سبک‌های هنری_کنکور هنر_گلشن اسکندری

سبک‌های هنری ( اکسپرسیونیسم / فوویسم / سمبولیسم)_کنکور هنر_گلشن اسکندری

سبک‌های هنری_کنکور هنر_گلشن اسکندری

سلام به دوستان کانونی علاقمند به شرکت در کنکور هنر :))))

سبک‌های هنری_کنکور هنر_گلشن اسکندری

من گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه سه دانشجوی سینما دانشگاه هنر تهران هستم.

مطلب زیر خلاصه ای از نکات مبحث سبک های هنری ( اکسپرسیونیسم / فوویسم / سمبولیسم) به همراه چند تست مهم می باشد.

منبع: کتاب آبی درک عمومی هنر کانون قلم چی

منطبق با بودجه بندی آزمون 21 آبان


سبک اکسپرسیونیسم (بیان صریح احساسات درونی)

سبک اکسپرسیونیسم در لغت به معنای بیان صریح احساسات درونی است،اکسپرسیونیسم بر بیان هیجانات درونی یا پیام عاطفی استوار است. شیوه اکسپرسیونیسم سده بیستم زاده ی حوادث تلخ و رنج آوری است که مردم اروپا متحمل شدند. شیوه اکسپرسیونیسم، فریاد اعتراضی علیه جنگ ها و عوامل غیر انسانی  ... است.(اکسپرسیونیستها در وحشتناک ترین دوران سده بیستم یعنی حکومت نازی ها می زیستند).

امیل نولده-کته کل ویتس-واسیلی کاندینسکی ماندگارترین آثار اکسپرسیونیستی را خلق کردند.

در تاریخ و نقد هنر اصطلاح اکسپرسیونیسم به سبکی اطلاق میشود که در آن قراردادها و سنت های طبیعت گرایی کنار میرود و تاکید بر اعوجاج و اغراق در شکل و رنگ به جهت بیان فوری احساس هنرمند دارد.مهمترین پیشگام اکسپرسیونیسم، ون گوگ بود که آگاهانه برای بیان رنج دهشتناک آدمی طبیعت را به طوری اغراق آمیز به تصویر کشید. ون گوگ و اکسپرسیونیست ها در کاربرد حسی رنگ و خط تاکید عمده بر احساس و انگیزش خود داشتند.

اکسپرسیونیست ها، شکل های کژنما و رنگهای تند را برای بیان حس طغیان خود علیه نظم موجود در هنر و جامعه را آشکار کردند.

سایر هنرمندان جنبش اکسپرسیونیسم : 

ماکس بکمان- لودویگ کیرشنر- اسکار کوکوشکا - ادوارد مونک و ...

اکسپرسیونیست ها اولین هترمتدانی بودند که به هنر کودکان توجه داشتند.سبک های اکسپرسیونیسم انتزائی و تاشیسم از پیامدهای جنبش اکسپرسیونیسم است.


نقاشی باغ گل از امیل نولده :


نقاشی باغ گل از امیل نولده


 

گروه پل 

 ← نوعی اکسپرسیونیسم سرکش و پرشور است. گروه پل نخستین گروه نقاشان اکسپرسیونیسم آلمانی است.

دستاورد مهم این جنبش ←

احیای هنرهای گرافیک بخصوص باسمه چوبی

هنرمندان گروه پل بر کژنمایی شدید، ساده سازی شکلها، شدت رنگها، بیان پرشور حالتهای عاطفی تاکید دارند.

گروه پل، علیه سبک های رئالیسم و امپرسیونیسم بودند و تحت تاثیر سزان، گوگن، وان گوگ، مونک و هنر بدوی نوعی اکسپرسیونیسم پرشور و سرکش را به وجود آوردند.

نام گروه را ← کارل اشمیت رتلوف انتخاب کرد.

