گفتگو با امیررضا علیزاده - رتبه 2 ایثارگران - کنکور تجربی 1400

گفتگو با امیررضا علیزاده رتبه 2 سهمیه ایثارگران 5 درصد و رتبه‌ی 25 کشوری کنکور تجربی 1400 قهرمان پیوستگی در ازمون‌های قلمچی

گفتگو با امیررضا علیزاده - رتبه 2 ایثارگران - کنکور تجربی 1400

 صفحه شخصی امیررضا علیزاده 

نام و نام خانوادگی : امیررضا علیزاده 
رتبه 2 سهمیه و 5 منطقه تجربی
رشته تحصیلی : تجربی نظام جدید
میانگین تراز کانون : 7021
سهمیه : ایثارگر 5 درصد
نام شهر : خوی 
سابقه در کانون : 3 سال
تعداد آزمون : 92
نام پشتیبان : محمد شیرمحمدی
نام مدرسه : متوسطه 2 پسرانه استعداد هاي درخشان علامه حلي



شرکت در آزمون های کانون 


از چه سالی در کانون عضو شدید و پیوستگی تان با آزمون ها چگونه بوده است؟

از سال دهم در آزمون های کانون شرکت کرده ام. 3سال عضو کانون بوده و در تمامی آزمون های هدیه هم حضور داشتم در این 3 سال حضور در کانون بدون غیبت بودم. 


آیا در آزمون های هدف گذاری شرکت می کردید؟

بله. شرکت در آزمون هدف گذاری و دریافت کارنامه آزمون باعث می شد از هفته اول با جدیت مطالعه و برنامه ریزی را شروع می کردم و در درس هایی که ضعف داشتم،  در تصمیم گیری برای تعیین مدت مطالعه دروسم در هفته ی دوم موثر بودند. من از 20آزمون هدف گذاری در 15 آزمون شرکت داشتم.

 

آزمون های مشابه پارسال چه نقشی برای ایفا کرد؟

آزمون های مشابه پارسال را در برنامه داشتم، سوالات این آزمون را مورد بررسی قرار می دادم که جنبه بازیابی و مرور را برایم داشتند.

 

چطور شد که به کانون اعتماد کردید و آزمون ها ی کانون را انتخاب کردید؟

سال نهم را تمام کرده بودم و با توجه به شناختی که از کانون و موفقیت هایش داشتم  و همچنین تجربه حضور موفق خواهرم در کانون با مشورت خانواده کانون را انتخاب کردم یک از مهمترین نقاط قوت آزمون های کانون برای من تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت بود 

 

یک خواهر بزرگتر از خود دارید که او هم 5سال عضو کانون بود از دانشگاه فرهنگیان فبول شد و اکنون دو سال است که معلم اموزش  و پرورش است نقش پدرو مادر و خواهرتان در رسیدن به این موفقیت  چه بود؟

حمایت های پدر و مادرم و بررسی وضعیت آموزشی و نتایجی که در آزمون ها کسب می کردم باعث می شد که برای آزمون های بعدی بهترم شوم. پدر و مادر و خواهرم هر دو نقش نقش مشاور انگیزشی برایم داشتند و در مواقعی که دلسرد می شدم و یا افت تراز داشتم با تشویق ها و انگیزه دادن های ایشان اعتماد به نفسم بیشتر می شد و با آرامش ادامه می دادم.

 

  یکی از شاخصه های شما پیوستگی حضور در آزمون ها و عدم غیبت تان بود و پدرتان خاطره جالبی از آزمون 31مرداد تابستان سال 1398مطرح کردند. لطفا در این رابطه توضیح بیشتری بدهید.

در تابستان قبل از یازدهم قرار بود در آزمون بین المللی پایا که در مشهد  شرکت کنم اتفاقا روز قبل از آزمون پایا امتحان قلم چی داشتم با توجه به اهمیت خاصی که پدر و مادرم به حضورم در آزمون و جدا نشدن از برنامه داشتم و همچنین علاقه خودم به شرکت در آزمون  پدرم  از سرپرست تیم خواست تا پس از حضور در آزمون کانون جدا از تیم به همراه خانواده عصر جمعه راهی مشهد شویم و صبح شنبه به تیم ملحق شوم با عجله آماده شدیم و عصر جمعه با اتومبیل شخصی راهی تبریز شدیم تا با قطار عازم مشهد شویم در مسیر پدرم عجله داشت تا به قطار برسیم که به خاطر سرعت غیرمجاز جریمه هم شدیم و البته در دقایق آخر به قطار رسیدیم و این موضوع هم خاطره ای به یادماندنی برایمان شد و هر از گاهی در جمع های دوستانه و خانوادگی با تعریف این خاطره نقش و جایگاه پیوستگی در آزمون ها را یاآور می شویم. همین جا دوست دارم از پدر و مادرم و همچنین خواهرم که با حساسیت زیادی به پیوستگی حضور من در آزمون ها داشتند و حتی خودشان را به زحمت و دردسر می انداختند تا من در همه آزمون های کانون با آرامش کامل شرکت کنم تشکر و قدردانی کنم.


