گفت و گو با مهدی غفاری - رتبه 4 ایثارگران - کنکور تجربی 1400

گفت و گو با مهدی غفاری - رتبه 4 ایثارگران - رتبه 57 کشوری - کنکور تجربی 1400 - قهرمانان پیوستگی آزمون‌های کانون

گفت و گو با مهدی غفاری - رتبه 4 ایثارگران - کنکور تجربی 1400
نام و نام خانوادگی دانش‌آموز: مهدی غفاری
نام شهر: مشهد  
رشته‌ تحصیلی:  تجربی        
میانگین تراز: 7102
منطقه یا سهمیه‌ی کنکور: ایثارگر 5 درصد- منطقه یک
تحصیلات پدر: تخصص پزشکی
شغل پدر: متخصص رادیولوژی
تحصیلات مادر:  تخصص پزشکی
شغل مادر: متخصص رادیولوژی
 رتبه 57 کشوری



شرکت در آزمون های کانون


از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟

_ در سال هفتم در تعداد کمی آزمون شرکت کردم و جدی نبود، اما به طور جدی در سه سال متوسطه دوم شرکت کردم و مهمترین دلیل آن گرایش دوستان و توصیه والدین به آزمون های کانون بود.


دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود؟ مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟

_ حضور مداوم در آزمون ها همواره موجب سنجش وضعیت درسی فعلی با رقبای مدرسه خودم و کشوری می شد به  دلیل همین جو رقابتی، بیشتر سعی کردم در آزمون ها شرکت کنم. قطعا مهمترین ویژگی هر آزمون سنجش میزان آموخته های دانش آموز در هفته، سنجش میزان تسلط آن و  میزان سرعت در پاسخ دادن است که باعث میشه در ایستگاه های جبرانی و آزمون های بعدی در رفع آن بکوشد.


نحوه حضور شما در آزمون ها در سال های پایه با سال کنکور چه تفاوتی برای شما داشت؟ در سال دوازدهم چند غیبت داشتید؟ اگر در آزمون‌ها هیچ غیبتی نداشتید، دلیل عدم غیبت شما چه بود؟

_ تفاوت چندانی نداشت- در سال دوازدهم 3 الی 4 غیبت داشتم.


آیا در سال‌های حضور خود در کانون در آزمون‌ها غیبت کردید؟ چند غیبت؟ دلیل غیبت شما چه بود؟

_ در دو مقطع غیبت غیبت داشتم یکی 3 الی 4 آزمون در  نیمسال دوم یازدهم که به دلیل شرایط کرونایی بود و دیگری 3 غیبت در آزمون های مبحثی(غیر جامع) بعد عید در سال دوازدهم به دلیل شرکت در آزمون های سنجش که نتوانستم با برنامه کانون در این مقطع هماهنگ بشوم.


آشنایی شما با کانون و آزمون‌های کانون چگونه بود؟آيا از خانواده و اشنايان و دوستان شما قبلا كسي كانوني بود؟ چه نتيجه اي گرفتند؟ 

_ اکثر دانش آموزان قوی مدرسه مان در این آزمون شرکت می کردند واین باعث شد در آزمون های کانون شرکت کنم.


شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود؟  شما چگونه در آزمون شرکت می کردید و خود را مدیریت می کردید؟ آیا در پردازش اول قرار می گرفتید؟

_ بله این شرایط موجب می شد شرایط آزمون خانگی با شرایط کنکور کاملا متفاوت باشد اما من سعی میکردم تا حد ممکن با حل کردن آزمون روی دفترچه( نه بر روی کامپیوتر) و دقت زیاد در رعایت مدت زمان آزمون شرایط کنکور را شبیه سازی کنم، حتی در آزمون های آخر سعی کردم با ماسک زدن شرایط را شبیه تر به آزمون سراسری کنم، غالبا در پردازش اول آزمون شرکت می کردم.


به نظر شما آزمون‌های آنلاین چه فايده اي دارد؟ روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می‌گرفتید؟

_ فایده آن عدم رفت و آمد اضافی هست که شاید موجب اتلاف وقت دانش آموزان می شود. روز های جمعه کمی دیر شروع می کردم برای مثال ساعت 9 ولی بهترین این بود که ساعت 8 و نیم شروع می کردم و بدون استرس تایم می توانستم کلید ها را وارد کنم .


چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود؟ 

_ تراز و رتبه دوستان مدرسه ام برایم اهمیت زیادی داشت چون به هر حال آنها را می شناختم و میدانسم دانش آموزانی هستند که تقلب نمی کنند و به نظرم بهترین معیار مقایسه می تواند دوستان قوی باشد که تقلب نمی کنند. سعی میکردم تغییرات عجیب رتبه ها را در نظر نگیرم و بیشتر به درصد ها توجه کنم .


چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کردید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها داشتید؟

_ زدن یک آزمون مشابه آزمون جمعه می تواند کمک خوبی برای سنجش وضعیت کند، من غالبا آزمونی با بودجه مشابه جمعه حل می کردم و مانند آزمون جمعه وقت میگرفتم  و در یک نوبت به همه پاسخ میدادم.


