آشنایی با اسم جمع - نکات عربی هفتم - فرخنده دشتی

نکات مهم درس عربی هفتم - نکات درس عربی - هفتمی‌ها - درس به درس - آشنایی با اسم جمع

آشنایی با اسم جمع - نکات عربی هفتم - فرخنده دشتی

دانش آموزان عزیز سلام

امیدواریم مثل همیشه حالتان خوب باشد و هر روز بیشتر از دیروز تلاش کرده و به موفقیت نزدیکتر شوید.

در اینستاگرام نیز با ما همراه باشید.

اسم جمع بر سه قسم است که به ترتیب در ذیل توضیح داده می شود:

1) جمع مذکرسالم: جمعی است که نشانه های آن " ونَ و ینَ" است، همانطور که ازنام آن نیز برمی آید برای جمع بستن اسامی مذکر است علاوه براین تنها برای صفات یا اسامی علم مذکر استعمال می شود.

نکته: برخی ازاسامی با اینکه شرایط جمع بسته شدن با جمع مذکر سالم را ندارند ولی با نشانه های آن به کار می روند این اسامی ملحق به جمع مذکر سالم هستند و عبارتند از:"اولو، بنون، (مفرد آن إبن است) اهلون(مفرد آن أهل است) علیّون (جمع عِلِّیّ است به معنی بلندی ها و صفت یا اسم علم مذکر نیست) أرضون (مفردش أرض) ، عالَمون(مفردش عالَم ) ، سِنَون(مفردش سَنَة به معنی سال) و اعداد از عشرون (بیست) تا تسعون(نود).

2) جمع مؤنث سالم: جمعی است که با اضافه شدن "ات" به مفرد مؤنث، ساخته می شود. باید توجه کنیم که هنگام اضافه شدن"ات" به مفرد"ة" حذف می شود مثل: و همچنین اگر اسم مفرد مختوم به "اء" باشد همزه هنگام اضافه شدن"ات" تبدیل به "واو" می شود مثل :

توضیح: درمورد مؤنث و انواع آن در گزینه ی «5» توضیح داده خواهد شد.

3) جمع مکسر: جمعی است که مانند دو جمع دیگر قاعده و قانون مشخصی ندارد و کاملاً سماعی می باشد و شکل مفرد آن هنگام جمع تغییر می کند: مثلاً: "نقطه " مفرد است و جمع مکسر"نقاط" است یا "رَجُل" مفرد است و "رِجال" جمع مکسر آن است.

Menu