گفت وگو با محمد سینا یزدی -رتبه 5 ایثارگران- کنکور تجربی 1400

گفت وگو با محمد سینا یزدی -رتبه 5 ایثارگران - رتبه 94 کشوری - کنکور تجربی 1400- قهرمانان پیوستگی آزمون‌های کانون

گفت وگو با محمد سینا یزدی -رتبه 5 ایثارگران- کنکور تجربی 1400

صفحه شخصی محمد سینا یزدی

نام و نام خانوادگی دانش‌آموز:محمدسینا یزدی                
نام شهر:  میبد                                                                                          
رشته تحصیلی : تجربی نظام جدید
میانگین تراز کانون : 7006
منطقه یا سهمیه‌ی کنکور: ایثارگر 5 درصد
رتبه تجربی در منطقه : 5
تعداد آزمون : 61
نام پشتیبان : سینا قانعی اردکان
سابقه در کانون : 3 سال
نام مدرسه : متوسطه 2 پسرانه استعداد هاي درخشان شهيد رحيمى فر


شرکت در آزمون های کانون


از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ آیا به پیشنهاد خودتان بود یا دوستان و خانواده؟ آیا خودتان به این نتیجه رسیده بودید از این سال در آزمون ها شرکت کنید؟

_ از سال دهم وارد کانون شدم ودرپایه دهم ویازدهم ودوازدهم درآزمونها شرکت کردم دلیل من برنامه بودجه بندی کانون برای مرور وجمع بندی وهمچینین محک زدن توانایی خودم به صورت دو هفته یکبار بود هرسه سال با پیشنهاد خانواده وارد کانون شدم وخودم به این باور رسیده بودم که بهترین آزمونها ازآن کانون است.


 دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود؟ مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟

_ چون دلیل ثبت نام را پیشروی در درسها همزمان بامرور درسهای قبلی میدانستم وهربار به بودجه بندی میرسیدم باآمادگی کامل وبدون استرس جمعه آزمون میدادم خوب رقابت بادیگران یکی از اصلی ترین برنامه های من بود سوالهای استاندارد وجامعه آماری بالا از ویژگیهای بسیار عالی کانون است.


نحوه حضور شما در آزمون ها در سال های پایه با سال کنکور چه تفاوتی برای شما داشت؟ در سال دوازدهم چند غیبت داشتید؟ اگر در آزمون‌ها هیچ غیبتی نداشتید، دلیل عدم غیبت شما چه بود؟

_ درسال دهم ویازدهم بیشتر برروی همان پایه متمرکز بودم وبه پیشروی اهمیت بیشتری میدادم ولی درسال دوازدهم مرور ویادآوری اولویت کارم بود برای همین هیچ آزمونی را ازدست ندادم.


 آیا در سال‌های حضور خود در کانون در آزمون‌ها غیبت کردید؟ چند غیبت؟ دلیل غیبت شما چه بود؟

_ فقط درپایان سال یازدهم وهمزمان با تعطیلی مدارس بخاطر کرونا وعدم برنامه ریزی درست ومشخص یک آزمون را غیبت کردم.


آشنایی شما با کانون و آزمون‌های کانون چگونه بود؟آيا از خانواده و اشنايان و دوستان شما قبلا كسي كانوني بود؟ چه نتيجه اي گرفتند؟

_ آشنایی من با کانون ازمحیط خانواده شروع شد وبا رفتن به مدرسه از شزکت اطمینان بیشتری حاصل کردم.


شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود؟  شما چگونه در آزمون شرکت می کردید و خود را مدیریت می کردید؟ آیا در پردازش اول قرار می گرفتید؟

_با وجود آنلاین بودن ازمونها سعی میکردم کاملا باشرایط کنکور ازمون دهم به دفترچه کاغذی به صورت زمان دار وروی صندلی دسته دار ازساعت 8 صبح آزمون را شروع میکردم وکارنا م را ساعت 4 بعداز ظهر طبق پردازش اول دریافت میکردم.


شرکت آزمون ها به صورت آنلاین در مقایسه با سال قبل چه تفاوتی برای شما داشت؟ چگونه خود را مدیریت می کردید و شرایط آزمون را برای خود فراهم می کردید؟

_ عدم  شرکت درسالن بزرگ و دیدن رقبا بود من حتی از پدر ومادر میخواستم درحین آزمون نظارت داشته باشند و راس ساعت پاسخنامه را ازمن بگیرند.


به نظر شما آزمون‌های آنلاین چه فايده اي دارد؟ ايا در آزمون‌ها غیبت می‌کردی؟ علت تداوم در شرکت در آزمون‌ها چه بود؟ روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می‌گرفتید؟

_ از مزیت هایشان میتوان به عدم تجمع دردوران کرونا  وکاهش استرس دردانش اموزان ودسترسی آسانتر به سوالات آزمون اشاره کرد.


چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان بودید و چقدر این موضوع برایتان مهم بود؟

_ درآزمونها به این نتیجه رسیده بودم که باید درهربار خودم را ارتقا دهم وشرایط محیطی را بیشتر با کنکور تطبیق دهم دیگران برایم اهمیت داشتند ولی خودم را با آنها مقایسه نمیکردم بنابراین از تقلب دیگران وپایین امدن ترازم ناراحت نمیشدم.