اعضای گروه ← کیرشنر، اشمیت، هکل، امیل نولد

 

 

گروه سوار آبی فام

گروه سوار آبی فام، نامی است که جمعی از نقاشان پیش رو در آلمان بر خود نهادند. رهبرگروه واسیلی کاندنیسکی ، مارک و مارکه بودند. اگر چه نقاشان سوار آبی فام به اکسپرسیونیسم وابسته بودند، اما در کار و جهانبینی به هم تفاوت داشتند.

هدف مشترک گروه سوار آبی فام با اکسپرسیونیسم، تجسم واقعیت های درونی بود.

نکته: از میان سلسله های چین، دوره سونگ در چین، حائز گرایشات اکسپرسیونیستی است.



خب حالا بریم دو تا تست از مطالبی که تا اینجا یاد گرفتیم بزنیم :))


کدام گزینه درباره ی ویژگی آثار گروه پل نادرست است؟

1) عدم بیانگری رنگ - به تجسم آوردن عاملی غریزی از زندگی پیرامون

2) برخاستن علیه امپرسیونیسم ورئالیسم - دیدگاهی آگاهانه از بدوی گرایی

3) کژنمایی شدید در بازنمایی واقعیت - ساده سازی شکل ها

4) بیان پرشور حالت های عاطفی - احیای هنرهای گرافیک



گزینه ی 1 صحیح است.

تحلیل سوال:

پل، نخستین گروه اط نقاشان اکسپرسیونیست آلمانی است که توسط کیرشنر، اشمیت رتلوف و هکل در درسدن آلمان شکل گرفت. این نام را اشمیت رتلوف با معنای همبستگی عمیق تر پلی به سوی هنر آینده یافت. آنان علیه رئالیسم و امپرسیونیسم برخاستند و تحت تاثیر آثار سزان، گوگن، وان گوگ، مونک و هنر بدوی، نوعی اکسپرسیونیسم سرکش و پرشور آفریدند.

از این رو این سبک، نوعی بیان گری رنگ را بیان می کند و دیدگاهی آگاهانه از بدوی گرایی و عامل غریزی از زندگی پیرامون خود را به تجسم در می آورد. اعضای اصلی گروه، به پیروی از اصناف قرون وسطی، کارگاهی مشترک داشتند و بدین سان، علیه نظام تولید هنری در جامعه ی بورژوایی واکنش نشان می دادند. هنرمندان گروه پل به نقاشی از موضوعات چون آدم ها، منظره ها و چهره ها پرداختند ولی در بازنمایی واقعیت بر کژنمایی شدید، ساده سازی، شدت رنگ ها و بیان پرشور حالت های عاطفی تاکید می کرند. دستاورد مهم این هنرمندان، احیای هنرهای گرافیک، به خصوص باسمه های چوبی و استفاده از آن در پوستر و مصور سازی است.

 

 

کدام گرایش در هنرمندان اکسپرسیونیست خصوصا گروه سوار آبی فام، موجب دگرگونی هنر سده ی بیستم شد؟

1) متحد و همگام کردن ریشه های گوناگون هنر از جمله هنرهای تجسمی و سینما برخلاف نظریات زیباشناسانه ی آن زمان.

2) تمایل شدید به قانون شکنی که بعدها موجب شد این هنرمندان لقب فاسد به خود بگیرند و توسط رژیم نازی طرد شوند.

3) گرایشی شدید به حفظ تعادل و استحکام در ترکیب بندی که زمینه ساز آثار بعدی کاندینسکی و دیگر انتزاع گرایان شد.

4) ارزش گذاری، تجزیه و تحلیل و کشف استعدادهای نهفته در هنر تمدن هایی که تا به آن موقع بدوی انگاشته می شدند.



گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال:

ارزش گذاری، تجزیه و تحلیل و کشف استعدادهای نهفته در هنر تمدن هایی که تا به آن موقع بدوی انگاشته می شدند در هنرمندان اکسپرسیونیست خصوصا گروه سوار آبی فام موجب دگرگونی هنر سده ی بیستم شد.



سبک فوویسم  FAUVISM

نخستین جنبش در نقاشی سده بیستم است اهمیت فووها در بهره گیری جسورانه از رنگ ناب-آزاد سازی رنگ از کارکرد توصیفی محض و تاکید بر ارزش های تزئینی و بیانی آن بود.

