گفتگو با امیرحسین علمدار - رتبه 9 منطقه 1 - کنکور ریاضی 1400

گفتگو با امیرحسین علمدار رتبه 9 منطقه 1 و رتبه 13 کشوری کنکور ریاضی 1400 قهرمان پیوستگی در آزمون‌های کانون قلم چیش

گفتگو با امیرحسین علمدار - رتبه 9 منطقه 1 - کنکور ریاضی 1400

مشاهده صفحه شخصی امیرحسین علمدار

 نام و نام خانوادگی : امیر حسین علمدار 

 تحصیلات پدر : فوق لیسانس صنایع     

 رشته تحصیلی : ریاضی

 تحصیلات مادر : فوق لیسانس مدیریت سیستم ها      

 میانگین تراز : 7546   

 شغل پدر : مهندس صنایع

 شهر : تهران

 شغل مادر : مهندس کامپیوتر

 منطقه / سهمیه کنکور : منطقه 1

رتبه کشوری : 13

نام پشتیبان : مدرسه انرژی اتمی
نام مدرسه : متوسطه 2 پسرانه غيرانتفاعي انرژي اتمي




 شرکت در آزمون های کانون    



از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟

من از سال آخر به واسطه مدرسه برخی آزمون های کانون را شرکت کردم به خاطر جامعه آماری بزرگ تر نسبت به سایر آزمون های آزمایشی. 


 دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود؟ مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟

از نظر من مهم ترین ویژگی آزمون ها تعداد شرکت کنندگان زیاد بود.


آیا در سال‌های حضور خود در کانون در آزمون‌ها غیبت کردید؟ چند غیبت؟ دلیل غیبت شما چه بود؟

به واسطه ی فشردگی آزمون های داخلی مدرسه در بسیاری از آزمون های کانون شرکت نداشتم.

 

آشنایی شما با کانون و آزمون‌های کانون چگونه بود؟

از طریق دوستان آزمون های کانون شناخته شده بود.


شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود؟  شما چگونه در آزمون شرکت می کردید و خود را مدیریت می کردید؟ آیا در پردازش اول قرار می گرفتید؟

طبیعتا آزمون های آنلاین تاثیر بسزایی داشت. من مانند آزمون های عادی با آزمون آنلاین برخورد و زمان بندی میکردم و در پردازش اول بودم. 


شرکت آزمون ها به صورت آنلاین در مقایسه با سال قبل چه تفاوتی برای شما داشت؟ چگونه خود را مدیریت می کردید و شرایط آزمون را برای خود فراهم می کردید؟

تنها تفاوت نگاه کردن سوالات از صفحه لپتاپ و داشتن جای بیشتر در چرک نویس بود، دقیقا مانند آزمون های حضوری زمان بندی میکردم.


به نظر شما آزمون‌های آنلاین چه فايده اي دارد؟ ايا در آزمون‌ها غیبت می‌کردی؟ علت تداوم در شرکت در آزمون‌ها چه بود؟ روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می‌گرفتید؟

بنظر من اگر بدون پرینت گرفتن آزمون را از کامپیوتر بزنیم باعث افزایش تمرکز میشه.

من طبق تایم ساعت 8 صبح شروع میکردم و در پردازش اول بودم.

 

چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود؟

فقط نتایج چندنفر از دوستانم برام مهم بود و به تقلب دیگران اهیمت نمیدادم گاهی اوقات ضریب مثلا 0.8 یا 0.7 برای رتبم در نظر میگرفتم.




 برنامه راهبردی



چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق داشت؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ کردید؟

من کاملا با برنامه مدرسه پیش میرفتم چندتا از آزمون های کانون هم در این برنامه بود که شرکت میکردیم.


 آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرد؟ چه تفاوتی؟ آیا در باره روش های مطالعاتی خود با دیگران نیز مشورت می کردید؟ چقدر دانستن روش مطالعه دیگران به شما کمک کرد؟

بله در سال کنکور بسیار اصولی تر درس میخواندم. اصلا با روش دیگران کاری نداشتم فقط به شکلی که حس میکردم مناسب خودمه پیش میرفتم.