آیا در آزمون های هدف گذاری شرکت می کردید؟ آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در تعادل مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟

_ درواقع آزمون هدفگذاری را به عنوان یک آزمون زودهنگام تلقی میکردم وبرای پیشروی درسها ازآن بهره میبردم ومثل آزمون اصلی برایم اهمیت داشت ونتیجه آن را برای تقسیم ساعت مطالعه بین دروس استفاده میکردم.


چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کردید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها داشتید؟ آیا در یک یا چند نوبت به درس ها پاسخ می دادید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دادید؟

_ به صورت یک آزمون انلاین درپای سامانه ودرهمان روز شرکت میکردم وهدف اصلی م را فهمیدن چگونگی سوالات ونحوه مدیریت زمان می دانستم.


شما درتعداد .. آزمون هدف گذاری و مشابه پارسال شرکت کردید با چه هدفی در این آزمون ها شرکت می کردید ؟ آزمون هاي هدف گذاري چه فايده اي برايتان داشت؟

_ ازمون هاي مشابه پارسال چه  اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیدید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟فایده ای برایتان داشت ؟هدف دیگری که داشتم آمادگی ذهنی برای اون آزمونی بود که به صورت ذهنی آماده شوم هدفگذاری رابیشتر برای پیشروی ومشابه را برای آشنایی باسوالات به کار میبردم.


آیا در تابستان در آزمون ها شرکت می کردید؟ از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

_ آزمونهای تابستان را شرکت نمیکردم ولی طبق برنامه پیش میرفتماما پیشنهادم به بقیه شرکت درتمام آزمونها برای پیش خوانی سال آینده ومرور سالهای گذشته است.


  اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیدید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟

_ حدودا 6800بود ودر حوالی پایان بهار به 7200رسید علتش را برنامه ریزی کامل ومطالعه براساس برنامه کانون میدانم.


در زمان هایی که خسته و یا نا امید بودید و یا اینکه به برنامه آزمون نرسیده بودید، آیا در آزمون ها حاضر می شدید؟ چگونه خود را مدیریت می کردید؟ آیا از اینکه ترازتان کم شود نگران نبودید؟

_ خدارا شکر درطول این سالها ناامید نشدم اما خستگی را باحمایتهای پدر ومادرم ازتن بیرون میکردم واگر کاهش تراز داشتم انها مرا دلداری میدادند وبرای آزمون بعدتشویق میکردند بالاخره ناراحتی اولین چیزیست که برای آدم رخ میدهد ولی باید دوباره ادامه داد.


در دوران جمع بندی پیوستگی شما به برنامه ی آزمون ها نسبت به گذشته چه تغییری کرد؟ آیا در همه ی آزمون های دوران جمع بندی کانون شرکت کردید ؟

_ مثل گذشته حفظ شد حتی میتوانم بگویم برایم مهم تر شد وبرای همین درتمام آزمونهای جمع بندی شرکت میکردم.


آیا در آزمون ها دوران طلایی نوروز شرکت کردید؟ روش مطالعه و ساعت مطالعه در عید چقدر بود؟

_ بله-ساعت مطالعه ام افزایش چشمگیری نداشت فقط بیشتر به حالات مروری درآمد.


وضعیت درسی شما قبل از شرکت در آزمون های کانون چگونه بود و چقدر تغییر کردی ؟

_ نمیتوانم بگویم عالی بود ولی بسیار پیشرفت کرد.


برای رسیدن به تراز کنونی، چطوربرنامه‌ریزی‌های خود چه تغییری‌ای ایجاد کردی؟

_ بعداز هرآزمون باافزایش تمرکز روی دروس ضعیف تر وافزایش ساعت مطالعه وتست وسرعت پاسخگویی آنها برنامه ام تغییر یافت.


برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟

_با پشتیبان ومشاوران عزیز دیگر


 به نظرت درس خواندن در تابستان، لازم است؟ آيا در آزمون‌های تابستان شرکت می‌کنی؟

_اهمیت ان انکار ناپذیر است مخصوصا اخرین تابستان درآخرین آزمون تابستان شرکت کردم.


  چه خاطره‌ی خوبی از شركت درآزمون‌های کانون داری؟

_خاطرات خوب بیشتر بعدازآزمون برایم رقم میخوردوآن هم دیدن نتیجه تلاشم بود.


آیا در آزمون های تیزهوشان نیز شرکت کردید؟ دلیل اینکه بعد از قبولی در آزمون تیزهوشان باز هم در آزمون‌ها شرکت کردید، چه بود؟ از چه زمانی قبولی در آزمون تیزهوشان براي شما جدی شد؟

_بله-ورود به تیزهوشان پایان کار نیست وباید خود را ارتقا دادماهی دوبار آزمون آزمون دادن بهتر است  البته برای ورون تلاش خودم را ازسال پنجم وهشتم بیشتر کردم.


بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما درمدرسه شده است؟ 

_میتوان گفت زیاد هم به خاطر افزایش اعتماد به نفس وهم بخاطر نمرات امتحانی.


چگونه کارنامه ها را تحلیل می کردید؟

_ تمرکز اصلی روی دروس حفظی ومفهومی بود وبیشتر از آنها روی سوالات غلط ونزده اینکه بابررسی این سوالات ضمن فهمیدن اگر نکاتی داشت استخراج میکردم البته ازسوالات صحیح هم نمیگذشتم واگر نکته خاصی داشت حتما یادداشت میکردم.


 برنامه راهبردی


 تا چه حد با منطق برنامه راهبردی کاملا آشنا بودید؟چگونه آن را اجرا می کردید و برای خودتان شخصی سازی می کردید ؟ مهمترین قسمت برنامه راهبردی برای شما کدام قسمت بود؟ مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی را چه می دانید؟ یک برنامه‌ریزی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ از چه زمانی برنامه ریزی را به طور جدی شروع کردی؟

_آشنا بودم-اگر کمبودی ازلحاظ پیشروی یاپایه وجود داشت جبران میکردم ودرانتها مرور انجام میگرفت.مهم ترین قسمت برایم تستی بود که تعیین میکرد چه کسری از نیمسال اول یا کل سال در آزمون طرح سوال دارد مهم ترین ویژگی را برنامه ریزی دقیق به همراه مرور فراوان میدانم واین بهترین برنامه است که من ازسال دهم جدی گرفتم.


 آزمون های هدف گذاری چقدر و چگونه به شخصی سازی برنامه راهبردی به شما کمک کرد ؟

_ خیلی موثربود مخصوصا پیشروی دوازدهم را برایم آسان کرد.


چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق داشت؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ کردید؟

_برنامه راهبردی برای من ارجعیت داشت مطالعه را طبق معلم های عزیزم قرار میدادم وتمرین وتست بیشتر را بابرنامه راهبردی عمل میکردم.


 آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرد؟ چه تفاوتی؟ آیا در باره روش های مطالعاتی خود با دیگران نیز مشورت می کردید؟ چقدر دانستن روش مطالعه دیگران به شما کمک کرد؟

_ بله-خواندن پایه مهمترین تفاوتش بود اگر کسی در نتیجه عالی را گرفته بود حتما ازاو درباره چگونگی مطالع سوال میکردم وسایت کانون هم با کلکسیونش به من کمک میکرد مشورت گرفتن ازباتجربه ها تاثیر زیادی داشت.


 شما شخصا به كدام دروس در تابستان اهمیت بیشتری داديد ؟مطالعه در تابستان چه میزان در موفقیت شما در ازمون سراسری نقش داشت؟ در تابستان مطالعه و تمرکز شما بر روی دروس پایه و سال دوازدهم به چه میزان بود؟

_ دروسی مثل زیست ودینی فکر میکنم اگر نبود موفقیتی حاصل نمیشدبرای دروس پایه مرور وتست بیشتر وبرای سال دوازدهم پیش خوانی دروس اختصاصی برایم اولویت داشت.


 منابع شما در تابستان چه بود؟ از کدام کتاب ها و به چه دلیل استفاده کردید؟ منابع شما در طول سال چه بود؟ منابع مطالعاتی شما در دوران جمع بندی چه بود؟ چرا؟

_منابع زیادی استفاده نمیکردم ولی فکر میکنم بهترین بودند ازکتابهای آبی وسه سطحی بیشتر بهره بردم ودر دوران جمع بندی هم کتابهای زرد بخاطر سوالات باکیفیت به من کمک کردند.


 بر اساس چه نیازها و ویژگی هایی از کتاب های کانون استفاده کردید؟

_ کتابهای سه سطحی را بیشتر برای تعیین سطح خودم وازکتابهای آبی بیشتر برای افزایش میزان تست استفاده میکردم که هردو کیفیت واستاندارد را دارا بودند.


آیا از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده کردید؟

_ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟همانطور که گفتم کیفیت سوالات مرا به سمت انها جذب میکرد.


شما پیوستگی زیادی در آزمون های اصلی داشتید ودر آزمون ها غیبت نداشتید، علت پیوستگی تان چه بود ؟برنامه ی راهبردی را چگونه اجرا می کردید ؟ چگونه برنامه را برای خودتان شخصی سازی می کردید ؟

_اجرای برنامه راهبردی آزمون ها چقدر برای شما اهمیت دارد؟درحقیقت بهانه منطقی برای شرکت نکردن نمیافتم  وچون نتایح برایم رضایت بخش بود پیوستگی را حفظ میکردم برنامه راهبردی را موبه مو اجرا میکردم وشخصی سازی را باتوجه به نقاط ضعف وقوتم انجام میدادم.


شما در .... آزمون تابستان شرکت کردید، در این دوره برنامه ریزی شما چگونه بود و چه میزان به برنامه راهبردی عمل می کردید؟

_ برنامه ریزی مطابق آزمونها وطبق برنامه راهبردی حتی گاهی ازآنها جلوتر بودم.