بارزترین ویژگی نقاشی های فوویست ها:

کاربست اختیاری رنگهای تند برای تجسم کیفیتهای عاطفی و تزیینی

بکارگیری جسورانه رنگ

هماهنگی رنگی مقدم بر موضوع

فووها بدون هیچ گونه توجهی به رنگ واقعی اشیاء، رنگهای تند و پرشور را (که مستقیما از لوله رنگ بر بوم و زمینه کار مینشاندند) اجرا میکردند. با الهام از شور رنگ در آثار ون گوگ و رنگهای غیر توصیفی گوگن و نقاشی های ایرانی به مرزهای تازه ای در هنر معاصر دست یافتند.

نخستین تصویرهای فوویست را ماتیس آفرید، ماتیس برجسته ترین عضو گروه بود.

هنرمندان جنبش فوویسم : 

هانری ماتیس - آندره درن - مریس ولامینگ - مارکه - روئو

فووها کمابیش از ون گوگ و گوگن و نئوامپرسیونیستها و سزان اثر گرفتند.

این جنبش در نمایش های گروهی سالن پاییز و سالن مستقلان به اوج شکوفایی رسیدند.فوویسم برای بیشتر اعضای گروه فقط مرحله ای گذرا در هنرشان بودند و چندی نگذشت هر یک از آنان به شیوه ای یکسره متفاوت گرایید.


بریم سراغ تست :))


کدام گزینه در مورد هنرمندان فوویست درست است؟

1) استفاده ی پرشور، واقعی و زمخت از رنگ در تابلوهایشان دیده می شود.

2) آثارشان از نظر شکل و تناسبات اجزاء تصویر به طبیعت وفادار هستند.

3) اجتناب از بازنمایی پدیده ها و اشکال واقعی با بهره گیری از ذهنیت فردی، هدف آنها است.

4) کوشش نقاش، عرضه ی وجوه مختلف شی ء سه بعدی در آن واحد بر سطح دو بعدی است.



گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال:

هنرمندان جنبش فوویسم تنها در رنگ ساختارشکنی می کنند نه در فرم و تناسبات. آن ها به وجود اینکه در استفاده از رنگ قانون شکنی کرده اند، ولی در مورد شکل کلی و تناسبات اجزای تصویر همچنان به طبیعت وفادار مانده اند. در آثار آنان استفاده پرشور، غیر واقعی و زمخت رنگ دیده می شود. 

گزینه 3 هدف هنر انتزاعی و گزینه ی 4 بیانگر کوشش نقاشان کوبیست است.

در زیبایی شناسی فووها، ویرانی شی ء دوشادوش آفرینش نظم شکلی پیش می رود. آن ها از فقدان ساختار، ثبات و استقلال در نقاشی ناتورالیستی و امپرسیونیستی متاسف بودند. آنها موضوع را مهم می شمردند ولی نه برای دستیابی به شباهت، بلکه به خاطر انگیزه س تصویری و شاعرانه یا به قول هانری ماتیس، به خاطر تکانی که ایجاد می کرد و آنها بر آن بودند تا از این تکان به شکلی پایدار برسند. گستره، خط های مرزی، رنگ ناب، عناصر تصویری را تشکیل می دادند. پرسپکتیو و ژرفا از گستره ی تابلو پیروی می کرد. 



سبک سمبولیسم (نماد گرایی)  Symbolism

جنبشی در ادبیات و هنرهای بصری است که در رمانتیسم ریشه دارد.در عرصه ادبیات (شعر) پیش درآمد جنبش های نوین سده بیستم بود.

نمادگرایان بر این باور بودند که تجسم عینی کمال مطلوبی در هنر نیست، بلکه باید انگاره ها را به مدد نمادها القا کرد. پس بر این اساس نمادگرایان عینیت را مردود شمردند و تاکید بر ذهنیت داشتند. نمادگرایان تلاش داشتند رازباوری را با گرایش به انحطاط و شهوانیت در هم آمیزند.

● سمبولیسم تقلید از طبیعت را خوار شمرد.