 شما شخصا به كدام دروس در تابستان اهمیت بیشتری داديد ؟مطالعه در تابستان چه میزان در موفقیت شما در ازمون سراسری نقش داشت؟ در تابستان مطالعه و تمرکز شما بر روی دروس پایه و سال دوازدهم به چه میزان بود؟


در تابستان سعی میکردم ساعت مطالعه ام رو کاملا بین دروش پخش کنم اما در ریاضی بسیار مظالعه کمتری داشتم زیرا احساس تسلط میکردم. در درس فارسی در تابستان کاملا تحول ایجاد شد برام و ازنو شروع کردم و بسیار قوی تر شدم در این درس. در تابستان بیشتر تمرکز روی دروس پایه دهم و کمی از فصل های اول دوازدهم بود.


وقتي مدارس غير حضوري شد چگونه برنامه ريزي براي درس خواندن كرديد؟

براساس نیازها و توانایی ها



 کارنامه و سایت 



روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گرفتید ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كردید؟

حدود 3 به رتبه و درصد ها و به خصوص معیار هم تراز فکر میکنم توجه داشتم.


مهمترین قسمت هر کارنامه  برای شما کدام قسمت بود؟

مهم ترین کاربرد کارنامه برای من اون قسمت +2  یا -1 بود زیرا نشونم میداد واقعا کجا ها تلاش بیشتری لازمه


 بعد از برگزاري آزمون ،آزمون‌ها راچگونه تحلیل می‌کردید؟

غلط ها و نزده هارو چک میکردم.


چه قسمت‌هایی از سایت کانون را مطالعه می‌کردید؟ 

اکثر کار من با سایت برای کارنامه و مشاهده پاسخبرگ آزمون بود.


گونه آزمون ها را تحلیل می کردید ؟ 

بیشتر از نقاط ضعف حسرت میخوردم. از قسمت پاسخبرگ غلط و نزده هارا مشاهده میکردم سپس سوالات مورد نطر رو تحلیل میکردم در پایان اگر قانع نمی شدم به پاسخنامه مراجعه میکردم.


 در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ ؟

نسبت به سل یازدهم رشد چشمگیری داشتم و دلیل اصلی این رشد جدی و هدف دار درس خواندن بود.




 برنامه ریزی و روش مطالعه


 

آيا دفتر برنامه ريزي داشتيد؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد؟

دفتر برنامه ریزی نه بیشتر کارهایم را در لیست یادداشت میکردم و برنامه رو در ذهنم داشتم. 


 ساعت مطالعه خودرا طول دوره بنويسيد؟ 

از حدود 37 تا 45 ساعت در هفته

در دوران جمع بندی به علت نداشتن کلاس آموزشی به ساعت مطالعه بالایی میرسیدم.


 میانگین ساعت مطالعه روزانه و هفتگی شما در تابستان و در طول دوران مدرسه و دوران جمع بندی چقدر بود؟

تابستان: هفته ای 37 تا 40   طول سال: 40 الی 48   جمع بندی:60 الی 80

در پایه حدود هفته ای 25 ساعت 


 چه برنامه ای برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی خود داشتید؟ 

دروس عمومی رو اندازه اختصاصیا جدی زمان میذاشتم 

در عمومی زمان تست زنیم تقریبا اندازه زمان مطالعه ام بود اما در دروس اختصاصی 95 درصد زمان تست میزدم ولی درس شیمی باز زمان تست زنی و مطالعه ام 50 50 بود.



برنامه ریزی شما در طول دو هفته چگونه بود؟ در روز چند درس را می خواندید؟ مباحث پایه و دوازدهم را چگونه در برنامه تان قرار می دادید؟

به طور کلی هفت ای یک مبحث از هر درس بسته میشد حال این مبحث میتونه یک فصل کامل یا یک زیر فصل باشه.


در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟

دروس فارسی و زبان 

در زبان رفتم کاملا حفظی(قیود رو مثلا یا...) گرامر هارو مطالعه کردم

در درس فارسی همه ی مباحث چارگانه رو تو هر مبحث کامل میخوندم و تست میزدم.




مهارت های خود تنظیمی : فراشناخت و هوش هیجانی  


شما درسال گذشته بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانديد يا باروش دوباره خواني؟ 

به صورت ترکیبی بعضی جاها بازیابی میکردم یا بعضی جاها باید از اول یادمیگرفتم

واقعا ترتیب آزمون دادن و خوندن کامل اون درس برام فرقی نداشتن، چیز مهم بستن اون درس هر طور که شده تا انتهای هفته یا قبل آزمون جامع بود. 