 در دوران دبستان هم برنامه‌ریزی می‌کردی؟ در دوران امتحانات چگونه درس می‌خواندی؟

_آنچنان توجهی به برنامه ریزی نداشتم ودرایام امتحانات به صورت متمرکز وتک درس کار میکردم.


وقتي مدارس غير حضوري شد چگونه برنامه ريزي براي درس خواندن كرديد؟

_ خوشبختانه شرایط تدریس حضوری در مدارس فراهم بود.


آيا شما از تابستان در ازمون ها شركت كرديد؟در این دوره برنامه ریزی شما چگونه بود و چه میزان به برنامه راهبردی عمل می کردید؟

_ بله تابستان آزمون میدادم بررسی نقاط ضعف سالهای کذشته ومحور اصلی مطالعه م برنامه راهبردی آزمون بود.


یک خاطره‌ی آموزشی از آزمون‌های برنامه‌ای کانون که تا الان شرکت کرده‌اید، بنویسید.

_ یادم است که یکبار ریاضی را زیر 50 درصد جواب دادم بعداز تحلیل اساسی متوجه شدم که میتوانستم بالای 90بزنم.


 از کدام‌یک از کتاب‌های کانون در دوران دبستان استفاده می‌کردی؟

_ دردبستان استفاده از کتابهای آموزشی در دستور کارم نبود.


براي آمادگي درآزمون هاي تيزهوشان از كدام كتاب ها استفاده كردي و چه برنامه اي داشتيد؟

_ از چه کتاب‌هایی سوال حل می‌کنی؟برای تیزهوشان از کتابها وبرنامه های خاصی پیروی نمیکردم.


 در هر درس منابع کانونی خود را بنويسيد، مهم ترين ويژگي و فايده و دلیل انتخاب اين كتاب ها برای شما چه بوده، لطفا توضيح دهيد؟

_ دردرس دینی وعربی وزبان کتابهای آبی جامع ریاضی وشیمی سه سطحی زیست آبی و فیزیک هردو مورد.


کارنامه و سایت


 از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کردی ؟

_ کارنامه-صفحه شهر-تخمین رتبه-صفحه پایه وکلکسیون روشها واطلاع رسانی درمورد آزمونها.


روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟

_ ساعت 4 عصر-ابتدا خودکارنامه سپس نمودار پیشرفت کارنامه 5 نوع درس وپروژه ای را بررسی میکردم.


 از كداميك از كارنامه هاي ديگر استفاده مي كني؟ 

_ كارنامه ي سوال محور ، اشتباهات و....ازکارنامه سوال محور وهمچنین اشتباهات.


چگونه از کارنامه آزمون های اصلی و ازمون های هدف گذاری در جهت کشف نقاط قوت و ضعف خود استفاده می کردید؟ کارنامه ها چه کمکی به پیشرفت و برنامه ریزی شما کرد؟

_ مهمترین قسمت هر کارنامه (اصلی و هدف گذاری) برای شما کدام قسمت بود؟مهمترین بخش برایم درصدی بود که کسب کرده بودم سپس به بخش مقایسه باهم ترازهایم دقت میکردم واگر قرمز بود طبیعتا توجه ام را بیشتر جلب میکرد درکارنامه دهکی هم برایم دهک اول شدن مهم بود.


بعد از برگزاري آزمون ،آزمون‌ها راچگونه تحلیل می‌کردی؟

_ تاقبل از آزمون نتیجه سوالات نزده ام را درکتاب جستجو میکردم وقتی کارنامه می آمد به سوالات غلط میپرداختم.


آيا كلكسيون روش هارا مي بينيد؟بهترین چیزی که از کلکسیون روش ها یاد گرفتی، چه بود؟

_ بله تنوع سلیقه ها شخصی سازی را برای دانش آموز راحت تر میکنه واگر روشی جواب نداد باز روش دیگری وجود دارد.


در صفحه‌ی شخصی ات در سایت کانون كدام قسمت هارا ميبيني؟ چند وقت يك بار به صفحه شخصي سر ميزني؟

_ هفته ای 2 بار سرمیزدم وبیشتر برروی آزمونهای انلاین وکارنامه هایش تمرکز داشتم دانلود سوالات وپاسخ نامه ها هم حائز اهمیت بود.


 از کدام ابزارهای اطلاع‌رسانی استفاده می‌کردید؟ 

_ازسایت بیشتر ولی مجله آزمون وکانال هم جذاب بود.


چه قسمت‌هایی از سایت کانون را مطالعه می‌کردید؟ (صفحه‌ی شخصی، جعبه ابزار کارنامه، صفحه‌ی مقطع، صفحه‌ی شهر، گفت‌وگو با رتبه‌ها و دانش‌آموزان برتر، مقالات آقای قلم‌چی ، مقالات مشاوره‌ای، کلکسیون روش‌ها، اخبار و...) لطفاً به صورت کامل بنویسید.

_ اولویت اصلی که صفحه شخصی بود. مقالات مشاوره ای مخصوصا مقالات آقای قلم چی وتوضیحات ایشان درمورد کارنامه دراولویت قرار داشت مصاحبه بارتبه برترها وکلکسیون روشها را دنبال میکردم.


