گفت و گو با آرین حق پرست- رتبه 10 منطقه 1-کنکور زبان 1400

گفت و گو با آرین حق پرست- رتبه 10 منطقه 1 - رتبه 21 کشوری-کنکور زبان 1400- قهرمان پیوستگی آزمون‌های کانون

گفت و گو با آرین حق پرست- رتبه 10 منطقه 1-کنکور زبان 1400

مشاهده صفحه شخصی آرین حق پرست

نام و نام خانوادگی : آرین حق پرست
رشته تحصیلی : دوازدهم ریاضی - درکنکور زبان هم شرکت کرده است
میانگین تراز : 6769
منطقه یا سهمیه کنکور : منطقه ۱
تحصیلات پدر : کارشناسی ارشد برق
شغل پدر : بازنشسته
تحصیلات مادر : تخصص
شغل مادر : پزشک
رتبه ریاضی در منطقه : 139
رتبه زبان در منطقه : 10
سابقه در کانون : 2 سال
تعداد آزمون : 43
نام پشتیبان : محسن صبری



شرکت در آزمون های کانون

از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ آیا به پیشنهاد خودتان بود یا دوستان و خانواده؟

من ۲ سال در آزمون های کانون شرکت کردم یک بار در پایه ششم و بار بعد در پایه دوازدهم

در تابستان یازدهم به دوازدهم به دنبال آزمون خوب و منظمی میگشتم که بتوانم با اون وضعیت درسی و پیشرفت خودم را بسنجم برای همین بعد از پرس و جو و تحقیق از دبیران و مشاوران تصمیم گرفتم که دوازدهم را با آزمون های کانون طی کنم.


دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود؟ مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟

_ به نظر من دو تا از مهمترین ویژگی های آزمون های کانون برنامه راهبردی منظم و حساب شده و همچنین سطح خوب سوالات است

برنامه راهبردی باعث شد با خیال راحت دروس هر دوهفته را کار کنم و مطمعن باشم که بعدا هم میتوانم آن هارا مرور کنم و اگر عقب افتادم فرصت جبران در برنامه گذاشته شده است

سطح خوب سوالات هم باعث میشد با ایده های مختلف طراح ها اشنا شوم و توانایی و اعتماد به نفسم در حل سوالات بیشتر شود.


نحوه حضور شما در آزمون ها در سال های پایه با سال کنکور چه تفاوتی برای شما داشت؟ دلیل عدم غیبت شما چه بود؟

_ در سال های پایه برای کنکور با جدیت کار نمیکردم ولی تابستان یازدهم به دوازدهم کار را به صورت جدی شروع کردم و در هیچ آزمون برنامه راهبردی غیبت نداشتم زیرا که میدانستم اگر غیبت کنم نظم درس خواندنم ممکن بود به هم بخورد و از برنامه عقب بمانم.


شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود؟ شما چگونه در آزمون شرکت می کردید و خود را مدیریت می کردید؟ آیا در پردازش اول قرار می گرفتید؟

_ در اولین آزمون هایم شرایط کمی برایم سخت بود و نمیتوانستم از روی موبایل و کامپیوتر آزمون را به خوبی برای خودم برگزار کنم برای همین از ان به بعد برای آزمون دادن همیشه سعی میکردم شرایطی مانند شرایط آزمون حضوری را با پرینت کردن دفترچه آزمون شبیه سازی کنم.

همیشه در زمان معین شده آزمون را تمام میکردم و در پردازش اول قرار میگرفتم.


چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود؟ 

_ تا اواسط سال تحصیلی و برنامه های آزمون همیشه نگران زیاد شدن تقلب ها بودم و بار ها تراز و درصد های خودم را با بقیه مقایسه میکردم ولی رفته رفته فهمیدم که واقعا مقایسه کردن خودم با دیگران و نگران تراز دیگران بودن فایده ای که ندارد هیچ بلکه باعث آشفتگی ذهنی هم میشود که همین اشفتگی یکی از بزرگترین موانع برای مطالعه با کیفیت است برای همین در نیم سال دوم خیلی بیشتر پیشرفت و درصد های خودم را در نظر داشتم.