روش خلاصه نویسی شما چگونه بود؟

در درس شیمی از اواسط سال خلاصه نویسی میکردم، بیشتر هم مطالبی رو مینوشتم که ازشون تست کمتر طرح میشه تا یادم نره.

خلاصه نویسی تو شیمی تاثیر زیادی داشت چون نکاتی که طراح ها برای گمراه کردن یا دام استفاده میکردن رو نوشته بودم.

در فارسی هم خلاصه نویسی یا جمع آوری زیادی انجام دادم که هم به خاطر یدور نوشتنشان بهتر یادم موند هم به خاطر مرورشان.


 چگونه بین مطالعه براي امتحانات نهایی ومطالعه براي کنکور و تعادل ایجاد کردید تا بتوانید در هر دو نتیجه لازم را به دست بیاورید؟

به شخصه تعادلی ایجاد نکردم و فقط فقط سلامت و بهداشت و علوم اجتماعی رو در همون زمان معین خوندم و نگاهم صددرصد به کنکور بود، اتفاقا چون برای کنکور آماده بودم در نهایی هم به مشکلی نخوردم.


 بهترین تراز شما در کدام درس ها بود ؟ روش مطالعه شما در این درس ها چه بود ؟ 

فارسی، ریاضیات و فیزیک کاملا به من کمک میکردند.

دلیل اصلیش هم این بود که در یه مقطعی برای هرکدوم وقت میگذاشم و المپیاد اون رشته رو کار میکردم، مثلا نهم المپیاد ادبی به همراه المپیاد ریاضی کار میکردم و در سال دهم هم المپیاد فیزیک بودم.

اگر شخصی بخواد در این دروس به مهارت برسه بنظر من در ادبیات تست زنی و مطالعه حفظیات در ریاضی تست آموزشی زیاد و در فیزیک هم تست زنی زیاد برای تسلط به فرمول ها مهم ترین عوامل اند.


 براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام داديد؟

واقعا درگیر جو نبودم و کار خودم رو میکردم.


 در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟ 

در دوران جمع بندی بعد عید برای مدتی بریده بودم و میزان مطالعه ام واقعا پایین بود و بر اساس مطالعه های قبل جمع بندی آزمون میدادم اما با مدتی کم کاری و رفع خستی دوباره به روند صعودی برگشتم.


 پدر و مادرتان چگونه اوضاع درسی‌ شما را پیگیری می‌کردند؟

از طریق نتایج آزمون های داخلی که توسط مدرسه برگزار میشد.


 آيا درس هارا پيش خواني مي‌كرديد ؟ كدام درسها و چطور؟تجربه‌ای از مطالعه‌ی درسی بدون تدریس معلم دارید؟

درس های زیادی را بدون تدریس معلم خوندم چون از یه طرف بعضی کلاس هارو نمی رفتم و حس میکردم معلم چیزی نداره به من اضافه کنه و تمام حرف هایش در جزوه و کتاب ها هست و منم در فهمش مشکلی ندارم از طرفی دیگه یک سری کلاس هارو میرفتم اما چون باز کلاس چیز کمی برای ارایه داشت حواسم پرت میشد و گوش نمیدادم.


 درس خواندن در تابستان چه تأثیری روی رشد درسی شما داشت؟

درس خواندن در تابستان مثه دستگرمی بود و آدمو وفق میداد با شرایط کنکوری در درس ادبیات با تلاش معلم که دستور و آرایه رو از اول و کامل و جمع و جور گفت بیس خوبی ایجاد شد.


 پیشخوانی در تابستان را چگونه انجام می‌دهی؟ 

با مدرسه


 تعطیل شدن مدارس به خاطر کرونا چه تأثیری روی درس خواندن شما داشت؟

کمی از جو آموزشی و رقابتی کم شد.


 با تعطیل شدن مدارس به دلیل بیماری کرونا درس شما افت نکرد؟ 

چرا در سال یازدهم بعضی مباحث رو اصلا نخوندم اما در سال دوازدهم اون هارو مطالعه کردم و مشکلی پیش نیومد.