از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده ‌کردید؟ 

_ کارناهم اصلی-نردبانی-پروژه ای محور اصلی کارم بود.


به جز كارنامه ي اصلي از کدام کارنامه‌ها بیشتر استفاده کردید؟ چرا؟

_ 5نوع درس چون با تمام آزمونهایم ارتباط داشت ونحوه عملکرد هردرس را بررسی میکردم.


در جعبه ابزار کارنامه چه تواناییهایی از خود را کشف کردید؟

_توانایی شخصی سازی مهمترین توانایی کسب شده من بود.


 هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه بود؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید؟ يادر پردازش هاي بعدي ؟چرا؟

_ هفته اول بیشتر پیشروی وهفته دوم تمرین وتکرار-پردازش اول چون کارنامه وتراز اصلی دریافت میگردم.


 شما در بررسی کارنامه ی آزمون هایتان آیا ابتدا به نقاط ضعف خود توجه می کردید یا به نقاط قوت ؟ چگونه آزمون ها را تحلیل می کردید ؟ روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟

_ ایتدا نقاط ضعف وعلت را ازریشه بررسی میکردم سعی م براین بود که نقاط قوتم را شناسایی وحفظ کنم صعف ها را به قوت تبدیل کنم در درسهای حفظی مثل عمومی سوالات درست با نگاه اجمالی وغلط ها را دقیق بررسی میکردم دردروس اختصاصی مسائل را مد نظر قرار داده وغلطها را دوباره حل میکردن دردرس زیست هم سوالات را به صورت دقیق زیر ذره بین داشتم.


در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟

_ از وضعیتم رضایت داشتم وترازم6000تا7000بوددلیل اصلی را علت نزدیکی به کنکور وبرنامه ریزی دقیق میدانستم وانگیزه ای مطلوب مرا به سمت خواسته هایم هدایت میکرد.


از کدام یک از کارنامه های جعبه ابزار کارنامه بیشتر استفاده می کردید؟ نحوه ی استفاده تان چگونه بود؟ در چه زمان هایی از این کارنامه ها استفاده می کردید؟

_ روزآزمون بهترین زمان برای من بود تاازامکانات جعبه ابزار مخصوصا 5 نوع درس وپروژه ای بهره ببرم.


 آيادفتر برنامه ريزي داشتيد؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد؟

_ بله کمک کرد که درهردرس بدانم چقدر تلاش کرده وتست زده ام ونتیجه چه شد تاجبران کنم درواقع زمان طلایی مطالعه ام را نشان میداد.


 ساعت مطالعه خودرا طول دوره بنويسيد؟ ساعت مطالعه شما ابتدای شرکت در آزمون های برنامه ای کانون چقدر بود؟ ساعت مطالعه شما در سال آخر چقدر بود؟ در دوران جمع بندی ساعت مطالعه شما نسبت به قبل چه تفاوتی داشت؟

_ ازسال دهم ویازدهم ساعت مطالعه بالای 5ساعت داشتم ازشروع تابستان به بالای 9ساعت رسیددر دوران جمع بندی افزایش نسبی پیدا کرد وبه 10 ساعت رسید.


آيا كارنامه هاي خودرا به دفتربرنامه ريزي سنجاق مي كرديد چه فايده اي برايتان داشت؟

_ نه سنجاق نمیکردم ولی ثبت میکردم که این ساعت مطالعه این درصد را در پی داشت و باتوجه به اون ساعت مطالعه را تنظیم میکردم.


میانگین ساعت مطالعه روزانه و هفتگی شما در تابستان و در طول دوران مدرسه و دوران جمع بندی چقدر بود؟ ساعت مطالعه شما در پایه با سال دوازدهم تفاوت داشت؟ چقدر دفتر برنامه ریزی به افزایش ساعت مطالعه و تعادل مطالعاتی شما کمک کرد؟ چگونه؟

_تابستان روزانه 9 هفتگی 60 طول دوران دوازدهم روزانه 10 وهفتگی 70دوران جمع بندی روزانه 10 هفتگی 75.


چه برنامه ای برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی خود داشتید؟ ( از نظر ساعت مطالعه، تعادل در مطالعه عمومی و احتصاصی، تعادل در تست زدن و..)

_ برای دروس عمومی تقریبا نصف زمان اختصاصی ومقدار تست هزینه میکردم.


 آیا جعبه لایتنر داشتید؟ برای کدام درس ها؟ و چگونه از ان استفاده می کردید؟ 

_ چه تاثیری برایتان داشت؟خیر ولی تعریف آن را زیاد شنیده بودم.


 کتاب خودآموزی براي شما چه فايده اي دارد؟

_بله سوالات وتستهایی که در آزمون مشخص کرده بودم  مشکل داشتم درآن یادداشت میکردم تا درآینده بررسی کنم.


