گفت و گو با امیرمحمد خدادادی -رتبه 10منطقه 3- کنکور تجربی1400

گفت و گو با امیرمحمد خدادادی -رتبه 10منطقه 3 - رتبه 49 کشوری- کنکور تجربی 1400 - قهرمان پیوستگی آزمون‌های کانون

گفت و گو با امیرمحمد خدادادی -رتبه 10منطقه 3- کنکور تجربی1400

مشاهده صفحه شخصی امیرمحمد خدادادی

نام و نام خانوادگی دانش‌آموز: امیر محمد خدادادی                  
نام شهر:  تربت جام        
رشته‌ تحصیلی: تجربی        
میانگین تراز کانون : 7295                
منطقه یا سهمیه‌ی کنکور: منطقه 3
تحصیلات پدر: لیسانس زبان انگلیسی
شغل پدر:فرهنگی
تحصیلات مادر: لیسانس علوم تجربی
شغل مادر: فرهنگی
رتبه تجربی در منطقه : 10
رتبه زبان در منطقه : 17
تعداد آزمون : 70
سابقه در کانون : 4 سال
نام پشتیبان : امید فرهمند
نام مدرسه : متوسطه 2 پسرانه استعداد هاي درخشان تيزهوشان شهيد بهشتى



شرکت در آزمون های کانون


از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ آیا به پیشنهاد خودتان بود یا دوستان و خانواده؟ آیا خودتان به این نتیجه رسیده بودید از این سال در آزمون ها شرکت کنید؟ 

_ پایه هفتم و هشتم یازدهم دوازدهم 4 سال ،به پیشنهاد خودم و مشورت خانواده در کانون ثبت نام کردیم . بله ، آزمون دهی مستمر یک نیاز برایم است.


دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود؟ مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟

_ (اصلی و هدف‌گذاری و مشابه پارسال) موفقیت یک مسیر گام به گام است و برای رسیدن به هدف نهایی باید هر گام را به درستی برداشت و عدم پیوستگی و کم کاری مانع رسیدن به هدفم بوده به عبارت دیگر برای تکمیل پازل موفقیت باید تمامی قطعات را کنار هم می چیدم و عدم پیوستگی موجب ناکامی در تکمیل مسیر بود.


نحوه حضور شما در آزمون ها در سال های پایه با سال کنکور چه تفاوتی برای شما داشت؟ در سال دوازدهم چند غیبت داشتید؟ اگر در آزمون‌ها هیچ غیبتی نداشتید، دلیل عدم غیبت شما چه بود؟

_ در سال کنکور آزمون را خیلی جدی تر برگزار میکردم و با لباس رسمی و صندلی آزمون سعی میکردم راس ساعت شروع کنم (با وجود آنلاین بودن آن) همچنین تحلیل آزمون ها را خیلی جدی تر انجام می دادم.


چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود؟ 

_ برایم درصد ملاک بود نه تراز. به هر حال صداقت با خودم و خانواده برایم بسیار مهم بود و به تقلب سایرین اهمیت نمی دادم. به عبارت دیگر خودم با خودم در آزمون قبلی رقابت می کردم.


 آیا در تابستان در آزمون ها شرکت می کردید؟ از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

  1. بله، تابستان ورودی به یازدهم ،کار من را در دوران مدرسه راحت تر کرد و با خیال راحت پایه جدید را آغاز کردم و نگرانی راجع به عقب ماندگی نداشتم.


اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیدید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟

_ حدود 6500 شروع بود و تا 8000 هم پیش رفتم. تجربه گرفتن از اشتباهات گذشته، کمک خواستن از دیگران ایجاد تغییر در روشهای خودم.


در زمان هایی که خسته و یا نا امید بودید و یا اینکه به برنامه آزمون نرسیده بودید، آیا در آزمون ها حاضر می شدید؟  آیا از اینکه ترازتان کم شود نگران نبودید؟

_ خیر، در هر شرایطی که از لحاظ روحی داشتم در آزمون شرکت میکردم تا با کسب نتیجه خوب به خودم پاداش دهم و روحیه را بازیابی کنم. همیشه از برنامه آزمون ها جلوتر بودم و هیچ نگرانی بابت این نداشتم به درصد اهمیت میدادم نه تراز.


برنامه راهبردی


 چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق داشت؟ 

_ تدریس معلم ها هماهنگ با آزمون ها بود و گاهی از آن جلوتر هم می شد و این مشکل را در پیروی از برنامه راهبردی ایجاد نمیکرد.


