گفتگو با امیرمحمد فضلی - رتبه‌ی 9 منطقه 2 - کنکور تجربی 1400

گفتگو با امیرمحمد فضلی - رتبه‌ی 9 منطقه 2 - تجربی 1400 و رتبه‌ی 30 کشوری کنکور تجربی 1400 قهرمان پیوستگی در آزمون‌های قلمچی

گفتگو با امیرمحمد فضلی - رتبه‌ی 9 منطقه 2 - کنکور تجربی 1400

مشاهده صفحه شخصی امیرمحمد فضلی 

نام و نام خانوادگی دانش‌آموز : امیرمحمد فضلی          
میانگین تراز :  7300          
رشته تحصیلی : تجربی نظام جدید
نام شهر:  زنجان      
سهمیه‌ی کنکور:منطقه2
رتبه : 30 کشوری و 9 منطقه 2 
تعداد آزمون : 99
نام مدرسه : متوسطه 2 پسرانه استعداد هاي درخشان شهيد بهشتي
سابقه در کانون : 5 سال
نام پشتیبان : حمیدرضا بیات



شرکت در آزمون های کانون


 از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟

من 5 سال و در پایه های پنجم،ششم،دهم،یازدهم و دوازدهم در آزمون های کانون شرکت کرده ام.پایه های پنجم و ششم به دلیل آمادگی برای آزمون تیزهوشان و از پایه دهم تا دوازدهم برای آمادگی برای کنکور.زیرا با برنامه درس خواندن را از همان اوایل دبیرستان برای موفقیت در کنکور مفید می دانستم.در دوران ابتدایی به پیشنهاد پدر و مادر وارد کانون شدم ولی در دبیرستان این خودم بودم که پیش قدم شدم.


 دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود؟ مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ 

پیوستگی باعث می شود که دانش آموز حفره ای در ارزیابی خودش نداشته باشد و بتواند تصویر مناسبی از وضعیتش در طول سال تحصیلی داشته باشد.

مهم ترین ویژگی آزمون ها از نظر من این بود که هدف نهایی که تسلط به تمام مباحث بود رو خرد کرده و به صورت اهداف کوتاه مدت به دانش آموزان ارائه می داد که این در وهله اول برای بچه ها برنامه ریزی را آسان تر می کند و در مرحله دوم چالش و جذابیت درس خواندن را برای بچه ها بیشتر.


 آیا در سال‌های حضور خود در کانون در آزمون‌ها غیبت کردید؟ چند غیبت؟ دلیل غیبت شما چه بود؟

سال دوازدهم در آزمون های کانون غیبت نداشتم.در سال های پایه هم با این که دقیق یادم نمی آید اما بعید می دانم هر سال از یک یا دو غیبت بیشتر شده باشد و اگر برمی گشتم همان آزمون ها را هم غیبت نمی کردم.غیبت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آنها که معمولا من را وسوسه می کرد حس عدم آمادگی بود.سال دوازدهم به این نتیجه رسیدم که حتی اگر آمادگی کافی برای آزمونی نداشته باشم نتیجه بد می تواند برای من تلنگر باشد و باعث شود که برای آزمون بعد بیشتر تلاش کنم.

 

 به نظر شما آزمون‌های آنلاین چه فايده اي دارد؟ ايا در آزمون‌ها غیبت می‌کردید؟ روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می‌گرفتید؟

من خودم تفاوت زیادی در آزمون آنلاین و حضوری نمی بینم.گرچه معتقدم آزمون حضوری کیفیت بالاتری دارد اما آزمون آنلاین هم می تواند نقش ارزیابی را برای دانش آموز ایفا کند به همین علت دلیلی برای غیبت نمی دیدم.روز های جمعه آزمون را ساعت 8 شروع می کردم و بر اساس زمان مقرر آزمون می دادم و معمولا در پردازش اول قرار می گرفتم.


به نظرتان درس خواندن در تابستان، لازم است؟

بله درس خواندن در تابستان لازم است به خصوص سال دوازدهم.به بچه های پایه که از دهم به یازدهم می روند نیز توصیه می کنم در تابستان نه به شدت یک کنکوری اما درس بخوانند و مطالبی که خوانده اند را به خوبی مرور کنند.



برنامه ی راهبردی 


 مهمترین قسمت برنامه راهبردی برای شما کدام قسمت بود؟ چگونه آن را اجرا می کردید و برای خودتان شخصی سازی می کردید ؟ 

برنامه راهبردی ویژگی هایی داشت که برای من مطلوب بودند.مرور مطالب قبلی،پیشروی های مناسب.....ولی به این معتقدم که هر دانش آموزی باید این برنامه را متناسب با شرایط خودش شخصی سازی کند.من سعی می کردم تقسیم بندی مناسبی از حجم منابعم متناسب با برنامه راهبردی داشته باشم و اگر نیاز می دیدم که مبحثی از بودجه بندی آزمون را به شیوه خاص و به طور ویژه ای مطالعه کنم حتما این کار را انجام می دادم.


 چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق داشت؟ 

برخی مواقع پیش می آمد که برنامه مدرسه و برنامه راهبردی با هم همخوانی نداشتند.در این مواقع اولویتم با برنامه ای بود که جلوتر بود و برنامه عقب تر را مرور می کردم


آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرد؟ چه تفاوتی؟ آیا در باره روش های مطالعاتی خود با دیگران نیز مشورت می کردید؟ 

بله قطعا.اصولا دانش آموز با جلو رفتن در مسیر تحصیل و کسب تجربه روشش هم دچار تغییر خواهد شد.من به شما می گویم نه تنها روش مطالعه من سال کنکور نسبت به سال های پایه فرق کرده بود بلکه در طول سال کنکور هم اصلاحاتی در آن ایجاد می کردم.مثلا یک مورد این بود که تست محور تر شده بودم و مرور هایم بیشتر بر اساس بازیابی بود.درباره روش های مطالعاتی معمولا به خودم متکی بودم ولی با مشاورم هم در خیلی موارد مشورت می کردم.


 شما شخصا به كدام دروس در تابستان اهمیت بیشتری داديد ؟مطالعه در تابستان چه میزان در موفقیت شما در ازمون سراسری نقش داشت؟ در تابستان مطالعه و تمرکز شما بر روی دروس پایه و سال دوازدهم به چه میزان بود؟

من به دروس اختصاصی و از عمومی ها به ادبیات و عربی در تابستان اهمیت بیشتری می دادم زیرا این دروس شامل حلیات و مطالب تحلیلی هستند که دیرتر فراموش می شوند و جذاب تر هم هستند.مطالعه در تابستان باعث افزایش تسلط من بر مطالب مفهومی و حلیات شده بود.در تابستان 90درصد مطالعه من معطوف به مطالعه دروس پایه بود و شاید 10 درصد یا کمتر به سال دوازدهم می پرداختم.


 آیا از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده کردید؟

در درس زیست از کتاب سه سطحی استفاده می کردم.ویژگی خوب این کتاب این است که سوالات چالشی آزمون های کانون را جمع آوری کرده.


کارنامه و سایت


روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گرفتید ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كردید؟

روز جمعه معمولا بعد از استراحت حدود ساعت 3 کارنامه را مشاهده می کردم.درصد های دروس و نمودار عملکرد تحصیلی برایم اهمیت ویژه ای داشتند زیرا عملکرد من در مطالعه دروس و پیشرفتم نسبت به آزمون قبل را نشان می دادند.


 بعد از برگزاري آزمون ،آزمون‌ها راچگونه تحلیل می‌کردید؟

بعد از برگزاری آزمون پس از تفریح و استراحت برای بازیابی انرژی بعد از دریافت کارنامه و بعد از اینکه پاسخ های تشریحی بار گذاری می شد تحلیل را شروع می کردم.تحلیل من در مرحله اول شامل سوالاتی بود که اشتباه پاسخ داده بودم و سوالات بدون پاسخ بود.بعد می رفتم سراغ سوالاتی که سر جلسه برای پاسخ دادن به آنها شک داشتم یا به سختی جواب داده بودم.


از کدام ابزارهای اطلاع‌رسانی استفاده می‌کردید؟ 

از سایت کانون و اپلیکیشن کانون استفاده می کردم.


 هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه بود؟

یک یا دو روز ابتدای هفته اول را بیشتر وقف آموختن مطالب می کردم و بعد تست زدن را شروع می کردم و تا سه شنبه و در صورت سنگین بودن بودجه تا چهارشنبه تست زدن از منابع را ادامه می دادم.بعد در آزمون مشابه پارسال شرکت می کردم تا آمادگی نسبتا مناسبی برای آزمون کسب کنم.حفظیات را هم تا قبل از دوران عید هفته دوم مطالعه می کردم و بعد از عید در دو هفته پخش می کردم.


در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟

شکر خدا در سال های دهم و یازدهم هم از نظر آموزشی وضعیت مطلوبی داشتم نه در حد دوازدهم اما راضی کننده بود.پیشرفتی که در سال دوازدهم حاصل شد را بیشتر مدیون جدی تر شدن روند مطالعه در سال کنکور و جوی که در این سال حاکم است می دانم.


برنامه ریزی شخصی و روش مطالعه


ساعت مطالعه خودرا طول دوره چقدر بود؟

ساعت مطالعه من در تابستان 8 الی 9 ساعت،در اوایل سال تحصیلی روز هایی که مدرسه بود 6 الی 7 ساعت و روز های تعطیل 8 الی 9 ساعت.بعد از عید نیز به طور کلی این ساعت مطالعه افزایش یافته بود و به طور میانگین 9 الی 10 ساعت بود.


 در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟

روش مطالعه ام در دینی را تغییر دادم.در این درس قبلا بیشتر تست می زدم ولی اواخر سال توجهم را به متن بیشتر کردم و این تاثیر خوبی بر عملکردم داشت.