 برنامه ریزی شما در طول دو هفته چگونه بود؟ در روز چند درس را می خواندید؟ مباحث پایه و دوازدهم را چگونه در برنامه تان قرار می دادید؟

_ مدرسه مادر هفته 3روز کلاس برگزار میکرد که من آن روزها رو به سال دوازدهم اختصاص میدادم البته بعضی اوقات ساعات را به هم قرض میدادم.


 ساعت مطالعه تان به طور میانگین در سال های متوسطه دوم و در سال دوازدهم چقدر بود؟

_ دهم:5ساعت یازدهم:6ساعت دوازذهم:9ساعت


در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟

_ میتوانم بگویم همه درسها به خصوص زیست.


آموزش مهارت های خودتنظیمی 


 آيا هدف گذاري چند از 10را انجام مي دادي؟ براي كدام درس ها ؟ چگونه انجام مي دادي؟ ايا براي هدف گذاري از اين كارنامه ها استفاده مي كردي؟

_ بله تقریبا تمامی درس ها  بادرصد اطمینان بالای 70درصدقبل از آزمون باتوجه به آزمون هدفگذاری ومشابه پارسال وساعت مطالعه وتوانایی خودم.


شما درسال گذشته بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانديد يا باروش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد؟

_ روش بازیابی.همچنین اول میخواندم بعد آزمون میدادم.


آیا خلاصه نویسی داشتید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه بود؟ اشتباهات، سوالا های علامتدار را چگونه برای خود مشخص می کردید و چگونه از ان ها استفاده می کردید؟ بیشتر در چه زمان هایی برایتان مفید بود؟ چقدر در آزمون ها جمع بندی و زمان امتحانات به شما کمک کرد؟ 

_نسبتا کم ولی اصولی.


 چگونه بین مطالعه براي امتحانات نهایی ومطالعه براي کنکور و تعادل ایجاد کردید تا بتوانید در هر دو نتیجه لازم را به دست بیاورید؟

_ هدف اصلی من برای درس خواندن درامتحانات نهایی قوی کردن تستی درکنار تشریحی بودکه بیشتر روی نیمسال دوم دوازدهم تمرکز داشت وبه کنکورم لطمه ای وارد نشد.


 بهترین تراز شما در کدام درس ها بود ؟ روش مطالعه شما در این درس ها چه بود ؟ کدام درس‌ها در آزمون‌های کانون نقطه‌ قوت شما بودند؟ دلیل این‌که این درس‌ها نقطه‌قوت شما بودند چه بود؟ روش‌تان را در مطالعه‌ شما در این درس‌ها بنویسید.

_ریاضی وفیزیک وعربی-درسنامه کتاب را میخواندم وبعد به تمرین وتست میپرداختم دینی وزمین هم نقطه قوتم بودند. احساس میکنم روش مطالعه درست وتمرین زیاد.


 در کدام درس ها پیشرفت داشتید؟ چگونه پیشرفت کردید؟ آیا در روش مطالعه خود در این درس ها تغییری دادید ؟

_ زیست وزبان-زبان بیشتر باکارکردن متنی وزیست با تست ونکته نویسی از متن کتاب.


 آیا خلاصه نویسی و جزوه ای دارید که به سایر دانش آموزان کمک کند ؟ آیا در درس زیست شناسی یا درس های دیگر روی کتاب درسی خلاصه نویسی و هایلایت هایی دارید که بتواند برای دانش آموزان دیگر مفید باشد؟ 

_فکر میکنم برای دیگران مفید نباشد چون خود فرد باتمرین وتکرار به این نکته ها دست یافته.


 روش مطالعه کدام درس شما به نظرتان می تواند به عنوان یک روش مطالعه موثر به دانش آموزان دیگر کمک کند ؟ روش مطالعه ي اين درس را توضيح دهيد؟

_زیست-ابتدا متن را میخواندم وسپس باهایلایت بعضی نکات وقیدها وفعل ها آنها را بخاطر میسپردم نکاتی از تصاویر که به ذهنم می آمد مینوشتم وبعد با کمی مرور به سراغ تست میرفتم وتست را کامل بررسی میکردم.


براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام داديد؟

_رسانه های مجازی متاسفانه درافزایش استرس نقش بسزایی دارند.


 در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟ 

_دلایل مختلفی داشت برای مثال گاهی ازلحاظ ذهنی آمادگی نداشتم گاهی اوقات از مبحثی که مشکل داشتم سوال طرح میشد حتی گاهی کم شدن ساعت مطالعه ولی شناسایی دلیل آنچنان سخت نیست با برنامه ریزی درست و مطالعه برای آزمونها حل میشه.


پدر و ماردتان درسال آخر چه كمك هاي آموزشی به شما كردند؟ 

_ اگر کتاب خاصی نیاز داشتم یا در درس خاضی نیاز به معلم داشتم برام فراهم میکردند در درس ادبیات مادرم بهم کمک میکرد.


الان که بيشتر اوقات در خانه هستی پدر و مادرت چقدر و چطور در درس‌ها به تو کمک می‌کنند؟

_بیشتر به صورت مشاور کنارم بودند وهستند ونتیجه آزمونها  را هم بررسی میکردند.