 ازمون هاي مشابه پارسال چه فایده ای برایتان داشت ؟

_ آزمون مشابه پارسال در شبیه سازی شرایط آزمون جمعه و تعیین حدودی درصد ها می تواند کمک کننده باشد.


آیا در تابستان در آزمون ها شرکت می کردید؟ 

_ در تابستان سال یازدهم و تابستان سال دوازدهم در آزمون ها شرکت کردم.


اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیدید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟

_ اولین ترازم حدود 6700 بود، که دلیل آن را عدم آشنایی با سبک سوال های آزمون، تعداد سوال ها و نحوه مدیریت زمان میدانستم، با توجه به شروع از سال دهم توانستم خودم را با آزمون ها بیشتر هماهنگ کرده و با پیدا کردن بهترین روش های خواندن هر درس، در همان سال دهم و سال های یازدهم و دوازدهم تراز بالاتری کسب کنم.


در زمان هایی که خسته و یا نا امید بودید و یا اینکه به برنامه آزمون نرسیده بودید، آیا در آزمون ها حاضر می شدید؟

_ گاهی این شرایط برایم پیش می آمد اما به هر حال شرکت در آزمون را برای سنجش آنچه خوانده بودم ضروری میدانستم، گاهی شاید تراز کمتری بدست می آوردم اما مصمم بودم در آزمون های بعدی به تمام بودجه بندی برسم.


گفت و گو با مهدی غفاری - رتبه 4 ایثارگران - کنکور تجربی 1400


آیا در همه ی آزمون های دوران جمع بندی کانون شرکت کردید ؟ 

_ در همه آزمون های جامع کنکور (از 7 خرداد به بعد) شرکت کردم چون آزمون جامع را مهمترین فاکتور مرور مطالب و رفع اشکال میدانستم. 


آیا در آزمون ها دوران طلایی نوروز شرکت کردید؟ روش مطالعه و ساعت مطالعه در عید چقدر بود؟

_ در اولین آزمون که جمع بندی پایه بود شرکت کردم، ساعت مطالعه در عید حدود 9 الی 11 ساعت بود، در دوران طلایی عید سعی کردم بیشتر به جمع بندی و مرور پایه با خواندن خلاصه درس ها(که در بعضی کتاب تست ها خلاصه درس هم وجود دارد)و تست های علامت دار و یا تست های جدید آزمونی بپردازم.


 برای رسیدن به تراز کنونی، چطوربرنامه‌ریزی‌های خود چه تغییری‌ای ایجاد کردید؟

_ من  با تجربه ی شرکت در آزمون ها و خواندن روش رتبه برتر ها و مشورت گرفتن با مشاورم و برخی دوستانم، بهترین روش خواندن هر درس را برای خودم شخصی سازی کردم و توانستم به این روش تعداد تست بیشتری بزنم. عملا مهمترین عامل پیشرفتم زدن تعداد تست زیاد از کتاب های مختلف بود.


برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردید و از کسی کمک گرفتید؟

_ با برخی از دوستان قوی گروهی در فضای مجازی تشکیل داده بودیم که  به رفع اشکال و مشورت با هم می پرداختیم. همچنین از مشاورم مشورت های زیادی گرفتم.


به نظرتان درس خواندن در تابستان، لازم است؟ 

_ درس خواندن در دو تابستان سال یازدهم و سال دوازدهم بسیار مهم است اینگونه که حتما در تابستان سال یازدهم پایه دهم با تعدا تست قابل قبول جمع بندی شود و در تابستان سال دوازدهم حتما دروس پایه جمع بندی شود. در آزمون های تابستان شرکت کردم.


 چه خاطره‌ی خوبی از شركت درآزمون‌های کانون داری؟

_ در ماه های بهمن و اسفند سال کنکور به دلیل تغییر عجیب رتبه ها (که البته مقداری از آن به کم کاری خودم مربوط بود) پدرم نگرانی زیادی داشت به همین خاطر سعی کردم آخرین آزمون قبل عید به بهترین وجه ممکن ممکن بدهم که خداروشکر رتبه خوبی حاصل شد و از نگرانی های پدرم کاسته شد.


آیا در آزمون های تیزهوشان نیز شرکت کردید؟ 

_ در سال ششم در آزمون های کانون شرکت نمی کردم ولی در همین سال تلاش زیادی برای قبولی تیزهوشان کردم که موجب شد 3 سال اول متوسطه را نیز در مدرسه سمپاد تحصیل کنم و کار راحت تری برای تحصیل در سه سال دوم متوسطه در سمپاد داشتم ( چون تعداد شرکت کننده آزمون تعیین مرکز مدارس سمپاد به نسبت کمتر بود)


بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتید؟ 

_ بله  جو رقابتی مدرسه و آزمون های کانون باعث رشد من در هر دو مورد شد.