شما شخصا به كدام دروس در تابستان اهمیت بیشتری داديد ؟ مطالعه در تابستان چه میزان در موفقیت شما در ازمون سراسری نقش داشت؟ در تابستان مطالعه و تمرکز شما بر روی دروس پایه و سال دوازدهم به چه میزان بود ؟

_ در تابستان به دروس اختصاصی (4 درس)اهمیت پیش تری دادم . بعد از گذراندن یک تابستان خوب با اعتماد به نفس بالایی که از عیب یابی و رفع اشکالاتم کسب کردم وارد سال تحصیلی شدم تابستان برای کنکوری ها بسیار مهم است حدود 80 درصد پایه 20 درصد دوازدهم.


آیا از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده کردید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟

_ از سه سطحی استفاده کردم. ویژگی این کتاب شناسنامه دار بودن تست ها طبقه بندی دقیق و منحصر و مفید بودن آنها و همچنین سطح بالای آنهاست.


 در  تابستان برنامه ریزی شما چگونه بود و چه میزان به برنامه راهبردی عمل می کردید؟ 

_ هدفم در تابستان رفع اشکال بود و دروس پایه را به خوبی تمرین کردم و همیشه سعی میکردم جلوتر از برنامه راهبردی باشم.


 وقتي مدارس غير حضوری شد چگونه برنامه ريزی برای درس خواندن كرديد؟

_ هدف گزاری های کوتاه مدت و بلند مدت. مثلا برای یک ماه، 3 ماه،6 ماه بعد یکسال بعد و در نهایتا کنکور هدف داشتم و می دانستم مثلا 6 ماه بعد کجا هستم و چه میکنم و ... با تعطیلی مدارس ابتدا به پایه دهم برگشتم ودروس ناقص را کامل کردم سپس بعد 5/1 ماه، %30 آخر پایه یازدهم را تمام کردم در تیر و مرداد دوباره شروع به مطالعه پایه دهم  و یازدهم کردم و در شهریور ماه وارد پایه دوازدهم شدم همیشه سعیم بر این بود که از برنامه راهبردی جلوتر باشم و 3 روز از 14 روز بین 2 ازمون را به پیشروی اختصاص میدادم و تا اسفند همه را تمام میکردم.


در هر درس منابع کانونی خود را بنويسيد، مهم ترين ويژگي و فايده و دلیل انتخاب اين كتاب ها برای شما چه بوده؟

_ ریاضی/ فیزیک / شیمی / زیست  سه سطحی



 کارنامه و سایت 

از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايی کردید ؟

_جعبه ابزار کارنامه/ شوخی کامنتی/  مصاحبه با رتبه های برتر


روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گرفتید ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كردید؟

_حدودا 5 ،به نمودار پیشرفت توجه می کنم و در دروس عمومی و اختصاصی به ترتیب یک درسی که از همه ضعیف تر بودم را انتخاب می کنم تا در هفته آتی پیش تر روی ان تمرکز کنم. خودم را با آزمون قبلی مقایسه می کردم.


 از كداميك از كارنامه هاي ديگر استفاده کردید؟ 

_ اشتباهات/ 5 نوع درس / پروژه ای


 بعد از برگزاري آزمون ،آزمون‌ها راچگونه تحلیل می‌کردید؟

_روز بعد آزمون مدت زمان زیادی به تحلیل اختصاص می دادم، همه سوالات را بررسی می کردم و نکات آن را در کتابهایم وارد می کردم شاید دلیل پیشرفت هایم تحلیل دقیق آزمون ها بود.


از کدام ابزارهای اطلاع‌رسانی استفاده می‌کردید؟

_ سایت کانون ، مجله‌ی سرای دانش


 چه قسمت‌هایی از سایت کانون را مطالعه می‌کردید؟

_صفحه‌ی شخصی، جعبه ابزار کارنامه،گفت‌وگو با رتبه‌ها و دانش‌آموزان برتر،مقالات مشاوره‌ای


از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده ‌کردید؟ 

_ کارنامه‌ی اصلی آزمون ، کارنامه‌ی پروژه‌ای ، کارنامه‌ی 5 نوع درس


 به جز كارنامه ي اصلي از کدام کارنامه‌ها بیشتر استفاده کردید؟ چرا؟

_5 نوع درس،همیشه به دنبال رفع نقاط ضعف بوده و هستم و این کارنامه واقعا برایم عالی بود و مرا به این هدف می رساند.


هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه بود؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید؟ يادر پردازش هاي بعدي ؟چرا؟

_سعی می کردم راس ساعت شروع کنم و پردازش اول باشم به هر حال در این صورت آزمون استاندارد بوده و دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی ماند. اکثر برترها پردازش یک بودند در بازه 14 روزه ،روز اول تحلیل آزمون،روز 2 تا 4پیشروی آینده،روز 5تا11یک روز در میان پایه و دوازدهم، روز 12 ام آزمون مشابه پارسال،روز 13 ام آزمون  ،روز 14 آزمون جدید



 برنامه ریزی

 آيادفتر برنامه ريزي داشتيد؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد؟

_بله باعث افزایش ساعت مطالعه من در گذر زمان شد و هر روز با روز قبلی خودم رقابت میکردم تا از قبل بهتر شوم.


ساعت مطالعه خود را طول دوره چقدر بود؟

 بهار 99 بین 6 تا8 ساعت ، تابستان99 بین 8 تا10ساعت ،پاییز و زمستان 99 و بهار 1400 بین 10 تا 12 ساعت


چه برنامه ای برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی خود داشتید؟

_ از نظر ساعت مطالعه، تعادل در مطالعه عمومی و اختصاصی، تعادل در تست زدن و..) به 2 عامل توجه می کردم :

1: اهمیت آن درس در کنکور سراسری

2: نقاط ضعف خودم و با توجه به اینها تقسیم بندی را انجام میدادم عموما %70 اختصاصی و%30 عمومی میخواندم.


در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟

_ دینی : افزایش توجه به کتاب درسی / زیست : افزایش توجه به تست زنی/ فیزیک : عوض کردن منبع


آموزش مهارت های خودتنظیمی


شما درسال گذشته بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانديد يا باروش دوباره خواني؟ 

. پاییز و زمستان 99 اول درس می خواندم بعد آزمون می دادم. بهار 1400 (دوران جمع بندی ) اول آزمون می دادم بعد درس میخواندم.


 چگونه بین مطالعه براي امتحانات نهایی ومطالعه براي کنکور و تعادل ایجاد کردید تا بتوانید در هر دو نتیجه لازم را به دست بیاورید؟

_هدف اصلی من کنکور بود و درآن تایم فقط برای رفع اشکال نهایی استفاده میکردم اگر درست مفهوم درس را بفهمید فرقی ندارد تشریحی یا تستی آزمون بدهید.


روش مطالعه‌ تان را در درس‌ها بنویسید.

عربی:توجه به تدریس دبیر (آموزش مناسب)، حل تست دایمی و زیاد از ترجمه عربی/ دینی:توجه زیاد به کتاب درسی + تست/ زیست:تست زنی زیاد/ شیمی:تدریس دبیر (آموزش مناسب)،کتاب کمک درسی خوب.


در کدام درس ها پیشرفت داشتید؟ چگونه پیشرفت کردید؟ آیا در روش مطالعه خود در این درس ها تغییری دادید ؟

_ دینی:افزایش توجه به کتاب درسی / زیست:افزایش توجه به تست زنی/ فیزیک:عوض کردن منبع.


روش مطالعه کدام درس شما به نظرتان می تواند به عنوان یک روش مطالعه موثر به دانش آموزان دیگر کمک کند ؟ روش مطالعه ي اين درس را توضيح دهيد؟

_ زیست 1:کتاب درسی گفتار به گفتار2:درسنامه کمک آموزشی گفتار به گفتار3:مطالعه کامل یک فصل کتاب درسی 4:مطالعه کامل درسنامه کمک آموزشی یک فصل 5:حل تست با ضریب مثلا 5 تا5 تا  6:آزمون + تحلیل دقیق  7:وارد کردن کتاب در کتاب درسی.


براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام داديد؟

_ محدود کردن فضای مجازی و کمک به خانواده


در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟ 

افت صرفا به دلیل عدم پیروی از برنامه راهبردی یود نه تلاش خودم.


پدر و ماردتان درسال آخر چه كمك هاي آموزشی به شما كردند؟ 

_ مهیا کردن فضای مناسب برای مطالعه ،تهیه منابع کمک آموزشی، روحیه دادن و آرامش دادن.