پدر و مادرت چگونه اوضاع درسی‌ات را پیگیری می‌کردند؟

_بیشتر خودم دفتر برنامه ریزی را برایشان میبردم وآنها هیچ وقت مداخله جویانه عمل نکردند واجباری نداشتند کارنامه راهم خودم به آنها گزارش میدادم وپیشرفتم را تبریک میگفتند.


 آيا درس هارا پيش خواني مي‌كردي ؟ كدام درسها و چطور؟تجربه‌ای از مطالعه‌ی درسی بدون تدریس معلم داری؟

_ بله همه دروس اختصاصی خیلی سحطی در حد یادگیری اولیه.


درس خواندن در تابستان چه تأثیری روی رشد درسی شما دارد؟در کدام درس با تغییر روش مطالعه پیشرفت کردید ؟ لطفا روش جديد خودرا توضيح دهيد؟درروش جديد به چه چيزهايي توجه مي كرديد كه درروش قبلي توجه نمي كرديد؟

_تاثیر خیلی زیادی داشت هم به روحیه واعتماد به نفس وهم درافزاسش سطح درسی-درس ادبیات وزبان مثلا درادبیات باتوجه بیشتر روی لغات یا املا وتوجه کامل تر برروی آرایه ها.


 پیشخوانی در تابستان را چگونه انجام می‌دهی؟ 

_درتابستان به صورت خودخوان وخودآموز درس را آموختم ومعمولا آنقدر دقیق نمیشوم که نیاز به معلم باشد.


 تعطیل شدن مدارس به خاطر کرونا چه تأثیری روی درس خواندن شما داشت؟

_ به نحوی تاثیر مثبت چون دیگر از خستگی بعدازمدرسه وکلاسهای تست خبری نبود.


 با تعطیل شدن مدارس به دلیل بیماری کرونا درس شما افت نکرد؟ ايا جدي تر درس خوانديد مثل گذشته يا كمتر از گذشته ؟

_ فکر میکنم حتی برعکس درس خواندم هم جدی تر وسریع تر شد.


از اشتباهات خودتان در آزمون ها چگونه کمک می گرفتید ؟ تبدیل یادگیری ناقص به یادگیری های کامل را چگونه انجام می دادید؟

_ معمولا اگر به نققص دانش ربط داشت بیشتر تست میزدم واز نتایج تحلیل آزمون ونکات استخراج شده بهره میگرفتم.


برای آینده چه برنامه‌ای داری؟

_ انشاله به تلاش خودم ادامه میدهم.


قویترین درس شما چیست؟ براي درس هايي كه قوي هستي از کدام کتابها استفاده کردی؟

_ همه درسهایم دریک حد بود ولی میتوانم بگویم ریاضی به کسب رتبه خیلی خوب خیلی کمک کرد روش آن چنانی نداشتم فقط تست زیاد از کتاب سه سطحی.


پیشخوانی درس‌های سال بعد را آيا انجام می‌دهی؟ چگونه پيش خواني مي كني؟

_ بله بیشتر بادرسنامه وکمی تمرین  بعد با تست تثبیت میشد.


از اشتباهاتت چگونه ياد مي گيري؟

_ اشتباهات جبران پذیرند ولی اگر ازآنها بگریزیم نتایج بدی بدنبال خواهد داشت.


 قبل از دبستان پدر و مادر چه چیزهايي به شما یاد دادند؟

_ شمارش و نوشتن اعداد ، خواندن و نوشتن حروف الفبا ،شعر ، جمع و تفريق اعداد يك رقمي و ...بیشتر در بحث اخلاق شمارش شعر وآشنایی با انضباط.


پدر و مادرشما چقدر پي گيري مسائل آموزشي شما بودند؟ پدرو مادرشما زماني كه مدارس غيرحضوري شد، چگونه به شما كمك مي كردند؟

_ فکر میکنم آنقدر کم بود که لحاظ نشود ونه آنقدر زیاد  دردوران کرونا هم خودم به آنها گزارش میدادم وراهنمایی تحویل میگرفتم.


 بهترين پشتيبان هاي شما دركانون چه اشخاصي بودند، لطفا نام ايشان را بگوييد؟ و بگوييد چه كمك هايي به شما كردند؟

_ خانم کارگر-خانم مصطفوی وآقای قاضی-پشتیبان ویار من بودند وبهترین درکار مشاوره ومن همیشه نام آنها را در ذهنم نگه میدارم وهیچ وقت حمایتهای خانم مظفری را فراموش نمیکنم.


 معیارهای شما برای انتخاب رشته چیست؟ کدام رشته ها را در اولویت قرار می دهید و با چه معیارهایی ؟

_ علاقه وهدفم ازابتدا پزشکی بوده وامیدوارم بتوانم موفق باشم.


 بدترین تراز شما در کدام آزمون یا آزمون ها بود؟ واکنش خودتان چه بود ؟ واکنش خانواده تان چه بود ؟وقتی افت تراز و رتبه داشتید، واکنش شما و خانواده تان چگونه بود ؟ 

_ دریکی از آزمونها دهم و6100-راستش رابخواهیداول ناراحت شدم ولی خانواده به من کمک کردند تا از یاد ببرم وبعد برنامه بهتری برای افزایش تراز داشته باشم ورفتار خانواده عالی بود.


