گفتگو با محمد رادنیا - رتبه‌ی 8 منطقه 2 - کنکور تجربی 1400

گفتگو با محمد رادنیا رتبه‌ی 8 منطقه 2 و 28 کشوری کنکور تجربی 1400 قهرمان پیوستگی در آزمون‌های کانون قلمچی

گفتگو با محمد رادنیا - رتبه‌ی 8 منطقه 2 - کنکور تجربی 1400

صفحه شخصی محمد رادنیا

نام و نام خانوادگی : محمد رادنیا 
میانگین تراز : 7056
سهمیه کنکور : منطقه 2
رتبه ی 8 منطقه 2 و رتبه ی 28 کشوری
رشته تحصیلی : تجربی نظام جدید
نام شهر : بیرجند
تعداد آزمون : 65
نام پشتیبان : امیرمسعود جعفری
سابقه در کانون : 2 سال 
نام مدرسه : متوسطه 2 پسرانه استعداد هاي درخشان شهيدبهشتي 



  1. شرکت در آزمون های کانون


  2. از چه سالی وارد کانون شدید و در چه پای ­هایی در آزمون­های کانون شرکت کردید و چند سال؟ 

اینجانب محمد رادنیا در سال 98 در حالی که دانش آموز پایه یازدهم بودم در کانون فرهنگی آموزش ثبت ­نام کردم و در آزمون­ ها شرکت داشتم. سپس در پایه دوازدهم نیز به عضویت خویش استمرار بخشیدم. اولین آزمون من در اوایل آذر ماه 98 بود. به این ترتیب مدت 2 سال دانش­ آموز کانون بودم.


  1. آشنایی شما با کانون و آزمون­های کانون چگونه بود؟ آیا از خانواده و آشنایان و دوستان شما قبلاً کسی کانونی بود؟ 

آشنایی من با کانون از طریق همکلاسی­هایی بود که عضو کانون بودند و در مسیر خانه تا مدرسه در مورد آزمون­های کانون صحبت می­کردند و رتبه و ترازشان را با هم مقایسه می­ نمودند و این نقطه شروع و انگیزه­ای بود برای ثبت­نام. البته آشنایی با کانون در خانواده ما مسبوق به سابقه بود زیرا برادر مرحومم نیز در دوران دانش ­آموزی مدتی عضو کانون بودند.


  1. چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود؟ 

البته هر فردی از شادی و پیشرفت دوستان و همکلاسی­هایش خشنود می­شود اما در این مورد وارد جزئیات موضوع نمی­شدم و بیشتر حواسم به نتایج خودم بود و سعی می­کردم خودم را فقط با خودم مقایسه کنم و ضعف و قوت خود را بسنجم. 


  1. اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیدید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می­دانید؟

اولین ترازم 5382 بود و در نهایت تا تراز 7638 پیش رفتم. دلیل پیشرفت خود را بعد از لطف و امداد الهی، توجه بیش از پیش به دروس و جدی گرفتن آن­ها و درس و تجربه گرفتن از اشتباهات گذشته بر پایه عادت به دقت در تدریس دروس توسط معلمان و دبیران گرانقدرم در طول دوران تحصیل می­دانم.


  1. آیا در آزمون­های دوران طلایی نوروز شرکت کردید؟ روش مطالعه و ساعت مطالعه در عید چقدر بود؟

در مورد این آزمون­ها چیزی به یاد نمی ­آورم اما سعی کردم دوران عید را هم به همان روال قبلی و بلکه بیشتر به مطالعه و تست ­زنی بپردازم چرا که هم مدارس تعطیل بود و هم به سبب شرایط کرونایی، دید و بازدیدهای عید وجود نداشت.


  1. برای پیشرفت کردن با کسی مشورت کردید و از کسی کمک گرفتید؟

در مسیر پیشرفت، خداوند را همواره به سبب لطف و عنایت مستمرش شاکرم و بعد از خداوند از خانواده که همواره پشتیبان من بودند و نیز از دبیران گرامی ­ام کمال تشکر و سپاس را  دارم.