چگونه کارنامه ها را تحلیل می کردید؟

_ بعد از بررسی رتبه ها و درصد هر درس در کارنامه روز جمعه، و همچنین مقایسه مفید چند از ده خودم با هم ترازی ها( که در صفحه کارنامه آزمون ها نمایش داده میشود) به میزان سختی سوالات هر درس و   اینکه در چه درسی افت کرده ام پی میبردم سپس با پیدا کردن سوال هایی که غلط زده ام از بخش پاسخنامه کارنامه، به بررسی آنها می پرداختم و اگر سوالی را نزده بودم سعی میکردم ابتدا دوباره حل کنم و علت هایی که موجب شده است آن سوال را غلط زده یا نزده ام را به طور دقیق پی میگرفتم. برای مثال اگر تستی در مبحث شدت صوت را نزده بودم ، میتوانست علت آن زدن تست کم باشد که سعی میکردم در هفته بعد با زدن تست بیشتر از آن مبحث از کتاب دوم به رفع ضعف بپردازم.


برنامه راهبردی

   

تا چه حد با منطق برنامه راهبردی کاملا آشنا بودید؟چگونه آن را اجرا می کردید و برای خودتان شخصی سازی می کردید ؟ مهمترین قسمت برنامه راهبردی برای شما کدام قسمت بود؟ 

_ با برنامه راهبردی و موارد آن آشنایی کامل داشتم و مهمترین قسمت آن بودجه بندی هر درس در آزمون مربوطه بود، که در جهت دهی  به مطالعه من تاثیر زیادی داشت. در سال دهم ویازدهم  به میزان قابل قبولی درس میخواندم ولی برنامه روزانه به طور دقیق نداشتم، از تابستان سال دوازدهم تا کنکور سراسری با مشورت با مشاورم برای هر روز خودم برنامه دقیق داشتم که کدام درس ها و از چه مبحثی و به چه مقداری بخوانم(البته بدوس وسواس زیاد و در حد تعیین برنامه هر روز)


چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق داشت؟ 

_ در اوایل سال کنکور مقداری برنامه مدرسه جلوتر بود اما من با برنامه راهبردی کانون پیش میرفتم. به نظرم چالش زیادی ایجاد نمیشد چون در کلاس مدرسه نیز حضور می یافتم و مطالب تدریسی دبیر را می آموختم و جزوه را می نوشتم، و اگر برنامه کانون به آن مبحث می رسید با مرور سریع مطالب تدریسی را بازیابی میکردم.


  آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرد؟ 

_ مهمترین تفاوت روش مطالعه ام در سال کنکور، زدن تست های بیشتر و داشتن برنامه دقیق(اما بدون وسواس) برای هر روزم بود که در جهت دهی مطالعه آن روز و بهره برداری بیشتر تاثیر زیادی داشت.


شما شخصا به كدام دروس در تابستان اهمیت بیشتری داديد ؟مطالعه در تابستان چه میزان در موفقیت شما در ازمون سراسری نقش داشت؟ در تابستان مطالعه و تمرکز شما بر روی دروس پایه و سال دوازدهم به چه میزان بود؟

_ درتابستان سعی کردم بیشتر روی دروس تخصصی و جمع بندی خوب دروس پایه با تست های زیاد بپردازم، در دروس عمومی در تابستان پیش خوانی نداشتم اما دروس تخصصی دوزادهم به مقداری  که در آزمون های تاسبتان کانون بود از منبع اول تست زدم و پیشروی کردم. بیشتر تابستان را به زدن تست های آزمونی و سخت تر  در دروس سال دهم و یازدهم اختصاص بدهم و آنها را جمع بندی کنم.


بر اساس چه نیازها و ویژگی هایی از کتاب های کانون استفاده کردید؟

_ در سال های دهم و یازدهم از کتاب های سه سطحی برای حل سوالات سخت تر و چالشی تر استفاده کردم.


آیا از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده کردید؟ 

_ در سال های دهم و یازدهم از کتاب های سه سطحی برای حل سوالات سخت تر و چالشی تر استفاده کردم.


شما پیوستگی زیادی در آزمون های اصلی داشتید ودر آزمون ها غیبت نداشتید، علت پیوستگی تان چه بود ؟

_ اجرای برنامه راهبردی به عنوان حداقل مقدار درسی که می بایست تا مدت معین بخوانم برایم اهمیت زیادی داشت. 


 شما در .. آزمون تابستان شرکت کردید، در این دوره برنامه ریزی شما چگونه بود و چه میزان به برنامه راهبردی عمل می کردید؟

_ در آزمون های تابستان که شرکت میکردم وسواس کمتری در رسیدن به برنامه راهبردی داشتم و بیشتر بر جمع بندی کامل دروس پایه متمرکز بودم، هدف اصلی آزمون دادنم استفاده از سوالات خوب و دشوار در آزمون ها بود.