 تعطیل شدن مدارس به خاطر کرونا چه تأثیری روی درس خواندن شما داشت؟

_جدی تر شدم و با هدف گزاری دقیق به خوبی از آن بهره بردم بهرحال این یک فرصت بود و باید به خوبی از ان استفاده می کردم.


 برای آینده چه برنامه‌ای دارید؟

_ کمک به مردم.


قبل از دبستان پدر و مادر چه چیزهايي به شما یاد دادند؟

_ شمارش و نوشتن اعداد ، خواندن و نوشتن حروف الفبا ،شعر ، جمع و تفريق اعداد يك رقمي و ...


معیارهای شما برای انتخاب رشته چیست؟ 

_علاقه


بدترین تراز شما در کدام آزمون یا آزمون ها بود؟ واکنش خودتان چه بود ؟ واکنش خانواده تان چه بود ؟واکنش شما و خانواده تان چگونه بود؟

_ 6600، از آن درس می گرفتم و به خودم قول می دادم هرگز تکرار نکنم در واقع تلخی آن شکست باعث افزایش انگیزه من می شد چون می دانستم این حق من نیست. خانواده مرا دعوت به عیب یابی و بر طرف کردن مشکلات می کردند و ناراحت نمی شدند.


نظرات منفی و کنایه های دیگران چقدر مانع کار شما می شد ؟ تشویق ها و تحسین های دیگران چقدر سبب مغرور شدن و سست شدن شما در درس خواندن و پیشرفت می شد ؟ چگونه خودتان را در برابر مغرور شدن و ناامید شدن مدیریت می کردید ؟

_ مورد تشویق واقع می شدم ولی می دانستم که لذت آزمون خوب دادن بسیار محدود و کوتاه است، بنابراین ارزش مغرور شدن نداشت چه بسا غرور آغاز شکست است.


کدام معلم خود را به عنوان معلم برتر معرفی می کنید؟چرا؟ 

_شیمی استاد خلیلی- تدریس عالی/ پیگیری و پاسخگویی/  اهمیت دادن به دانش آموز


روش های مدیریت 


برای مدیریت زمان سر جلسه کنکور چکار کردید؟ از کدام یک از روش هاي مدیریت زمان استفاده کردید؟

_ ضربدر و منفي ، زمان هاي نقصاني ، استراتژي بازگشت.


آیا در طول سال نیز از این روش ها استفاده می کردید؟ آیا وقت کم آوردید یا خیر؟ 

_از نیم سال دوم به بعد از این روشها استفاده کردم. بسیار عالی بودند و من که همیشه وقت کم می آوردم با این روشها در دروس عمومی 15 الی 20 و در دروس اختصاصی 20 دقیقه وقت اضافه می آوردم.


چگونه آرامش خود را درروز كنكورحفظ کردید؟ آیا در روز کنکور با سوالات سخت چالشی و طراحی جدید مواجه شدید؟  چگونه احساسات و زمان خود را مدیریت کردید؟ کدام درس اینگونه بود ؟

_ توکل به خدا، می دانستم من همه تلاش خودم را کرده ام و واقعا چیزی کم نگذاشته ام. من بهترین خودم بودم و دلیلی برای استرس نبود چون برای هر چیزی آماده بودم. ریاضی کنکور غیر منطقی بود ولی خب من بیشتر از تایم قانونی به آن اختصاص ندادم چون در رشته تجربی اهمیت زیست و شیمی بیشتر است. پس در ریاضی غافلگیر نشدم و در 45 دقیقه هر چه می توانستم پاسخ دادم. زیست و شیمی تضمین کننده رتبه خوب است البته متاسفانه در درس فیزیک بی دقتی زیادی کردم و آنچه می خواستم نشد شاید بخاطر درس ریاضی و اینکه فیزیک درس آخر پاسخگویی خودم بود.


آیا اتفاق غیرمنتظره‌ای در جلسه ی کنکور برایتان به وجود آمد؟ آیا درسی بود که در جلسه ی کنکور شما را غافلگیر کرده باشد؟ چگونه خودتان را در آن شرایط مدیریت کردید؟

_ خوشبختانه چیز غیر منتظره ای نبود تمام تمرکز روی آزمون بود و باید حق 12 سال تلاش خودم را از آن می گرفتم در ریاضی هم مطمئن بودم دیگران هم همین حس را دارند. پس زیاد به آن توجه نکردم.

Menu