نام و نام خانوادگی : محمد رادنیا | میانگین تراز : 7056 |
سهمیه کنکور : منطقه 2 | رتبه ی 8 منطقه 2 و رتبه ی 28 کشوری |
رشته تحصیلی : تجربی نظام جدید | نام شهر : بیرجند |
تعداد آزمون : 65 | نام پشتیبان : امیرمسعود جعفری |
سابقه در کانون : 2 سال | نام مدرسه : متوسطه 2 پسرانه استعداد هاي درخشان شهيدبهشتي |
- شرکت در آزمون های کانون
- از چه سالی وارد کانون شدید و در چه پای هایی در آزمونهای کانون شرکت کردید و چند سال؟
اینجانب محمد رادنیا در سال 98 در حالی که دانش آموز پایه یازدهم بودم در کانون فرهنگی آموزش ثبت نام کردم و در آزمون ها شرکت داشتم. سپس در پایه دوازدهم نیز به عضویت خویش استمرار بخشیدم. اولین آزمون من در اوایل آذر ماه 98 بود. به این ترتیب مدت 2 سال دانش آموز کانون بودم.
- آشنایی شما با کانون و آزمونهای کانون چگونه بود؟ آیا از خانواده و آشنایان و دوستان شما قبلاً کسی کانونی بود؟
آشنایی من با کانون از طریق همکلاسیهایی بود که عضو کانون بودند و در مسیر خانه تا مدرسه در مورد آزمونهای کانون صحبت میکردند و رتبه و ترازشان را با هم مقایسه می نمودند و این نقطه شروع و انگیزهای بود برای ثبتنام. البته آشنایی با کانون در خانواده ما مسبوق به سابقه بود زیرا برادر مرحومم نیز در دوران دانش آموزی مدتی عضو کانون بودند.
- چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود؟
البته هر فردی از شادی و پیشرفت دوستان و همکلاسیهایش خشنود میشود اما در این مورد وارد جزئیات موضوع نمیشدم و بیشتر حواسم به نتایج خودم بود و سعی میکردم خودم را فقط با خودم مقایسه کنم و ضعف و قوت خود را بسنجم.
- اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیدید؟ دلیل پیشرفت خود را چه میدانید؟
اولین ترازم 5382 بود و در نهایت تا تراز 7638 پیش رفتم. دلیل پیشرفت خود را بعد از لطف و امداد الهی، توجه بیش از پیش به دروس و جدی گرفتن آنها و درس و تجربه گرفتن از اشتباهات گذشته بر پایه عادت به دقت در تدریس دروس توسط معلمان و دبیران گرانقدرم در طول دوران تحصیل میدانم.
- آیا در آزمونهای دوران طلایی نوروز شرکت کردید؟ روش مطالعه و ساعت مطالعه در عید چقدر بود؟
در مورد این آزمونها چیزی به یاد نمی آورم اما سعی کردم دوران عید را هم به همان روال قبلی و بلکه بیشتر به مطالعه و تست زنی بپردازم چرا که هم مدارس تعطیل بود و هم به سبب شرایط کرونایی، دید و بازدیدهای عید وجود نداشت.
- برای پیشرفت کردن با کسی مشورت کردید و از کسی کمک گرفتید؟
در مسیر پیشرفت، خداوند را همواره به سبب لطف و عنایت مستمرش شاکرم و بعد از خداوند از خانواده که همواره پشتیبان من بودند و نیز از دبیران گرامی ام کمال تشکر و سپاس را دارم.
برنامه راهبردی
- آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سالهای پایه تفاوتی کرد؟
باید یادآور شوم که در سالهای دهم و یازدهم، بیشتر وقتم به مطالعه مباحث و منابع المپیاد زیست شناسی گذشت و فرصتی برای توجه به کنکور وجود نداشت اما از آذر 99 (سال دوازدهم) که مسیر پر پیچ و خم المپیاد رسماً به انتها رسید، موضوع کنکور را به صورت جدی دنبال کردم. البته بیشتر از مطالعه کتب یا درسنامه به سراغ تستها رفتم و لذا مطالعه کتب درسی تا اواخر فروردین به طول انجامید ولی در عوض مقدار زیادی تست را کار کردم.
- منابع شما در تابستان چه بود؟
منبع مطالعاتی مشخصی نداشتم و به طور مداوم به سراغ منابع مطالعاتی متنوع میرفتم چرا که محدود شدن در یک منبع مطالعاتی را به صلاح نمیدانستم.
- وقتی مدارس غیرحضوری شد چگونه برنامه ریزی برای درس خواندن کردید؟
ابتدا هم پای آموزش و برنامه ریزی مدرسه پیش رفتم و در نهایت هرچه به کنکور نزدیکتر میشدم، مطالعه شخصی و شرکت در آزمونها و توجه به منابع کنکور مانند تستها بیشتر وقتم را به خود اختصاص میداد.