در دوران دبستان هم برنامه‌ریزی می‌کردی؟ در دوران امتحانات چگونه درس می‌خواندی؟

_ در دوران امتحانات نیمسال اول با توجه به آنلاین بودن آزمون ها که می بایست تستی طرح شوند، اصلا تشریحی کار نکردم و فقط به صورت تستی درس میخواندم، فقط در امتحانات نهایی به دلیل تشریحی بودن درس ها مدتی( نه چندان زیاد) را برای حل سوالات دوره های اخیر امتحانات نهایی و آشنایی با شیوه طرح سوال های آن اختصاص دادم. برنامه ریزی دقیق به طوری که هر روز چه کاری باید انجام دهم را از تابستان سال دوازدهم شروع کردم و بسیار موثر بود.


 وقتي مدارس غير حضوري شد چگونه برنامه ريزي براي درس خواندن كرديد؟

_ با توجه به آنلاین بودن کلاس ها وقتی برای رفت و آمد تلف نمیشد به همین دلیل زمان بیشتری برای تست زدن بیشتر و تثبیت کردن مطالب تدریسی دبیران داشتم.


از کدام‌یک از کتاب‌های کانون در دوران دبستان استفاده می‌کردی؟

_ در سال های دهم و یازهم از کتاب های سه سطحی استفاده کردم.


براي آمادگي درآزمون هاي تيزهوشان از كدام كتاب ها استفاده كردي و چه برنامه اي داشتيد؟

از کتاب های تستی که رایج بود استفاده کردم.


 در هر درس منابع کانونی خود را بنويسيد، مهم ترين ويژگي و فايده و دلیل انتخاب اين كتاب ها برای شما چه بوده، لطفا توضيح دهيد؟  

_ از کتاب های سه سطحی دروس اختصاصی دهم و یازدهم استفاده کردم و برای سوالات چالشی آزمون ها میتوانند مفید باشند همچنین از عربی آزمونی عمار استفاده کردم چون آزمون های جامع بسیار خوبی برای جمع بندی داشت.


کارنامه و سایت


 از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کردید ؟

_ برای بررسی کارنامه آزمون ها، مصاحبه رتبه برتر ها، بعضی مطالب مشاوره ای و... استفاده کردم.


 روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گرفتید ؟

_ حدود 2و نیم الی 3 بعد از ظهر و چگونه و در صفحه شخصی ام به رتبه ها و درصد ها توجه بیشتری میکنم.


از كداميك از كارنامه هاي ديگر استفاده کردید؟

_ از کارنامه اشتباهات استفاده میکردم.


چگونه از کارنامه آزمون های اصلی و ازمون های هدف گذاری در جهت کشف نقاط قوت و ضعف خود استفاده می کردید؟ کارنامه ها چه کمکی به پیشرفت و برنامه ریزی شما کرد؟مهمترین قسمت هر کارنامه (اصلی و هدف گذاری) برای شما کدام قسمت بود؟

_ از بخش های میانگین تراز هر درس و همچنین رتبه ام در هر درس استفاده میکردم همچنین ویژگی خوب دیگر کارنامه مقایسه چند از ده دانش آموز با هم ترازی ها است که به تعیین وضعیت و بررسی اشکالات کمک میکند. 


بعد از برگزاري آزمون ،آزمون‌ها راچگونه تحلیل می‌کردید؟

_ از بخش پاسخنامه غلط و نزده های خودم را پیدا میکردم و بر روی دفترچه علامت میزدم، ابتدا همه سوال های غلط را  از پاسخنامه تشریحی بررسی میکردم و دلیل غلط زدنم را دقیق می فهمیدم(مثلا بی دقتی، عدم تسلط بر درس، سخت بودن سوال و...)سپس سوال های نزده را دوباره حل میکردم وعلت حل نکردن آنرا می فهمیدم. همچنین سوال هایی را که در حین آزمون برای بررسی مجدد از روی پاسخنامه علامت زده بودم دوباره حل میکردم(این روش در زیست موثر بود به گونه ای که مثلا اگر موردی را شک داشتم در کنار آن علامت کوچکی میزدم که بعدا در پاسخنامه بررسی کنم و مجبور به بررسی همه سوال ها که زمان زیادی میگرفت نباشم) در نهایت پس از تحلیل کامل در یک برگه یا دفترچه نکاتی که باید در طول هفته برای رفع اشکال توجه کنم را می نوشتم برای مثال برای خود می نوشتم:"سرعت حل سوال های محاسباتی شیمی کمه باید تست بیشتر بزنی" یا "خیلی سریع سوال های زیستو میخونی وبه خاطر همین بی دقتی میکنی باید دقت بیشتر داشته باشی یا " در مبحث ترجمه عربی باید روان تر باشی از فلان کتاب تست بیشتر بزن".


آيا كلكسيون روش هارا مي بينيد؟بهترین چیزی که از کلکسیون روش ها یاد گرفتی، چه بود؟

_ بله بررسی روش های مطالعه رتبه های برتر میتواند بسیار موثر باشد برای مثال روش های مطالعه برخی رتبه برتر ها در زیست برایم ایده های خوبی رو ایجاد میکرد.


در صفحه‌ی شخصی ات در سایت کانون كدام قسمت هارا ميبيني؟ چند وقت يك بار به صفحه شخصي سر ميزني؟

_ تقریبا هر هفته یکبار به صفحه شخصی میرفتم، از بخش های کارنامه اصلی و کارنامه اشتباهات استفاده های موثری داشتم.