برنامه راهبردی


  1. آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال­های پایه تفاوتی کرد؟ 

باید یادآور شوم که در سال­های دهم و یازدهم، بیشتر وقتم به مطالعه مباحث و منابع المپیاد زیست ­شناسی گذشت و فرصتی برای توجه به کنکور وجود نداشت اما از آذر 99 (سال دوازدهم) که مسیر پر پیچ و خم المپیاد رسماً به انتها رسید، موضوع کنکور را به صورت جدی دنبال کردم. البته بیشتر از مطالعه کتب یا درسنامه به سراغ تست­ها رفتم و لذا مطالعه کتب درسی تا اواخر فروردین به طول انجامید ولی در عوض مقدار زیادی تست را کار کردم.


  1. منابع شما در تابستان چه بود؟ 

منبع مطالعاتی مشخصی نداشتم و به طور مداوم به سراغ منابع مطالعاتی متنوع می­رفتم چرا که محدود شدن در یک منبع مطالعاتی را به صلاح نمیدانستم.


  1. وقتی مدارس غیرحضوری شد چگونه برنامه ­ریزی برای درس خواندن کردید؟

ابتدا هم پای آموزش و برنامه ­ریزی مدرسه پیش رفتم و در نهایت هرچه به کنکور نزدیک­تر می­شدم، مطالعه شخصی و شرکت در آزمون­ها و توجه به منابع کنکور مانند تست­ها بیشتر وقتم را  به خود اختصاص می­داد.


کارنامه و سایت


  1. از سایت کانون در این مدت چه استفاده­ هایی کردید؟

برای مشاهده کارنامه خود و نفرات برتر و همینطور شرکت در آزمون­ های مشابه پارسال و اطلاع از آخرین اخبار و برنامه­ های کانون به سایت کانون مراجعه می­کردم و البته از بخش تخمین رتبه نیز بهره می­بردم.


  1. بعد از برگزاری آزمون، آزمون­ها را چگونه تحلیل می­کردید؟

سوألاتی که در جواب آن­ها شک داشتم یا غلط زده بودم یا اصلاً جواب نداده بودم را مشخص کرده و از روی پاسخ تشریحی به بررسی و رفع اشکال آن­ها می ­پرداختم.


  1. از کدام ابزارهای اطلاع­ رسانی استفاده می­کردید؟

سایت، صفحه اصلی کانون در اینستاگرام و نیز مجله سرای دانش مورد استفاده من بودند.


برنامه ریزی شخصی و روش مطالعه 


  1. آیا دفتر برنامه ­ریزی داشتید؟ دفتر برنامه­ ریزی چه کمکی به شما کرد؟

به طور کلی دفتر برنامه­ ریزی به معنای مصطلح و رسمی آن نداشتم ولی در دوران جمع­بندی، هر آزمونی که شرکت می­کردم، تعداد پاسخ­های صحیح و غلط دروس را در دفتری ثبت می­کردم که البته کمک بخصوصی به من نکرد و فقط این حس را به من میداد که در مسیری صحیح قرار دارم و وضعیتم در دروس مختلف قابل قبول است.


چه برنامه­ای برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی خود داشتید؟ 

زیاد اهل مطالعه نبودم و بیشتر وقتم را به تست زدن اختصاص می­دادم و در تست زدن هم خیلی توجهی به عمومی یا اختصاصی و تعادل آن­ها نداشتم و هدفم تسلط بر دروس بود. در واقع در هر درسی که احساس کمبود می­کردم، تست­های مربوط به آن درس را با دقت و توجه کامل بررسی می­کردم. یعنی به صورت تک درس در تست­ زنی عمل می­کردم.


ساعت مطالعه ­تان به طور میانگین در سال­های متوسطه دوم و در سال دوازدهم چقدر بود؟

ساعات مطالعه روزانه ­ام در سال­های دهم و یازدهم و نیمه اول پایه دوازدهم کمتر از 3 ساعت در روز بود اما در نیمسال دوم پایه دوازدهم با تلاش و سختی فراوان آن را به حدود 8 ساعت در روز رساندم.