کارنامه و سایت
- از سایت کانون در این مدت چه استفاده هایی کردید؟
برای مشاهده کارنامه خود و نفرات برتر و همینطور شرکت در آزمون های مشابه پارسال و اطلاع از آخرین اخبار و برنامه های کانون به سایت کانون مراجعه میکردم و البته از بخش تخمین رتبه نیز بهره میبردم.
- بعد از برگزاری آزمون، آزمونها را چگونه تحلیل میکردید؟
سوألاتی که در جواب آنها شک داشتم یا غلط زده بودم یا اصلاً جواب نداده بودم را مشخص کرده و از روی پاسخ تشریحی به بررسی و رفع اشکال آنها می پرداختم.
- از کدام ابزارهای اطلاع رسانی استفاده میکردید؟
سایت، صفحه اصلی کانون در اینستاگرام و نیز مجله سرای دانش مورد استفاده من بودند.
برنامه ریزی شخصی و روش مطالعه
- آیا دفتر برنامه ریزی داشتید؟ دفتر برنامه ریزی چه کمکی به شما کرد؟
به طور کلی دفتر برنامه ریزی به معنای مصطلح و رسمی آن نداشتم ولی در دوران جمعبندی، هر آزمونی که شرکت میکردم، تعداد پاسخهای صحیح و غلط دروس را در دفتری ثبت میکردم که البته کمک بخصوصی به من نکرد و فقط این حس را به من میداد که در مسیری صحیح قرار دارم و وضعیتم در دروس مختلف قابل قبول است.
چه برنامهای برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی خود داشتید؟
زیاد اهل مطالعه نبودم و بیشتر وقتم را به تست زدن اختصاص میدادم و در تست زدن هم خیلی توجهی به عمومی یا اختصاصی و تعادل آنها نداشتم و هدفم تسلط بر دروس بود. در واقع در هر درسی که احساس کمبود میکردم، تستهای مربوط به آن درس را با دقت و توجه کامل بررسی میکردم. یعنی به صورت تک درس در تست زنی عمل میکردم.
ساعت مطالعه تان به طور میانگین در سالهای متوسطه دوم و در سال دوازدهم چقدر بود؟
ساعات مطالعه روزانه ام در سالهای دهم و یازدهم و نیمه اول پایه دوازدهم کمتر از 3 ساعت در روز بود اما در نیمسال دوم پایه دوازدهم با تلاش و سختی فراوان آن را به حدود 8 ساعت در روز رساندم.
آیا خلاصه نویسی داشتید؟
زیاد به خلاصه نویسی اعتقاد نداشتم و باورم این بوده که حل تستها و بررسی گزینه های آن بهتر از خلاصه نویسی دروس است و مطالب کتب درسی را بیشتر از آن در ذهن آدمی تثبیت میکند.
در کدام درسها پیشرفت داشتید؟ چگونه پیشرفت کردید؟
در ادبیات تقریباً در سال دوازدهم به مقدار زیادی پیشرفت کردم و دلیلش تمرکز بر کتاب درسی پایه دهم بود که بر کلمات و آرایه های آن مسلط شدم و سپس تلاش کردم تا از طریق انجام تستها، آرایه های تکراری و مفاهیم مهم در بحث قرابت را بیابم و در کتاب یادداشت کنم.
مهارت های خودتنظیمی : فراشناخت و هوش هیجانی
پدر و مادرتان در سال آخر چه کمک های آموزشی به شما کردند؟
مرا به درس خواندن تشویق میکردند و از توجه به تستها و مطالعه درسنامه های غیر استاندارد و غیراصولی که هم استرس کنکور را در فرد بالا میبرد و هم ذهن دانش آموز را مشوش می کند بازمی داشتند.
تعطیل شدن مدارس به خاطر کرونا چه تأثیری روی درس خواندن شما داشت؟
بدیهی است تعطیلی مدارس و مجازی شدن آموزش سبب افت بسیار شدید یادگیری و کیفیت تدریس علیرغم تلاش دبیران محترم میشود و دانش آموز باید تلاش مضاعفی داشته باشد تا مطلب را بفهمد. البته در کنار این زیان ناشی از تعطیلی مدارس، یک فایده هم برای دانش آموزان از جمله خودم داشت و آن در اختیار گرفتن وقت بیشتری برای مطالعه فرآیند آمادگی برای کنکور بود که سبب مطالعه بیشتر و بهره گیری بهینه از وقت بود.
برای آینده چه برنامه ای دارید؟
با توکل بر خدا و استعانت از او و به شرط حیات و سلامت، سعی میکنم بیش از گذشته تلاش کنم و با درس خواندن بیشتر، فرد مفیدی برای جامعه باشم انشاءالله.
قویترین درس شما چیست؟ برای درسهایی که قوی هستید از کدام کتابها استفاده کردید؟
عربی و زبان انگلیسی – برای هیچکدام از کتاب خاصی استفاده نکردم (البته برای یادگیری بیشتر زبان، در سنوات قبلی در کلاسهایی شرکت داشتم.).