از کدام ابزارهای اطلاع‌رسانی استفاده می‌کردید؟

_ سایت کانون


چه قسمت‌هایی از سایت کانون را مطالعه می‌کردید؟

_ صفحه شخصی، گفتگو با رتبه های برتر، برخی مقالات مشاوره ای.


از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده ‌کردید؟

_ کارنامه‌ی اصلی آزمون  


هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه بود؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید؟ يادر پردازش هاي بعدي ؟چرا؟

_ سعی میکردم در هفته اول تمام مطالب را به همراه تست از منبع اول بخوانم، سپس در هفته دوم از منبع دوم و کتاب های آزمونی برای تسلط بیشتر استفاده میکردم، البته گاهی حجم مطالب به قدری زیاد میشد که همچنان در هفته دوم خواندن ادامه پیدا می کرد.


شما در بررسی کارنامه ی آزمون هایتان آیا ابتدا به نقاط ضعف خود توجه می کردید یا به نقاط قوت؟

_ ابتدا نقاط ضعف را شناسایی میکردم و سپس نقاط قوت هم خود به خود دستم می آمد و میفهمیدم که در هفته های بعد کدام مباحث را بیشتر باید بها دهم.


در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟ 

_ در سال دهم میانگین ترازم 7250 بود در سال یازدهم 7129. در سال دوازدهم پیشرفت بیشتری داشتم که دلیل آنرا تجربه بهتر در پیداکردن روش های موثر خواندن هر درس، برنامه ریزی دقیق برای هر روز و تست زدن به مقدار بیشتر و همچنین زمان گرفتن حین زدن تست ها.


 از کدام یک از کارنامه های جعبه ابزار کارنامه بیشتر استفاده می کردید؟ نحوه ی استفاده تان چگونه بود؟ در چه زمان هایی از این کارنامه ها استفاده می کردید؟

_ از کارنامه اصلی برای بررسی درصد ها و رتبه ها و از کارنامه اشتباهات برای بررسی نقطاط ضعف استفاده کردم.



دفتر برنامه ریزی


آيادفتر برنامه ريزي داشتيد؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد؟

_ در سال دهم از آن برای نوشتن ساعات مطالعه استفاده کردم اما بعدا دریافتم که استفاده از آن برای نوشتن تعداد تست زده شده در هر درس میتواند مفید تر باشد برای همین در ابتدای سال دوازدهم تعداد تست زده شده در هر درس را در این کتاب با توجه به جداول آن مینوشتم ام بعدا که تست زدنم روان شد دیگر اینکار را انجام ندادم.


 ساعت مطالعه خودرا طول دوره ساعت مطالعه شما ابتدای شرکت در آزمون های برنامه ای کانون چقدر بود؟ ساعت مطالعه شما در سال آخر چقدر بود؟ در دوران جمع بندی ساعت مطالعه شما نسبت به قبل چه تفاوتی داشت؟

_ در سال های دهم و یازدهم ساعت مطالعه در روز های مدرسه 4 الی 6 ساعت  و 9 الی 10 ساعت در روز های عادی بود ولی در سال دوزادهم به دلیل شرایط کرونایی این مقدار به 7 الی 8 ساعت در روز های مدرسه رسید همچنین در روز های خالی 10 الی 11 ونیم  ساعت میخواندم، در دوهفته پایانی سعی کردم ساعت مطالعه خود را با توجه به حجم زیاد مطالب دو ساعت افزایش دهم و در روز های عادی 12 الی14  ساعت میخواندم.


 مهمترین ویژگی دفتر برنامه ریزی از نظر شما چیست؟

_ مطالب مشاوره ای دفتر برنامه ریزی در برهه های زمانی مختلف میتواند بسیار مفید باشد.


چقدر دفتر برنامه ریزی به افزایش ساعت مطالعه و تعادل مطالعاتی شما کمک کرد؟ چگونه؟

_ فقط برنامه ریزی دقیق برای هر روز(اینکه کدام درس ها را و چه مبحثی را به چه مقدار)در بهره برداری بیشتر از زمان وعدم تلف شدن وقت به خاطر بی برنامگی بسیار موثر است.


چه برنامه ای برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی خود داشتید؟

به طور معمول یک چهارم یا یک سوم زمان خود را به مطالعه دروس عمومی می پرداختم. میزان مطالعه و تست زدن در دروس متغیر است اما غالبا میزان تست زدنم از مطالعه ام کمتر نمی شد زیرا به نظرم تست زدن بخش بسیار مهمی از درس خواندن است. ایستگاه های جبرانی و آزمون های جمع بندی کمک زیادی برای مرور به من میکرد به طوری که اگر درسی را فراموش میکردم با خواندن خلاصه آنرا یاد آوری میکردم و سپس با مرور تست های مارک دار و یا تست های جدید دوباره بر مطلب به طور کامل مسلط میشدم.


