دریچه روح، ساختار ساده، ساختار پیکره ها به صورت استوانه ای و مخروطی، بر خلاف مصریان که پیکره ها رلددر قالب مکعب می ساختند.

 

تندیس بز نر و درخت (پایه ای برای آویختن نذورات)، مهارت ساخت پیکره ره با مواد و مصالح گوناگون مانند چوب، طلا و لاجورد نشان می دهد. تندیس بز نر و درخت در موزه دانشگاه فیلادلفیا نگهداری می شود. 

لوح صلح (پرچم اور) از دیگر آثار برجسته سومریان است. این لوح خصلت داستان سرایی دارد و حکایتی را نقل می کند. در این لوح با کنار هم قرار دادن چند تصویر داستانی نقل می شود. 

در کاسه چنگ اور (جعبه موسیقی چنگ) تصاویری حک شده بر روی دسته چنگ، تصاویری طنز گونه از رفتار حیوانات است که نقاشی های متحرک و داستان های مصور (کمیک استریپ) را به یاد می آورد. بر روی کاسه چنگ اور شخصیت های اصلی جانورانی هستند که به کارهای انسانی مشغول هستند.جعبه موسیقی چنگ اور در موزه دانشگاه فیلادلفیا نگهداری می شود.


تست..!

چه عاملی در نمای زیگورات اوروک جلب توجه می کند؟

1) دیوارهای اندود شده با گچ سفید

2) بنای ساختمان بر روی سکویی طبیعی

3) استفاده از آجرهای لعابدار منقوش در دیوار های بنا

4) نقش برجسته ی عظیم الجثه بر دیوارهای بنا


گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: معبد اوروک، بر روی یک سکوی مصنوعی ساخته شده است و به دلیل داشتن اندود سفید (گچ) به معبد سفید شهرت دارد. اوروک، اولین شهر عمده سومر است. یکی از بزرگترین زیستگاه های مورد توجه سومری ها و از مهم ترین مراکز مذهبی بین النهرین به حساب می آید.



مطالب مشابه: 

سبک‌های هنری_کنکور هنر_گلشن اسکندری 

 گام شناسی_خلاقیت موسیقی_گلشن اسکندری 

 هنر اقوام بدوی_درک عمومی هنر_گلشن اسکندری 

 

 برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی با خانم گلشن اسکندری بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس ۰۲۱۶۴۶۳ داخلی ۱۱۷۴ (خانم حیدریان ) تماس بگیرید . 

رزرو مشاوره با گلشن اسکندری



گروه برترها را در فضای مجازی دنبال کنید:

پیج تخصصی گروه برترها_رشته تجربی

پیج تخصصی گروه برترها_رشته انسانی



منبع :

Menu