آیا در آزمون های هدف گذاری شرکت می کردید؟ آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در تعادل مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟

_ در آزمون های هدف گذاری شرکت میکردم تا بفهمم برای آزمون پیش رو در کدام درس ضعف بیشتری دارم و باید بیشتر رویش کار کنم و طبیعتا ساعات مطالعات مربوط به هر درس را با توجه به آن تغییر میدادم.


چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کردید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها داشتید؟ آیا در یک یا چند نوبت به درس ها پاسخ می دادید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دادید؟

_ در صبح های پنجشنبه در آن ها شرکت میکردم و معمولا در چند نوبت به آنها پاسخ میدادم تا مشکلاتم را گروه گروه برای آزمون اصلی رفع کنم.


شما درچه تعداد آزمون هدف گذاری و مشابه پارسال شرکت کردید با چه هدفی در این آزمون ها شرکت می کردید ؟

_ در اکثر آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال شرکت میکردم تا با امادگی بیشتری به آزمون اصلی برسم.


آیا در تابستان در آزمون ها شرکت می کردید؟ 

_ از تابستان یازدهم به دوازدهم کنکور را جدی گرفتم و با آزمون ها در همان تابستان اکثر مباحث پایه را مطالعه و جمع بندی کردم که این باعث سبک تر شدن کار من در طی سال دوازدهم شد.


اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیدید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟

_ با تراز حدود ۵۷۰۰ در تابستان کارم را شروع کردم و در اخرین آزمون قبل از کنکور به ۷۱۳۲ رسیدم.

دلیل پیشرفتم را استمرار پیوستگی و افزایش مطالعه و ناامید نشدن در مواقعی که نتیجه خوبی در آزمون ها نمیگرفتم میدانم.


در زمان هایی که خسته و یا نا امید بودید و یا اینکه به برنامه آزمون نرسیده بودید، آیا در آزمون ها حاضر می شدید؟ 

_ بالاخره برای همه زمان هایی میرسد که خسته میشوند ولی من با وجود خستگی و بی حوصلگی هم در آزمون ها شرکت میکردم چرا که شاید به بودجه نرسیده بودم ولی باز هم میخواستم در آن چیز هایی که خوانده بودم خودم رو بسنجم و این برایم مهم تر تراز یک آزمون بود.


در دوران جمع بندی پیوستگی شما به برنامه ی آزمون ها نسبت به گذشته چه تغییری کرد؟ 

_ در دوران جمعبندی ساعات مطالعه ام را افزایش میدادم و مثل گذشته در تمام آزمون ها حاضر می شدم چرا که میدانستم دوران بسیار مهم و حیاتی ای است و نباید آن را از دست بدهم.


آیا در آزمون ها دوران طلایی نوروز شرکت کردید؟ روش مطالعه و ساعت مطالعه در عید چقدر بود؟

_ در دوران طلایی نوروز با تمام شدن مدرسه ها ساعت مطالعه ام را مقدار زیادی افزایش دادم تا بتوانم به برنامه آزمون ها برسم و جمع بندی خیلی خوبی با آن ها داشته باشم.


وضعیت درسی شما قبل از شرکت در آزمون های کانون چگونه بود و چقدر تغییر کردید ؟

_ قبل از شرکت در آزمون های کانون و شروع جدی وضعیت خوبی فقط در حد سطح مدرسه داشتم و سعی میکردم معدلم خوب بشود.


برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردید و از کسی کمک گرفتدی؟

_ بله مشاوری که مدرسه ما برایمان تعیین کرده بود بسیار به من کمک کردند و اصول برنامه ریزی درست و مطالعه رو به من یاد دادند تا بتوانم خودم برنامه خوبی مطابق با برنامه قلمچی تنظیم کنم و جلو بروم.