برنامه ریزی شما در طول دو هفته چگونه بود؟ در روز چند درس را می خواندید؟ مباحث پایه و دوازدهم را چگونه در برنامه تان قرار می دادید؟

_ در برنامه روزانه ام حتما شیمی و زیست داشتم و اگر روز خالی بود سعی میکردم همه دروس اختصاصی و حداقل دو درس عمومی را در برنامه ام بگذارم. برای آمادگی آزمون های در طول سال، ابتدا آن مبحث دوازدهم که جدید بود را در هفته اول مطالعه می کردم و از منبع اول تست می زدم سپس سراغ مباحث پایه که در آزمون می آمد میرفتم و با خلاصه درسی آنرا مرور میکردم واز منابع دوم و سوم برای تست بیشتر( ویا تست های مارک) استفاده میکردم، بعد از آن اگر وقت می شد سراغ زدن تست بیشتر از منبع دوم و سوم برای آن مباحث جدید دوازدهم که قرار است در آزمون بیاید می رفتم.


در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟

_ در درس زیست در ابتدا از شیوه های طرح سوال اطلاعی نداشتم و مانند دروس متوسطه اول می خواندم اما بعدا با مشاهده سوالات بیشتر در کتاب ها و آزمون ها کانون توانستم روش بسیار موثر تری را پیدا کنم که من را به درصد های بالای 80 و 90 در زیست رساند.


آموزش مهارت های خودتنظیمی 


آيا هدف گذاري چند از 10را انجام مي دادي؟ براي كدام درس ها ؟ چگونه انجام مي دادي؟ ايا براي هدف گذاري از اين كارنامه ها استفاده مي كردي؟ 

_ به این روش خیر، اما قبل از آزمون درصد حقیقی و آرمانی که در آزمون میزدم را پیش بینی میکردم.


 شما درسال گذشته بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانديد يا باروش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد؟

_ به روش بازیابی و فکر می کنم بسیار موثر است زیرا ابتدا با آزمون به نقاط ضعف پی برده و با یادداشت آنها می توان به مطالعه خود جهت داد و بهره بیشتری برد.  


آیا خلاصه نویسی داشتید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه بود؟ اشتباهات، سوالا های علامتدار را چگونه برای خود مشخص می کردید و چگونه از ان ها استفاده می کردید؟ بیشتر در چه زمان هایی برایتان مفید بود؟ چقدر در آزمون ها جمع بندی و زمان امتحانات به شما کمک کرد؟ 

_ به نظرم خلاصه نویسی در دروس مخصوصا زیست موثر نیست زیرا وقت زیادی از آدم می گیرد و میتوان به جای آن تست های بیشتری زد، ولی میتوان  از کتاب هایی که خلاصه های آماده دارند استفاده کرد.  مارک دار کردن تست ها برایم اهمیت زیادی داشت و بهترین زمان مرور سوالات مارک تعطیلات عید و نیمسال اول دوازدهم است. توصیه ام این است که تست های مارک دار بدون وسواس انتخاب شوند و حتما حداقل یکبار مرور شوند چون هرچه فرد برای مثال از زدن یک کتاب کسب کرده است در تست های مارک خلاصه شده است.


 چگونه بین مطالعه براي امتحانات نهایی ومطالعه براي کنکور و تعادل ایجاد کردید تا بتوانید در هر دو نتیجه لازم را به دست بیاورید؟ 

_ برای امتحانات نهایی بررسی نمونه سوال های چند دوره اخیر میتواند بسیار موثر باشد، اما بیشتر وقت خود را صرف تست زنی جامع (حداقل به صورت تک درس) میکردم.


  بهترین تراز شما در کدام درس ها بود ؟ روش مطالعه شما در این درس ها چه بود ؟ کدام درس‌ها در آزمون‌های کانون نقطه‌ قوت شما بودند؟ دلیل این‌که این درس‌ها نقطه‌قوت شما بودند چه بود؟ روش‌تان را در مطالعه‌ شما در این درس‌ها بنویسید

_ بهترین تراز ها را در دروس زیست ودینی میگرفتم  روش مطالعه دینی: کتاب درسی را به دقت بسیار مطالعه میکردم و همه رابطه های علت و معلولی را مشخص میکردم، همچنین وقتی به تیتری در دروس دینی بر میخوردم تمام مطالبی که در ذیل آن تیتر آمده بود را دقیق حفظ میکردم که با تیتر های دیگر اشتباه نشود. همچنین هنگام خواندن آیات و روایات متن های قبل و بعد آن بسیار مهم هست چون در سوالات مفهوم آیه غالبا به آن توجه میکنند. بعد از مطالعه از مبحث مربوطه تست میزدم و نکات آنرا یادداشت میکردم. در دینی به موارد ریز باید توجه زیادی داشت و خط کتاب را دقیق خواند.