برنامه راهبردی

 

آیا روش خاصی برای برنامه ریزی دو هفتگی داشتید؟

برنامه راهبردی کانون اصلی ترین برنامه من بود ولی معمولا هفته اول بیشتر دروس اختصاصی و درس ادبیات را در برنامه مطالعاتی قرار می دادم هر روز دو درس اختصاصی و درس ادبیات را در هفته اول کار می کردم  و کل دروس اختصاصی  و مابقی عمومی ها به همراه ادبیات را در هفته دوم با محوریت کار تستی بیشتر در هفته دوم در برنامه مطالعاتی ام  داشتم.


از کتابهای کانون کدامها را در برنامه داشتید ؟

کتاب های 3 سطحی کانون  همه درس هارا در برنامه مطالعه داشتم. چون سوالات آزمون های کانون را داشت و نقش بازیابی و مرور را برایم ایفا می کردند.

 

اگر بخواهید نام دبیر یا دبیرانی را که باعث ایجاد علاقه به شما در درس خواندن شدند را ذکر کنید از چه کسانی نام می برید؟

معلم چهارم دبستانم آقای احد قاسمی و آقای جعفر یکانی دبیر ریاضی ام در سال دهم باعث ایجاد علاقه مندیم به درس خواندن و بیشتر شده اند و از همین جا از همه دبیرانم و همچنین این دو عزیز تشکر و قدردانی می کنم.

 

پشتیبان های تان در طول این سه سال چگونه کمک تان کردند؟

در سال های دهم و یازدهم پشتیبانم آقای حسین احمدنیا با راهنمایی و پیگیری هایشان و تشویق من انگیزه خوبی برای ادامه در من ایجاد کردند. که از ایشان هم تشکر می کنم.


کارنامه و سایت 

 

از کارنامه های کانون غیر از کارنامه اصلی کدام یک را بررسی می کردید و چه کمکی به شما کرد؟

کارنامه پنج نوع درس خیلی برایم جالب و مفید بود و در برنامه ریزی هفتگی مدت مطالعه ی دروسم از کارنامه ی پنج نوع درس کمک می گرفتم.

 

برنامه ریزی شخصی و روش مطالعه 


چالشی ترین درس برایتان کدام بود؟

از سال آخر دهم و اوایل یازدهم درس زیست درس چالشی ام بود. زمان مطالعه این درس را افزایش دادم و رغبت زیاد برای تست زدن دراین درس پیدا کردم و این تغییر مطالعه باعث بهتر شدن وضعیتم در درس زیست شناسی شد.زمانی که افت  تراز داشتم و دلسردی و ناامید سراغم می آمد  به درس هایی که علاقه زیاد داشتم مثل فیزیک و زیست شناسی که از درس چالشی به درس مورد علاقه ام تبدیل شده بود مطالعه ام را شروع می کردم که این کار موجب آرامش و ایجاد انگیزه برای ادامه راه می شدند.

 

یکی از تاثیر گذارترین مقاطع در مطالعه برای کنکور دوره طلایی نوروز است شما این دوران را چگونه مدیریت کردید؟

طبق برنامه راهبردی کانون در دوران طلایی نوروز در آزمون 7 فروردین مرور دروس پایه دهم و یازدهم را مورد مطالعه قرار دادم و آزمون 14 فروردین که یک آزمون هدیه هم بود دروس عمومی را و در آزمون 21 فروردین مرور دروس نیمسال اول دوازدهم را انجام دادم  و در هر 3 آزمون شرکت کردم این کار و مرور حجم قابل ملاحظه ای از مطالب کنکور مرا به آرامش رساند.


 چگونه مرور انجام می دادید؟ 

در حاشیه کتاب درسی نکات مهم و فراموش شدنی را همیشه یادداشت می کردم و این یادداشتهای خلاصه شده اولویت های مرور من را تشکیل می داد  که 3 روز قبل هر آزمون مطالبی که خوانده بودم را در برنامه مرور قرار می دادم . 