به نظرت درس خواندن در تابستان، لازم است؟

به نظر من کسی که میخواهد در کنکور رتبه خوبی به دست بیاورد خیلی خوب است که تابستان را هم در آزمون ها شرکت کند تا هم آزمون و خطایی باشد برای کسب تجربه و هم سبک شدن بار دروس پایه هنگام اضافه شدن دروس دوازدهم در سال تحصیلی


. بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتید؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما در مدرسه شده است ؟

_ به دلیل مطابق بودن تقریبی برنامه قلمچی با برنامه مدرسه ام باعث شد که بتوانم در هر دو به خوبی عمل کنم و با تلاش برای رسیدن به آزمون ها دروس دوازدهم مربوط به مدرسه را هم به صورت جدی میخواندم.


چگونه کارنامه ها را تحلیل می کردید؟

_ هر جمعه بعد از اتمام آزمون چند ساعتی را استراحت میکردم و بعد آمدن پاسخنامه تشریحی شروع به تحلیل آزمون میکردم

ابتدا با دروس عمومی شروع میکردم و غلط ها و نزده هایم را چک میکردم و اگر سوالی نکته خاصی داشت آنرا در دفتری جدا برای خودم یادداشت میکردم

بعد از دروس عمومی وارد دروس اختصاصی میشدم و ابتدا سعی میکردم غلط ها یا نزده هارا خودم بار دیگر حل کنم و بعدش آنهارا مثل همان عمومی ها بررسی میکردم ولی با حوصله و وقت بیشتر.


آزمون های هدف گذاری چقدر و چگونه به شخصی سازی برنامه راهبردی به شما کمک کرد ؟

_ با توجه به نتایج آزمون های هدف گذاری ساعات مطالعه هر درس را در هفته بعدش تنظیم میکردم تا بهتر با برنامه راهبردی پیشروی کنم.


آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرد؟

_ در سال های پایه روش مطالعاتی خاصی برای هیچ درسی نداشتم و صرفا آنهارا میخواندم ولی در سال کنکور دیدم که باید برای مطالعات جدی روش های متفاوتی برای هر درس داشت برای همین با مشورت با مشاورم برای هر درس راه درست مطالعه را پیدا کردم و انهارا ادامه دادم.


شما شخصا به كدام دروس در تابستان اهمیت بیشتری داديد ؟

_ در تابستان بیشتر تمرکز من بر روی دروس اختصاصی پایه بود و دوست داشتم که بتوانم تا اخر تابستان تسلط نسبی خوبی روی آنها داشته باشم وعمومی هارا هم تا حدودی کار میکردم.


 منابع شما در طول سال چه بود؟ 

_ منابع مختلفی برا طول سال داشتم ولی در تابستان با کتاب هایی با سطح معمولی از موسسات مختلف شروع کردم ولی رفته رفته در طول سال حس کردم نیاز به کتاب هایی با سوالات سطح بالاتر دارم برای همین سراغ کتاب های سطح بالاتری مثل کتاب های سه سطحی  رفتم و در دوران جمعبندی هم بیشتر از تست های علامت دارم در آنها استفاده میکردم.


 مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟

_ از کتاب های سه سطحی استفاده میکردم و ویژگی مهم آنها این بود که سوال های دشوار را گرد هم جمع کرده بودند و این باعث میشد که بتوانم خودم را محک جدی ای بزنم.


شما در چند آزمون تابستان شرکت کردید، در این دوره برنامه ریزی شما چگونه بود و چه میزان به برنامه راهبردی عمل می کردید؟

_ در تمام آزمون های برنامه ای کانون شرکت کردم و با وجود ساعت مطالعه نسبتا کمم در تابستان سعی میکردم به هر آنچه که میتوانم از مباحث آزمون بعد برسم و خودم را در آنها بسنجم.


وقتي مدارس غير حضوري شد چگونه برنامه ريزي براي درس خواندن كرديد؟

_ با غیر حضوری شدن مدارس وقت بیشتری برای مطالعه داشتم و میتوانستم بعضی روز ها حتی صبح ها هم با وجود مدرسه به مطالعه کنکوری بپردازم برای همین سعی میکردم سر کلاس هایی که اهمیت زیادی نداشتند همراه با کلاس دروس دیگرم را هم بخوانم.


در هر درس منابع کانونی خود را بنويسيد.

_ در درس های حسابان ریاضیات گسسته فیزیک پایه و فیزیک دوازدهم کتاب های سه سطحی را استفاده میکردم.