 در کدام درس ها پیشرفت داشتید؟ چگونه پیشرفت کردید؟ آیا در روش مطالعه خود در این درس ها تغییری دادید ؟

_ در درس ریاضی و زیست پیشرفت زیادی داشتم، عامل اصلی پیشرفت ریاضی حل سوالات و وتست های زیاد از چند کتاب بود و همچنین در زیست روش موثری را در پیش گرفتم که به این شرح است: هنگام خواندن درس جدید ابتدا سراغ خود کتاب درسی میرفتم و هنگام خواندن قید ها را با رنگ متفاوتی هایلایت میکردم که این روش در پاسخ دادن به سوال های قید دار زیست بسیار موثر است،اگر مطلبی را متوجه نمی شدم به سراغ درسنامه کتاب کمک آموزشی که توضیح مطالب کتاب درسی است می رفتم، سپس دوباره به کتاب درسی بر میگشتم. بعد از تمام شدن کتاب درسی ، درسنامه کتاب آموزشی را سریع میخواندم(چون در اول کتاب را خوانده ام میدانم کدام مطالب درسنامه اضافه است و سریع تر رد میشوم) برای تست زدن در فردای آن روز تست های آموزشی را از منبع اول میزدم و نکات آن را در کتاب درسی یادداشت میکردم، سپس در چند  روز بعد برای مرور  آن درس،  کتاب تست دوم را شروع میکردم که در این مرحله چون درس را خوانده ام سوالات را 50 تا 50 تا جدا میکردم و 36 دقیقه عین کنکور وقت میگرفتم تا سرعت تست زنی ام بالا رود، از طرفی حین حل تست ها آن موارد یا گزینه هایی را که شک داشتم را کنارش علامت کوچکی میزدم تا بعد از زدن تست ها از پاسخنامه آنرا چک کنم و نکته ای اگر دارد بنویسم. این روش تست زنی باعث میشد فقط تست هایی را که غلط زده ام به همراه مواردی را که شک داشتم از روی پاسخنامه تشریحی چک کنم نه همه تست ها که موجب عدم اتلاف وقت برای سوال هایی که بلد بودم میشد. از این روش تست زنی برای همه دروس میشود استفاده کرد به گونه ای که فقط سوالات غلط زده و شک دار را چک کرده و سوال هایی را که بلدیم نیازی نیست(حین تست زدن اگر مثلا سوالی بود که میخواستیم روش های دیگر حلش را ببینیم آنرا هم علامت میزنیم و یا حتی تستی که ساده است ولی ارزش مارک شدن دارد) 


براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام داديد؟ 

_ اگر برای هر روز برنامه ای تعیین کنیم که خود را مجبور به رسیدن به آن کنیم، کمتر وقت تلف کرده و سعی خواهیم کرد به برنامه برسیم و به حواشی توجه کمتری می کنیم.


آيا درس هارا پيش خواني مي‌كردید؟

_ در سال یازدهم نیمسال دوم به دلیل آنلاین شدن کلاس ها برخی دروس را بدون دبیر از روی درسنامه ها مطالعه کردم که به نظرم ضعف چندانی برایم رخ نداد. 


پیشخوانی در تابستان را چگونه انجام می‌دادید؟

_ هم در کلاس کنکوری که شرکت داشتم مباحث دوزادهم را در تابستان شروع کرده بودند و هم در مدرسه ای که درس می خواندم این مباحث را شروع کردند.


 با تعطیل شدن مدارس به دلیل بیماری کرونا درس شما افت نکرد؟ ايا جدي تر درس خوانديد مثل گذشته يا كمتر از گذشته ؟ 

_ جدی تر درس خواندم زیرا وقت بیشتری برای مطالعه با توجه به آنلاین بودن کلاس ها به دست آورده بودم و می توانستم تست های بیشتری بزنم.


قویترین درس شما چیست؟ 

قوی ترین درس عمومی ام : عربی و دینی

   قوی ترین دروس اختصاصی: زیست و شیمی 


پیشخوانی درس‌های سال بعد را آيا انجام می‌دهید ؟ چگونه پيش خواني مي کردید؟

_ به نظرم پیش خوانی دروس طبق برنامه راهبردی که کانون در تابستان ارائه می کند، تاثیر زیادی در انگیزه بیشتر در طول سال و راحت تر بودن دارد. با توجه به اینکه مدرسه مان درس ها را جلوتر شروع کردند من هم به خواندن درسنامه و تست زدن این دروس پرداختم.


از اشتباهاتت چگونه ياد مي گيريد؟

_ با بررسی دقیق اشتباهاتم علل اشتباه زدن سوال را پیدا می کردم(مثلا کم تست زدن و ...) سپس در هفته های بعد جبران می کردم.


  پدر و مادرشما چقدر پي گيري مسائل آموزشي شما بودند؟ پدرو مادرشما زماني كه مدارس غيرحضوري شد، چگونه به شما كمك مي كردند؟

_ والدینم همواره پیگیر درس خواندنم بودند و از آنها به خاطر دادن تذکر های به جا در زمان هایی که کم کاری می کردم سپاسگزارم.   همچنین آنها با تشویق های فراوان در زمان های موفقیتم انگیزه زیادی به من می دادند و زمان هایی که افت تراز داشتم همراه من به دنبال علت آن بودند.