مهارت های خودتنظیمی : فراشناخت و هوش هیجانی


شما درسال گذشته بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانديد يا باروش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. 

بسته به میزان مطالبی داشت که باید مرور می شد.اگر حجم این مطالب کم بود تست های نشان دارم را دوباره مرور می کردم و اگر حس می کردم مطلبی را فراموش کردم به خلاصه ها و یا درسنامه مراجعه می کردم ولی گاهی پیش می آمد که حجم مطالبی که باید مرور می شد زیاد بود و در این مواقع از بازیابی استفاده می کردم.


چگونه بین مطالعه براي امتحانات نهایی ومطالعه براي کنکور و تعادل ایجاد کردید تا بتوانید در هر دو نتیجه لازم را به دست بیاورید؟

جز در چند درس من به شخصه تفاوتی در تشریحی خواندن و تستی خواندن نمی بینم. کسی که درسش را خوب خوانده باشد بعید است که در امتحانات نهایی دچار مشکل شود.به همین دلیل در دوران امتحانات نهایی جز برای چند درس معدود که نیاز می دیدم تمام وقتم را به امتحانات نهایی اختصاص بدهم در بقیه امتحانات با مرور نمونه سوال ها و نکات مربوط به تشریحی نوشتن کارم راه می افتاد و باقی وقت را به کنکور اختصاص می دادم.


در کدام درس ها پیشرفت داشتید؟ چگونه پیشرفت کردید؟ آیا در روش مطالعه خود در این درس ها تغییری دادید ؟ 

در درس ادبیات پیشرفت داشتم که این پیشرفت را مدیون توجه بیشتر به معنی کردن ابیات و عمیق تر خواندن این درس می دانم.سعی می کردم از معنی کردن ابیات دشوار طفره نروم و سعی کنم معنی و مفهومشان را خودم کشف کنم و اگر به نتیجه نمی رسیدم از دبیر معنی شان را می پرسیدم.


 پدر و ماردتان درسال آخر چه كمك هاي آموزشی به شما كردند؟  

پدر و مادرم واقعا کمک خیلی زیادی به من کردند و واقعا از آنها متشکرم بدون کمک آنها حصول این نتیجه غیرممکن بود.اولین کمک آنها به من این بود که به من اعتماد داشتند و در عین اینکه از دور عملکرد من را زیر نظر داشتند سعی نمی کردند که در رویه درس خواندن من دخالت مستقیم کنند و اینکه من را تا جای ممکن از حاشیه ها دور نگه داشتند تا درگیر آنها نشوم و بر درسم تمرکز کنم.


تعطیل شدن مدارس به خاطر کرونا چه تأثیری روی درس خواندن شما داشت؟

در اوایل که سال یازدهم بودیم تاثیر منفی ای داشت و باعث کاهش مطالعه و تمرکزم شده بود ولی در ادامه به این وضعیت عادت کردم و خودم را با آن وفق دادم و توانستم رویه درس خواندنم را به صورت طبیعی ادامه بدهم.


 برای آینده چه برنامه‌ای دارید؟ 

من قصد دارم در رشته پزشکی دانشگاه تهران تحصیل کنم.


 پیشخوانی درس‌های سال بعد را آيا انجام می‌دادید؟

بله، از طریق کتابهای درسی و کمک درسی که داشتم پیش خوانی را انجام می دادم.


روش های مدیریت زمان


برای مدیریت زمان سر جلسه کنکور  از کدام یک از روش هاي مدیریت زمان استفاده کردید؟ 

از تکنیک های ضربدر و منهد و زمان های نقصانی در طول استفاده می کردم و در کنکور نیز استفاده کردم که واقعا کمک کننده بودند.


 چگونه آرامش خود را درروز كنكورحفظ کردید؟ آیا در روز کنکور با سوالات سخت چالشی و طراحی جدید مواجه شدید؟  چگونه احساسات و زمان خود را مدیریت کردید؟ کدام درس اینگونه بود ؟

روز کنکور جز مقدار کمی هیجان که طبیعی است به طور کلی آرام بودم.در هنگام آزمون هم بعد از جواب ندادن تعداد زیادی از سوالات ریاضی تا حدی نا امید شده بودم اما به خودم تلنگر زدم و با یادآوری این نکته که من تلاشم را کردم حالا نتیجه هر چیزی بشود خودم را آرام کردم و آزمون را به اتمام رساندم.


آیا اتفاق غیرمنتظره‌ای در جلسه ی کنکور برایتان به وجود آمد؟چگونه خودتان را در آن شرایط مدیریت کردید؟

سر جلسه کنکور صحبت مراقبان نزدیک من کمی اذیتم می کرد که محترمانه بهشان تذکر دادم و آنها هم با احترام کامل صحبتشان را قطع کردند.


گفتگو با امیرمحمد فضلی - رتبه‌ی 9 منطقه 2 - کنکور تجربی 1400

 

 

 

Menu