 نقش آموزشی خانواده در دوران کرونا بیش از گذشته است . همراهی پدر و مادر و بقیه ی اعضای خانواده تاثیر گذار است . چند نمونه از کارهای موثر خانواده تان در دو سال کرونا را لطفا توضیح دهید.

_طبقه ای با سکوت برایم آماده کردند همیشه روحیه میدادند وگرهم خسنه میشدم با تشویق کمک میکردند واز لحاظ مالی هم کمک شایانی کردند.


از نظر شما گرایش های جدید در سوال های کنکور امسال کدام هاست ؟ لطفا توضیح دهید .

_گرایش خاص کنکور امسال را دربحث ریاضی میدانم وسوالات ادبیات را در حال سخت شدن میبینم ولی دردرسهای دیگر هم حائز اهمیت ویژه ای هستند که باید بادقت رعایت شود مخصوصا زیست که باید با ظرافت خاص خوانده شود.


نظرات منفی و کنایه های دیگران چقدر مانع کار شما می شد ؟ تشویق ها و تحسین های دیگران چقدر سبب مغرور شدن و سست شدن شما در درس خواندن و پیشرفت می شد ؟ چگونه خودتان را در برابر مغرور شدن و ناامید شدن مدیریت می کردید ؟

_کنایه هایی که بیشتر ازطرف آشنایان بود جدی نمیگرفتم چون من رویاهایی داشتم که آنها دور از ذهن میپنداشتند تشویقهای خانواده را به عنوان نیروی محرکه در نظر میگرفتم تا مغرور نشوم.


در کدام درس می توانید در بخش تدریس، طراحی سوال، ویراستاری سوال و ویراستاری کتاب با کانون همکاری کنید؟

_احساس میکنم در هیچ کدام از درسها بهترین نیستم ولی دردرس ریاضی وزیست از کاری از عهده ام برآید برای کانون انجام میدهم.


کدام معلم خود را به عنوان معلم برتر معرفی می کنید؟چرا؟

_همه معلمهایم بهترین درکار خودشان بودند ومن همواره برای آنها احترام قائلم وبرایشان آرزوی سلامتی دارم.


  1. كداميك از معلم هاي شما بهترين سوالات امتحاني را طرح مي كردند؟
  2. _ نمیتوان دقیق گفت ولی بعضی معلم ها سخت طراحی میکنند بعضی آسان.


یک مشکل مهم دانش آموزان در دوران کرونا و آزمون های آنلاین نگرانی از تقلب برخی دانش آموزان است . شما با این موضوع چگونه برخورد می کردید ؟ آیا به تراز و رتبه ی دیگران کار داشتید؟

_ نگرانی من از تقلب نبود چون نتیجه ام را بادرصدهایم برداشت میکردم ورتبه کل هم اهمیت کمی داشت وبه تراز به صورت نسبی نگاه میکردم که کدام رابیشتر زدم وچقدر سخت تر بوده.


روش های مدیریت


برا ی مدیریت زمان سر جلسه کنکور چکار کردید؟ از کدام یک از روش هاي مدیریت زمان استفاده کردید؟ (ضربدر و منفي ، زمان هاي نقصاني ، استراتژي بازگشت) آیا در طول سال نیز از این روش ها استفاده می کردید؟ آیا وقت کم آوردید یا خیر؟ استراتژی شما چه بود؟

از زمانهای نقصانی آنطور که تعریف شده استفاده نمیکردم ولی برای خودم شخصی سازی میکردمروش ضربدر ومنفی رابه شکل دیگری دنبال میکردم مقلا زمین شناسی را کمتر از ده دقیقه برای خودم تعریف کرده بودم.


چگونه آرامش خود را درروز كنكورحفظ کردید؟ آیا در روز کنکور با سوالات سخت چالشی و طراحی جدید مواجه شدید؟  چگونه احساسات و زمان خود را مدیریت کردید؟ کدام درس اینگونه بود ؟

_طبیعتا کنترل استرس باذکر الهی یارب موثر بود سوالات سخت هم برای همه هست.


 روش شما به پاسخگویی به سوالات در روز کنکور چه بود؟ ایا ترتیب دفترچه سوال را رعايت كرديد یا تغيير داديد؟

_ همیشه ترتیب دفترچه رارعایت میکردم وچون آزمونها کانلا شبیه سازی شده بود روز کنکور استرس ونگرانی وجود نداشت.


آیا اتفاق غیرمنتظره‌ای در جلسه ی کنکور برایتان به وجود آمد؟ آیا درسی بود که در جلسه ی کنکور شما را غافلگیر کرده باشد؟ چگونه خودتان را در آن شرایط مدیریت کردید؟

_ من درطول سال دردرس ریاضی نتیجه خوبی داشتم وهمین باعث غافلگیری من شد وزیادنارحت نشدم خدارو شکر چند سوال که حل کردم به شکل دومینووار به من کمک کرد.

Menu