 از اشتباهات خودتان در آزمون ها چگونه کمک می گرفتید ؟ تبدیل یادگیری ناقص به یادگیری های کامل را چگونه انجام می دادید؟

بعضی مواقع که یک سوال حفظی رو نمیزدم یا اشتباه علمی داشتم باعث میشد به کتاب رجوع کنم واون بخش رو دوباره پوشش بدم.


 از اشتباهاتت چگونه ياد مي گرفتید؟ 

اگر یکبار باشد با حل دوباره درست میشه اما اگه پر تکرار باشه جایی مینویسم و هر از گاهی نگاهش میکنم.


 قبل از دبستان پدر و مادر چه چیزهايي به شما یاد دادند؟ 

من با روند آموزشی مهدکودک و پیش دبستان جلو آمدم فقط در زمینه مشاعره شعر حفظ میکردم از چهارم پنجم دبستان تا آخر راهنمایی مشاعره میکردم گهگداری.


 پدر و مادرشما چقدر پي گيري مسائل آموزشي شما بودند؟ 

به صورت کلی فشار درسی می دادند اما از زمانی که مشاوران تخمین رتبه رو بهشون گفتند فشار بیشتری وارد کردند، اما به طور کلی به من و مقدار و شیوه مطالعه ام اعتماد داشتند و دخالت نمی کردند.


معیارهای شما برای انتخاب رشته چیست؟ کدام رشته ها را در اولویت قرار می دهید و با چه معیارهایی ؟

معیار مهم ترم علاقه و معیار دیگر آینده و بازار کار.

قطعا علاقم رو دنبال میکنم چون اگر بازارکار اون رشته صفر صفر هم باشه کسی که علاقه داره زحمت میشکه و موفق میشه.


 بدترین تراز شما در کدام آزمون یا آزمون ها بود؟ 

 زیاد افت تراز نداشتم تا جایی که یادمه، شاید کم کاری کرده باشم خیلی جاها اما ترازم روند ثابتی داشت.  


 نقش آموزشی خانواده در دوران کرونا بیش از گذشته است . همراهی پدر و مادر و بقیه ی اعضای خانواده تاثیر گذار است . چند نمونه از کارهای موثر خانواده تان در دو سال کرونا را لطفا توضیح دهید.

با پشتیبانی از من اعتماد بنفس میدادند.


نظرات منفی و کنایه های دیگران چقدر مانع کار شما می شد ؟ تشویق ها و تحسین های دیگران چقدر سبب مغرور شدن و سست شدن شما در درس خواندن و پیشرفت می شد ؟ چگونه خودتان را در برابر مغرور شدن و ناامید شدن مدیریت می کردید ؟

بیشتر این فضا رو درست کرده بودم که هدفم زیر هزار است و سطح انتظارات رو پایین نگه داشته بودم.


آیا به تراز و رتبه ی دیگران کار داشتید؟

خیر بیشتر تراز و رتبه کسانی که قوی بودند و میشناختم را مد نظر قرار میدادم.



  روش های مدیریت زمان    


برای مدیریت زمان سر جلسه کنکور  از کدام یک از روش هاي مدیریت زمان استفاده کردید؟  آیا در طول سال نیز از این روش ها استفاده می کردید؟ آیا وقت کم آوردید یا خیر؟

در کنکور امسال بعد مشاهده سختی ریاضی از فیزیک شروع کردم و 10 15 دقیقه زمان هم سیو کردم.


چگونه آرامش خود را درروز كنكورحفظ کردید؟

بعد مشاهده سختی سوالات ریاضی انتظارم را از درصد مورد نظر پایین آوردم و تونستم با آرامش تر باشم.


 روش شما به پاسخگویی به سوالات در روز کنکور چه بود؟ ایا ترتیب دفترچه سوال را رعايت كرديد یا تغيير داديد؟

عمومی را مشابه زمان های نقصانی رفتم 

در اختصاصی اول فیزیک رو تموم کردم بعد یکی دوبار بین شیمی و ریاضی جا به جا شدم.


آیا اتفاق غیرمنتظره‌ای در جلسه ی کنکور برایتان به وجود آمد؟ آیا درسی بود که در جلسه ی کنکور شما را غافلگیر کرده باشد؟ چگونه خودتان را در آن شرایط مدیریت کردید؟

همانطور که در سوالات قبل ذکر شد سطح انتظارم از تعداد زده هام رو کم کردم.

 

Menu