کارنامه و سایت


از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کردید ؟

_ از کارنامه های مختلفی که موجود بود استفاده میکردم و بعضی اوقات از جزوه ها و مطالب آموزشی موجود درآن استفاده میکردم.


روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گرفتید ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كردید؟

_ کارنامه ام را ساعت ۴ دریافت میکردم و بیشتر به درصد هایم توجه میکردم که ببینم ایا نسبت به آزمون قبل پسرفت داشتم یا پیشرفت.


از كداميك از كارنامه هاي ديگر استفاده مي كردید؟

_ من بسیار از کارنامه اشتباهات استفاده میکردم چرا که مثل یک گنجینه ای شخصی بود پر از سوالات نکته دار و دشوار که در زمان های جمعبندی هم کارایی داشت.


 کارنامه ها چه کمکی به پیشرفت و برنامه ریزی شما کرد؟

_ کارنامه های چند آزمونم را که کنار هم میگذاشتم میتوانستم نقاط ضعف و قوت خودم رو به وضوح ببینم و بفهمم که کدوم درس ها نیاز به تلاش بیشتری دارد و نباید دیگر نقطه ضعفم باشد و میتوانم بگویم که مهمترین قسمت هر کارنامه برای من درصد و تراز دروس هست.


 در صفحه‌ی شخصی تان در سایت کانون كدام قسمت ها را ميدیدید؟ 

_ در صفحه شخصی ام بار ها به کارنامه های مختلفم و آزمون های قبلیم برمیگشتم تا مشکلات و اشتباهاتم رو از یاد نبرم و اصلاحشان کنم بعضی اوقات هم به قسمت نفرات برتر میرفتم تا ببینم رتبه های خوب آن ازمون چه درصد هایی را کسب کردند و یک تخمین کلی داشته باشم.


از کدام ابزارهای اطلاع‌رسانی استفاده می‌کردید؟

_ عمدتا از خود سایت کانون و بعضی اوقات مجله سرای دانش


از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده ‌کردید؟

کارنامه اصلی ،پروژه ای ،اشتباهات و بازیابی

برنامه ریزی شخصی و روش مطالعه


هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه بود؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید؟ يادر پردازش هاي بعدی ؟چرا؟

_ سعی میکردم در هفته اول هر ازمون مباحث آن را تمام کنم و در هفته دوم به مرور و جمعبندی آنها بپردازم که البته بعضی اوقات به دلیل مشکلاتی مثل مریضی عملی نمیشد.

همیشه جمعه صبح ساعت ۸ ازمون را شروع میکردم و در وقت خودش تمام میکردم بلکه شبیه سازی خوبی از زمان کنکور کرده باشم.


ساعت مطالعه خودرا طول دوره بنويسيد.

_ در اوایل با ۶ ساعت در روز مطالعه را شروع کردم و در نزدیک های کنکور آن را به ۱۰ ساعت رسانده بودم.

در دوران جمعبندی اگر نیاز میشد بیشتر از ۱۰ ساعت هم مطالعه میکردم.


چه برنامه ای برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی خود داشتید؟

_ من چیزی نزدیک هفتاد درصد وقت خودم را صرف دروس اختصاصی میکردم و بقیه آنرا بین عمومی ها پخش میکردم البته این زمان جدا از روتین شبانه برای بعضی از دروس عمومی هست.


ساعت مطالعه تان به طور میانگین در سال های متوسطه دوم و در سال دوازدهم چقدر بود؟

_ در سال های پایه حدود ۳ ساعت و در سال دوازدهم حدود ۸ تا ۹ ساعت.


 روش خلاصه نویسی شما چگونه بود؟

_ هنگام تست زدن در کتاب های کمک درسی آنهایی را که حس میکردم نکته ای دارد که ممکن است از یادم برود را هایلایت میکردم تا در دور های بعدی و دوران جمعبندی توجه ویژه ای بهشون داشته باشم همچنین سوالات سخت آزمون کانون را در دفتری جدا یادداشت میکردم تا هنگام نیاز سریع به انها دسترسی داشته باشم.