 بدترین تراز شما در کدام آزمون یا آزمون ها بود؟ واکنش خودتان چه بود ؟ واکنش خانواده تان چه بود ؟وقتی افت تراز و رتبه داشتید، واکنش شما و خانواده تان چگونه 

بود ؟

_ پدر و مادرم ناراحتی شان را با سرکوفت زدن ابراز نمی کردند و با کلمات مناسب و کمک به رفع موانعی که موجب افت ترازم میشد مرا یاری می کردند.


از نظر شما گرایش های جدید در سوال های کنکور امسال کدام هاست ؟ لطفا توضیح دهید.  

_ در سوالات عمومی تغییر چندانی نسبت به سال های جدید نداشتیم. اما در دروس اختصاصی با توجه به کنکور امسال واضحا درس ریاضی سخت تر شده بود و گرایش جدید به سوالات وقت گیر بیشتر شده بود، به نظرم دانش آموزان سال بعد بهتر است  وقتی هم در حل کردن سوالات طولانی و وقت گیر اختصاص داده و همواره به روش های تستی اتکا نکنند(البته نباید انگاشت همواره سوال های ریاضی بسیار سخت خواهد بود و باید برای تمام شرایط آمادگی داشت)


نظرات منفی و کنایه های دیگران چقدر مانع کار شما می شد ؟ تشویق ها و تحسین های دیگران چقدر سبب مغرور شدن و سست شدن شما در درس خواندن و پیشرفت می شد ؟ چگونه خودتان را در برابر مغرور شدن و ناامید شدن مدیریت می کردید ؟ 

_ در زمان های نا امیدی یا افت تراز هرگز نباید صحنه رقابت را رها کرده و چند روز را از دست بدهیم، باید با توکل برخدا و سپردن امر خود به او، برنامه درسی خود را دنبال کنیم، قطعا موفقیت و افزایش تراز را مشاهده خواهیم کرد.  به طور کلی اگر جهت درس خواندن خود را برای رضایت خدا و نزدیک شدن به او قرار دهیم و  به نیت خدمت به مردم  درس خواندن را دنبال کنیم، دربرابر سستی ها بیشتر می ایستیم و هدف را قوی تر دنبال می کنیم.


یک مشکل مهم دانش آموزان در دوران کرونا و آزمون های آنلاین نگرانی از تقلب برخی دانش آموزان است . شما با این موضوع چگونه برخورد می کردید ؟ آیا به تراز و رتبه ی دیگران کار داشتید؟

_ در شرایطی که احساس می کردم تقلب زیاد اتفاق افتاده است و رتبه ها عجیب است، فقط درصد های خودم را چک میکردم و رتبه خود را با دوستانی که از سالم امتحان دادن آنها مطمئن بودم مقایسه می کردم. 


روش های مدیریت زمان
 

برا ی مدیریت زمان سر جلسه کنکور از کدام یک از روش هاي مدیریت زمان استفاده کردید؟ 

_ از روش های ضربدر منفی  و استراتژی بازگشت استفاده می کردم. سر جلسه آزمون سراسری به دلیل سخت بودن سوالات ریاضی وقت محدودی در بازگشت داشتم که 2 سوال فیزیک، یک سوال ریاضی و یک سوال  سخت شیمی را بررسی کردم.


چگونه آرامش خود را در روز كنكورحفظ کردید؟ آیا در روز کنکور با سوالات سخت چالشی و طراحی جدید مواجه شدید؟  چگونه احساسات و زمان خود را مدیریت کردید؟ کدام درس اینگونه بود؟  

_ در سر جلسه آزمون توکل به خدا و یاری خواستن از اهل بیت(ع) به من آرامش زیادی داد و در طول آزمون هیجانی نشدم و خودم را کنترل کردم. در آزمون امسال درس ریاضی شدیدا نسبت به سال های اخیر سخت طرح شده بود اما با توجه آزمون رشته ریاضی در روز قبل، هشدار سخت بودن ریاضی داده شده بود، من هنگام باز کردن دفترچه و نگاه سریع به سوالات ریاضی،  سخت بودن سوالات را متوجه شدم و به خودم قول دادم فقط  برای سوالاتی که آسان یا متوسط اند و میتوانم حل کنم وقت بگذارم و خودم را درگیر ریاضی نکردم. درواقع  سوال های متوسط و ساده که احساس کردم در زمان مناسب قابل حل هستند را پیدا کردم و بعد از حل کردن این سوالات و تعداد کمی سوال دشوار که قابل حل بودند، از درس ریاضی(در زمان معین آن) خارج شدم و بدون هیچ اضطرابی تمام تمرکزم را در دروس دیگر گذاشتم.


 روش شما به پاسخگویی به سوالات در روز کنکور چه بود؟ 

_ در طول سال به ترتیب دفترچه سوالات را حل می کردم اما آخرین روز ها به اصرار مادرم  جای دروس شیمی و فیزیک را جابجا کردم و مشکلی برایم پیش نیامد. اما به طور کلی تغییر ناگهانی در ترتیب دروس را اصلا پیشنهاد نمی کنم و بهتر است داوطلبان بهترین ترتیب را برای خود با آزمایش کردن در طول سال بیابند.

Menu