آیا خلاصه نویسی داشتید؟ 

زیاد به خلاصه نویسی اعتقاد نداشتم و باورم این بوده که حل تست­ها و بررسی گزینه­ های آن بهتر از خلاصه نویسی دروس است و مطالب کتب درسی را بیشتر از آن در ذهن آدمی تثبیت می­کند.


در کدام درس­ها پیشرفت داشتید؟ چگونه پیشرفت کردید؟ 

در ادبیات تقریباً در سال دوازدهم به مقدار زیادی پیشرفت کردم و دلیلش تمرکز بر کتاب درسی پایه دهم بود که بر کلمات و آرایه­ های آن مسلط شدم و سپس تلاش کردم تا از طریق انجام تست­ها، آرایه ­های تکراری و مفاهیم مهم در بحث قرابت را بیابم و در کتاب یادداشت کنم.



مهارت های خودتنظیمی : فراشناخت و هوش هیجانی

پدر و مادرتان در سال آخر چه کمک ­های آموزشی به شما کردند؟

مرا به درس خواندن تشویق می­کردند و از توجه به تست­ها و مطالعه درسنامه ­های غیر استاندارد و غیراصولی که هم استرس کنکور را در فرد بالا می­برد و هم ذهن دانش ­آموز را مشوش می کند بازمی ­داشتند. 


تعطیل شدن مدارس به خاطر کرونا چه تأثیری روی درس خواندن شما داشت؟

بدیهی است تعطیلی مدارس و مجازی شدن آموزش سبب افت بسیار شدید یادگیری و کیفیت تدریس علیرغم تلاش دبیران محترم می­شود و دانش­ آموز باید تلاش مضاعفی داشته باشد تا مطلب را بفهمد. البته در کنار این زیان ناشی از تعطیلی مدارس، یک فایده هم برای دانش ­آموزان از جمله خودم داشت و آن در اختیار گرفتن وقت بیشتری برای مطالعه فرآیند آمادگی برای کنکور بود که سبب مطالعه بیشتر و بهره ­گیری بهینه از وقت بود.


برای آینده چه برنامه ­ای دارید؟

با توکل بر خدا و استعانت از او و به شرط حیات و سلامت، سعی می­کنم بیش از گذشته تلاش کنم و با درس خواندن بیشتر، فرد مفیدی برای جامعه باشم ان­شاءالله.


قوی­ترین درس شما چیست؟ برای درس­هایی که قوی هستید از کدام کتاب­ها استفاده کردید؟

عربی و زبان انگلیسی – برای هیچکدام از کتاب خاصی استفاده نکردم (البته برای یادگیری بیشتر زبان، در سنوات قبلی در کلاس­هایی شرکت داشتم.).  


پدر و مادر شما چقدر پیگیر مسائل آموزشی شما بودند؟ 

والدین فقط از من می­خواستند که درس بخوانم و از وقت خود بهترین استفاده را بکنم. البته آن­ها هم مانند هر پدر و مادر دیگری تمام تلاش خود را می­کردند که محیط خانه برای درس خواندن و پیشرفت از آرامش برخوردار باشد.


چند نمونه از کارهای مؤثر خانواده­تان در دو سال کرونا را لطفا توضیح دهید.

پرهیز از دورهمی و مهمانی برگزار کردن و مهمانی رفتن هم  مانع گسترش بیماری می­شود­ و هم به طور طبیعی سبب ایجاد محیطی آرام برای تلاش و درس خواندن می­گردد.


نظرات منفی و کنایه ­های دیگران چقدر مانع کار شما می­شد؟ تشویق ­ها و تحسین­ های دیگران چقدر سبب مغرور شدن و سست شدن شما در درس خواندن و پیشرفت می­شد؟ 

جو خانواده و دوستان و اطرافیان بسیار آرام و منطقی بود و خبری از نظرات منفی و کنایه­ ها و نیز تشویق­ های کاذب نبود و بیشتر وقت هم به رفع اشکال و همچنین معرفی منابع و رویکردهایمان می­پرداختیم.