● هنرمند سمبولیسم با رد شکل های قراردادی از سلطه مفاهیم و معانی قراردادی بیرون می آید.

● وظیفه هنرمند از دید سمبولیست ها جستجوی سرچشمه پنهان و مرموز آدمی است.

● سمبولیست ها به دنبال کشف و شهود بودند.

● شعار هنر برای هنر شیوه زندگی آنها بود.

● تاریخ و اساطیر و ادبیات شرق و ایران و بیزانس و اروپای سده های میانه و رنسانس آغازین الهام بخش سمبولیست ها بود.

شعار سمبولیست ها : 

می گویند ما به استقلال هنر باور داریم هنر وسیله نیست بلکه هدف است.می گویند هر هنرمندی که چیزی جز زیبایی در نظر بگیرد هنرمند نیست.

نقاشان جنبش سمبولیست :

گوستاو کلیمت - گاستاو مورو - اودیلون رنون - فردیناند هدلر - وروبل - تروپ - پوویس دشاوان

نکته : برخی هنرشناسان پل گوگن را در زمره نمادگرایان می دانند.

نکته : گروهی از سمبولیست ها در اواخر دهه نوزدهم جدب زیبایی شناسی گوگن شدند و خود را نبی ها نامیدند. اعضای برجسته نبی ها ویار و بونار بودند.

اعتقاد نبی ها ← الهام و اندیشه مهمتر ازمضمون و محتوا بود.



اینم از آخرین تست :)))

 


کدام گزینه درباره ی ویژگی هنر سمبولیستی، درست است؟

1) موضوعات شگفت انگیز، درونی و رویاگونه - احیای هنرهای گرافیک

2) سایه روشن های کاملا مجزا و تفکیک شده - تقدم ذهنیت بر عینیت

3) کژنمایی شدید در بازنمایی واقعیت - رازباوری و الهام از منابع نا آشنا چون تاریخ و اساطیر و ادبیات شرق

4) سطوح تخت تزئیین شده با پیکره های فاقد برجسته نمایی - تغییر شکل واقعیت به نمادی از تجربه ی درونی آن



گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال:

سمبولیسم، در معنای خاصی جنبشی در ادبیات و هنرهای بصری، که ریشه در رومانتیسم داشت. نمادگرایان بر این باور بودند که تجسم عینی کمال مطلوبی در هنر نیست، بلکه باید انگاره ها را به مدد نمادها القا کرد. بر این اساس، آنان عینیت را مردود شمردند و بر ذهنیت تاکید کردند. آنان همچنین کوشیدند رازباوری را با گرایش به انحطاط در هم آمیزند. سمبولیسم، واقعیت صرف را به عنوان چیزی پیش پا افتاده، خوار می شمارد و ادعا می کند که واقعیت باید به سمبل یا نمادی از تجربه ی درونی آن واقعیت تغییر شکل یابد. بدین ترتیب، واقعیت، فی نفسه چیزی نیست واقعیت که در ذهن تغیر شکل پیدا کند بیان خلق و خویی حساسیت یافته می شود که به طرز خاصی خویش در برابر دنیا واکنش نشان می دهد یا به آن پاسخ می گوید.



مطالب مشابه:

نمایش در دوره رنسانس_خلاقیت نمایشی_گلشن اسکندری 

مکتب‌های ادبی_خلاقیت نمایشی_گلشن اسکندری 

سبک امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم_کنکور هنر_گلشن اسکندری 



برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی با خانم گلشن اسکندری بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس ۰۲۱۶۴۶۳ داخلی ۱۱۷۴ (خانم حیدریان ) تماس بگیرید .

لینک رزرو مشاوره با گلشن اسکندری رتبه 5 کنکور هنر


گروه برترها را در فضای مجازی دنبال کنید:

پیج تخصصی گروه برترها_رشته تجربی

پیج تخصصی برترها_رشته انسانی

کانال تلگرام گروه برترها_رشته انسانی

کانال تلگرام گروه برترها_رشته تجربی




منبع :

Menu