نکته ی جالب مادر امیررضا در مورد مرور مطالب مهم : " وایت بردی را در آشپزخانه گذاشته بود، مطالبی را که به عنوان چکیده استخراج می کرد در آن وایت برد می نوشت  و در زمان های مرده و هر وقت حوصله اش سر می رفت می آید در کنار من آن مطالب را مرور می کرد امیررضا اتاق مجزا برای مطالعه داشت ولی عادت کرده بود در کنار مطالعه کند به همین دلیل وایت برد مرورش را هم در آشپزخانه گذاشته بود. "


برنامه ی تان برای جمع بندی نهایی قبل از کنکور چگونه بود؟

به روش 3 روز یکبار آزمون می دادم و البته خودم هم یک ابتکار عمل داشتم و هر روز در ماه پایانی یک درس اختصاصی و یک درس عمومی را به طور کامل تست می زدم و درس زیست شناسی را با توجه به ضریب بالای آن که پدرم هم براین نکته تاکید داشت هر روز مطالعه می کردم و حتی یک روز مانده به کنکور صبح تا ظهر زیست شناسی خواندم و درصد خیلی خوب 89 درصد را در این درس کسب کردم.


 پدر امیررضا مشاور مدرسه هستند که البته چند سال است که بازنشست شده اند ولی نقش خیلی مهمی به همراه مادر در راهنمایی  امیررضا داشتند. از ایشان خواستیم تا در این رابطه بیشتر توضیح بدهند. و اگر توصیه ای به اولیا دارند مطرح کنند.

انگیزه، باعث ایجاد تلاش در دوران کرونا برای امیررضا شد،   طوری که بعدازظهر ساعت 4 که کارنامه آزمون در سایت قرار می گرفت،  سوالاتی که اشتباه و یا  نزده بوده را مورد تحلیل قرار می داد و این سوالات را در حاشیه کتاب درسی خود جهت یادگیری برای آزمون های بعدی ثبت می کرد. برای ایجاد انگیزه از تجارت خودم در طول دوران مشاوره به دانش آموزان موفقم در مدارس استفاده می کردم و همچنین از مطالب مجله آزمون و سایت کانون و نظرات دانش آموزان برتر هم در راهنمایی امیررضا استفاده می کردم و بیشتر  جنبه انگیزشی و علامند سازی و روحیه بخشی را در نظر می گرفتم و به والدین توصیه می کنم حتما در بررسی نتایج فرزندانشان نیمه پر لیوان را ببینند و با ایجاد انگیزه و تلاش بیشتر در فرزندان و توجه به نکات مثبت کارنامه و نمرات خوبشان روحیه ی فرزندانشان را در سطح بالا توام با آرامش نگهدارند.

 

با شروع کرونا و غیرحضوری شدم آزمون ها آیا خللی در مطالعه شما  پیش آمد؟

ابتدا آزمون های غیر حضوری را  جدی نگرفته بودم ولی رفته رفته آزمون های آنلاین جایگاه خودش  را در برنامه مطالعاتی ام باز کردند. در زمان هایی که بعضی از دانش آموزان رتبه های کاذب کسب می کردند و رتبه من پایین تر می آمد ناراحت می شدم ولی راهنمایی پدر و مادر و پشتیبانم رفته رقته از حساسیتم کم شد و متوجه شدم با بررسی درصد ها و و چند از 10 دروسم رقابت با خود را اصل قرار دهم و در هر آزمون با وضعیتم در آزمون قبل رقابت کنم و این موضوع باشد تغییرات رتبه زیاد اذیتم نکند. و با آرامش بیشتر به راهم ادامه دادم.

  

مهارت های خودتنظیمی : فراشناخت و هوش هیجانی


 آیا در دوران مطالعه برای کنکور دچار افت تراز شدید؟ و چگونه مدیریت کردید؟

3 ماه مانده به کنکور دچار افت تراز شدم که با سعی و تلاش و  حمایت های پدرم  ایجاد روحیه و انگیزه و تشویقات ایشان و همچنین بررسی نظرات دانش آموزان برتر در سایت و مجله کانون و استفاده از تجارب شان در زمان های افت تراز  موفق می شدم مشکلاتم را مدیریت کنم.


توصیه ی پایانی شما به داوطلبان کنکور چیست؟

یک توصیه ی ویژه که در موفقیت خود من نقش داشت به دانش اموزان دهمی دارم   ،توصیه می کنم از سال دهم یک طراحی ویژه برای سه سالشان داشته باشند و مطالب هر سال را در همان سال مسلط شوند در اینصورت در سال کنکور آرامش خواهند داشت و ‌‌می توانند مطالب سه سال را در سال کنکور به بهترین نحو مدیریت کنند  و توجه داشته باشند داشتن انگیزه و آرامش روحی و بزرگ جلوه دادن نقاط قوت در موفقیت شان اثرگذاری بالایی خواهد داشت


گفتگو با امیررضا علیزاده - رتبه 2 ایثارگران - کنکور تجربی 1400

Menu