پدر و مادر شما چقدر پیگیر مسائل آموزشی شما بودند؟
والدین فقط از من میخواستند که درس بخوانم و از وقت خود بهترین استفاده را بکنم. البته آنها هم مانند هر پدر و مادر دیگری تمام تلاش خود را میکردند که محیط خانه برای درس خواندن و پیشرفت از آرامش برخوردار باشد.
چند نمونه از کارهای مؤثر خانوادهتان در دو سال کرونا را لطفا توضیح دهید.
پرهیز از دورهمی و مهمانی برگزار کردن و مهمانی رفتن هم مانع گسترش بیماری میشود و هم به طور طبیعی سبب ایجاد محیطی آرام برای تلاش و درس خواندن میگردد.
نظرات منفی و کنایه های دیگران چقدر مانع کار شما میشد؟ تشویق ها و تحسین های دیگران چقدر سبب مغرور شدن و سست شدن شما در درس خواندن و پیشرفت میشد؟
جو خانواده و دوستان و اطرافیان بسیار آرام و منطقی بود و خبری از نظرات منفی و کنایه ها و نیز تشویق های کاذب نبود و بیشتر وقت هم به رفع اشکال و همچنین معرفی منابع و رویکردهایمان میپرداختیم.
کدام معلم خود را به عنوان معلم برتر معرفی میکنید؟ چرا؟
ضمن سپاسگزاری از همه دبیران محترم که برایمان زحمت کشیدند، به طور خاص باید از جناب آقای اللهیاری دبیر محترم درس ریاضی پایه یازدهم و جناب آقای امیدی فر دبیر محترم درس عربی و جناب آقای مولوی دبیر محترم درس زبان انگلیسی پایه دوازدهم تشکر کنم و برایشان بهترین ها را از خداوند مسئلت مینمایم.
روش های مدیریت زمان
برای مدیریت زمان سر جلسه کنکور چه کردید؟ استراتژی شما چه بود؟
حقیقتش اتفاق جالبی در جلسه کنکور افتاد و آن هم این بود که من تمام زمانهای عبور از یک درس و ورود به درس دیگر را بر پایه شرایط شروع آزمون در ساعت 8 در ذهن داشتم. حال آن که کنکور امسال ساعت 8:30 شروع شد و در میانه پاسخ به سوألات اختصاصی متوجه شدم 10 دقیقه از زمان خروج از درس ریاضی و ورود به درس زیست شناسی گذشته است و من هنوز 15 سوأل ریاضی را بررسی کردهام و گمان کردم به خاطر سختی ریاضی در این درس زمان را از دست دادهام و زمان بندی هایم به هم خورده است لذا به سرعت وارد درس بعدی شدم و همین عجله سبب شد 5 سوأل اساسی فیزیک را فقط به خاطر بیدقتی اشتباه بزنم. البته در میانه حل تستهای درس شیمی متوجه اشتباهم شدم و با آرامش ریاضیها را مجدداً بررسی کردم. این خاطره شاید درس عبرتی باشد برای سایرین که برای هر سناریو آماده باشند.
چگ آیا در روز کنکور با سوألات سخت چالشی و طراحی جدید مواجه شدید؟ چگونه احساسات و زمان خود را مدیریت کردید؟
امسال درس ریاضی کنکور به نظرم بسیار دشوار بود و از طرفی در طول آزمونهایی که داده بودم، متوجه شده بودم که در ریاضی ضعف دارم و بیشتر باید تلاش کنم و البته همانگونه که در بالا ذکر نمودم به خاطر به هم خوردن بحث زمانبندی، آرامش خود را از دست دادم اما زمانی که به خود آمدم با آرامش به سراغ ریاضی رفتم و تمام وقت باقیمانده در جلسه کنکور را به ریاضی اختصاص دادم که به لطف خدا به درصد قابل قبول 51% رسیدم.
آیا ترتیب دفترچه سوأل را رعایت کردید یا تغییر دادید؟
بله و معتقدم اینگونه بهتر است چرا که مثلاً در اختصاصیها، دروس محاسباتی و حفظی به صورت یکی در میان تنظیم شده اند که برای عملکرد صحیح، لازم و ضروری است. به عنوان مثال کسی که ذهنش به خاطر سوألات ریاضی خسته شده است بهتر است مستقیماً وارد درس فیزیک نشود چرا که بیدقتی های زیادی خواهد داشت و وجود درسی مثل زیست شناسی در بین این دو درس، هم به ذهن فرد استراحت میدهد و هم در زمانبندی به او کمک میکند. البته درس شیمی هم بهتر است درس آخر باشد چرا که اگر فرد از لحاظ زمانی در مضیقه باشد، میتواند تصمیم بگیرد فقط به سوألات کیفی جواب دهد و از پاسخگویی به مسئله ها صرف نظر کند.