چگونه بین مطالعه براي امتحانات نهایی ومطالعه براي کنکور و تعادل ایجاد کردید تا بتوانید در هر دو نتیجه لازم را به دست بیاورید؟

_ در واقع نیاز به انجام کار خاصی نبود چرا که کسی که برای کنکور خوب خودش را آماده کرده در امتحانات نهایی هم کار سختی پیش رو ندارد فقط بعضی دروس عمومی و حفظی نیاز به مطالعه دقیق تری در شب امتحان داشت.


 مهارت های خود تنظیمی : فراشناخت و هوش هیجانی 


براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام داديد؟

_ سعی میکردم خیلی به اخبار مختلف گوش ندهم و بیشتر درگیر درس باشم تا چیز های دیگر

خانواده هم نقش مهمی در نگه داشتن آرامش در خانه و من داشتند.


در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟

_ معمولا افت تراز هایم به دلیل عدم تسلط کافی روی مباحث و یا بی دقتی بود و خب باعث ناراحتی و ناامیدی ام میشد ولی نمیگذاشتم بیشتر از یک روز رویم تاثیر بگذارد و خودم را برای آزمون بعدی آماده میکردم زیرا که میدیدم این تراز ها تراز های نهایی ام نیست و هنوز مدت زیادی برای جبران وقت دارم.


. پدر و مادرتان درسال آخر چه كمك هاي آموزشی به شما كردند؟

پدرم در درس ریاضی و فیزیک کمک زیادی به من کرد و اشکالاتی که برایم پیش میامد را رفع میکرد.


. پدر و مادرتان چگونه اوضاع درسی‌ شما را پیگیری می‌کردند؟

_ فقط از خودم اوضاع درسی ام را میپرسیدند ومن هم آنهارا در جریان میگذاشتم و بهم اعتماد داشتند.


با تعطیل شدن مدارس به دلیل بیماری کرونا درس شما افت نکرد؟ ايا جدي تر درس خوانديد مثل گذشته يا كمتر از گذشته ؟

_ با تعطیل شدن مدارس بر خلاف خیلی ها تلاش من بیشتر شد چون میدیدم وقتی خیلی خوبی دارم برای امادگی هرچه بهتر در کنکورم.


قویترین درس شما چیست؟ براي درس هايي كه قوي هستي از کدام کتاب ها استفاده کردید؟

_ قوی ترین درس های من دروس زبان و ریاضی ام بود

در درس زبان از کتاب های کانون زبان استفاده میکردم

و در دروس ریاضیات از کتاب های سه سطحی


معیارهای شما برای انتخاب رشته چیست؟ 

_ اولین معیار برای من علاقه هست و نمیتوانم خودم را در رشته ای تصور کنم که علاقه ای به ان ندارم

معیار بعدی آینده شغلی رشته هاست چرا که قرار است زندگی ام احتمالا از طریق آن بگذرد و باید جوابگوی نیاز ها باشد.


روش های مدیریت زمان


برای مدیریت زمان سر جلسه کنکور  از کدام یک از روش هاي مدیریت زمان استفاده کردید؟

_ همانطور که در طول سال از روش های ضربدرمنفی و استراتژی بازگشت استفاده میکردم در روز کنکور هم توانستم آنهارا اجرایی کنم و تا حد زیادی با کمبود وقت مواجه نشدم و آرامشم را حفظ کردم.


چگونه آرامش خود را درروز كنكورحفظ کردید؟

_ روز کنکور استرس زیادی داشتم ولی بعد از چند دقیقه از گذشت آزمون و شروع شدن دروس عمومی استرسم کم و کمتر شد و کنکور برایم مثل یکی از آزمون های کانون شد

البته در درس ریاضیات امسال بسیار شوکه شدم چرا که نقطه قوت من بود ولی با خودم فکر کردم که این سوالات برای همه بسیار دشوار هست پس ارامشم را حفظ کردم و ادامه به پاسخ دادن سوالات دادم.


روش شما به پاسخگویی به سوالات در روز کنکور چه بود؟

_ برای عمومی ابتدا زبان دینی ادبیات و عربی بود

در دروس اختصاصی طبق دفترچه.

Menu