چگونه ازبیشترین ظرفیت حافظه خود استفاده کنیم؟(1)-ملیکا کلانتری

در این مقاله‌ی مشاوره ای درباره‌ی استراتژی هایی در مطالعه که باعث تقویت حافظه می‌شود توضیح داده شده است .

چگونه ازبیشترین ظرفیت حافظه خود استفاده کنیم؟(1)-ملیکا کلانتری


چگونه ازبیشترین ظرفیت حافظه خود استفاده کنیم؟(1)-ملیکا کلانتری     ملیکا کلانتری رتبه ی 444 منطقه یک کنکور تجربی 99 - دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 



سلام !

ممکن است این مشکل برخی از دانش آموزان باشد که با وجود کمیت بالای درس خوندن ، درصد های پایینی رو دریافت می کنند ؛ درس ها رو سریع فراموش می کنند و یا در تست های مفهومی و ترکیبی مشکل دارند .

همه ی این مشکلات به عدم شناخت ما از تفاوت درس ها در یادگیری و روش های مطالعه ی آن ها برمی گردد .

درسته که کمیت درس خوندن و تعداد تست های روزانه اهمیت زیادی دارد ولی کیفیت مطالعه از ارزش بیشتری برخوردار است .

مفهومی و اصولی مطالعه کردن و تلاش کردن در راه و شیوه ی صحیح ، بازدهی مطالعه را افزایش می دهد و باعث رسیدن به تراز و درصدهای بهتر می شود .


برای درک بهتر ، نگاهی به عملکرد حافظه بعد از مطالعه ی درس جدید به مدت یک هفته می اندازیم :


همانطور که از نمودار برداشت می شود ، بخش زیادی از مطلب آموخته شده در طی یک هفته فراموش می شود ! برای حل این مشکل استراتژی هایی وجود دارد که دو تا از آن ها به طور کامل در مقاله ی تهیه شده توضیح داده شده و به اختصار در اینجا بیان می شود :

استراتژی اول : مطالعه با فاصله ی زمانی 

این استراتژی برای درس های عمومی بسیار کاربردی است . 

توضیح استراتژی : فردی قرار است در یک هفته 3 ساعت و نیم ادبیات مطالعه کند و تست بزند . دو روش برای برنامه ریزی خواهد داشت :

روش اول : یک روز از هفته یک ساعت و نیم و روز دیگر دو ساعت برای ادبیات وقت بگذارد و بعد از مطالعه ی درسنامه ها ، تست بزند .

روش دوم : هر روز هفته ادبیات کار کند و هر بار به اندازه ی نیم ساعت برای درسنامه ها و تست ها وقت بگذارد .

دقت داشته باشید کمیت مطالعه یکسان است ولی روش دوم کاربردی تر و با بازدهی بیشتر است ، زیرا ذهن فرد هر روز درگیر تست های ادبیات خواهد شد :( تکرار نکته ها ، معانی کلمات ، قوائد عربی و گرامر زبان به صورت روزانه می تواند بسیار اثربخش باشد و  مانع از فراموشی گردد ) از طرفی بازدهی مغز بالاتر خواهد رفت زیرا تمرکز بر یک موضوع ثابت به مدت نیم ساعت قطعا راحت تر از تمرکز در دو ساعت است ، الخصوص که ذهن در درس های عمومی ، سریع تر خسته شده و تمرکز زودتر از بین می رود !


استراتژی دوم :

این استراتژی برای درس زیست بسیار کاربردی است .

توضیح استراتژی : فردی می خواهد برای امتحان چند روز پیش رو ، یک فصل سه گفتاره رو مطالعه کند و از آن تست هم بزند . دو روش برای برنامه ریزی خواهد داشت :

روش اول : درسنامه ی گفتار اول را بخواند و آن را چند بار دوره و مرور کند و بعد همه ی تست های گفتار اول رو بزند و تحلیل کند ، سپس به گفتار های بعدی رفته و آن ها را مانند گفتار اول مطالعه کند .

روش دوم : گفتار اول را بخواند و مطمئن شود که نکات کلی و مفاهیم اولیه و اصلی آن را یاد گرفته است سپس یک سوم تست های مربوطه را کار کند و به گفتار  های بعدی برود ، بعد از اینکه گفتار های دوم و سوم را مطالعه کرد و یک سوم تست های آن ها را نیز بررسی کرد ؛ مجددا به گفتار اول برگردد ؛ درسنامه و نکات آن را دوره کند و یک سوم بعدی تست ها را کار کند . 

تحلیل استراتژی : در روش اول ممکن است که فرد وقت کم بیاورد بنابراین ممکن است یک گفتار را حسابی کار کرده باشد و گفتار های بعدی را نتوانسته باشد به درستی جمع بندی کند . اگر در نظر بگیریم که فرد  برای مرور وقت به اندازه ی کافی نداشته باشد ؛ در این صورت گفتار های اول را فراموش کرده است ، ممکن است تست هایی که از گفتار اول می آید را اشتباه بزند و درصد کم  تری بگیرد در این حالت خیلی ناامید می شه که چرا با اینکه این همه درس خونده و همه ی تست های آن گفتار را کار کرده است ، درصد خوبی از آن کسب نکرده 

در استراتژی دوم مزایای زیادی وجود دارد . حتی اگر فرد وقت کمی داشته باشد می تواند درسنامه ها را مطالعه کرده و تعدادی تست بزند و برای آزمون آمادگی نسبی ای خواهد داشت . از طرفی در درسی مانند زیست گاها نکات و مفاهیمی در گفتار های بعدی وجود دارند که به درک بهتر گفتار های قبلی کمک می کنند بنابرلین داشتن دیدگاه کلی به فصل در زیست شناسی می تواند در درک مفاهیم و درس کمک کننده باشد . مرور کردن قسمتی از این استراتژی است ، بنابراین احتمال اینکه فرد قسمتی را فراموش کرده باشد و به همین دلیل درصد از دست بدهد ، کمتر می باشد . 


نمونه ای از صفحات مقاله : ( می توانید آن را به صورت پی دی اف از قسمت ضمیمه دانلود کنید )


منبع : انواع استراتژی ها در مقاله ی زبان اصلی که در قسمت ضمیمه ، قابل دانلود کردن است وجود دارد و برای دانشجو ها نیز قابل استفاده است .


 

دوستان عزیزم  ما تصمیم گرفتیم برای اینکه بتونیم ارتباطمون رو با هم بیشتر کنیم و قدم به قدم کنارتون باشیم، صفحه ی اینستاگرام پیج رتبه برترهای کانون رو بسازیم و همراهتون باشیم.

پیج رتبه برتر های کانون


این اولین قسمت از مقاله ی روش های تقویت حافظه بود ، امیدوارم مفید بوده باشه ، اگر پیشنهاد یا انتقادی دارین در قسمت کامنت بنویسین ،  اگر موضوع مشاوره ای خاصی هست که دوست دارین دربارش مطلب بنویسم ، لطفا توی کامنت ها ذکر کنید .


ملیکا کلانتری - دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان



مطالب مرتبط

Menu