کدام معلم خود را به عنوان معلم برتر معرفی می­کنید؟ چرا؟

ضمن سپاسگزاری از همه دبیران محترم که برایمان زحمت کشیدند، به طور خاص باید از جناب آقای اللهیاری دبیر محترم درس ریاضی پایه یازدهم و جناب آقای امیدی فر دبیر محترم درس عربی و جناب آقای مولوی دبیر محترم درس زبان انگلیسی پایه دوازدهم تشکر ­کنم و برایشان بهترین ­ها را از خداوند مسئلت می­نمایم.


روش های مدیریت زمان


برای مدیریت زمان سر جلسه کنکور چه کردید؟  استراتژی شما چه بود؟

حقیقتش اتفاق جالبی در جلسه کنکور افتاد و آن هم این بود که من تمام زمان­های عبور از یک درس و ورود به درس دیگر را بر پایه شرایط شروع آزمون در ساعت 8 در ذهن داشتم. حال آن که کنکور امسال ساعت 8:30 شروع شد و در میانه پاسخ به سوألات اختصاصی متوجه شدم 10 دقیقه از زمان خروج از درس ریاضی و ورود به درس زیست­ شناسی گذشته است و من هنوز 15 سوأل ریاضی را بررسی کرده­ام و گمان کردم به خاطر سختی ریاضی در این درس زمان را از دست داد­ه­ام و زمان ­بندی­ هایم به هم خورده است لذا به سرعت وارد درس بعدی شدم و همین عجله سبب شد 5 سوأل اساسی فیزیک را فقط به خاطر بی­دقتی اشتباه بزنم. البته در میانه حل تست­های درس شیمی متوجه اشتباهم شدم و با آرامش ریاضی­ها را مجدداً بررسی کردم. این خاطره شاید درس عبرتی باشد برای سایرین که برای هر سناریو آماده باشند.


چگ آیا در روز کنکور با سوألات سخت چالشی و طراحی جدید مواجه شدید؟ چگونه احساسات و زمان خود را مدیریت کردید؟ 

امسال درس ریاضی کنکور به نظرم بسیار دشوار بود و از طرفی در طول آزمون­هایی که داده بودم، متوجه شده بودم که در ریاضی ضعف دارم و بیشتر باید تلاش کنم و البته همان­گونه که در بالا ذکر نمودم به خاطر به هم خوردن بحث زمان­بندی، آرامش خود را از دست دادم اما زمانی که به خود آمدم با آرامش به سراغ ریاضی رفتم و تمام وقت باقی­مانده در جلسه کنکور را به ریاضی اختصاص دادم که به لطف خدا به درصد قابل قبول 51% رسیدم.


 آیا ترتیب دفترچه سوأل را رعایت کردید یا تغییر دادید؟

بله و معتقدم اینگونه بهتر است چرا که مثلاً در اختصاصی­ها، دروس محاسباتی و حفظی به صورت یکی در میان تنظیم شده ­اند که برای عملکرد صحیح، لازم و ضروری است. به عنوان مثال کسی که ذهنش به خاطر سوألات ریاضی خسته شده است بهتر است مستقیماً وارد درس فیزیک نشود چرا که بی­دقتی­ های زیادی خواهد داشت و وجود درسی مثل زیست­ شناسی در بین این دو درس، هم به ذهن فرد استراحت می­دهد و هم در زمان­بندی به او کمک می­کند. البته درس شیمی هم بهتر است درس آخر باشد چرا که اگر فرد از لحاظ زمانی در مضیقه باشد، می­تواند تصمیم بگیرد فقط به سوألات کیفی جواب دهد و از پاسخگویی به مسئله ­ها صرف نظر کند.


گفتگو با محمد رادنیا - رتبه‌ی 8 منطقه 2 - کنکور تجربی 1400

Menu